2018
Veje til sand lykke
April 2018


Veje til sand lykke

Fra en translokationstale, »Paths for Happiness«, der blev holdt på Brigham Young University – Hawaii den 8. juni 2017.

Må vi hver især vælge at elske Herren og følge hans veje til lykke.

Billede
couple standing outside the Oakland California Temple

Mere end noget andet ønsker vor himmelske Fader os sand og varig lykke.

»Vores lykke er målet med alle de velsignelser, han giver os – evangeliske lærdomme, bud, præstedømmeordinancer, familierelationer, profeter, templer, skønheden i skaberværket og selv muligheden for at opleve modgang … Han sendte sin elskede Søn for at udføre forsoningen, så vi kan være lykkelige i dette liv og modtage en fylde af glæde i evighederne.«1

Overalt leder mennesker efter noget. På sin egen måde er det, de virkelig leder efter, lykke. Ligesom med sandheden selv bliver mange dog holdt borte fra lykken, »fordi de ikke ved, hvor de kan finde den« (L&P 123:12).

Eftersom de ikke ved, hvor de finder sand og varig lykke, leder de efter den i ting, som faktisk kun giver midlertidig glæde – de køber ting, søger hæder og ros fra verden ved upassende adfærd, eller også fokuserer de på fysisk skønhed og at være tiltrækkende.

Nydelse forveksles ofte med lykke. Det synes, som om jo mere mennesker søger midlertidig glæde, jo mindre lykkelige bliver de. Almindeligvis varer nydelsen kun en kort tid.

Som præsident David O. McKay (1873-1970) sagde: »Ja, I kan finde den flygtige nydelse, men I kan ikke finde glæde, I kan ikke finde lykke. Lykken findes kun langs den nedtrådte sti, der til trods for, at den er smal, alligevel er lige og fører til evigt liv.«2

Desværre er lykken for mange svært opnåelig. Videnskabsfolk ved, »at lykke er mere end blot en positiv sindstilstand, det er en tilstand af velbefindende, der omfatter, at man lever et godt liv – hvilket vil sige med en følelse af mening og dyb tilfredshed.«3

Forskning viser, at lykke ikke er resultatet af at hoppe fra en oplevelse til den næste. At opnå lykke indebærer snarere en langvarig indsats for noget mere vigtigt i livet. Lykke afgøres af vaner, adfærd og tankemønstre, som vi kan adressere direkte med bevidst handling. Meget af vores lykke er faktisk noget, »vi selv kan kontrollere«.4

Lad os overveje vigtigheden af nogle af de veje til lykke, vi finder i skrifterne, og som vi undervises om af nutidsprofeter og -apostle. Ved trofast og bestemt at tage vores skridt ad de veje vil vi blive i stand til at nyde lykke på rejsen fremad.

Dyd

Den første af disse veje er dyd, som er et tanke- og adfærdsmønster, som er baseret på høje moralske standarder. Det omfatter kyskhed og moralsk renhed, som kvalificerer jer til at træde ind i Herrens hellige templer. Dydige mennesker besidder en stille værdighed og indre styrke. De har selvtillid, for de er værdige til at modtage og blive vejledt af Helligånden. Dyd begynder i hjertet og sindet, og det er den samlede mængde af små valg og handlinger hver eneste dag.

»Lad dyd uophørligt pryde dine tanker, da skal din selvtillid vokse sig stærk i Guds nærhed, og præstedømmets lære skal falde på din sjæl som dug fra himlen.

Helligånden skal være din stadige ledsager, og dit scepter et uforanderligt scepter af retfærdighed og sandhed, og dit rige skal være et evigtvarende rige, og uden tvang skal det tilflyde dig for evigt og altid« (L&P 121:45-46).

Præsident Thomas S. Monson (1927–2018) har sagt, at »der ikke er noget venskab, der er mere værd end en ren samvittighed, jeres egen moralske renhed – og hvilken herlig følelse er det ikke at vide, at I står rene på jeres tildelte plads med tillid til, at I er værdige til at gøre det.«5

Retskaffenhed

En anden vej til lykke er retskaffenhed. Ældste Richard G. Scott (1928-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum sagde:

»Indse, at varig lykke kommer af, hvem du er, og ikke af hvad du har.

Ægte glæde kommer af en retskaffen karakter, og den opbygges af et mønster af bevidste retfærdige beslutninger … Dine retfærdige beslutninger afgør, hvem du er, og hvad der er vigtigst for dig. De gør det nemmere at gøre det rigtige. Vil du være lykkelig nu og resten af dit liv, så adlyd Herren standhaftigt.«6

Når vi studerer skrifterne, lærer vi om de løfter, Herren har givet os for at opfordre os til en retskaffen levevis. Disse løfter nærer vores sjæl, giver os håb til ikke at give op trods daglige udfordringer i en verden med vigende etiske og moralske værdier. Derfor er vi nødt til at sikre, at vores tanker, ord og handlinger fører os ad vejen tilbage til vor himmelske Fader.

Trofasthed

En tredje vej til lykke er trofasthed. Det er grundlæggende for at forstå, at Gud velsigner os i henhold til vores tro, som er kilden til at leve med himmelske mål og evigt perspektiv. Tro er et praktisk princip, der inspirerer til flid. Den kommer til udtryk i vores positive indstilling og ønske om villigt at gøre alt det, som Gud og Jesus Kristus beder os om. Det er den, der får os på knæ for at bønfalde Herren om vejledning, og som opmuntrer os til at rejse os og handle med tillid for at opnå de ting, der er i overensstemmelse med hans vilje.

