2017
Leren met je hele ziel
August 2017


Leren met je hele ziel

De Heer stuurt zijn kerk met macht aan, zodat jij het onderwijs kunt krijgen dat Hij voor je wenst.

Afbeelding
young woman and young man looking at computer screen

Dit is een boodschap voor de jongeren en jongvolwassenen van de kerk van de Heer. Vele jaren geleden kreeg ik een krachtige ingeving over jullie en over deze tijd. Het leek wel of ik jeugdwerkkinderen in de hele wereld zag. Ik wist dat ze met de Heer verbonden zouden sluiten en die zouden nakomen. En ik wist dat de Heer ze mogelijkheden zou geven om zowel op geestelijk als seculier gebied diepgaand te leren. Hij zou hen als een machtig leger doen opstaan om zijn koninkrijk op te bouwen en de aarde op zijn wederkomst voor te bereiden.

Jullie zijn die kinderen. En dit is jullie tijd.

Het is een geweldige tijd in het koninkrijk van God, een tijd waarin je veel kansen krijgt om te leren, te groeien en gelukkig te zijn. Je krijgt uiteraard ook beproevingen. Maar door de verlossende en versterkende kracht van de verzoening van Jezus Christus, door zijn heerlijke evangelie en zijn ware en levende kerk, blijft de Heer je mogelijkheden geven om je te bekeren, diepgaand te leren en dichter tot Hem te komen. De Heer bereidt zijn koninkrijk en volk op zijn wederkomst voor. En jullie, de opkomende generatie, spelen een belangrijke rol in dat grote werk.

Dit is een tijd van wonderen. Dankzij de technologie is het steeds makkelijker om te leren en een opleiding te krijgen. Dat geldt zowel voor seculiere als geestelijke kennis. De Heer stuurt zijn kerk met macht aan, zodat jij het onderwijs kunt krijgen dat Hij voor je wenst.

Dat maakt allemaal deel uit van het gebod dat de Heer de profeet Joseph Smith (1805–1844) aan het begin van de herstelling gaf: ‘Ik zeg u dat het mijn wil is dat u voortmaakt met […] het verkrijgen van kennis van geschiedenis en van landen en van koninkrijken, van de wetten van God en de mens, en dit alles voor de behoudenis van Zion’ (LV 93:53).

Dat gebod is nu dringender, omdat de Heer zijn werk bespoedigt. Het is tijd om gebruik te maken van de beschikbare mogelijkheden tot onderwijs, en je leer-en groeipotentieel te ontplooien.

Je dient deze woorden van president Thomas S. Monson altijd in gedachten te houden:

‘Ik spoor u aan om een opleiding te volgen.’1

‘Uw talenten zullen toenemen als u studeert en leert.’2

‘Ieder van u […] heeft de mogelijkheid om te leren en te groeien. Vergroot zowel uw verstandelijke als uw geestelijke kennis om uw volledige goddelijk potentieel tot ontwikkeling te brengen.’3

Diepgaand leren

Ik noem het soort leren dat je in staat stelt om je ‘volledige goddelijk potentieel tot ontwikkeling te brengen’ diepgaand leren: leren met je hele ziel — je verstand, hart, lichaam en onsterfelijke geest. Diepgaand leren is zowel op geestelijke als op seculiere kennis van toepassing. Leren is diepgaand als het je macht voor drie zaken doet toenemen: (1) om te kennen en begrijpen; (2) om doeltreffende, rechtvaardige actie te ondernemen; en (3) om meer zoals onze hemelse Vader te worden.4

De Heer heeft tot de profeet Joseph gezegd dat diepgaand leren op de wijze van de Heer moet gebeuren, door openbaring en inspiratie in het licht van Christus en door de kracht van de Heilige Geest, en door actieve, ijverige studie en onderling onderwijs, begeleid door de genade van Jezus Christus. Dat geldt voor elke vorm van kennis. Dit zijn de geboden van de Heer over diepgaand leren:

‘Gij [moet] ijverig woorden van wijsheid zoeken en ze elkaar leren; ja, put woorden van wijsheid uit de beste boeken; zoekt kennis, ja, door studie en ook door geloof’ (LV 88:118).

‘Onderwijst ijverig en mijn genade zal met u zijn, opdat u volmaakter kunt worden onderricht […] in alle dingen die met het koninkrijk van God te maken hebben, die nuttig voor u zijn om te begrijpen’ (LV 88:78).

