Algemene conferentie
Eenvoudigweg geweldig – geweldig eenvoudig
Algemene oktoberconferentie 2021


Eenvoudigweg geweldig – geweldig eenvoudig

Laten wij het evangelie eenvoudig houden door onze door God voorgeschreven taken te vervullen.

Inleiding

Ik heet iedereen die aan deze conferentie deelneemt hartelijk welkom.

Vandaag wil ik twee elementen van het herstelde evangelie van Jezus Christus bespreken, en vier inspirerende verhalen van heiligen der laatste dagen uit de hele wereld die de toepassing van deze beginselen illustreren. Het eerste element van het herstelde evangelie – Gods werk van heil en verhoging – richt zich op door God voorgeschreven taken. Het tweede element herinnert ons eraan dat het evangelie duidelijk, waardevol en eenvoudig is.

Door God voorgeschreven taken

Willen we het eeuwige leven ontvangen, dan moeten we tot Christus komen en in Hem vervolmaakt worden.1 Als we tot Christus komen en anderen daarbij helpen, nemen we aan Gods werk van heil en verhoging deel, dat zich richt op door God voorgeschreven taken.2 Die taken zijn in overeenstemming met de priesterschapssleutels die Mozes, Elias en Elia hebben hersteld, zoals in Leer en Verbonden 110 staat,3 en het tweede grote gebod dat Jezus Christus ons heeft gegeven, namelijk ‘U zult uw naaste liefhebben als uzelf.’4 Ze staan op de eerste twee pagina’s van het herziene Algemeen handboek dat alle leden kunnen raadplegen.

Als de woorden ‘Algemeen handboek’ of ‘door God voorgeschreven taken’ u doen huiveren, dan kan ik u geruststellen: deze taken zijn eenvoudig, inspirerend, motiverend en uitvoerbaar. Dit zijn ze:

  1. Het evangelie van Jezus Christus naleven

  2. Voor behoeftigen zorgen

  3. Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen

  4. Families voor eeuwig verenigen

U kunt ze zien als een routebeschrijving om naar onze liefdevolle hemelse Vader terug te keren.

Afbeelding
Elementen van het werk van heil en verhoging

Het evangelie is duidelijk, waardevol en eenvoudig

Men zegt dat het evangelie van Jezus Christus ‘eenvoudigweg geweldig en geweldig eenvoudig’ is.5 De wereld is dat niet. Ze is ingewikkeld, roerig en twistziek. Zegen zal ons deel zijn als we er zorgvuldig voor waken dat complexiteit, zo gebruikelijk in de maatschappij, zijn intrede doet in de wijze waarop wij het evangelie ontvangen en toepassen.

President Dallin H. Oaks stelt: ‘We leren door het evangelie van Jezus Christus veel kleine en eenvoudige dingen. Bedenk dat deze ogenschijnlijk kleine dingen bij elkaar over een aanzienlijke tijdsperiode grote dingen tot stand brengen.’6 Jezus Christus beschrijft zijn juk als zacht en zijn last als licht.7 We moeten allemaal ons best doen om het evangelie eenvoudig te houden – voor onszelf, in ons gezin, in onze klassen en quorums, en in onze wijken en ringen.

Ik heb de volgende verhalen zorgvuldig uitgekozen opdat u er enerzijds door geïnspireerd wordt, en er anderzijds iets van kunt leren. We kunnen een voorbeeld nemen aan deze heiligen der laatste dagen. Zij passen het evangelie op duidelijke, waardevolle en eenvoudige manieren toe en vervullen tegelijk een van de net genoemde door God voorgeschreven taken.

Het evangelie van Jezus Christus naleven

Ten eerste, het evangelie van Jezus Christus naleven. Jens uit Denemarken bidt dagelijks om hulp bij het naleven van het evangelie en het opmerken van ingevingen van de Heilige Geest. Hij heeft geleerd dat hij meteen gehoor aan de leiding van de Geest moet geven.

Afbeelding
Jens uit Denemarken

Jens vertelt:

‘Wij wonen in een idyllisch vakwerkhuis met een rieten dak in het midden van een gezellig dorp, dicht bij een vijver.

Afbeelding
Idyllisch dorp
Afbeelding
Dorpsvijver

‘Het was een prachtige zomeravond. De ramen en deuren stonden open en alles ademde rust uit. Doordat het in de zomer zo lang licht bleef, had ik het vervangen van een doorgebrande lamp in onze bergruimte steeds uitgesteld.

Afbeelding
Lamp in bergruimte

‘Plots kreeg ik het sterke gevoel dat ik de lamp meteen moest vervangen! Maar tegelijk hoorde ik mijn vrouw, Mariann, roepen dat onze kinderen en ik onze handen moesten wassen, want het eten was klaar!

