2018
Seuraa profeettaa
March 2018


Seuraa profeettaa

Jokainen tämänhetkinen siunaukseni on saanut alkunsa todistuksesta, joka minulla on nykyajan profeetoista.

Kuva
young man reading Book of Mormon

Kuvitus David Malan

Minut kastettiin kesäkuussa 1977, kun olin 28-vuotias. Otin evankeliumin vastaan sen uskon ja tiedon vuoksi, jonka sain nykyajan profeetoista.

Kun olin 12-vuotias, lähetyssaarnaajat tapasivat minut ja perheeni – vanhempani, veljeni ja kaksi siskoani – ja he puhuivat perheestä. He sanoivat, että kirkon jäsenet kokoontuvat perheiltaan, ja he selittivät, millainen perheilta on.

Isäni sanoi: ”Kiitos, että tulitte, mutta emme ole kiinnostuneita”. Olin hyvin surullinen, mutta hän selitti: ”Poika, meillä on perheessämme seitsemän perheiltaa viikossa, ja he kertoivat, että meillä tarvitsee olla vain yksi. Heillä ei ole mitään opetettavaa meille.”

Viisi vuotta myöhemmin, kun olin 17-vuotias, sain työpaikan toisesta kaupungista ja asuin yksin. Kotoa poissa ollessani lähetyssaarnaajat koputtivat jälleen vanhempieni oveen. Tällä kertaa perheeni kuunteli ja meni kasteelle. Kun vanhempani kertoivat siitä minulle, sanoin: ”Uskonto ei kiinnosta minua juuri nyt.”

Kului toiset viisi vuotta, ja tulin asumaan vanhempieni luo vaihtaessani työpaikkaa. Isäni oli seurakunnan lähetystyönjohtaja, ja joka iltapäivä lähetyssaarnaajat tulivat meille päivittämään ja koordinoimaan lyhyesti suunnitelmia. Kerran he kysyivät häneltä: ”Kuka tuo nuori mies on?”

Isä vastasi: ”Hän on vanhin poikani.”

”Onko hän jäsen?”

”Ei.”

”Meidän pitää puhua hänen kanssaan.”

Mutta minä sanoin: ”Ei, en ole kiinnostunut.”

Sain tietää Joseph Smithistä

Sitten yhtenä päivänä isä sopi, että lähetyssaarnaajat opettaisivat meillä kotona erästä naista. Lähetyssaarnaajat tulivat noin viideltä iltapäivällä ja alkoivat opettaa naista – ja he tiesivät, että olin viereisessä huoneessa valmistamassa voileipää ennen kuin lähtisin tapaamaan ystäviäni. He opettivat nuoresta profeetasta – Joseph Smithistä – ja ensimmäisestä näystä. Ja minä kuuntelin siellä toisessa huoneessa.

Kun viimein lähdin ulos, Henki alkoi tehdä työtä sydämessäni, ja mieleeni tuli kysymyksiä: ”Mikset tee sitä, mitä sisaret opettivat sille naiselle? Mikset tutki Joseph Smithin historiaa ja kysy Herralta, oliko hän profeetta?” Ja sanoin itselleni: ”Minä olen onnellinen. Teen hyvä asioita. En tarvitse sitä.” Mutta Henki alkoi painia kanssani, ja päätin, etten tapaisi ystäviäni sinä iltana. Lähdin takaisin kotiin.

Kysyin äidiltä: ”Mistä voin lukea Joseph Smithin historiasta?” Hän antoi minulle pyhät kirjoituksensa ja näytti minulle osuuden Joseph Smith – historia. Ja minä luin ja rukoilin. Luin ensimmäisen kappaleen, pohdin sitä ja kysyin taivaalliselta Isältä, oliko se, mitä siinä oli, totta. Tein niin jokaisen kappaleen kohdalla, kunnes olin lukenut koko historian. Sydämeni odotti innokkaana vastausta. Luin ja rukoilin koko yön aina seuraavaan aamuun klo 9.20:een asti.

Herra ilmoitti minulle, että Joseph Smith oli profeetta. Sain hyvin pyhän kokemuksen. Kun olin lopettanut rukoilemisen, lupasin, että etsisin lähetyssaarnaajat ja menisin kasteelle, koska minulla oli tämä varma tieto.

Sanoin sisarille: ”Minun pitää saada kaste nyt.” He selittivät, että minun oli kuunneltava oppiaiheita ja tehtävä sitoumuksia. Mutta sanoin: ”En halua menettää yhtäkään päivää, koska Herra on antanut minulle tiedon, että Joseph Smith oli profeetta.”

