2011
Een zending hoop ik te volbrengen?
Januari 2011


Een zending hoop ik te volbrengen?

Misschien ken je het jeugdwerklied ‘Een zending hoop ik te volbrengen.’ Er is eigenlijk nog een belangrijk lied voor kinderen over het vervullen van een zending. Het luidt: ‘Een zendeling wil ik vandaag al zijn. Want het is een heel belangrijk werk.’1 Ouderling M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen is het daar mee eens. Hij heeft gezegd: ‘Jonge mensen moeten zich al jong toewijden aan het idee dat ze op zending gaan.’2

Maar weten dat je een zending moet volbrengen en voorbereid zijn om dat echt ook te doen, zijn twee verschillende dingen. Waar moet je mee beginnen? Je getuigenis versterken en kennis van het evangelie vergaren zijn twee van de beste dingen die je kunt doen. Hieronder staan enkele manieren waarop je je op een zending kunt voorbereiden.

1. Geloof

Ons geloof moet dagelijks groeien. Jezus Christus heeft gezegd: ‘Indien gij geloof in Mij hebt, zult gij macht hebben om alles te doen wat Ik raadzaam acht’ (Moroni 7:33).

  • De Schriften bestuderen. Zij onderwijzen en getuigen over Jezus Christus.

  • Geloof toepassen in het overwinnen van persoonlijke problemen Als je geloof in Jezus Christus hebt, zul je op moeilijke momenten getroost worden en zul je alle belemmeringen kunnen overwinnen.

  • Leer je lichaam en geest steeds beter beheersen door te leren hoe belangrijk onderwijs, een goede conditie en gezondheid zijn.

  • Blijf je bekeren, de geboden onderhouden, vasten, bidden en je leven zuiveren.

  • Jongemannen oefenen hun geloof in Jezus Christus door hun priesterschapstaken te leren en te vervullen.

2. Geest

Ouderling Ballard heeft ook gezegd: ‘Zendelingen moeten zedelijk rein en geestelijk voorbereid zijn.’3

  • Bestudeer en volg de richtlijnen in Voor de kracht van de jeugd.

  • Streef naar de leiding van de Heilige Geest door te vasten, de Schriften te bestuderen en te bidden.

  • Lees over de gaven van de Geest in Leer en Verbonden 46:11–26. Probeer met een gebed in je hart te ontdekken wat jouw geestelijke gaven zijn. Vraag je ouders en leiders om hulp bij het ontwikkelen van je geestelijke gaven.

  • Vraag jezelf af: ‘Zijn de boeken die ik lees en de tv-programma’s en films waar ik naar kijk wel opbouwend?’ Zo niet, bedenk dan welke beslissingen op het gebied van amusement voor jou beter zijn.

  • Leer luisteren naar de influisteringen van de Geest.

3. Liefde

Als je een goede zendeling wil zijn, heb je naastenliefde nodig, de reine liefde van Christus. Het is niet altijd even makkelijk om anderen lief te hebben. Daar is dienstbetoon, geloof, de Heilige Geest en moed voor nodig. Mormon heeft gezegd dat je met alle kracht moet bidden om de reine liefde van Christus te ontvangen (zie Moroni 7:48).

  • Bid nederig en oprecht zodat je anderen kunt liefhebben zoals Christus liefheeft.

  • Laat merken dat je alle gezinsleden liefhebt en doe iets voor een ieder van hen. Kies een gezinslid uit dat extra liefde of aandacht nodig heeft en besteed wat tijd met hem of haar.

  • Laat merken dat je iemand in nood liefhebt door iets voor hem of haar te doen.

4. Dienstbetoon

Koning Benjamin bracht zijn volk het belang van dienstbetoon bij. Hij zei dat als we anderen dienen, we God dienen (zie Mosiah 2:17).

  • Maak van dienstbetoon een gewoonte. Je kunt aanbieden om de afwas te doen, een broer of zus met huiswerk te helpen, met iemand te praten die een vriend nodig heeft of helpen om je woonomgeving schoon te houden.

  • Bid om kracht en leiding als je probeert het voorbeeld van dienstbetoon van de Heiland te volgen.

  • Help de jongemannen of jongevrouwen met het plannen van een dienstbetoonactiviteit.

5. Aanmoedigen

Alma, een van de grote zendelingen in het Boek van Mormon, moedigde de mensen die geen lid van de kerk waren aan: ‘Komt en laat u dopen tot bekering’ (Alma 5:62). Jullie kunnen zijn voorbeeld volgen.

  • Wees een goede vriend en een goed voorbeeld voor vrienden en familieleden die geen lid van de kerk zijn.

  • Sta open voor kansen om je vrienden en naasten over het evangelie te vertellen.

  • Bestudeer het evangelie en probeer het nu al te verkondigen. Vraag de zendingsleider van de wijk of gemeente hoe je het best het evangelie kunt verkondigen. Ga zo mogelijk met de zendelingen mee als ze onderzoekers onderwijzen.

  • Bestudeer tijdens de gezinsavond Predik mijn evangelie met je ouders. Je kunt om de beurt over de lessen praten en eruit lesgeven, en je kunt elkaar aanmoedigen om een getuigenis te geven van wat je geleerd hebt.

Op zending gaan is een belangrijk doel om nu al te stellen. Als je je nu al voorbereidt, zul je tot aan je zending iedere dag gezegend worden. Je bent nooit te jong om je voor te bereiden — je hoeft niet te wachten totdat je ouder bent.

Noten

  1. ‘Een zendeling wil ik vandaag al zijn’, Kinderliedjes, p. 90.

  2. M. Russell Ballard, ‘Hoe je je kunt voorbereiden om een goede zendeling te worden’, Liahona, maart 2007, p. 10.

  3. M. Russell Ballard, Liahona, maart 2007, p. 12.

Illustraties Sal Velluto