‘Ik was lang genoeg getrouwd om te weten dat dit niet de tijd was om iets anders te gaan doen, maar ik hoorde mezelf Mariann toeroepen dat ik even een nieuw peertje ging kopen. Ik voelde dat ik onmiddellijk moest gaan.

‘De winkel bevond zich aan de overkant van de vijver. Ik ging er meestal te voet heen, maar vandaag sprong ik op mijn fiets. Toen ik langs de vijver reed, zag ik in mijn ooghoek een jongetje van een jaar of 2 alleen aan de rand van de vijver lopen, heel dicht bij het water. Plots duikelde hij erin! Het ene moment was hij er – en het volgende was hij verdwenen!

‘Niemand anders had het gezien. Ik liet mijn fiets vallen, rende erheen en sprong in het halfdiepe water. Het wateroppervlak was met eendenkroos bedekt, waardoor ik niets kon zien. Maar ik voelde een beweging. Ik stak mijn arm in het water, pakte een T-shirt beet en trok het jongetje omhoog. Hij snakte naar adem, hoestte en huilde. En even later werd de jongen met zijn ouders herenigd.’

Afbeelding
Gezin van Jens

Broeder Jens bidt elke ochtend dat hij de influisteringen van de Heilige Geest mag herkennen, zelfs ongebruikelijke ingevingen zoals meteen een gloeilamp vervangen. En hij bidt ook dat hij een werktuig mag zijn om Gods kinderen tot zegen te zijn. Jens leeft het evangelie na door elke dag naar goddelijke leiding te streven, die waardig te zijn en er vervolgens mee aan de slag te gaan.

Voor behoeftigen zorgen

Het volgende voorbeeld illustreert hoe we voor behoeftigen kunnen zorgen. Op een dag bezochten de ringpresident en jongevrouwenpresidente van de Colombiaanse ring Cúcuta twee jongevrouwen – en hun oudere tienerbroer – die het zwaar hadden. Hun vader was onlangs overleden en hun moeder was een jaar daarvoor gestorven. De drie kinderen waren in hun schamele stulpje aan hun lot overgelaten. De muren van ruw hout waren met plastic zakken bedekt, en het golfplaten dak overdekte alleen het gedeelte waar ze sliepen.

Na hun bezoek wisten deze leidinggevenden dat ze het gezin moesten helpen. Er werd in de wijkraad een plan opgesteld. Wijk- en ringleiders in de ZHV, het ouderlingenquorum, de jongemannen, de jongevrouwen en vele gezinnen zetten zich allemaal in om dit gezin te helpen.

Afbeelding
Huis wordt gebouwd
Afbeelding
Huis wordt gebouwd

De wijkorganisaties namen contact op met wijkleden die in de bouw werkten. Sommigen hielpen met het ontwerp, anderen met de bouw en nog anderen bereidden maaltijden of schonken het benodigde materiaal.

Afbeelding
Afgewerkt huis

Het was een vreugdevolle dag toen het huisje klaar was, zowel voor de mensen die hielpen als voor de drie jonge wijkleden. De weeskinderen voelden de hartelijke, geruststellende zorg van hun wijkfamilie. Ze wisten dat ze er niet alleen voor stonden en dat God er altijd voor hen is. En de helpers voelden de liefde van de Heiland voor dit gezin en waren zijn handen.

Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen

U zult dit voorbeeld van allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen vast leuk vinden. De 17-jarige Cleiton uit Kaapverdië wist niet wat hem te wachten stond toen hij op een dag de seminarieles van zijn wijk binnenliep. Maar zijn leven en dat van anderen zouden daardoor voorgoed veranderen.

Cleiton had zich samen met zijn moeder en oudere broer een tijdje eerder laten dopen, maar het gezin ging niet meer naar de kerk. Zijn deelname aan het seminarie zou een keerpunt voor het gezin worden.

De andere jongeren in het seminarie verwelkomden hem hartelijk. Cleiton voelde zich thuis en ze moedigden hem aan om een andere activiteit bij te wonen. Dat deed hij, en al gauw woonde hij ook de kerkdiensten bij. Zijn wijze bisschop zag Cleitons geestelijke potentieel en riep hem als zijn assistent. ‘Vanaf dat moment’, zegt bisschop Cruz, ‘werd Cleiton een voorbeeld en een goede invloed voor de andere jongeren.’

Cleiton nodigde eerst zijn moeder uit om weer naar de kerk te gaan, en vervolgens zijn oudere broer. Daarna sprak hij zijn vrienden aan. Een van die vrienden was Wilson, die even oud was als hij. In zijn eerste les met de zendelingen zei Wilson dat hij zich wilde laten dopen. De zendelingen stonden versteld van alles wat Cleiton Wilson al had verteld.

