2013
Hvordan bli en misjonær som Forkynn mitt evangelium beskriver
Oktober 2013


Hvordan bli en misjonær som Forkynn mitt evangelium beskriver

Fra en tale holdt 24. juni 2011 under en andakt ved opplæringssenteret for misjonærer i Provo.

Bilde
Eldste David A. Bednar

Du kan klare det! Den Herre du representerer og tjener, vet at du kan klare det. Jeg vet du kan klare det.

En apostel er først og fremst og alltid en misjonær. Derfor er jeg spesielt glad for å tale til dere som medtjenere i dette store siste dagers verk.

Bilde
Elder missionaries teaching people outdoors.

Hva er en misjonær som Forkynn mitt evangelium beskriver?

En misjonær som beskrives i Forkynn mitt evangelium er en Herrens tjener, kalt ved profeti og bemyndiget ved håndspåleggelse, som forkynner Frelserens evige og gjengitte evangelium på hans måte (se L&p 50:13-14, 17-24; L&p 68:1).

En misjonærs overordnede formål, slik det er beskrevet i Forkynn mitt evangelium, er “å innby andre til å komme til Kristus ved å hjelpe dem å motta det gjengitte evangelium gjennom tro på Jesus Kristus og hans forsoning, omvendelse, dåp og ved å motta Den hellige ånds gave og holde ut til enden”.1

Det hellige ansvar å ha myndighet til å forkynne evangeliet og forrette de hellige ordinanser har vært i virksomhet siden Adam ble drevet ut av Edens have og vil fortsette inntil “den store Jehova sier at arbeidet er gjort”.2

Krav til å bli en misjonær som beskrives i Forkynn mitt evangelium

Jeg ønsker å drøfte fem grunnleggende krav for å bli en misjonær som beskrives i Forkynn mitt evangelium.

Krav nr. 1: Forkynn mitt evangelium sier at misjonærer forstår at de tjener og representerer Jesus Kristus.

Bilde
Jesus Christ with His arm around the shoulder of the Apostle Peter. Christ points to a large number of fish lying on the beach as He speaks to Peter. Two other men and a ship sit on the beach in the background.

Forkynn mitt evangelium sier at de vet og forstår hvem de representerer, hvorfor de tjener og hva de skal gjøre. Heltidsmisjonærer blir kalt til å tjene og på riktig vis beskikket som tjenere og representanter for den Herre Jesus Kristus. Vi bærer vitnesbyrd om hans navn og om at han virkelig finnes og om Jesu Kristi guddommelighet og misjon til alle nasjoner, slekter, tungemål og folk (se L&p 133:37).

Vi elsker Herren. Vi tjener ham. Vi følger ham. Vi representerer ham.

Hans hensikter må være våre hensikter. Hans interesser skulle være våre interesser. Hans verk skulle være vårt verk. Hans veier skulle være våre veier. Hans vilje skulle i stigende grad bli vår vilje.

Som representanter for Forløseren forkynner vi de grunnleggende læresetninger og prinsipper i hans gjengitte evangelium enkelt og klart. Vi legger ikke frem personlige meninger eller spekulasjon. Vi forkynner og vitner om enkel gjengitt sannhet på Herrens måte og ved hans Ånds kraft.

Forkynn mitt evangelium sier at misjonærer forstår at ansvaret for å representere Frelseren og bære vitnesbyrd om ham aldri tar slutt. Husk vennligst ham i alt du tenker, i alt du gjør og i alt du streber etter å bli, og representer ham på riktig måte for alle vår himmelske Faders barn som du er sammen med nå og alltid.

Krav nr. 2: Forkynn mitt evangelium sier at misjonærer er verdige.

Bilde
A young man in Fiji praying.

En viktig forutsetning for å bli en slik misjonær som forklares i Forkynn mitt evangelium er personlig verdighet overfor Frelseren.

La meg forklare noen enkle sannheter så klart jeg bare kan.

  • Vi er bemyndigede representanter for verdens Forløser og Frelser.

  • Vi er blitt kalt til å forkynne hans gjengitte og evige evangelium.

  • Vi kan ikke være besmittet med verdens urenheter og med myndighet representere ham og handle i hans hellige navn.

  • Vi kan ikke hjelpe andre å overvinne syndens trelldom hvis vi selv er innviklet i synd (se L&p 88:86).

  • Vi kan ikke hjelpe andre å omvende seg hvis vi selv ikke har lært å omvende oss riktig og fullstendig.

  • Vi kan bare erklære og forkynne kraftfullt det vi streber etter å bli.

  • Vi vil bli holdt ansvarlige overfor Gud for våre rettferdige ønsker og vår verdighet til å handle som hans representanter.

Det kreves ikke at vi for tiden er fullkomne. Men vi er blitt befalt å være rene og vandre rettskaffent for Israels Forløser. “Vær rene, dere som bærer Herrens kar” (L&p 38:42).

Omvendelse er et prinsipp for håp og helbredelse – ikke for mismot og fortvilelse. Omvendelse er virkelig ydmykende – men ikke skremmende. Omvendelse er på samme tid krevende og trøstende, hardt og beroligende. Omvendelse er en uvurderlig gave muliggjort gjennom Hans forsoning, han som vi elsker, tjener og følger.

