Algemene conferentie
Voorbereiding op de wederkomst van Jezus Christus
Algemene oktoberconferentie 2021


Voorbereiding op de wederkomst van Jezus Christus

We moeten meer dan ooit onder ogen zien dat we steeds dichter bij de wederkomst van Jezus Christus komen.

In het Boek van Mormon lezen we over Samuel, een rechtschapen Lamaniet die zes jaar voor de geboorte van Jezus Christus profeteerde tot het Nephitische volk, dat grotendeels afvallig was geworden.1 Hij sprak over de tekenen waarmee de geboorte van de Heiland gepaard zou gaan. Helaas verwierpen de meeste Nephieten die tekenen omdat ‘het niet aannemelijk [was] dat er een wezen als een Christus [zou] komen’.2

Volgens de Schriften konden veel Joden evenmin accepteren dat een zekere Jezus, uit het onbeduidende Galilea, de langverwachte Messias was.3 Jezus, die inderdaad de vele profetieën van Hebreeuwse profeten zou vervullen, werd verworpen en zelfs gekruisigd, omdat de Joden het doel voorbijzagen, zoals de profeet Jakob in het Boek van Mormon zegt. Jakob getuigde: ‘God heeft hun zijn duidelijkheid ontnomen en hun, omdat zij dat verlangden, vele dingen gegeven die zij niet kunnen begrijpen. En omdat zij dat verlangden, heeft God het gedaan, opdat zij zullen struikelen.’4

Raar maar waar blijkt geen lering, wonder of verschijning van een hemelse engel, zoals Laman en Lemuel er een zagen,5 overtuigend genoeg om sommige mensen hun koers, visie of overtuiging te laten veranderen. Dat is vooral het geval als leringen of wonderen niet overeenstemmen met iemands ingebakken grillen, verlangens of denkbeelden.

Vergelijk de volgende twee Schriftteksten. In de eerste beschrijft de apostel Paulus de mensen in de laatste dagen. In de tweede toont de profeet Alma hoe God zijn werk onder de mensen doet. Eerst Paulus:

‘En weet dit dat in de laatste dagen zware tijden zullen aanbreken.

‘Want de mensen zullen liefhebbers zijn van zichzelf, geldzuchtig, grootsprekers, hoogmoedig, lasteraars, hun ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig,

‘zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, kwaadsprekers, onmatig, wreed, zonder liefde voor het goede,

‘verraders, roekeloos, verwaand, meer liefhebbers van zingenot dan liefhebbers van God, […]

‘die altijd leren en nooit tot kennis van de waarheid kunnen komen.’6

En nu Alma, die een fundamenteel beginsel van het evangelie van Jezus Christus noemt: ‘Nu denk je misschien dat dit dwaasheid van mij is; maar zie, ik zeg je dat door kleine en eenvoudige dingen grote dingen worden teweeggebracht; en in vele gevallen worden de wijzen door kleine middelen beschaamd.’7

We leven in een moderne wereld vol kennis en kunde. Niettemin camoufleren deze dingen maar al te vaak het wankele fundament waarop ze zijn gebouwd. Daarom leiden ze niet tot echte waarheid noch tot God en de macht om openbaring te ontvangen, geestelijke kennis te verkrijgen en geloof in Jezus Christus te ontwikkelen dat tot eeuwig heil leidt.8

Dat herinnert ons indringend aan de woorden van onze Heer aan Thomas en de andere apostelen aan de vooravond van zijn zoenoffer: ‘Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.’9

Wie ogen hebben om te zien, oren om te horen en harten om te voelen, moeten meer dan ooit onder ogen zien dat we steeds dichter bij de wederkomst van Jezus Christus komen. De mensen die bij zijn wederkomst op aarde zullen zijn, wachten weliswaar nog grote moeilijkheden, maar de getrouwen hoeven niet te vrezen.

Dit is een citaat uit het lemma ‘Wederkomst van Jezus Christus’ in Trouw aan het geloof:

‘De Heiland zal in macht en heerlijkheid terugkeren om de aarde als zijn koninkrijk op te eisen. Zijn wederkomst zal het millennium inluiden.

‘De wederkomst zal een angstige, trieste tijd zijn voor de goddelozen, maar het zal een dag van vrede en triomf voor de rechtvaardigen zijn. De Heer heeft verklaard:

‘“Want zij die wijs zijn en de waarheid hebben ontvangen en de Heilige Geest tot hun gids hebben genomen en niet zijn misleid – voorwaar, Ik zeg u: Zij zullen niet worden omgehakt en in het vuur geworpen, maar zullen de dag verdragen.

‘“En de aarde zal hun tot erfdeel gegeven worden; en zij zullen talrijk en sterk worden, en hun kinderen zullen zonder zonde opgroeien tot behoudenis.

‘“Want de Heer zal in hun midden zijn en zijn heerlijkheid zal op hen zijn en Hij zal hun koning zijn en hun wetgever” (Leer en Verbonden 45:57–59).’10

Ik geef de getrouwen bij hun voorbereiding op de wederkomst van Jezus Christus deze essentiële, geruststellende boodschap van de oudtestamentische profeet Amos: ‘Voorzeker, de Heere Heere doet niets tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren, de profeten.’11

In die geest heeft president Russell M. Nelson, de profeet van de Heer in deze tijd, ons deze inspirerende raad gegeven: ‘Het evangelie van Jezus Christus is een evangelie van bekering. Vanwege de verzoening van de Heiland is zijn evangelie een uitnodiging om te blijven veranderen, te blijven groeien en reiner te worden. Het is een evangelie van hoop, genezing en vooruitgang. Het evangelie is echt een boodschap van vreugde. Onze geest verheugt zich in elke kleine stap voorwaarts.’12

Ik getuig zonder enig voorbehoud dat God bestaat en dat zich in het leven van talloze mensen uit alle lagen van de samenleving wonderen voordoen. Veel heilige ervaringen worden zelden besproken, deels vanwege hun goddelijke oorsprong en het risico om bespot te worden door mensen die niet beter weten.

Moroni, de laatste profeet uit het Boek van Mormon, zegt daarover:

‘En voorts spreek ik tot u die de openbaringen van God verloochent en zegt dat zij zijn weggedaan, dat er geen openbaringen zijn, noch profetieën, noch gaven, noch genezingen, noch spreken in talen en uitleg van talen;

‘zie, ik zeg u, hij die deze dingen verloochent, kent het evangelie van Christus niet; ja, hij heeft de Schriften niet gelezen; en indien wel, dan begrijpt hij ze niet.

‘Want lezen wij niet dat God dezelfde is gisteren, heden en voor eeuwig, en dat er in Hem geen verandering is of zweem van ommekeer?’13

Ik besluit mijn toespraak met een zeer inspirerende profetische uitspraak van de profeet Joseph Smith. Hij deed die aan het eind van zijn bediening terwijl hij naar de wederkomst van Jezus Christus uitkeek: ‘Zullen wij niet voorwaarts gaan in zo’n groot werk? Ga voorwaarts en niet achterwaarts! Houd moed, broeders [en zusters]; en op, op naar de overwinning! Laat uw hart zich verheugen en buitengewoon verblijd zijn.’14 Daar voeg ik mijn getuigenis aan toe in de naam van Jezus Christus. Amen.