2013
Spørsmål og svar
Oktober 2013


Spør smål og svar

“Hva sier jeg til ikke-medlemmer som spør hvorfor noen medlemmer av Kirken ikke etterlever våre normer?”

Det ville vært fantastisk om alle Kirkens medlemmer etterlevde evangeliet fullstendig. De ville ikke bare nyte godt av flere velsignelser selv, men også være gode eksempler for menneskene rundt seg. Men vi er dødelige mennesker og kommer til kort i noen grad. Hovedgrunnen til at noen etterlever evangeliet mer fullstendig enn andre, er at vi alle befinner oss på forskjellige stadier av vår omvendelse og i styrken av vårt vitnesbyrd. Vi har alle forskjellige prøvelser og forskjellige ressurser og mennesker til å hjelpe oss.

Ikke-medlemmer forstår kanskje ikke uttrykk som “omvendelse” og “vitnesbyrd”, men de vil forstå at enhver kan velge hvordan man vil leve. Du kan forklare at vår himmelske Fader mente at det skulle være slik. Han ga oss vår handlefrihet, slik at vi kan utvikle oss ved å velge det rette. Men vår himmelske Fader visste også at alle – unntatt Jesus Kristus – ville gjøre feil, derfor sørget han for en Frelser for oss. Takket være forsoningen kan vi omvende oss, bli tilgitt, lære av våre feil og gå fremover i livet.

Du kan også forklare at vi ikke dømmer dem som ikke følger Kirkens normer. I stedet prøver vi å hjelpe dem, forstå dem og være tålmodige med dem. Selv om vi ikke tolererer synd, fordømmer vi ikke synderen (se Johannes 8:11). Omvendelse er fremdeles mulig for oss alle.

Gransk Skriftene

Svar på spørsmålet kan finnes i Skriftene. Når folk ikke holder budene, skulle vi unngå å fordømme (se Matteus 7:1). Romerne 3:23 lyder: “Alle har syndet og står uten ære for Gud.” Men det er riktig at alle Kirkens medlemmer skulle prøve å være lydige.

Madison M., 13 år, Texas, USA

Undervis om forsoningen

Når noen sier slike ting, bruker jeg det som en anledning til å forklare om forsoningen, istedenfor å finne feil hos medlemmet som ikke følger reglene. Jeg forteller dem at selv om vi er siste-dagers-hellige, betyr ikke det at vi er fullkomne, og at vi har forsoningen slik at vi kan omvende oss fra våre synder og rette opp disse feilene. Dette fører vanligvis til mange flere spørsmål.

Jayde H., 16 år, Oregon, USA

Kirken lærer oss å gjøre godt

I likhet med alle andre opplever Kirkens medlemmer utfordringer og fristelser. Vi har alle svakheter, men det betyr ikke at denne kirken ikke er sann. Dette er Jesu Kristi Kirke, som hjelper mennesker å kjenne det sanne evangelium og motta opphøyelse. Det er det naturlige menneske som ikke adlyder budene (se Mosiah 3:19), og det er ikke Kirkens feil. Kirken lærer oss å gjøre gode gjerninger. Men vi kan alle velge.

Lavinia S., 19 år, Bulacan, Filippinene

Normer er til for vår lykke

Dette spørsmålet treffer meg virkelig, for jeg kjenner noen som har truffet valg som har ført dem bort fra evangeliet. Herren gir oss bud for at vi skal være lykkelige og for å “tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39). Herren ønsker at vi skal komme tilbake til ham. Men han ønsker at vi skal velge selv. Det er grunnen til at noen ikke etterlever våre normer. Normene hjelper meg personlig fordi jeg vet at min himmelske Fader har gitt meg dem så jeg kan vende tilbake og bo hos ham og være lykkelig. De er bevis på hans kjærlighet til meg.

Morgane D., 18 år, Languedoc-Roussillon, Frankrike

Etterlev våre normer

I likhet med alle andre organisasjoner eller religioner, er det noen personer som er mer eller mindre engasjert. Vi må bare etterleve våre normer så godt vi kan, og håpe og be om at andre også vil gjøre det.

Maren S., 16 år, Arizona, USA

Be for dem og besøk dem

Medlemmer som ikke etterlever våre normer, har kanskje ikke et vitnesbyrd om Jesus Kristus. Vi skulle be for dem, slik at de vil søke Åndens veiledning og bli i stand til å motta sitt eget vitnesbyrd. Vi skulle besøke disse personene og hjelpe dem å komme til Kristus.

Andrea C., 13 år, Lima, Peru

Vær et eksempel

Kirken er nødvendig for å hjelpe oss å holde vår himmelske Faders bud og bo hos ham igjen. Men bare fordi en person tilhører Kirken, betyr ikke det at han eller hun alltid vil være et godt menneske. Se på vår verden i dag, full av ugudelighet og avskyeligheter, selv om den er bebodd av mennesker som besluttet å følge Jesus Kristus i det førjordiske liv. Jeg tror at det beste vi kan gjøre, er å være et eksempel for våre venner.

Kaden S., 15 år, Utah, USA