Geestelijke kennis prioriteit geven

Afbeelding
young woman holding scriptures

Diepgaand leren is ongeacht het onderwerp van nature een geestelijke ervaring. Het is verankerd in een fundament van geloof in Jezus Christus, bekering en gehoorzaamheid aan zijn geboden, zodat de Heilige Geest je kan onderwijzen. Diepgaand leren is niet makkelijk, maar wel de moeite waard! Als je echt diepgaand wilt leren, als je hart en verstand ervoor openstaan, en als je naar dat verlangen handelt, zal de Heer je zegenen. Als jij jouw deel doet — als je in geloof bidt, je voorbereidt, studeert, actief deelneemt en je uiterste best doet — zal de Heilige Geest je onderwijzen. Hij zal je bovendien in staat stellen om te handelen naar wat je leert en te worden wat de Heer wil dat je wordt. President Joseph F. Smith (1838–1918) heeft gezegd dat het heil ‘krachtens de verzoening van Christus, een leerproces’ is. ‘Kennis is een middel tot eeuwige vooruitgang.’5

Dat proces is in elke situatie en bij iedere vorm van kennisverwerving in werking. Maar de belangrijkste kennis die je moet opdoen, is kennis van de dingen van God. Je moet geestelijke kennis dus in je hart op de eerste plaats zetten. De profeet Joseph Smith heeft het belang van geestelijke kennis als volgt uitgedrukt: ‘Iemand kan niet vlugger zalig worden dan hij kennis verwerft, want als iemand geen kennis verwerft, wordt hij door de een of andere macht in de andere wereld in gevangenschap gebracht, daar boze geesten meer kennis hebben en derhalve meer macht hebben dan menig mens op aarde. Daarom zijn wij afhankelijk van openbaring, die ons kennis geeft van hetgeen Gods is.’6

Het evangelie omvat inderdaad alle waarheid,7 maar kennis en begrip van de duidelijke, eenvoudige waarheden van het evangelie van Jezus Christus moet je fundament voor alle vormen van diepgaand leren zijn. Als je geestelijke kennis in je hart en verstand prioriteit geeft, zul je bij het leren op de Heer en de Heilige Geest vertrouwen. Dan zul je alles wat je leert in het licht van zijn evangelie zien en je hele leven diepgaand blijven leren.

Levenslang diepgaand leren

De Heer heeft ons geboden om zowel op geestelijk als op seculier gebied diepgaand te leren. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als je stopte met leren. Wat zou er gebeurd zijn als ik na mijn universitaire studie in de jaren zeventig van de vorige eeuw gestopt was met leren? Dan zou ik geen nieuwe inzichten of openbaring van hedendaagse profeten, door de Schriften of van de Heilige Geest gekregen hebben. Ik zou niets weten van de ontwikkelingen op het gebied van technologie, gezondheidszorg, wereldkwesties, wettelijke voorschriften of onderwijs. Ik zou geen persoonlijke of geestelijke groei als gevolg van bekering doormaken en niet uit ondervinding leren.

Toen ik president van de Brigham Young University–Idaho was, kreeg mijn vrouw regelmatig de vraag: ‘Hoe hebt u president Clark leren kennen?’ Vaak zei ze dan eerst: ‘Toen ik hem leerde kennen, was hij nog geen president Clark.’ Als ik niet had blijven leren, zou ik wel ouder geworden zijn, maar mentaal nog steeds de 25-jarige die mijn vrouw leerde kennen toen ik afstudeerde — niet bepaald een fijn vooruitzicht voor mijn vrouw of gezin!

Als je stopt met leren, kun je geen kennis ontvangen. Je kunt dan niet doeltreffender, nuttiger, getrouwer of meer zoals je Vader in de hemel worden.

De manier waarop je als jongere en jongvolwassene leert, legt het fundament voor een leven lang leren. Ontwikkel het vermogen om op de manier van de Heer diepgaand te leren, namelijk door de Geest en door ijverig te studeren. Daar zul je veel aan hebben.

Stel je hart en verstand daarom steeds open om bij te leren. Deze drie dingen kun je doen, zodat je altijd klaar bent om bij te leren:

  1. Vraag de Heer om het verlangen om diepgaand te leren.

    Het is fantastisch als je dat al hebt. Maar heb je het nog niet, vraag het dan aan de Heer. De Heer zal je verlangens vormen, zodat je levenslang zult willen leren wat en hoe Hij wil dat je leert. Hoe Hij wil dat je leert — door de Geest en door ijverig te studeren — is in het plan van de Heer even belangrijk als wat Hij wil dat je leert.

  2. Maak bekering de kern van je leven.

    Bekering is een goddelijk proces. Als we ons bekeren, kunnen we dankzij de verlossende, versterkende kracht van de verzoening van Jezus Christus veranderen, groeien en ons verbeteren. Als bekering de kern van je leven is, zul je veel tijd op je knieën doorbrengen. Je zult je voor de Heer verootmoedigen en naar zijn raad streven, zodat je weet hoe je je tijd moet besteden en Hem kunt dienen.

  3. Ga zo vaak mogelijk naar de tempel.

    De tempel is het huis van de Heer, een huis van openbaring en onderwijs. Als je er vaak naartoe gaat en je vragen en verlangen om te leren meeneemt, zal de Heer je zelf onderwijzen.

