2008
Lujana uskossa tarjoaa helppotajuisia näkemyksiä evankeliumin periaatteista
Lokakuu 2008


Lujana uskossa tarjoaa helppotajuisia näkemyksiä evankeliumin periaatteista

Kun piispa Robert Lund Utahin Kaysvillestä USA:sta saa eteensä minkä tahansa evankeliumiin liittyvän kysymyksen tai huolen, niin yksi lähteistä, joiden puoleen hän kääntyy, on Lujana uskossa.

”Jos joku tulee luokseni kysymään jotakin, sanon: ’Katsotaan, mitä Lujana uskossa sanoo’”, totesi piispa Lund viitaten pyhien kirjoitusten ja myöhempien aikojen profeettojen opetusten tutkimisen ohella käytettävään hakuteokseen.

Lujana uskossa hakuteoksessa, joka julkaistiin vuonna 2005, on helppotajuisia selityksiä evankeliumin aiheista hakusanoittain. Vaikka Lujana uskossa onkin suunniteltu erityisesti nuorten, nuorten naimattomien aikuisten ja uusien käännynnäisten avuksi, sen perimmäisenä tarkoituksena on auttaa kaikkia lukijoita vahvistamaan pyrkimyksiään ”lähestyä Vapahtajaa ja noudattaa Hänen esimerkkiään”, kuten ensimmäinen presidenttikunta esittää esipuheessa.

Piispa Lund ei ole ainoa, joka on innoissaan kirjasta. Jäsenet kautta maailman löytävät tapoja käyttää kirjaa tehostamaan omaa evankeliumin tutkimistaan, rakentamaan lujempaa evankeliumin tuntemisen perustaa, soveltamaan evankeliumin periaatteita elämäänsä sekä valmistautumaan kertomaan evankeliumista ja opettamaan sitä.

Evankeliumin tutkimisen tehostaminen

Donna Heßling, joka kuuluu Münsterin seurakuntaan Dortmundin vaarnassa Saksassa, käyttää Lujana uskossa hakuteosta saadakseen laajemman ymmärryksen palautetusta kirkosta ja sen opetuksista.

”Artikkelit ovat selkeitä ja valaisevia, ja jokainen aihe on laajentanut ja vahvistanut todistustani Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon totuudellisuudesta”, sisar Heßling sanoo.

Lujana uskossa -hakuteoksessa on noin 170 aakkosjärjestyksessä käsiteltyä artikkelia Aaronin pappeudesta Ylösnousemukseen. Sen lisäksi että siinä opetetaan evankeliumin periaatteita yksinkertaisella ja silti innoittavalla tavalla, jokaiseen artikkeliin on liitetty myös pyhien kirjoitusten viitteitä minkä tahansa aiheen laajempaan tutkimiseen.

Mark Ellison ja hänen perheensä Saratoga Springsistä Utahista USA:sta käyttävät usein Lujana uskossa hakuteosta keskittyäkseen johonkin aiheeseen tutkiessaan evankeliumia kotona.

”Kun lapsemme osallistuvat perheiltaan opettamalla oppiaiheen, he valitsevat jonkin aiheen ja käyttävät Lujana uskossa hakuteosta hyvän yhteenvedon tekemiseen”, veli Ellison sanoo. ”Joskus olemme valinneet jonkin aiheen ja pyytäneet jokaista perheenjäsentä sanomaan yhden asian, jonka he tietävät tästä aiheesta. Sitten otamme Lujana uskossa hakuteoksen ja katsomme, mitä siinä sanotaan ja mitä meiltä on kenties jäänyt huomaamatta.”

Vaikka veli Ellisonin perheen lapset ovat 7–18-vuotiaita, hän sanoo, että Lujana uskossa hakuteoksessa on tietoja, jotka vastaavat kunkin hänen perheensä jäsenen kiinnostusta ja evankeliumin tietämyksen tasoa.

”Se on helppotajuista mutta sisältää olennaisimmat tiedot”, veli Ellison sanoo. ”Mielestäni perheeni todella ymmärtää, että se on evankeliumin lähdeteos, jonka puoleen he voivat kääntyä, jos heillä on joskus jokin kysymys tai tarve valmistautua opettamaan tai kertomaan ajatuksiaan mistä tahansa aiheesta.”

