2016
Mormonin kirjan käännyttävä voima
Tammikuu 2016


Mormonin kirjan käännyttävä voima

Kaikki evankeliumin totuudet asettuvat kohdalleen, kun tulemme tietämään, että todistuksemme lakikivi – Mormonin kirja – on totta.

Kuva
Worn open copy of the Book of Mormon in French lying next to a pencil and a depiction of Jesus Christ.

Kun olin pieni poika, minusta oli hauskaa asetella dominopalikoita pitkinä jonoina monimutkaisiksi kuvioiksi ja sitten tönäistä ensimmäinen domino kumoon. Tuloksena oli ketjureaktio, joka sai jokaisen seuraavan dominon kaatumaan, yhden toisensa jälkeen aina kuvion loppuun asti. Minulla oli tapana käyttää tuntikausia dominojen huolelliseen paikalleen asettelemiseen, jotta saisin kokea ilon siitä, kun näin niiden kaatuvan.

Todistus Mormonin kirjasta on yksi ensimmäisistä vaiheista todistuksen saamisessa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Paljolti samoin kuin ensimmäinen domino saa seuraavat jonossa olevat dominot kaatumaan, niin jos me saamme ensin tietää, että Mormonin kirja on totta, niin silloin tulemme myös tietämään, että Jeesus Kristus on Vapahtajamme ja Lunastajamme, että Joseph Smith oli hänen profeettansa, jonka kautta palautus tapahtui, ja että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on tosi Jeesuksen Kristuksen kirkko, joka on palautettu voimineen ja valtuuksineen maan päälle tänä aikana.

Mormonin kirja on keskeinen sanomallemme

Joseph Smith on sanonut Mormonin kirjasta: ”Sanoin veljille, että Mormonin kirja on virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja uskontomme lakikivi ja että ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla.”1

Joseph opetti edelleen, että se on keskeinen uskollemme, uskonkäsityksillemme ja todistuksellemme. ”Poistakaa Mormonin kirja ja ilmoitukset. Missä on silloin uskontomme?” hän sanoi. ”Meillä ei ole sitä.”2

Evankeliumin sanoman kauneus on siinä, että jokainen meistä voi tulla itse tietämään, että Mormonin kirja on totta.

Kun olin joitakin vuosia sitten lähetysjohtajana Ranskassa, Belgiassa ja Alankomaissa, minulla oli etuoikeus ja siunaus puhutella kasteelle haluavia heidän kelvollisuudestaan ottaa kaste. En koskaan unohda puhuttelua, joka minulla oli erään sisaren kanssa.

Puhuttelumme aikana kysyin häneltä, kuinka hän oli saanut tietää, että kirkko on tosi. Hän kaivoi käsilaukkuaan ja otti esiin kuluneen ja ahkerasti käytetyn näköisen pehmeäkantisen Mormonin kirjan. Hän avasi kirjan luvun 3. Nefi 27 kohdalta ja selitti, että se oli ensimmäinen luku, jonka lähetyssaarnaajat olivat kehottaneet häntä lukemaan. Hän sanoi, että kun hän alkoi lukea, hänen lukemansa asiat ja hänen tuntemansa Henki liikuttivat häntä syvästi. Mormonin kirjan henki valtasi hänet siinä määrin, että hän otti punakynän ja alkoi alleviivata sanoja, jotka tekivät häneen suurimman vaikutuksen.

Sitten hän näytti minulle Mormonin kirjaansa, joka oli avoinna luvun 3. Nefi 27 kohdalta. Melkein jokainen sana tuossa luvussa oli alleviivattu punaisella.

”Tämän vuoksi minä uskon”, hän sanoi. ”Tämä kirja puhuu minulle tavalla, jota en voi kieltää. Tiedän, että se on totta, ja tiedän, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on tosi.”

Hänet kastettiin, ja hänestä tuli uskollinen kirkon jäsen.

Mormonin kirjan johdanto

Mormonin kirjan johdanto antaa meille kaavan, jonka mukaan voimme itse tietää, että evankeliumin sanoma on tosi. Johdanto ”julkaistiin ensimmäisen kerran Mormonin kirjan vuoden 1981 laitoksessa. Se esittelee Mormonin kirjan nykyajan lukijalle antamalla taustatietoja ja kuvauksen kirjasta.”3

Johdanto alkaa kertomalla meille tarkalleen, mikä Mormonin kirja on: ”Raamattuun verrattava pyhä kirja. Se kertoo Jumalan kanssakäymisistä Amerikan mantereen muinaisten asukkaiden kanssa ja sisältää ikuisen evankeliumin täyteyden.” Me saamme tietää, että sen ”kirjoittivat monet muinaiset profeetat profetian ja ilmoituksen hengen avulla” kultalevyihin ja että sen lyhensi ”Mormon-niminen profeetta ja historioitsija”.

Kuva
Painting of Jesus Christ in America, greeting Nephites.

Richard Burden maalaus Joseph Smithistä, kirkon historian museon luvalla; oikealla: kuvitus Ben Sowards

Saamme tietää myös, että ”kruunaava Mormonin kirjaan muistiin merkitty tapahtuma on Herran Jeesuksen Kristuksen henkilökohtainen palvelutyö nefiläisten keskuudessa pian hänen ylösnousemuksensa jälkeen. Kirja selittää evankeliumin oppeja, esittää pelastussuunnitelman ja kertoo ihmisille, mitä heidän on tehtävä saadakseen rauhan tässä elämässä ja iankaikkisen pelastuksen tulevassa elämässä.”