Efterhånden som I når fremad på rejsen, vil I blive prøvet for at se, om I vil gøre alt, hvad Herren jeres Gud befaler jer (se Abr 3:25). Det er en del af jordelivets erfaring. Det kræver, at I trænger jer frem med standhaftig tro på Kristus, lader jer lede af Ånden og stoler på, at Gud vil sørge for jeres behov.

Husk, at I ikke må vakle i jeres tro – selv i svære tider. Hvis I er standhaftige, vil Herren øge jeres evne til at hæve jer over livets udfordringer. I vil blive i stand til at undertrykke negative impulser, og I vil tilmed udvikle evnen til at overkomme det, der ligner overvældende forhindringer.

Hellighed

Billede
young adults walking toward the Provo City Center Temple

Hellighed er endnu en vej til lykke, der er relateret til åndelig og moralsk perfektion. Hellighed indikerer renhed af hjerte og hensigt. Hvordan kan vi hver dag arbejde på at nære os selv åndeligt, så vi kan udvikle en så gudelig karakter?

Præsident Harold B. Lee (1899-1973) svarede: »Vi udvikler vores åndelige jeg ved at øve os … Vi må dagligt holde vores ånd i form ved at bede, ved dagligt at gøre godt og dele med andre. Vi må nære vores ånd dagligt ved at studere skrifterne hver dag, ved [familieaften], ved at komme til møderne og ved at tage nadveren …

Den retskafne mand stræber efter at forbedre sig, da han ved, at han står i dagligt behov for omvendelse.«7

Et andet vigtigt aspekt ved hellighed er knyttet til at indgå og holde pagter i templet. Hvis vi er trofaste, kan disse pagter løfte os udover vores egne kræfter og perspektiv. Alle de velsignelser, der loves i Jesu Kristi evangelium, kan blive os til del gennem vores trofasthed mod de ordinancer og pagter, vi indgår foran vor himmelske Fader og Jesus Kristus i templet. En del af opskriften på at leve »på lykkelig vis« omfatter, at man bygger et tempel, hvori man dyrker og indgår pagter med Herren (se 2 Ne 5:16, 27).

Hovedsagen på denne vej er, at vi bør være meget påpasselige med at udvikle os åndeligt og være moralske rene.

Lydighed

At holde alle Guds bud er knyttet til de andre veje til lykke. Efter nefitterne havde udskilt sig fra lamanitterne, oplevede de stor fremgang, for de »bestræbte [sig] på at holde Herrens retsregler og lovbud og befalinger i alt i henhold til Moseloven« (2 Ne 5:10). Denne levevis er endnu et vigtigt aspekt ved at leve »på lykkelig vis«.

Præsident Monson har sagt: »Når vi holder befalingerne, bliver vores liv lykkeligere, mere tilfredsstillende og mindre kompliceret. Vores udfordringer og problemer bliver lettere at bære, og vi vil modtage [Guds] lovede velsignelser.«8 Han har også sagt: »Den kundskab, som vi søger, de svar, vi higer efter, og den styrke, som vi ønsker i dag for at kunne klare udfordringerne i en kompleks og foranderlig verden, kan blive vores, når vi villigt adlyder Herrens befalinger.«9

Frelseren siger indtrængende:

»Elsker I mig, så hold mine bud …

Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham« (Joh 14:15, 21).

Uselviskhed og kærlighed

Den gyldne vej til lykke er den, der består af uselviskhed og kærlighed – kærlighed, der består af omsorg, interesse og et vist mål af næstekærlighed for hver eneste levende sjæl. Kærlighed er den direkte rute til den lykke, der vil berige og velsigne vores og andres liv. Det betyder, som Frelseren sagde, at I tilmed viser kærlighed mod jeres fjender (se Matt 5:44).

Ved at gøre det viser I jer villige til at opfylde det større bud om at elske Gud. I vil svæve over de lumske vinde, der blæser – over det slibrige, selvfornedrende og bitre. Sand og varig lykke kommer kun, når vi vælger at »elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind« (Matt 22:37; se også 5 Mos 6:5; Mark 12:30; Luk 10:27).

Må enhver af os vælge at elske Herren og følge hans veje til lykke, som er »formålet og hensigten med vort liv«.10

Noter

  1. »Happiness«, Gospel Topics, topics.lds.org.

  2. David O. McKay, i Conference Report, okt. 1919, s. 180.

  3. »Happiness«, Psychology Today, psychologytoday.com/basics/happiness.

  4. »Happiness«, Psychology Today.

  5. Se Thomas S. Monson, »Retskafne eksempler«, Liahona, maj 2008, s. 65.

  6. Se Richard G. Scott, »Træf de rette valg«, Stjernen, juli 1991, s. 34.

  7. Se Kirkens præsidenters lærdomme: Harold B. Lee, 2001, s. 176, 178.

  8. Thomas S. Monson, »Hold befalingerne«, Liahona, nov. 2015, s. 83.

  9. Thomas S. Monson, »Lydighed medfører velsignelser«, Liahona, maj 2013, s. 92.

  10. Joseph Smith, i Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 306.