Tietämyksen perustuksien rakentaminen

Vuoden 2007 aikana 17-vuotias Jake McKell, joka kuuluu Grandview’n 21. seurakuntaan Grandview’n vaarnassa Provossa Utahissa USA:ssa, osallistui ikätovereidensa ja johtajiensa kanssa heidän piispansa antamaan haasteeseen lukea Lujana uskossa kannesta kanteen vuoden aikana. Seurakunnan Nuorten Miesten johtajan David Tuellerin mukaan seurakunta suhtautui Lujana uskossa hakuteokseen myönteisesti.

”On ollut suurenmoinen siunaus lukea oppia, jota tuossa kirjassa opetetaan niin suoraviivaisella, puhtaalla ja helposti ymmärrettävällä tavalla”, veli Tueller sanoo. ”Koko seurakunnan on vallannut suurempi tietoisuus kirjan voimasta ja käyttökelpoisuudesta puheissa, henkilökohtaisessa pyhien kirjoitusten tutkimisessa ja apuna evankeliumista kertomisessa muille.”

Allentownin seurakunnassa Readingin vaarnassa Pennsylvaniassa USA:ssa Nuorten Naisten johtaja Tracy Norton ja seurakunnan nuoret naiset käyttivät Lujana uskossa hakuteosta tutkiessaan uskonkappaleita. Se oli projekti, jonka he toivoivat antavan heille varmuutta kertoa evankeliumista ymmärtämällä kokonaisvaltaisemmin kirkon uskonkäsitysten perusasioita.

”Yritän käyttää Lujana uskossa hakuteosta oppiaiheissani mahdollisimman paljon ja kannustaa nuoria naisia käyttämään sitä, kun heillä on kysymyksiä”, sisar Norton sanoo. ”Lujana uskossa hakuteoksessa käsitellään monia aiheita, jotka liittyvät nuorten kohtaamiin ongelmiin, ja siinä esitetään kirkon kanta niihin ja muihin tärkeisiin aiheisiin. Uskon, että on tärkeää esitellä heille hakuteos, josta he voivat etsiä vastauksia.”

Sisar Norton uskoo, että koska kyettiin keskittymään yksittäisiin aiheisiin, hänen opettamansa nuoret naiset kykenivät ymmärtämään paremmin kunkin periaatteen.

Lujana uskossa hakuteoksen käyttäminen auttoi lisäämään ymmärrystäni evankeliumista ja auttoi minua saamaan lujemman todistuksen”, sanoi 14-vuotias Genesis Felix, joka kuuluu Allentownin seurakuntaan. ”Kirja on nyt pyhien kirjoitusteni mukana, ja käytän sitä usein etsiäkseni aiheita, joita en täysin ymmärrä.”

Evankeliumin periaatteiden soveltaminen

Evankeliumin tutkimisesta, opiskelemisesta ja sitten elämisestä sen mukaan on tullut tuttu menettelytapa Daniel Jauslinille, joka kuuluu Prattelnin seurakuntaan Bernin vaarnassa Sveitsissä. Hän sanoi, että Lujana uskossa hakuteos on yksi hänen lempikirjoistaan.

”Olen todennut tämän kirjan hyvin hyödylliseksi”, veli Jauslin sanoo. ”Sitä lukee, sen tekstistä saa todistuksen tai todistus vahvistuu, ja siitä saa jotakin irti. Se on todellakin opas siihen, kuinka pitää elää evankeliumin mukaan.”

Esimerkkinä veli Jauslin mainitsi pyhiä kirjoituksia käsittelevän osion ja neuvon tutkia niitä yksin ja perheenjäsenten kanssa.

”Tiedän, että pyhien kirjoitusten lukeminen joka päivä saattaa olla vaikeaa monille jäsenille kautta maailman, mutta – – Lujana uskossa kertoo meille, että meidän pitää tehdä niin päivittäin, meidän pitää tehdä suunnitelma ja meidän pitää jatkaa merkityksen etsimistä sille, mitä luemme”, hän sanoo.

Legrand Laing, seminaarinopettaja Springvillessä Utahissa USA:ssa, kertoi, että hän on nähnyt Lujana uskossa hakuteoksen auttavan merkittävällä tavalla ihmisiä oppimaan evankeliumia ja sitten soveltamaan sitä elämässään.

Lujana uskossa hakuteoksessa on ajatuksia ja rohkaisua todellisen elämän sovelluksiin opetettavista opeista ja periaatteista”, veli Laing sanoo. ”Löytyyhän niitä varmasti monista muistakin kirkon julkaisemista lähteistä ja tietenkin pyhistä kirjoituksista, mutta Lujana uskossa hakuteos tarjoaa ne vaivattomasti, helppotajuisesti ja selkeästi – kaiken yhdessä paikassa.”

