2009
Onnellisuuden perustus
Kesäkuu 2009


Yhteinen tuokio

Onnellisuuden perustus

”Onnistuneet – – perheet perustuvat uskon, rukouksen, parannuksen [ja] anteeksiannon – – periaatteille” (”Perhe – julistus maailmalle”).

Perustus on varma ja luja pohja, jolle voidaan rakentaa. Monet rakennukset ja talot rakennetaan perustuksille.

Kun myöhempien aikojen pyhät alkoivat rakentaa Suolajärven temppelin perustusta, he käyttivät siihen hiekkakivilohkareita kerroksittain. Kahden ja puolen metrin syvyisen perustuksen rakentamiseen meni heiltä viisi vuotta. Kun pyhät kuulivat, että sotilaita oli tulossa, he peittivät perustuksen maakerroksella piilottaakseen sen näkyvistä. Kun maakerros myöhemmin raivattiin pois, perustus oli halkeillut ja siirtynyt. Pyhät tiesivät, ettei temppeli pysyisi pystyssä halkeilleen perustuksen varassa. Niinpä he poistivat hiekkakiviperustuksen ja laittoivat uuden perustuksen suurista graniittilohkareista. Kun tämä luja perustus oli paikoillaan, työläiset alkoivat rakentaa temppelin seiniä.

Aivan kuten temppeli tarvitsi lujan graniittiperustuksen, sinä ja perheesi tarvitsette lujan perustuksen, jolle voitte rakentaa. Herra on sanonut: ”Rakenna minun kalliolleni, joka on minun evankeliumini” (OL 11:24). Usko, rukous, parannus ja anteeksianto ovat osa Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Näille periaatteille rakentaminen luo lujan perustuksen, joka auttaa sinua ja perhettäsi pysymään vahvana.

Toiminta

Irrota lehdestä sivu Y14. Leikkaa irti kortit. Pane kuvakortit yhteen pinoon ja sanakortit toiseen. Nosta yksi kortti kummastakin pinosta. Jos kortit muodostavat parin, kerro, kuinka voit auttaa perhettäsi tekemään korttiparissa mainitun asian, ja pidä sitten kortit itselläsi. Jos kortit eivät muodosta paria, aloita näillä korteilla kaksi uutta pinoa. Jatkakaa pelaamista niin, että jokainen saa nostaa kortteja. Kun kaksi ensimmäistä pinoa on käytetty, sekoita toisten pinojen kortit ja jatkakaa pelaamista, kunnes kaikille korteille on löytynyt pari.

Ideoita yhteiseen tuokioon

  1. Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen vahvistaa minua ja perhettäni. Auta lapsia opettelemaan ulkoa jae: ”Jos teillä on uskoa, te toivotte sellaista, mikä ei näy mutta on totta” (Alma 32:21). Näytä evankeliumiaiheisen kuvaston kuvaa 240 (Jeesus Kristus) ja selitä, että usko Jeesukseen Kristukseen tarkoittaa sitä, että vaikka me emme näe Häntä, me uskomme, että Hän elää. Me luotamme Häneen ja yritämme noudattaa Hänen käskyjään. Etsi ennen yhteistä tuokiota pyhien kirjoitusten kertomuksia ja kuvia, jotka havainnollistavat sitä, kuinka usko Jeesukseen Kristukseen auttoi ihmisiä pitämään käskyt vaikeissa tilanteissa. Esimerkiksi: Evankeliumiaiheisen kuvaston kuvat 102 (Arkin rakentaminen), 112 (Daavid voittaa Goljatin), 114 (Daniel kieltäytyy kuninkaan ruoasta ja viinistä), 125 (Ester), 210 (Jeesus ja kalastajat), 301 (Lehin perhe lähtee Jerusalemista), 313 (Kaksituhatta nuorta soturia). Anna jokaiselle luokalle kuva ja pyydä opettajia esittämään kertomus tähdentäen sitä, kuinka ihmiset osoittivat uskoaan. Pyydä jokaista luokkaa miettimään mahdollista tilannetta, jossa he tarvitsisivat uskoa. Pyydä heitä keskustelemaan siitä, kuinka usko Jeesukseen Kristukseen auttaisi heitä siinä tilanteessa. Pyydä jokaista luokkaa esittämään pyhien kirjoitusten kertomuksensa ja nykyajan tilanteensa. Laulakaa laulu ”Uskossa seuraten” (Liahona, helmikuu 2003, s. Y16).

  2. Rukous vahvistaa minua ja perhettäni. Näytä lapsille pientä sähkölaitetta tai kuvaa sellaisesta. Selitä, että laite voi saada sähkövirtaa vain kun se on yhteydessä virtalähteeseen. Kerro lapsille, että meidänkin täytyy olla yhteydessä ”voimanlähteeseen” saadaksemme hengellistä voimaa. Taivaallinen Isä on hengellisen voiman lähteemme, ja me voimme olla yhteydessä Häneen rukoilemalla. Näytä Alkeisyhdistyksen kuvapaketeista kuva 7–13 (poika rukoilee) tai 1–9 (tyttö rukoilee) ja opeta, että me voimme rukoilla taivaalliselta Isältä apua ongelmiimme ja päätöksiimme. Kerro siitä, kuinka Moosia rukoili apua saadakseen tietää, pitäisikö hänen päästää poikansa saarnaamaan lamanilaisille (ks. Moosia 28:1–6). Pyydä lapsia yhdessä etsimään Herran vastaus jakeesta 7. Kerro siitä, kuinka Joseph Smith rukoili saadakseen tietää, mihin kirkkoon hänen pitäisi liittyä (ks. JS–H 7–18). Pyydä lapsia jälleen yhdessä etsimään Herran vastaus jakeesta 19. Kerro jokin henkilökohtainen kokemus ja lausu todistuksesi siitä, kuinka rukouksiisi on vastattu. Kehota lapsia tällä viikolla pitämään henkilökohtaiset rukouksensa joka päivä.

Piirrokset Beth M. Whittaker

Pyhien kirjoitusten lukeminen

Rukoileminen

Työn tekeminen

Leikkiminen

Palveleminen

Kirkossa käyminen

Perheilta

Ateriahetki