2016
Tule ja seuraa minua: Opeta perusasioita kotona
Tammikuu 2016


Tule ja seuraa minua: Opeta perusasioita kotona

Osa 1

Kirjoittajat asuvat Utahissa Yhdysvalloissa.

Nuorille tarkoitetussa sunnuntain opetusohjelmassa – Tule ja seuraa minua – opetetaan yhtä evankeliumin perusoppia joka kuukausi. Seuraavassa on joitakin tapoja opiskella noita opillisia periaatteita perheesi kanssa.

Kuva
Family studying scriptures together in Cochabamba, Bolivia.

Istuutuessaan pitämään perheiltaa äiti aloittaa sen kysymällä kahdelta lapseltaan: ”Milloin olette tunteneet, että Henki johdattaa teitä?”

Hänen 17-vuotias tyttärensä valittaa: ”Meillä on ollut tässä kuussa Hengestä jo kolme oppiaihetta.”

”Hyvä. Sittenhän sinulla on paljon annettavaa”, hänen isänsä vastaa. On hiljaista, kun äiti ja isä odottavat kärsivällisesti heidän lastensa miettiessä kysymystä.

Lopulta heidän 14-vuotias poikansa kertoo senpäiväisen kokemuksen koulusta.

”Aivan”, äiti vastaa. ”Kokemuksesi tuo mieleeni Nefin, kun hän noudatti Henkeä, vaikka ei tiennyt, kuinka saisi levyt Labanilta.”

Tytär alkaa kertoo, kuinka hän noudatti kehotusta puhua bussissa erään yksinäisen tytön kanssa. Isä kehuu tyttären päätöstä ja kertoo erään kokemuksen, joka hänellä oli työpaikalla.

He päättävät keskustelun laulamalla laulun ”Todistus” (MAP-lauluja, 83).

Yksinkertainen opetusmenetelmä – tähän oppiin liittyvien kokemusten kertominen – teki tästä perheillasta onnistuneen.

Tässä artikkelissa on todellisen elämän esimerkkejä siitä, kuinka ihmiset ovat opetelleet nuorille tarkoitetun sunnuntain opetusohjelman periaatteita, jotka on järjestetty kuukausittain. Nämä esimerkit eivät tietenkään ole ainoita tapoja opetella näitä oppeja. Voit etsiä innoitusta oman perheesi tarpeita varten.

Tammikuu Jumaluus

Jumaluuden jäsenet – taivaallinen Isä, Jeesus Kristus ja Pyhä Henki – ovat kolme erillistä persoonaa, mutta He ovat yhtä tarkoituksessa ja kirkkaudessa.

Yksi nuori nainen kertoo, mitä hän on oppinut jumaluudesta: ”Minulle on tärkeää, että taivaallinen Isäni, Vapahtajani ja Pyhä Henki ovat erillisiä olentoja, jotka voin oppia tuntemaan yksilöllisesti mutta joita voin seurata ykseydessä. Olen oppinut ymmärtämään kiitollisena, että voin tulla Jumalan kaltaiseksi, koska jumaluus ei ole määrittelemätöntä ja käsittämätöntä ainesta vaan jumalallisia olentoja, jotka rakastavat, siunaavat ja opastavat minua ja jotka tuntevat minut.”

Voisit opettaa tämän opin yrittämällä herättää keskustelua sellaisista kysymyksistä kuten ”Mitä voimme oppia jumaluudelta ykseydessä ja yhdessä työskentelemisestä?” tai ”Kuinka voimme vahvistaa suhdettamme jumaluuden jäseniin?”

Kohtien Joh. 10:30 ja OL 50:43 vertaaminen voi synnyttää hyvää keskustelua ja herättää oivalluksia ykseydestä.

Helmikuu Pelastussuunnitelma

Pelastussuunnitelma vastaa ihmisten kysymyksistä kaikkein keskeisimpiin, kuten ”Kuka minä olen?” ja ”Mikä on elämän tarkoitus?” Omien kysymystemme esittäminen ja vastausten etsiminen voi olla vaikuttava tapa opiskella Isän onnensuunnitelmaa.

