2007
Perheen usko
Heinäkuu 2007


Yhteinen tuokio

Perheen usko

”Perhe-elämän onni saavutetaan toden-näköisimmin silloin, kun sen perustana ovat Herran Jeesuksen Kristuksen opetukset” (”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, lokakuu 2004, s. 49).

Kun lähetyssaarnaajat saapuivat William Jarvisin kotikylään Lancashiressa Englannissa, jotkut miehet yrittivät estää heitä saarnaamasta. Lähetyssaarnaajat jatkoivat kuitenkin työtään, ja William ja hänen vaimonsa Jane liittyivät kirkkoon.

Williamin perhe lähti Englannista vuonna 1859 ja matkusti Amerikkaan. Oltuaan purjelaivassa 13 viikkoa ja matkustettuaan monta kertaa junalla perhe liittyi muiden siirtolaisten kanssa George Rowleyn käsikärrykomppaniaan. William veti käsikärryjä yli tuhat mailia (1 600 km).

Jane sairastui ja kuoli. Komppanian oli välttämättä löydettävä ruokaa, joten William jättäytyi komppaniasta jälkeen haudatakseen vaimonsa. Kaksi ruotsalaista käännynnäistä jäi auttamaan.

Kun miehet lähtivät jälleen matkaan, he näkivät muutamien intiaanien ratsastavan heitä kohti. William huolestui. Kuvittele hänen helpotustaan, kun intiaanit olivatkin ystävällisiä. He nauroivat käsikärryille, joihin miehet olivat valjastaneet itsensä. Sitten intiaanit valjastivat itsensä käsikärryihin ja vetivät niitä, kunnes he saivat komppanian kiinni! Williamin pojanpoika kirjoitti myöhemmin: ”Pientä ystävällisyydenosoitusta ei ole varmasti koskaan arvostettu enempää.” (Ks. Jeston Jarvis, A Short Sketch of the Life of William Jarvis.)

Heinäkuussa me juhlimme pioneerien saapumista Suolajärven laaksoon. Pioneerit osoittivat suurta uskoa. William Jarvisilla oli uskoa. Hän oli esimerkkinä perheelleen. Sinunkin perheessäsi on esimerkkejä uskosta, ja sinä voit olla esimerkkinä uskosta. Kun perheesi seuraa Jeesusta Kristusta uskossa, teitä siunataan.

Toiminta

Irrota sivu Y4 ja leikkaa lehdet irti. Leikkaa puu irti ja liimaa se kartongille. Kirjoita jokaiseen lehteen jonkun sukulaisesi nimi. (Sinun on ehkä piirrettävä lehden mallin mukaan lisää lehtiä ja leikattava ne irti.) Liimaa lehdet sukupuuhusi. Jos haluat, voit liimata isäsi puolen sukulaiset toiselle puolelle puuta ja äitisi puolen sukulaiset toiselle puolelle. Liimaa oma lehtesi runkoon, koska kuulut molempiin puoliin sukua!

Ideoita yhteiseen tuokioon

  1. 1. Pelatkaa peliä ”Keitä me olemme?” Pyydä muutamia lapsia esittämään pyhien kirjoitusten perheitä kuten Aadamia ja Eevaa, Lehiä ja Sariaa tai Joosefia ja Mariaa. Auta heitä vastaamaan perhettä koskeviin kyllä ja ei -kysymyksiin. Lapsi saattaa kysyä: ”Onko perheenne Mormonin kirjassa?” Aina kun jokin perhe tunnistetaan, kerro perheestä ja näytä, mistä kohtaa pyhiä kirjoituksia perhe löytyy. Pyydä lapsia ajattelemaan kyseisen perheen yhtä hyvää ominaisuutta, jonka he haluaisivat olevan omassa perheessään. Esimerkiksi: ”Haluaisin perheeni noudattavan Jumalan tahtoa samalla tavoin kuin Lehin ja Sarian perhe.” Lue perhejulistuksen seitsemännestä kappaleesta lause: ”Perhe-elämän onni saavutetaan todennäköisimmin silloin, kun sen perustana ovat Herran Jeesuksen Kristuksen opetukset.” Todista vanhurskaiden perheiden tärkeydestä.

  2. 2. Pyydä muutamaa viikkoa ennen tätä yhteistä tuokiota vanhempia lapsia valmistautumaan kertomaan ensimmäisestä sukulaisestaan, joka liittyi kirkkoon. Jos mahdollista, valitse lapsia, joiden perheet ovat olleet jäseniä usean sukupolven ajan, sekä lapsia, joiden perheet ovat uusia käännynnäisiä. (Vaihtoehtoisesti esitä kertomuksia sellaisista kirkon johtajista kuin Brigham Young ja Parley P. Pratt oppikirjan Alkeisyhdistys 5 oppiaiheesta 13.) Tehkää luettelo ominaisuuksista, joita ihmiset tarvitsivat liittyäkseen kirkkoon 150 vuotta sitten. Tehkää toinen luettelo ominaisuuksista, joita ihmiset nykyään tarvitsevat liittyäkseen kirkkoon. Tuo esiin samankaltaisuudet. Todista siunauksista, jotka perhe saa evankeliumin myötä.