Selv om du har begått alvorlige synder, har du blitt eller kan du igjen bli gjort ren og verdig gjennom Jesu Kristi forsoning og oppriktig omvendelse.

Det finnes unge som fremdeles trenger å omvende seg fullstendig. Nå er tiden inne. Vær så snill, vær så snill, vær så snill å ikke utsette dagen for din omvendelse.

Det er unge som har omvendt seg og som fortsetter å omvende seg og undres om de har gjort alt som er nødvendig for å bli akseptert av Herren (se L&p 97:8). Vennligst husk at Herren krever at du skal være ren, men ikke fullkommen. Hvis Den hellige ånd igjen virker i ditt liv, er det den sikreste indikator på Herrens tilgivelse, for “Herrens Ånd bor ikke i vanhellige templer” (Helaman 4:24). Og forstå at befalingen om å “tilgi alle mennesker” (L&p 64:10) inkluderer at du tilgir deg selv.

Forkynn mitt evangelium sier at misjonærer er disipler som holder sine pakter i ære, og adlyder den Herre Jesu Kristi bud. Vær så snill å alltid minnes ham og vær ren og verdig til å representere ham.

Krav nr. 3: Forkynn mitt evangelium forklarer at misjonærer samler det evige livs ord.

Bilde
Young man reading the scriptures.

Jeg oppfordrer dere til “å samle til enhver tid livets ord i deres sinn” (L&p 84:85). Å samle livets ord er mer enn bare å studere og lære utenat, slik det å “nyte Kristi ord” (2 Nephi 31:20; se også 2 Nephi 32:3) er mer enn bare å smake litt. Å samle betyr for meg å fokusere og arbeide, utforske og absorbere, overveie og be, anvende og lære, verdsette og sette pris på, og fryde seg og nyte.

Minnes hvordan Mosiahs sønner – fire virkelig bemerkelsesverdige misjonærer som het Ammon, Aaron, Omner og Himni – “hadde vokst seg sterke i kunnskap om sannheten, for de var menn med en sunn forståelse, og de hadde gransket Skriftene flittig” (Alma 17:2).

Disse tapre misjonærene samlet virkelig kontinuerlig det evige livs ord. De forsømte ikke eller bare ganske enkelt lot som om de hver for seg og sammen studerte Skriftene. Åndelig kunnskap og forståelse trengte dypt inn i deres sjel, og evangeliets læresetninger og prinsipper ble bekreftet i deres hjerte som sant ved Den hellige ånds kraft.

Som Frelserens representanter har du og jeg et stadig ansvar for å arbeide flittig og innpode i vårt hjerte og sinn de grunnleggende læresetninger og prinsipper i det gjengitte evangelium, spesielt fra Mormons bok. Når vi gjør dette, er den lovede velsignelse at Den hellige ånd vil “minne [oss] om alt” (Johannes 14:26) og gi oss kraft når vi underviser og vitner. Men Ånden kan bare arbeide med og gjennom oss hvis vi gir ham noe å arbeide med. Han kan ikke hjelpe oss å huske noe vi ikke har lært (se Alma 31:5).

Forkynn mitt evangelium sier at misjonærer samler kontinuerlig det evige livs ord, de stoler på ordets kraft, og de har ordets kraft i seg. Vær så snill å alltid minnes Ham, vær alltid verdig til å representere ham, og samle og stol på ordets kraft.

Krav nr. 4: Forkynn mitt evangelium sier at misjonærer forstår at Den hellige ånd er den største og sanne lærer.

Bilde
Sister missionaries reading scriptures.

Den hellige ånd er det tredje medlem av Guddommen, og han er vitne om all sannhet og den største og sanne lærer. Leksjonene vi underviser og vitnesbyrdene vi bærer er en forberedelse til at en undersøker skal handle og lære selv.

En av våre viktigste roller som misjonærer er å oppfordre undersøkere til å benytte sin moralske handlefrihet og handle i overensstemmelse med Frelserens lære. Det er å inngå og holde åndelige forpliktelser, som å be for å få et vitnesbyrd om sannheten, studere og be om Mormons bok, gå på Kirkens møter og holde budene, fordrer at en undersøker utøver tro, handler og forandrer seg.

Uansett hvor flittig vi tjener, kan du og jeg ganske enkelt ikke dytte eller tvinge sannhet inn i undersøkeres hjerte. Våre beste anstrengelser kan bare bringe sannhetens budskap til hjertet (se 2 Nephi 33:1). Til syvende og sist trenger en undersøker å handle i rettferdighet og derved innby sannheten inn i sitt eget hjerte. Bare på denne måten kan nye konvertitter og ærlige sannhetssøkere utvikle åndelig kapasitet til å finne svar selv.