Esimerkiksi eräs nuorukainen aloitti pyhien kirjoitusten tutkimisensa kysymällä: ”Kuinka Jumalan ominaisuudet ovat verrattavissa niihin luonteenpiirteisiin, joita minulla oli kuolevaisuutta edeltävässä elämässä? Joita minulla on nyt? Joita toivon, että minulla on seuraavassa elämässä?” Hän kirjoitti muistiin näihin kysymyksiin saamansa vastaukset sitä mukaa kuin hän löysi niitä pyhistä kirjoituksista ja käytti niitä opettaakseen muille pelastussuunnitelmaa.

Mitä kysymyksiä omilla lapsillasi on pelastussuunnitelmasta?

Maaliskuu Jeesuksen Kristuksen sovitus

Kuinka saamme tietää sekä Jeesuksen Kristuksen sovituksesta että Vapahtajamme vilpittömästä toivosta, että me käyttäisimme Hänen sovitustaan elämässämme?

Koska olemme kaikki olleet yksinäisiä, tehneet virheitä ja tarvinneet voimaa, meidän kaikkien on tarvinnut ymmärtää sovitusta paremmin ja käyttää sitä. Eräs Nuorten Naisten neuvoja käytti videota auttaakseen luokkansa jäseniä ymmärtämään paremmin Vapahtajan sovitusta.

Tässä on yhden nuoren naisen kokemus:

”Katsoimme videota ’Ketään ei ollut Hänen kanssaan’ (lds.org). Kun ainokainen huilu soitti surullista sävelmää, kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin ääni sanoi: ’Yksi suuria lohtuja tänä pääsiäisaikana on, että koska Jeesus kulki niin pitkän, yksinäisen polun täysin yksin, meidän ei tarvitse tehdä niin.’

Olin tuntenut häpeää siitä, että tarvitsin Vapahtajan sovitusta, mutta Hengen täyttämänä tunsin Hänen sovituksensa tuoman toivon pyyhkäisevän pois syyllisyyden tunteeni. Herra antoi henkensä minun vuokseni. Hän ei katunut sitä, enkä katuisi minäkään.”

Koska sovitus on pelastuksemme kruunaava tapahtuma, meidän täytyy opettaa sitä ja oppia siitä Pyhän Hengen johdatuksella. Ehkäpä sinua johdatetaan herättämään keskustelu pyhien kirjoitusten tai apostolien todistuksista, kuten julkaisusta ”Elävä Kristus – apostolien todistus” (Liahona, huhtikuu 2000, s. 2). Voisitte keskustella sellaisesta kysymyksestä kuten ”Milloin olette tunteneet sovituksen parantavan, vahvistavan tai lunastavan voiman?”

Huhtikuu Taloudenhoitokausi, luopumus ja palautus

Kuva
Cups stacked in a pyramid.

Kuva kupeista © moodboard/Thinkstock

Luopumuksen eli tosi evankeliumin hylkäämisen ymmärtäminen auttaa meitä ymmärtämään, miksi tarvittiin evankeliumin, pappeuden ja Jeesuksen Kristuksen kirkon palautus.

Seuraava havaintoesitys auttoi lähetyssaarnaajia opettamaan eräälle tutkijalle luopumusta ja palautusta koskevia asioita.

”Toverini ja minä käytimme muovikuppeja, joihin oli kirjoitettu tosi kirkkoon kuuluvia asioita, ja rakensimme niiden avulla pyramidin selittäen samalla, kuinka Jeesus Kristus perusti kirkkonsa.

Sitten selitimme, mitä on luopumus, samalla kun poistimme kupit, jotka kuvasivat apostoleja, ja katsoimme, kuinka koko rakennelma sortui. Kun selitimme evankeliumin palautusta profeetta Joseph Smithin kautta, rakensimme tornin uudelleen osoittaen, että nykyajan kirkko on järjestetty samalla tavalla kuin Kristus sen alun perin järjesti.