Yksi tärkeimpiä asioita, mitä voimme oppia Mormonin kirjasta, on, että kirkko, jonka Jeesus Kristus palautti Joseph Smithin kautta, on tosi.

Johdannossa meitä kehotetaan ”lukemaan Mormonin [kirja], pohtimaan [sydämessämme] sen sisältämää sanomaa ja kysymään sitten Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, onko kirja totta”. Meille luvataan, että ”ne, jotka näin menettelevät ja kysyvät uskossa, saavat todistuksen sen todenperäisyydestä ja jumalallisuudesta Pyhän Hengen voimalla. (Ks. Moroni 10:3–5.)”

Sitten seuraa tämä lisälupaus: ”Ne, jotka saavat tämän jumalallisen todistuksen Pyhältä Hengeltä, tulevat myös tuntemaan saman voiman avulla, että Jeesus Kristus on maailman Vapahtaja, että Joseph Smith on hänen ilmoituksensaajansa ja profeettansa näinä viimeisinä aikoina ja että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on Jumalan valtakunta, vielä kerran perustettu maan päälle valmistautumiseksi Messiaan toista tulemista varten.”

Ajatelkaa sitä! Me voimme todella itse tietää seuraavaa:

  • Jeesus on Kristus, maailman Vapahtaja ja koko ihmiskunnan Lunastaja.

  • Joseph Smith on tosi profeetta. Hän kertoi totuuden. Hän näki sen, mitä hän sanoi nähneensä, ja kuuli sanat, jotka hän sanoi kuulleensa.

  • Kirkko, jonka Jeesus Kristus palautti Joseph Smithin kautta, on ainoa tosi ja elävä kirkko koko maan päällä (ks. OL 1:30). Se on Jeesuksen Kristuksen kirkko. Siinä on totuus, voima, valtuus ja toimitukset. Herra ja Vapahtaja Jeesus Kristus johtaa sitä itse elävien profeettojen välityksellä.

Kaiken tämän me voimme tietää, kun tulemme tietämään, että Mormonin kirja on totta. Siinä on käännyttävää ja vakuuttavaa voimaa.

Oma todistukseni Mormonin kirjasta

Kun olin nuori lähetyssaarnaaja ja palvelin Ranskassa, halusin tietää itse, että Mormonin kirja on totta. Uskoin, että se on totta. Toivoin, että se on totta. Olin jopa lähtenyt lähetystyöhön siinä uskossa, että se on totta. Kun olin työskennellyt päivä toisensa jälkeen lähetyssaarnaajana ja kertonut ihmisille parhaan kykyni mukaan vähäisellä ranskan kielen taidollani, että minulla oli todistus tästä kirjasta, en kuitenkaan vielä todella tiennyt sitä itse.

Pieni asuntomme Etelä-Ranskassa oli kylmä ja kostea koko sen ensimmäisen talven. Joka aamu ja ilta, ennen sen päivän töitä ja niiden jälkeen, käperryin huopaan ja päällystakkiin lukemaan ja tutkimaan Mormonin kirjaa. Tiesin Moronin lupauksesta, että jos lukisin, pohtisin ja rukoilisin, minäkin saisin tietää. Luin päivien ja viikkojen ajan, mutta mitään ei tapahtunut. Ei valoa, ei enkeliä, ei ääntä – ei mitään muuta kuin rauhan tunne lukiessani.

Jatkoin lukemista ja merkityksellisten kohtien alleviivaamista ja rukoilin edelleen, että tietäisin, että Mormonin kirja on totta. Viimein se ihme tapahtui. Kuten vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on kuvaillut, kyse oli enemmän auringon noususta kuin lampun äkillisestä syttymisestä.4 Valo alkoi valaista mieltäni ja sydäntäni. Aloin nähdä Mormonin kirjan eri tavalla. Kohdat, joita olin aiemmin lukenut, alkoivat merkitä jotakin uutta. Paras tapa, millä voin kuvata tuota kokemusta, oli, että mieleni alkoi valaistua.

Voin sanoa, että viikkojen ja kuukausien kuluessa tulin tietämään varmemmin kuin olin tiennyt mitään koskaan aiemmin, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa. Tulin tietämään, että se kirjoitettiin ja säilytettiin meidän aikaamme varten ja että se tuotiin esiin voimallisena todistuksena Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen kirkostaan. Koin yhä uudelleen Hengen äänen antaman vaikutelman: ”Se on totta, se on totta, se on kaikki totta.”

Neljäkymmentä vuotta myöhemmin tuo sama todistus on minulla yhä. Olen nyt lukenut Mormonin kirjan monta kertaa, ja joka kerta – poikkeuksetta – kuulen jälleen sanat: ”Se on totta.” Se on antanut minulle varmuuden siitä, että Jeesus Kristus on Vapahtajani ja että tämä on Hänen suurta pelastuksen työtään.

Aivan kuten dominot, joilla leikin mielelläni poikasena ja jotka kaikki kaatuivat, kun tönäisin ensimmäisen kumoon, samoin kaikki evankeliumin totuudet asettuvat kohdalleen, kun tulemme tietämään, että todistuksemme lakikivi – Mormonin kirja – on totta.

Viitteet

  1. Joseph Smith, Mormonin kirjan johdannossa, ks. myös History of the Church, osa 4, s. 461.

  2. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 203.

  3. Book of Mormon Teacher Resource Manual, 2004, s. 19.

  4. Ks. David A. Bednar, ”Ilmoituksen henki”, Liahona, toukokuu 2011, s. 87–90.