2007
Tule välineeksi Jumalan käsissä harjoittamalla pyhyyttä
Heinäkuu 2007


Kotikäyntiopetussanoma

Tule välineeksi Jumalan käsissä harjoittamalla pyhyyttä

Valitkaa rukoillen ja lukekaa tämän sanoman pyhien kirjoitusten kohdista ja opetuksista ne, jotka soveltuvat niiden sisarten tarpeisiin, joiden luona vierailette. Kertokaa kokemuksistanne ja lausukaa todistuksenne. Pyytäkää sisaria, joita opetatte, tekemään samoin.

Mitä pyhyyden harjoittaminen on?

Presidentti James E. Faust, toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa: ”Pyhyys on sielun voimaa. Se tulee uskosta ja kuuliaisuudesta Jumalan laeille ja toimituksille. Silloin Jumala puhdistaa sydämen uskon kautta, ja sydän tulee puhtaaksi siitä, mikä on epäpyhää ja sopimatonta. Kun ihminen saavuttaa pyhyyden mukautumalla Jumalan tahtoon, hän tietää vaistomaisesti, mikä on väärin – –.

– – Meidän tulisi käydä temppelissä muun muassa turvataksemme oman henkilökohtaisen pyhyytemme sekä perheemme pyhyyden.

Temppelien lisäksi toisena pyhänä paikkana maan päällä tulisi olla varmastikin kotimme. – –

– – Siunatkoon Herra meitä j okaista erityisessä vastuussamme löytää Herralle pyhitettyä seisomalla pyhissä paikoissa. Juuri sieltä me löydämme sitä hengellistä suojaa, jota tarvitsemme itsellemme ja perheellemme.” (”Seiskää pyhissä paikoissa”, Liahona, toukokuu 2005, s. 62, 67–68.)

Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista: ”Kristuksen kaltaisten ominaisuuksien kehittäminen elämässämme ei ole helppo tehtävä – –. Todellisen elämän koetus tulee siinä, kun Kristuksen kaltaisten ominaisuuksien on tultava näkyviin meidän elämässämme – miehenä tai vaimona, isänä tai äitinä, poikana tai tyttärenä, ystävyyssuhteissamme, työssämme, liiketoimissamme ja vapaa- ajallamme. Me voimme nähdä oman kasvumme – kuten voivat ympärillämme olevatkin – kun vähitellen kasvamme toimimaan kaikessa pyhyydessä Hänen edessään (ks. OL 43:9).” (”Kristuksen kaltaiset ominaisuudet – tuulta siipiemme alle”, Liahona, marraskuu 2005, s. 102.)

Kuinka voin harjoittaa pyhyyttä ja olla välineenä Jumalan käsissä?

Kathleen H. Hughes, entinen ensimmäinen neuvonantaja Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa: ”Kukapa meistä ei kaipaisi vaalimista, huolehtimista, lohduttamista ja opettamista Jumalan asioissa? Kuinka se tapahtuu? Yksi ystävällinen teko, yksi rakkauden osoitus, yksi huomaavainen ele, yksi auttava käsi kerrallaan. Mutta minun sanomani ei ole niille, jotka saavat osakseen näitä rakkauden tekoja, vaan meille kaikille, joiden tulee harjoittaa tätä pyhyyttä joka päivä. Profeetta Joseph opetti, että tullaksenne Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi ’teidän tulee avartaa sieluanne kohti muita’.” (”Jotta voimme istua taivaassa kaikki yhdessä”, Liahona, marraskuu 2005, s. 110.)

Bonnie D. Parkin, entinen Apuyhdistyksen ylijohtaja: ”Liitot – eli sitovat lupaukset meidän ja taivaallisen Isän välillä – ovat välttämättömiä iankaikkiselle edistymisellemme. Askel askeleelta Hän opettaa meitä tulemaan kaltaisekseen kutsumalla meidät mukaan työhönsä. Kasteessa me teemme liiton rakastaa Häntä koko sydämestämme ja rakastaa sisariamme ja veljiämme niin kuin itseämme. Temppelissä me teemme edelleen liiton olla kuuliaisia, epäitsekkäitä, uskollisia, kunniallisia, laupiaita. Me lupaamme tehdä uhrauksia ja pyhittää kaiken, mitä meillä on. – –

Herra on pyytänyt meitä tekemään kaiken, mitä teemme, ’sydämen pyhyydessä’ [OL 46:7]. Ja pyhyys on liittojen mukaisen elämän tuote. – – Pyhyys saa sanomaan: ’Tässä olen, lähetä minut.’” (”Sydämen pyhyydessä”, Liahona, marraskuu 2002, s. 103, 105.)