Sisaret soittivat vyöhykejohtajalleen. Hän suostui nopeuttamaan oppiaiheiden aikataulua. Hän sopi kastepuhuttelun ajankohdan ja sanoi minulle, että hänen oli puhuttava myös seurakunnan lähetystyönjohtajan kanssa, ja minä sanoin: ”Älä huoli, minä puhun seurakunnan lähetystyönjohtajan kanssa. Hän on minun isäni. Hän on rukoillut vuosia, että menisin kasteelle.”

Kasteeni oli kokemus, jonka muistan ikuisesti. Mikä suloinen ja suurenmoinen tunne. Tunsin, että olin uusi ihminen. Olin puhdas. Koin olevani hyvin lähellä Jumalaa ja olin hyvin onnellinen.

Seurasimme elävää profeettaa

Koska minulla on vahva todistus siitä, mitä pyhässä lehdossa tapahtui vuonna 1820, olen ollut aina aktiivinen evankeliumissa ja kirkossa. Aloin palvella, toimia kirkon tehtävissä ja antaa kirkolle kaikkeni.

Kaksi viikkoa kasteestani vaarnanjohtaja kutsui minut nuorten naimattomien aikuisten johtajaksi vaarnassa (vaikka minun piti kysyä häneltä, mikä vaarna on). Siitä kahden viikon kuluttua olin mukana järjestämässä naimattomien aluekonferenssia. Se oli paras naimattomien konferenssi kirkon historiassa, koska tapasin siellä vaimoni.

Vuotta myöhemmin olimme naimisissa. Olemme olleet onnellisesti naimisissa nyt 38 vuotta. Meillä on neljä lasta ja kymmenen lastenlasta, ja kaikki ne siunaukset, joita meillä on, ovat erään tekemämme päätöksen ansiota. Ennen kuin menimme naimisiin, kysyin häneltä. ”Tuetko minua siinä, että olemme ehdottoman sataprosenttisesti kuuliaisia eläville profeetoille?” Hän sanoi: ”Kyllä.”

Kun minut oli kastettu, ensimmäinen puhe, jonka kuulin profeetan pitävän, oli presidentti Spencer W. Kimballin (1895–1985) puhe omavaraisuudesta ja viisaasta rahankäytöstä. Hän kehotti niin ikään hankkimaan lapsille hyvän koulutuksen.1 Näitä kahta asiaa on opetettu perheessämme, ja ne ovat olleet suuria siunauksia. Lapseni ovat nyt hyvässä elämäntilanteessa – ei siksi, että olen niin älykäs, vaan koska päätin seurata profeettoja.

Rakastan Herran ja lähimmäisteni palvelemista, koska olen oppinut sen profeetoilta.

Hanki oma todistus

Kuva
young woman reading scriptures

Seuraa profeettoja. Kuuntele heidän sanojaan ja toteuta käytännössä, mitä he opettavat, niin olet onnellinen. Uskoni ja tietoni kirkosta ja evankeliumista ovat seurausta todistuksestani, että Joseph Smith oli profeetta.

Rakastan taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta. Toiveeni on olla Heidän kanssaan ikuisesti. Siksi on tärkeää kuunnella profeettoja – he tietävät tien takaisin Jumalan luo.

Mielestäni kaikkien nuorten pitäisi lukea Joseph Smithin historia vakain aikein, avoimin sydämin ja avoimin mielin, ja kysyä taivaalliselta Isältä. Ja olen varma, että Herra vastaa, kuten Hän vastasi minulle. Jos luet sen version, joka meillä on pyhissä kirjoituksissa, voit saada lujan todistuksen. Sitten voit lukea muutkin versiot.2

Joseph Smith näki valon, hän näki Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen ja He puhuivat hänelle. Tämä on jumalallista tietoa, joka tulee Jumalalta Hengen välityksellä.

Kun olet saanut tämän vahvistuksen sydämeesi, aseta tavoite tuntea elävien profeettojen sanat. Tutki heidän sanojaan pyhistä kirjoituksista, yleiskonferenssipuheista, Nuorten voimaksi -kirjasesta, kirkon lehdistä ja sivustolta lds.org. Opi heidän neuvojaan seminaarissa, pyhäkoulussa ja koorumin tai luokan kokouksissa. Aseta tavoitteita, jotka perustuvat profeetalliseen tärkeysjärjestykseen. Sitten yksinkertaisesti toteuta ne.

Tunnet olevasi lähempänä Herraa. Tunnet älysi avartuvan koulua ja kaikkia asioita varten. Ja muista, ettet ole koskaan yksin. Ympärilläsi on tukea antavia ihmisiä, jotka ovat valmiita auttamaan, kuten piispasi tai seurakunnanjohtajasi. Ja Herra ja Hänen Henkensä ovat kanssasi.

Viitteet

  1. Ks. Spencer W. Kimball, ”Huoltotyö: evankeliumia käytännössä”, Valkeus, huhtikuu 1978, s. 120–125.

  2. Ks. ”Kertomukset ensimmäisestä näystä”, Gospel Topics, topics.lds.org.