2013
Følg i Hans fotspor
Oktober 2013


Følg i Hans fotspor

Å bli som Frelseren er en gradvis, livslang prosess, og du kan begynne med å ta små skritt hver dag.

Bilde
Christ walking with sheep in the background.

Skriftene oppfordrer oss til å bli som Jesus Kristus og “til å vandre slik som han vandret” (1 Johannes 2:6). Men det kan være vanskelig å ta dette første skrittet – spesielt når du ikke vet hvordan du skal begynne.

Du finner hjelp i Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet. Du tror kanskje den bare er en håndbok for heltidsmisjonærer, men den er faktisk et flott redskap som kan hjelpe deg å starte på ditt mål om å bli som Frelseren. Kapittel 6 er beregnet på å hjelpe deg å forstå og anvende ni spesifikke Kristus-lignende egenskaper.

Her er noen forslag til hvordan du kan bruke Forkynn mitt evangelium og Skriftene når du prøver å utvikle Kristus-lignende egenskaper:

  • Begynn med aktiviteten “Vurdering av egenskaper” på slutten av kapittel 6 i Forkynn mitt evangelium (side 126). Denne aktiviteten kan hjelpe deg å finne ut hvilke egenskaper som for tiden er din åndelige styrke og hvilke du trenger å arbeide med.

  • Når du har fullført aktiviteten, velger du ved bønnens hjelp en egenskap du vil fokusere på. Overvei å lese avsnittet i kapittel 6 om denne egenskapen.

  • Sett deg konkrete, målbare mål som vil hjelpe deg å utvikle denne egenskapen. Lag deg en tidsplan til å arbeide etter på målet. Evaluer deretter fremgangen din. Hvis du for eksempel prøver å bli mer nestekjærlig, kan du sette som mål å si noe positivt om din bror eller søster tre ganger hver dag i en uke. På slutten av uken vurderer du hvor godt du klarte å nå ditt mål, og gjør tilpasninger som vil hjelpe deg å fortsette å gjøre det bedre.

  • Forkynn mitt evangelium oppgir skriftsteder som skal studeres sammen med hver egenskap. Du kan ydmykt studere skriftstedene på listen og skrive ned inntrykkene du mottar mens du leser.

  • Be din himmelske Fader om hjelp til å utvikle en Kristus-lignende karakter. Be om konkret hjelp som: “Vær så snill å gi meg styrke til å overvinne mitt sinne når mine søsken tar mine ting.” Jo mer konkrete bønnene dine er, desto lettere vil det være for deg å oppfatte Herrens svar.

Å bli som vår Frelser, Jesus Kristus, er en gradvis prosess og en livslang streben. Noen ganger kan det virke vanskeligere enn fysikk for viderekomne. Men fortvil ikke. Herren lover oss: “Den som mottar lys og blir i Gud, mottar mer lys, og dette lys blir klarere og klarere inntil som ved høylys dag” (L&p 50:24). Når vi mottar, studerer og anvender lys og sannhet og fortsetter å følge Gud hver dag, kan vi være sikre på at vi vil bli mer lik vår Frelser, Jesus Kristus.

Søk etter den ene, av Liz Lemon Swindle, kopiering ikke tillatt. Fotoillustrasjon © Shayla Marie Fursov. Bakgrunn © iStock/Thinkstock. Filigran © Hemera/Thinkstock

Søndagsleksjoner

Denne månedens tema: Bli mer lik Kristus