Algemene conferentie
Kom tot Christus en kom niet alleen
Algemene oktoberconferentie 2021


Kom tot Christus en kom niet alleen

De beste manier voor jullie om de wereld te verbeteren, is haar voor te bereiden op Christus’ komst door allen uit te nodigen om Hem te volgen.

Ik kreeg onlangs een brief van een leergierige jongevrouw. Ze schreef: ‘Ik zit vast. […] Ik weet niet zeker wie ik ben, maar ik ben hier voor iets groots.’

Heb je ooit zo’n zoekend gevoel gehad; je afgevraagd of onze hemelse Vader weet wie je bent en of Hij je nodig heeft? Lieve jongeren, en anderen, ik getuig dat het antwoord ja is! De Heer heeft een plan voor je. De Heer heeft je voor deze tijd voorbereid, het nu, om een kracht ten goede in zijn machtige werk te zijn. Wij hebben je nodig! Zonder jou wordt het gewoon niet zo groots!

Onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, heeft me onder plechtige omstandigheden eens herinnerd aan twee eenvoudige waarheden die de kern zijn van jullie grootse, heerlijke werk.

Ik zat met mijn man op de sofa. Onze profeet trok zijn stoel wat dichter naar ons toe, bijna tegen ons aan, en keek me met zijn doordringende blauwe ogen aan. Ik wist niet of mijn hart bonsde of stil stond toen hij me als algemeen jongevrouwenpresidente riep. Hij stelde een vraag die in mijn hart nog steeds weerklinkt: ‘Zuster Cordon, wat is het belangrijkste dat de [jongeren] moeten weten?’

Ik dacht even na en zei: ‘Ze moeten weten wie ze zijn.’

‘JUIST!’ riep hij uit. ‘En ze moeten weten wat hun doel is.’

Onze goddelijke identiteit

Je bent een gekoesterd, geliefd kind van je hemelse Vader. Hij houdt zo veel van je dat Hij zijn Zoon, Jezus Christus, heeft gezonden om voor jou en mij verzoening teweeg te brengen.1 De liefde van de Heiland houdt nooit op, zelfs niet als wij falen! Niets kan ons scheiden van de liefde van God.2 Als je aan die liefde denkt, kan die de verwarring van de wereld verdrijven die je vertrouwen in je goddelijke identiteit verzwakt en maakt dat je je goddelijk potentieel niet ziet.

Op een FSY-conferentie ontmoette ik twee jongevrouwen die het moeilijk hadden gehad. Allebei hadden ze hun patriarchale zegen gelezen om de liefde van de Heer en zijn leiding aan hen persoonlijk opnieuw te ontdekken. Zoek je patriarchale zegen eens op, blaas het stof er zo nodig af, maar bestudeer hem vaak. Als je er nog geen hebt, zorg dan dat je hem krijgt – gauw. Je kunt te weten komen wat de Heer nu zegt over wie je bent. Stel dat niet uit.

Ons eeuwige doel

Het tweede punt waarover president Nelson die dag met ons sprak, was het belang van ons doel kennen. Dat is onze grootse, edele opdracht.

Vele jaren geleden was mijn zoon Tanner ongeveer 5 jaar toen hij voor het eerst aan een voetbalwedstrijd meedeed. Hij vond het geweldig!

Toen we bij het voetbalveld aankwamen, beseften we dat zijn team een normaal doel gebruikte. Geen klein verplaatsbaar doel maar een heel groot net dat veel te groot leek voor kinderen van 5.

Het spel kreeg een legendarische betekenis, toen ik zag dat Tanner de doelman was. Ik was stomverbaasd. Snapte hij echt wat zijn opdracht tot de verdediging van het doel was?

Er werd gefloten, en we raakten zo door het spel geboeid dat we Tanner helemaal vergaten. Maar ineens kreeg iemand van het andere team de bal en rende snel in zijn richting. Ik keek Tanners kant op om te zien of hij klaar was voor de strijd en het verdedigen van het doel. Ik zag iets wat ik niet verwacht had.

Afbeelding
Jongen is keeper

Op een gegeven moment was Tanner afgeleid geraakt en was hij zijn linkerarm door verscheidene gaten van het net gaan weven. Daarna deed hij dat met zijn rechterarm. Vervolgens zijn linkervoet. En tenslotte zijn rechtervoet. Tanner zat volledig in het net verstrikt. Hij was vergeten wat zijn doel was en welke taak aan hem was toevertrouwd.

Afbeelding
Jongen in net verstrikt

Tanners voetbalcarrière duurde niet lang, maar de les die ik van hem leerde, zal nooit vervagen. We raken allemaal nu en dan afgeleid, en vergeten waarom we hier zijn, en richten onze energie op iets anders. Een van Satans krachtigste wapens is ons afleiden met goede en betere doelen die ons in tijden van nood kunnen verblinden en aan banden leggen, zodat we niet bezig zijn met het werk waartoe we in deze wereld geroepen zijn.3

Ons eeuwige doel is tot Christus te komen en actief met Hem aan zijn grote werk deel te nemen. Het is simpelweg doen wat president Nelson heeft gezegd: ‘Telkens als we iets doen dat iemand […] helpt om verbonden met God te sluiten en na te komen, helpen we met de vergadering van Israël.’4 En als wij zijn werk samen met Hem doen, leren we Hem beter kennen en gaan we Hem meer liefhebben.