Siden vårt ansvar er å hjelpe undersøkere å lære ved tro og ved Den hellige ånds kraft, dreier dette verk seg aldri om meg og aldri om deg. Vi må gjøre alt som står i vår makt for å oppfylle vårt misjonæransvar og på samme tid “ikke stå i veien”, så Den hellige ånd kan utføre sin hellige funksjon og oppgave. Faktisk er alt du eller jeg gjør som Frelserens representanter for bevisst og med overlegg å trekke oppmerksomheten mot oss selv – i budskapene vi presenterer, i metodene vi bruker eller i vår personlige opptreden – en form for prestelist som hemmer Den hellige ånds undervisning.

“Forkynner han det ved sannhetens Ånd, eller på noen annen måte? Og hvis det skjer på noen annen måte, er det ikke av Gud” (L&p 50:17-18).

Vær så snill alltid å minnes Ham, være verdig til å representere ham, samle hans ord og la den største og sanne lærer, Den hellige ånd, vitne om all sannhet.

Krav nr. 5: Misjonærer som er slik de beskrives i Forkynn mitt evangelium forstår at undervisning er langt mer enn å snakke og fortelle.

Bilde
Two elder missionaries visiting with a man in his home.

Da Frelseren satt på Oljeberget, erklærte han: “Vær da ikke på forhånd bekymret for hva dere skal si. Nei, tal det som blir gitt dere i samme stund! For det er ikke dere som taler, men Den Hellige Ånd” (Markus 13:11).

I den første tiden av denne evangelieutdeling ba Frelseren misjonærene: “Opplat deres munn og den skal bli fylt,” (L&p 33:8, 10) og “Oppløft deres røst til dette folk, tal de tanker som jeg skal legge i deres hjerter, og dere skal ikke bli gjort til skamme for menneskene, for det skal bli gitt dere i samme stund, ja, i samme øyeblikk, hva dere skal si” (L&p 100:5-6).

Disse skriftstedene understreker et svært krevende og nøyaktig mønster for å forkynne og hjelpe undersøkere å lære sannhet. Forkynn mitt evangelium-misjonærer vet at vi ikke underviser leksjoner; vi underviser mennesker. Vi resiterer eller presenterer ikke bare utenatlærte budskap om emner i evangeliet. Vi innbyr sannhetssøkere til å erfare den mektige forandring i hjertet. Vi forstår at bare å snakke og forklare ikke er undervisning.

Å forkynne evangeliet på Herrens måte omfatter å observere og lytte og skjelne som en forutsetning for samtale. Rekkefølgen av disse fire innbyrdes beslektede prosessene er viktig. Legg merke til at å aktivt observere og lytte går forut for å skjelne, og at å observere, lytte og skjelne går forut for å snakke. Ved å anvende dette mønsteret kan misjonærer identifisere og undervise ifølge undersøkeres behov.

Når vi observerer, lytter og skjelner, kan vi motta “i samme stund den del som skal bli tildelt enhver” (L&p 84:85) – de sannheter som skal vektlegges og de svar som skal gis som vil dekke en bestemt undersøkers spesielle behov. Bare ved å observere, lytte og skjelne kan Ånden lede oss til å si og gjøre det som vil være mest nyttig for dem vi tjener.

Å observere er en viktig forberedelse til å motta den åndelige gave å kunne skjelne. Å skjelne er å se med åndelige øyne og føle med hjertet – å se og føle usannheten i en tanke, det gode i et annet menneske eller det neste prinsipp som er nødvendig for å hjelpe en undersøker. Å skjelne er å høre med åndelige ører og føle med hjertet – å høre og føle den uuttalte bekymring i en kommentar eller et spørsmål, sannheten av et vitnesbyrd eller læresetning, eller den forsikring og fred som ledsager Den hellige ånds kraft.

Forkynn mitt evangelium-misjonærer handler i tro og blir ledet av Ånden til å hjelpe undersøkere å lære sannhet. Vær så snill alltid å minnes Ham, være verdig til å representere ham, samle hans ord, la Den hellige ånd vitne om all sannhet, og observer, lytt og skjelne mens du vitner om Jesus Kristus for ærlige sannhetssøkere.

Du kan klare det!

Bilde
Two elder missionaries walking along a dirt road.

Du kan lese mitt budskap og tro at alle de andre ungdommene kan og vil gjøre det jeg har beskrevet. Men du undres kanskje om du kan klare det. Vær så snill å høre. Du kan klare det!

Hvis jeg kunne få mitt hjertes ønske oppfylt, ville jeg bruke en liten stund sammen med hver enkelt av dere. Jeg ville håndhilse på deg, stå nær deg, se deg inn i øynene og si: “Du kan klare det! Herren som du representerer og tjener, vet at du kan klare det. Jeg vet du kan klare dette. Og som Hans tjener lover jeg deg at Han vil hjelpe deg. Vær så snill alltid å huske at med hans hjelp og i hans styrke kan du klare det!”

Jeg er glad i dere, og når dere gjør deres beste for å bli det dere trenger å bli, ber jeg om at dere vil forstå og reagere i tro på Herrens røst og veiledning. Da vil dere i sannhet bli kraftfulle og effektive representanter for vår Herre Jesus Kristus.

Fotoillustrasjoner: Publishing Services Department; Elsker du meg mer enn disse? av David Lindsley

Noter

  1. Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet (2005), 1.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 142.