2012
Påklædning og fremtoning: »Lad Helligånden lede os«
Oktober 2012


Til styrke for de unge

Påklædning og fremtoning: »Lad Helligånden lede os«

Billede
Mary N. Cook

Foto © Busath Photography

Som Kristi repræsentanter viser vi vores legeme respekt »til alle tider og i alle ting og på alle steder« ved at efterleve visse standarder.

Kim har altid gået i anstændigt tøj. Forleden spurgte jeg til hendes mening om, hvad hun anså for at være en anstændig nederdel, en anstændig bluse og en anstændig badedragt. I stedet for at nævne specifikke mål på kjolelængde og halsudskæring, så drøftede vi principperne omkring anstændighed og om udfordringen ved at finde anstændigt tøj, der også ser godt ud. Vi havde en sjov brainstorm om at kunne forlænge en kjole på en kreativ måde. Til sidst sagde Kim: »Hvis jeg ikke har det godt med noget, jeg lige har taget på, så betyder det oftest, at det ikke er anstændigt, og at jeg ikke ville have det godt med at have det på. Jeg har lært aldrig at købe det. Jeg hænger det bare tilbage på stativet.«

Helligånden vejleder Kim i hendes tøjvalg, når hun bestræber sig på at leve værdigt. Hun lever helt op til standarden om anstændighed og prøver ikke at lave om på reglerne for påklædning og fremtoning. Hun forstår, at hendes legeme er et tempel (se 1 Kor 3:16), og at hun har ansvaret for at tage vare på det, beskytte og klæde det på passende måde.

Når et tempel opføres, lægges der stor vægt på, at det er beskyttet og smukt udsmykket, både indvendigt og udvendigt. Nøglen til planlægning af templer er en forståelse af, at et tempel repræsenterer Herren – det er hans hus. Vi respekterer templer som hellige bygninger, hvor kun de medlemmer, der er værdige, kan komme ind. Vi udviser ærbødighed for templer, fordi de hellige ordinancer og pagter, vi indgår, gør det muligt for os at vende tilbage til vor himmelske Fader.

Jeres legeme er mere værd end det mest udsøgte tempel på jorden. I er Guds elskede søn eller datter! Disse samme principper – repræsentation, respekt og ærbødighed – anvendes i endnu større grad, når det gælder den pleje og beskyttelse, I giver jeres legeme.

Repræsentation

Hver uge, når vi tager nadveren, påtager vi os Frelserens navn. Vi er hans repræsentanter på jorden. En af retningslinjerne i Til styrke for de unge er: »Du kan i din påklædning og fremtoning vise [Herren], at du ved, hvor dyrebart dit legeme er. Du kan vise, at du er Jesu Kristi discipel, og at du elsker ham.«1

Da en ung pige læste denne erklæring, besluttede hun sig for, at hun ikke engang ville komme tæt på at være uanstændig. Hun fjernede straks alt i sin garderobe, der ikke var i overensstemmelse med at være en repræsentant for Frelseren. Hun sagde: »Det ville være klogt af mig at undlade at prøve tøj i butikkerne, som jeg ved, at jeg ikke bør gå i. Hvorfor lade sig friste?« Princippet om repræsentation hjalp hende til at træffe den faste beslutning.

Billede
young woman looking at shirt in mirror

Fotoillustration: Cody Bell

Respekt

Som Kristi repræsentanter viser vi respekt for vores legeme »på alle tider og i alle ting og på alle steder« (Mosi 18:9) ved at stå ved visse standarder. Herren kræver, at kun de medlemmer, der er rene, må komme i templet. Jeres valg om at være dydige er bevis på jeres respekt over for Herren og jeres fysiske legeme.

Vi bør også vise respekt over for andres legemer og hjælpe dem til at leve et dydigt liv. Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Unge piger må forstå, at når de klæder sig i for stramt, for kort eller for nedringet, så sender de ikke blot forkerte signaler til de unge mænd, de omgås, men i deres eget sind foreviger de også den falske antagelse, at en kvindes værdi udelukkende måles på hendes sanselige udstråling. Det har aldrig og bliver aldrig en retfærdig definition på en af Guds trofaste døtre.«2

Unge piger, respektér jeres legeme og hjælp andre, især de unge mænd, med at opretholde dydige tanker og handlinger. Respektér jeres legeme velvidende, at daglig retfærdig levevis giver jer evig værdi.

Ærbødighed

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum har undervist os om følgende: »Ligesom anlægget omkring templet afspejler hellighed og ærbødighed for det, der foregår inde i templet, afspejler vores påklædning den renhed og skønhed, der findes i vores indre. Den måde, vi klæder os på, viser, om vi har den fornødne respekt for … ordinancer og evige pagter, og om vi bereder os på at modtage dem.«3

Vis jeres ærbødighed for vor Frelsers sonoffer ved at klæde jer i jeres »søndagstøj«, når I tager del i nadverordinancen. »Unge mænd bør klæde sig med værdighed, når de omdeler nadveren.«4 Unge piger, klæd jer anstændigt.

Rejs jer! Vær et eksempel på anstændigt tøj i hjemmet, på skolen, på stranden, til fester eller når I dyrker sport. Følg Kims eksempel, når I vælger tøj, lad Helligånden lede jer i jeres valg. »Spørg dig selv: ›Ville jeg føle mig tryg med mit udseende, hvis jeg var i Herrens nærhed?‹«5

Hvis I efterlever disse tre principper – repræsentation, respekt og ærbødighed – når I vælger jeres påklædning, så vil »jeres lys skinne« (L&P 115:5) som Frelserens elskede repræsentanter.

Noter

  1. Til styrke for de unge, hæfte, 2011, s. 6.

  2. M. Russell Ballard, »Mødre og døtre«, Liahona, maj 2010, s. 20.

  3. Robert D. Hales, »Ærbarhed: Ærbødighed for Herren«, Liahona, aug. 2008, s. 20.

  4. Til styrke for de unge, s. 8.

  5. Til styrke for de unge, s. 8.