Afbeelding
Jongemannen in Kaapverdië
Afbeelding
Anderen voor de kerk uitnodigen
Afbeelding
Groeiende groep actieve jongeren

Maar daar liet Cleiton het niet bij. Hij hielp andere minderactieve leden om terug te keren, en vertelde andersdenkende vrienden over het evangelie. De wijk heeft nu 35 actieve jongeren en een succesvol seminarieprogramma, grotendeels omdat Cleiton liefhad, deelde en uitnodigde. Cleiton en zijn oudere broer, Cléber, bereiden zich nu op een voltijdzending voor.

Families voor eeuwig verenigen

Tot slot geef ik u dit prachtige voorbeeld van families voor eeuwig verenigen. Lydia uit Charkov in Oekraïne hoorde van de zendelingen over de tempel. Ze had onmiddellijk het vurige verlangen om naar de tempel te gaan, en na haar doop begon ze zich op haar tempelaanbeveling voor te bereiden.

Lydia ontving haar begiftiging in de Freibergtempel (Duitsland) en deed daar enkele dagen plaatsvervangend werk. Na de inwijding van de Kievtempel (Oekraïne) ging ze vaker naar de tempel. Zij en haar man, Anatoli, werden daar voor eeuwig verzegeld en later als tempelzendeling geroepen. Samen hebben ze ruim vijftienduizend namen van voorouders gevonden en hun tempelverordeningen verricht.

Afbeelding
Oekraïens echtpaar bij tempel

Lydia zegt over tempelwerk het volgende: ‘Wat heb ik in de tempel ontvangen? Ik heb nieuwe verbonden met God gesloten. Mijn getuigenis is versterkt. Ik heb geleerd persoonlijke openbaring te ontvangen. Ik kan heilsverordeningen voor mijn overleden voorouders verrichten. En ik kan andere mensen liefhebben en dienen.’ Ze besluit met dit feit: ‘De Heer wil dat we vaak naar de tempel gaan.’

Tot besluit

De goedheid van deze heiligen der laatste dagen, met elk een andere achtergrond, inspireert mij. We kunnen veel leren van de wonderbaarlijke resultaten die door de eenvoudige toepassing van eenvoudige evangeliebeginselen werden bereikt. Wat zij deden, kunnen wij ook.

Laten wij het evangelie eenvoudig houden door onze door God voorgeschreven taken te vervullen: het evangelie van Jezus Christus naleven, zodat we net als Jens uit Denemarken voor ingevingen openstaan. Voor behoeftigen zorgen, zoals de leden van de ring Cúcuta in Colombia die voor weeskinderen een huis bouwden. Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen, zoals Cleiton uit de Afrikaanse archipel Kaapverdië zijn vrienden en familieleden uitnodigde. En tot slot families voor eeuwig verenigen, zoals zuster Lydia uit Oekraïne deed door haar eigen tempelverordeningen, familiegeschiedenis en tempelwerk.

Als u dat doet, zult u vreugde en gemoedsrust ontvangen. Dat beloof en getuig ik. Ook getuig ik van Jezus Christus, onze Heiland en Verlosser. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie Moroni 10:32.

  2. Zie Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 1.2, ChurchofJesusChrist.org.

  3. Zie Leer en Verbonden 110:11–16. Zie ook Dallin H. Oaks, ‘Het Melchizedeks priesterschap en de sleutels’, Liahona, mei 2020, 70: ‘Na de inwijding van de eerste tempel in deze bedeling in Kirtland (Ohio, VS) herstelden drie profeten – Mozes, Elias en Elia – “de sleutels van deze bedeling”, waaronder de sleutels van de vergadering van Israël en van het tempelwerk.’ Zie ook Quentin L. Cook, ‘Ons voorbereiden om God te ontmoeten’, Liahona, mei 2018, 114: ‘Profeten van weleer herstelden priesterschapssleutels voor de eeuwige heilsverordeningen van het evangelie van Jezus Christus. […] Die sleutels zijn ‘macht van omhoog’ [Leer en Verbonden 38:38] voor de taken die God ons heeft toegewezen, en die het hoofddoel van de kerk vormen.’

  4. Mattheüs 22:36–40.

  5. In Matthew Cowley Speaks: Discourses of Elder Matthew Cowley of the Quorum of the Twelve of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (1954), XII.

  6. Dallin H. Oaks, ‘Kleine en eenvoudige dingen’, Liahona, mei 2018, 89.

  7. Zie Mattheüs 11:30.