2013
Tenåringer og tempelpakter
Oktober 2013


Tenåringer og tempelpakter

Med det senkede alderskravet for heltidsmisjonærer inngår nå titusener flere tenåringer hellige tempelpakter.

Som tempelarbeidere har vi blitt velsignet med å treffe unge voksne som kommer til templet for å motta sin egen begavelse. Vi har funnet ut at et tempelforberedende seminar var nyttig for dem, men rettskafne foreldres og lederes innflytelse spilte en mer betydningsfull rolle i å forberede dem til å inngå tempelpakter. Som foreldre og ledere må vi hjelpe de unge ikke bare å forberede seg til heltidsmisjon, som bare varer noen måneder, men også til å inngå og holde tempelpakter, som varer evig. De første skritt kan tas i barndommen.

Forbered barna

Foreldre kan vise sine barn hvor viktig templet er ved å delta i templet og ved å dele sitt vitnesbyrd om tempelarbeid. Også i områder der det ikke er mulig å komme til templet ofte, kan foreldre innpode et ønske hos sine barn om å komme til templet.

President Howard W. Hunter (1907-95) sa til foreldre: “La oss gi våre barn del i den åndelighet vi opplever i templet. Og la oss fortelle dem med større oppriktighet og tillit om de ting vi kan si om hensiktene med Herrens hus.”1 Våre barn trenger å vite at templet er et sted der vi har mottatt svar på bønner og der vi føler Guds kjærlighet.

Foreldre kan også lære sine barn å se frem til og leve verdig til sin egen anbefaling til begrenset bruk som de har anledning til å kvalifisere seg til når de fyller 12 år. Når tiden kommer og disse unge kan delta, ser vi med hvilken glede og stolthet de viser frem disse anbefalingene i templet.

Forbered de unge

Foreldre kan hjelpe sine barn å engasjere seg i slektshistorisk forskning, slik at de når de fyller 12 år, kan ta med familienavn til templet. De unge som gjør dette, har eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum lovet: “Deres kjærlighet til og takknemlighet mot deres forfedre vil vokse. Deres vitnesbyrd om og omvendelse til Frelseren vil bli dyp og varig. Og jeg lover at dere vil bli beskyttet mot djevelens voksende innflytelse.”2

Vi har sett mange eksempler på at dette løftet blir oppfylt. Nylig fortalte en ung kvinne oss at etter at hun hadde funnet sin bestemors navn, hadde hun kommet til templet for å gjøre arbeid for henne. Hun sa at da hun ble døpt for henne, fikk hun en klar oppfatning av at bestemoren ville møte henne i det neste liv. Slike opplevelser styrker vitnesbyrd og gir et ønske om å delta i flere ordinanser i templet.

Mange unge fristes til å kle seg usømmelig. Når foreldre og ledere bruker pene, sømmelige klær som tempelkledningen kan bæres under, vil de unge forstå at også de kan gjøre det. De unge må forstå at den måten de kler seg på og måten de behandler kroppen på, kan vise hva slags disipler de er.

Foreldre kan hjelpe de unge å forberede seg til å komme til templet ved hjelpe dem å forstå paktene de vil inngå der. Templets pakter innbefatter løfter om å “holde loven om absolutt dyd og kyskhet, å være nestekjærlig, hjelpsom, tolerant og ren; og å hellige både talenter og materielle midler til sannhetens utbredelse og menneskehetens fremgang, å bevare hengivenhet for sannhetens sak og på alle måter søke å bidra til at jorden kan være rede til å motta sin Konge – vår Herre Jesus Kristus”.3 Foreldre kan vitne om at de unge vil motta personlige og store velsignelser gjennom livet når de holder disse paktene, og disse paktene vil bli mer meningsfylte for de unge når foreldrene hjelper dem å forstå at både velsignelsene og paktene blir muliggjort gjennom Jesu Kristi forsoning.

Det er mange måter vi kan forberede våre barn og unge på å motta templets velsignelser. Jo bedre forberedt de er, dess mer trolig er det at de vil føle ro og føle Ånden og slik være i stand til å ha store åndelige opplevelser når de mottar sin begavelse. En oppløftende tempelerfaring vil gjøre dem til mer hengivne Kristi disipler og bedre misjonærer – motivert til å hjelpe dem de underviser til å forberede seg til å motta sine egne hellige tempelordinanser.

Noter

  1. Howard W. Hunter, “Følg Guds Sønn”, Lys over Norge, jan. 1995, 87.

  2. David A. Bednar, “Barnas hjerter skal vendes”, Liahona, nov. 2011, 26-27.

  3. James E. Talmage, i Forberedelse til å gå inn i det hellige tempel (2002), 34-35.

Illustrert av Steve Kropp