Kertomiseen valmistaminen

Lujana uskossa hakuteos otettiin vuonna 2005 viralliseksi osaksi lähetystyökirjastoa yhdessä Saarnatkaa minun evankeliumiani lähetystyöoppaan kanssa.

”Kun opasta Saarnatkaa minun evankeliumiani kehiteltiin, päätettiin, että lähetystyökirjastoa pitäisi yksinkertaistaa ja päivittää”, sanoi Greg Droubay kirkon lähetystyöosastolta. ”Lujana uskossa hakuteos valittiin mutkattomaksi, lyhyeksi, helppokäyttöiseksi hakuteokseksi, joka auttaisi lähetyssaarnaajaa hänen evankeliumin tutkimisessaan.”

Vaikka Lujana uskossa hakuteoksen tähdennetäänkin olevan toissijainen lähde pyhiin kirjoituksiin ja Saarnatkaa minun evankeliumiani oppaaseen verrattuna, lähetyssaarnaajat eri puolilla maailmaa ovat havainneet sen hyödylliseksi evankeliumin tutkimisessa ja siitä kertomisessa.

”Käytin usein lähetystyössäni Lujana uskossa hakuteosta valmistaessani puheita tai oppiaiheita”, sanoi Paul Epperson, joka asuu Woodbridgessä Virginian osavaltiossa USA:ssa ja palveli Belgian Brysselin ja Alankomaiden lähetyskentällä. ”Saarnatkaa minun evankeliumiani oli erinomainen lähtökohta aiheiden tutkimiseen, mutta katsoin myös Lujana uskossa hakuteoksesta yksityiskohtaisempia mutta silti helppotajuisia selityksiä eri termeistä ja käsitteistä.”

Lujana uskossa hakuteos on myös löytänyt paikkansa instituuttien ja uskontoluokkien oppilaiden oppikirjojen joukossa.

”Päivitämme jatkuvasti instituutin ja seminaarin oppikirjoja ja uskomme, että Lujana uskossa on erinomainen hakuteos, koska se on paitsi hyväksytty niin myös suositeltu ja hyvin saatavilla”, sanoo kirkon yliopistojen opetusohjelman johtaja Brian Garner.

Kun instituuteissa ja uskontoluokissa käytettäviä oppikirjoja kootaan, veli Garner kertoo, että yksi asia, johon kirjoittajat pyrkivät, on huomion keskittäminen yleismaailmallisuuteen – jonkin sellaisen luomiseen, mikä on kaikkien saatavilla ja käytettävissä.

Lujana uskossa on lähes jokaisen saatavilla”, hän sanoo. ”Ihmiset voivat nähdä viittauksen hakuteokseen, ottaa sen käsiinsä ja lukea tiedot. Se on saatavilla ja se on luotettava.”

Lujana uskossa on julkaistu 46 kielellä ja on jäsenten saatavilla Espanjasta Suomeen ja aina Kambodžaan asti. Hakuteosta saa kirkon jakelukeskuksesta osoitteessa ldscatalog.com tai paikallisten pappeusjohtajien avulla. Englanninkielisenä teoksen voi myös ladata osoitteesta lds.org valitsemalla Gospel Library, Media Formats, PDF ja sitten True to the Faith.

Pysyminen lujana uskossa

Vaikka piispa Lund laskikin leikkiä sanoessaan toivovansa, että Lujana uskossa liitettäisiin pyhien kirjoitusten yhteissidokseen, hän on varma siitä, että hakuteosta voidaan käyttää monin eri tavoin ja että se tarjoaa jotakin jokaisen kysymyksiin ja huoliin.

”Kaste, pappeuden saaminen, säädyllisyys, anteeksianto, parannus – siinä on ne kaikki”, piispa Lund sanoo luetellessaan joitakin Lujana uskossa hakuteokseen sisällytetyistä aiheista.

Kuten esipuheessa sanotaan, ensimmäinen presidenttikunta toivoo, että kun jäsenet tutkivat ja soveltavat käytäntöön evankeliumin periaatteita, he käyttävät tätä hakuteosta ja vahvistuvat edelleen.

”Kun opit evankeliumin totuuksia, ymmärrät paremmin taivaallisen Isän iankaikkista suunnitelmaa”, he esittävät. ”Tämä ymmärtämys elämäsi perustana kykenet tekemään viisaita valintoja, elämään sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa ja löytämään iloa elämästä. Todistuksesi vahvistuu. Pysyt lujana uskossa.”