Ensimmäisen kerran tämä mies ymmärsi. Palautus tuli hänelle viimeinkin merkitykselliseksi, kun hän ymmärsi, miksi sitä tarvittiin.”

On monia muita tapoja kuvata taloudenhoitokauden, luopumuksen ja palautuksen kiertokulkua. Voisitte lukea pyhien kirjoitusten kohtia näistä aiheista ja noudattaa Hengen kehotuksia oman havaintoesityksenne luomiseksi oppimanne perusteella (ks. esim. Aam. 8:11–12; 1. Nefi 13; OL 136:36–38; Moos. 5:55–59).

Toukokuu Profeetat ja ilmoitus

Herra välittää syvästi yhteydenpidosta kanssamme. Me saamme Hänen johdatustaan elämäämme ilmoituksen välityksellä, jota Hän antaa profeetoilleen ja meille henkilökohtaisesti.

Voimme usein ymmärtää paremmin evankeliumin periaatteita, jos vertaamme niitä jokapäiväisen elämän esineisiin ja kokemuksiin. Eräs nuori nainen kertoo, kuinka eräs vertaus auttoi häntä tunnistamaan ilmoituksen:

”Sain tietoa ilmoituksesta erään nykyajan profeetan välityksellä. Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista puhui ilmoituksen hengestä ja selitti sitä vertauksella valosta. Toisinaan ilmoitus on äkillistä ja selkeää kuin sytyttäisi valon pimeässä huoneessa. Yleisempää on, että se tulee vähitellen, niin kuin nouseva aurinko kirkastuu kirkastumistaan. Vanhin Bednarin mukaan useimmiten ilmoitus on kuin valo sumuisena päivänä. ’Valoa on riittävästi, että voi – – nähdä juuri sen verran, että voi ottaa muutaman askeleen eteenpäin sumeuteen’ (videolla ”Valon malleja: ilmoituksen henki”, lds.org). Tämä vertaus, vaikka se onkin yksinkertainen, vaikutti minuun syvästi, koska tajusin, että voin saada ilmoitusta, jos käytän aikaa sen havaitsemiseen.”

Kun käytämme aikaa tutkiaksemme kielikuvia, vertauksia ja vertauskuvia, ymmärryksemme opeista voi lisääntyä jatkuvasti. Nämä opetusmenetelmät auttavat meitä oppimaan vieläkin enemmän, kun annamme Hengen ilmoittaa meille uusia näkökulmia.

Kesäkuu Pappeus ja pappeuden avaimet

Kuva
Statue depicting the restoration of the Melchizedek Priesthood. Temple Square in Salt Lake City, Utah.

Pappeus on tärkeä aihe jokaiselle. Se on Jumalan voima, ja se voi siunata meitä kaikkia. Meillä kullakin on tärkeä osa hoidettavana pappeuden työssä.

Jotkut ihmiset eivät tunne pappeuden velvollisuuksia, virkoja eivätkä sen historiaa. Tietovisa voi olla hauska tapa oppia näitä asioita.

Siitä riippuen, mitä haluatte oppia, voit käyttää joitakin seuraavista kysymyksistä ja kehottaa lapsiasi etsimään vastauksia pyhistä kirjoituksista ja nykyajan profeettojen opetuksista.

  • Mitkä ovat Aaronin pappeuden virat ja velvollisuudet? Entä Melkisedekin pappeuden?

  • Mitä ovat pappeuden avaimet? Keillä niitä on? Miksi avaimet ovat tarpeen?

  • Mitä eroa on pappeuden viralla, valtuudella ja voimalla?

  • Kuinka pappeus on siunauksena sekä miehille että naisille?

Vastauksia löytyy sellaisista lähdeteoksista kuten Evankeliumin periaatteet (2009) ja Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos (2005) sekä pyhistä kirjoituksista kuten luvuista OL 13, 20 ja 107.

Vastauksen viimeiseen kysymykseen ”Kuinka pappeus on siunauksena sekä miehille että naisille?” voi löytää pyhistä kirjoituksista, mutta ennen kaikkea pohtimalla, kuinka tämä oppi vaikuttaa meihin henkilökohtaisesti.