Dan doen we voortdurend ons best om dichter tot de Heiland te komen door geloof, de mooie kans om ons te bekeren, en de geboden te onderhouden. Naarmate we ons meer aan Hem binden door verbonden en verordeningen, nemen we toe in vertrouwen,5 bescherming,6 en diepe, blijvende vreugde.7

Wanneer we tot Hem komen, gaan we anderen door zijn ogen zien.8 Kom tot Christus. Kom nu, maar kom niet alleen!9

Het evangelie van Jezus Christus is niet gewoon fijn, het is essentieel voor iedereen. ‘Er [is] geen andere weg of middel waardoor [wij kunnen] worden gered, dan alleen in en door Christus.’10 Wij hebben Jezus Christus nodig! De wereld heeft Jezus Christus nodig.11

Bedenk dat de beste manier voor jullie om de wereld te verbeteren, is haar voor te bereiden op Christus’ komst door allen uit te nodigen om Hem te volgen.

Er staat een krachtig verhaal in het Boek van Mormon over de opgestane Christus die tijd doorbrengt met de Nephieten. Kun je je voorstellen hoe dat zou zijn?

Toen Christus aankondigde dat Hij moest terugkeren naar de Vader, liet ‘Hij zijn blik wederom om zich heen […] gaan’.12 Hij zag tranen in de ogen van de mensen en wist dat zij er in hun hart naar verlangden dat Hij nog wat langer bleef.

Afbeelding
De Heiland nodigt de Nephieten uit om zich te laten genezen

Hij vroeg: ‘Hebt u ook mensen onder u die ziek zijn? Breng hen hierheen. Hebt u ook mensen onder u die lam zijn, of blind, […] of die doof zijn, of die op enigerlei wijze lijdende zijn? Breng hen hierheen en Ik zal hen genezen.’13

Hij had veel mededogen, stelde geen beperkingen en riep allen op ‘die op enigerlei wijze lijdende’ waren. Ik ben blij dat er voor Jezus Christus niets te groot of te klein is om te genezen.

Hij kent ons lijden en onze problemen net zo goed, en vraagt ons de angstigen en gedeprimeerden naar Hem toe te brengen, de vermoeiden, de hoogmoedigen en hen die verkeerd begrepen worden, de eenzamen of hen ‘die op enigerlei wijze lijdende zijn’.

Afbeelding
De Heiland geneest

En allen traden toe ‘en Hij genas hen, ja, ieder van hen.’ […]

‘Zowel zij die waren genezen als zij die gezond waren, bogen zich aan zijn voeten neer en aanbaden Hem.’14

Telkens als ik dit verhaal lees, vraag ik me af: wie breng ik naar Christus? Wie ga jij brengen?

Kunnen we nog eens om ons heen kijken zoals Jezus deed, om te checken of we niemand over het hoofd zien, en of iedereen gevraagd is om Hem te leren kennen?

Ik wil je een voorbeeld geven dat illustreert hoe eenvoudig het kan zijn. Mijn vriendin Peyton van 15 had een doel om elke dag bij het ontbijt vijf verzen in de Schriften te lezen. Maar ze deed dat niet alleen. Peyton keek om zich heen en vroeg haar ouders, broers en zussen, zelfs haar 5-jarige broertje, om mee te doen. Deze schijnbaar kleine daad is een voorbeeld van wat Christus leerde toen Hij zei: ‘Breng hen hierheen.’

Deze uitnodiging van de Heer geldt vandaag nog steeds. Jongevrouwen en jongemannen, begin nu, bij je thuis. Zul je bidden en je hemelse Vader vragen hoe jij jouw ouders kunt steunen bij hun voortgaande pogingen om tot Christus te komen? Zij hebben jou net zo hard nodig als jij hen nodig hebt.

Kijk dan nog eens naar je broers en zussen, je vrienden en buren. Wie ga jij naar Christus brengen?

De Heiland heeft verklaard: ‘Zie, Ik ben het licht; Ik heb u een voorbeeld gegeven.’15 Wij zullen de liefde en vrede van de Heiland voelen als wij deelnemen aan het werk om zijn familie te redden, want Hij heeft beloofd: ‘Wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.’16

Wat is dit een heerlijke tijd om ons voor de zaak van Christus in te zetten!

Ja, jullie zijn hier voor iets groots. Ik sluit me aan bij president Nelson die zei: ‘De Heer heeft u nodig om de wereld te veranderen. Als u zijn wil voor u accepteert en volgt, zult u onmogelijke dingen tot stand brengen!’17

Ik getuig met kracht dat de Heer weet wie je bent en dat Hij je liefheeft! Samen zullen wij aan zijn grote doel werken tot die heerlijke dag komt waarop Christus zelf naar deze aarde terugkeert en ieder van ons vraagt om bij Hem te komen. Dan zullen we vreugdevol samenkomen omdat wij tot Christus komen, en dat doen we niet alleen. In de naam van Jezus Christus. Amen.