Tegenstand overwinnen

Afbeelding
young man with tablet

Als je nu diepgaand leert, bereid je je voor om heel je leven te leren. Ik weet dat je hindernissen en zelfs tegenstand tegenkomt als je op de wijze van de Heer wilt leren. Angst, ontmoediging, luiheid, leesproblemen, gebrek aan steun of mogelijkheden, culturele of familietradities, financiële zorgen, wereldse verleidingen, foute opvattingen over onderwijs en vele andere dingen kunnen je in de weg staan.8

Ik weet dat een aantal van jullie met deze zaken kampen. Het lijkt alsof ze leren onmogelijk maken.

Ik getuig dat het niet uitmaakt waar je woont en wat je omstandigheden zijn. De Heer Jezus Christus staat in de strijd tegen die tegenstand met zijn verlossende liefde en enorme macht aan je zijde. Hij heeft door zijn zoenoffer alles ervaren en overwonnen dat je vooruitgang naar het eeuwige leven zou kunnen dwarsbomen. Je kunt dankzij zijn macht en kracht alle hindernissen overwinnen die je ervan weerhouden om de kennis te verkrijgen die de Heer voor je wenst.

De Heiland houdt Zich altijd aan zijn beloften, en dit is de belofte die Hij je geeft: ‘Nadert tot Mij en Ik zal tot u naderen; zoekt Mij naarstig en gij zult Mij vinden; vraagt en gij zult ontvangen; klopt en u zal worden opengedaan’ (LV 88:63; zie ook Mattheüs 7:7).

Tot besluit

Dit is echt een geweldige tijd in het koninkrijk van God. De Heer bespoedigt zijn werk. We zien vele wonderen nu Hij zijn macht aanwendt om je kansen te geven, zodat je diepgaand kunt leren.

De Heer is in je leven werkzaam om je te zegenen en voor te bereiden. Ik bid dat je in geloof in Jezus Christus zult handelen. Dat je gebruik zult maken van elke kans om diepgaand te leren, in kennis en begrip te groeien, zijn rechtschapen doeleinden te verwezenlijken, en je volle potentieel te bereiken.

Noten

  1. Thomas S. Monson, ‘Wanneer gij zijt voorbereid, zult gij niet vrezen’, Liahona, november 2004, 116.

  2. Thomas S. Monson, ‘Drie doelen tot leidraad’, Liahona, november 2007, 119.

  3. Thomas S. Monson, ‘The Mighty Strength of the Relief Society’, Ensign, november 1997, 95.

  4. Het patroon van ‘kennen, doen, worden’ wordt wijd en zijd gebruikt als een raamwerk voor de ontwikkeling van leiderschap en bij de bespreking van Gods plan voor de geestelijke ontwikkeling van zijn kinderen. Zie Thomas S. Monson, ‘Leren, doen, zijn’, Liahona, november 2008, 60–68; en Dallin H. Oaks, ‘Opdracht tot wording’, Liahona, november 2000, 32–34. Zie voor een grondige behandeling van de elementen in dit patroon de driedelige reeks door David A. Bednar: Increase in Learning (2011), Act in Doctrine (2012), en Power to Become (2014).

  5. Leringen van kerkpresidenten: Joseph F. Smith (1998), 314.

  6. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 286.

  7. Dit citaat van Brigham Young geeft dat idee goed weer: ‘De godsdienst van Jezus Christus maakt de mensen bekend met de dingen Gods en kweekt zedelijke verfijning en zuiverheid aan, maar biedt hun ook alle mogelijke aansporing en stimulans om toe te nemen in kennis en intelligentie, op elk gebied van techniek, of kunst en wetenschap. Want alle wijsheid, kunst en wetenschap in de wereld komen van God en zijn bedoeld voor het welzijn van zijn volk.’ (Zie Leringen van kerkpresidenten: Brigham Young [1997], 193.)

  8. Dit is een voorbeeld van een foute opvatting die uit culturele tradities ontstaan is en een uitwerking op jongvolwassenen kan hebben: een generatie geleden was het in ontwikkelde landen voldoende om naar de middelbare school te gaan (en liefst je diploma te behalen) om een goede baan te vinden, waarmee je genoeg verdiende om je gezin te onderhouden. Die opvatting bestaat nog steeds ondanks het feit dat die tijd voor de meeste mensen, in de meeste ontwikkelde landen, en zelfs in ontwikkelingslanden, voorgoed voorbij is. Alleen door na de middelbare school een universitaire of beroepsopleiding te volgen in een studierichting waar veel vraag naar is, en een diploma te behalen, kun je tegenwoordig nog genoeg verdienen om je gezin te onderhouden, je pensioen veilig te stellen, en een materieel fundament voor je dienstverlening in de kerk te leggen.