2018
Lærer Frelseren at kende
April 2018


Lærer Frelseren at kende

Forfatteren bor i Utah i USA.

Når I lærer om Jesus Kristus, åbner I for hans fred og nærvær i jeres liv.

Billede
Christ praying

Udsnit af Hvor er de ni, af Liz Lemon Swindle

Forestil jer, at I læser alt om Frelseren i skrifterne – i Bibelen, Mormons Bog, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle. Sikke en masse tid og arbejde! Men i januar 2017 kom præsident Russell M. Nelson med en opfordring til at gøre præcis det – at studere alt, hvad Jesus har sagt og gjort i standardværkerne. Præsident Nelson sagde, at det at gøre projektet færdigt havde gjort ham til »en ny mand«. Han lærte ikke alene mere om Jesus Kristus, men han følte også en fornyet hengivenhed for ham.1

I kan også komme nærmere på Kristus, når I lærer af ham. Studiet af hans liv og mission åbner for hans fred i jeres liv og hjælper jer til at lære ham og vor himmelske Fader at kende. Læs om, hvordan disse unge besvarede disse to spørgsmål: (1) Hvad er jeres yndlingshistorie i skriften om Frelseren og hvorfor? (2) Og hvordan har I fundet fred gennem jeres skriftstudium?

Jeg kan godt lide historien om de 10 spedalske, fordi Kristus viste så stor kærlighed mod den spedalske, som takkede ham. Han sagde: »Din tro har frelst dig« (Luk 17:19; se vers 11-19). Jeg elsker den oprigtige venlighed, han viser alle.

På grund af nogle tragedier på min skole for nylig har alle dér brug for en masse fred og trøst. Jeg har fundet styrke og fred gennem mine studier i seminar. Seminarlærerne gør skrifterne og evangeliet vedkommende for alle. Det er ret sejt at se kontrasten mellem en seminarklasse og en almindelig skoleklasse. Der er bare en anden stemning der, der giver fred.

Gabriel S. er 16 år og fra Colorado i USA

Historien om Alma, der handler om tro og Guds ord (se Alma 32:18-43), har lært mig, at når vi viser kærlighed, modtager vi kærlighed. Som Alma forklarer for zoramitterne, er tro som et frø. Det er at tro, at noget er sandt, uden man selv er der til faktisk at se det. Tro vokser, når en person har et ønske om at tro og høre Guds ord. Alt dette hjælper mig til at bevare roen, styrke mit hjerte og få et vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader ser på mig med kærlige og nådige øjne.

Når jeg studerer skrifterne hver dag, får jeg en bedre forståelse af den kærlighed, Frelseren har til hver eneste en af os. Denne kundskab hjælper mig, når jeg i skolen skal forklare mine venner, at de ikke er alene, når de har problemer, for der er en Gud, som elsker os.

Maria D. er 17 år og fra Guadalajara i Spanien

Billede
Christ with children

Udsnit af Kristus og børn fra Mormons Bog, af Del Parson

Jeg kan godt lide 3 Nefi 17, hvor Frelseren besøger det amerikanske fastland og opfordrer børnene til at komme til sig. Han sidder med dem og bruger tid på dem hver især. Det er en storslået beretning, der viser mig, hvem Jesus Kristus er og hvor stor kærlighed han har til os hver især. Jeg tror, at han også vil sætte sig med os, når vi har brug for hans hjælp.

I år har jeg givet mig selv den udfordring at læse en side i skrifterne hver dag. Efterhånden som jeg har gjort det, er jeg begyndt at se frem til det hver dag Jeg har lært så meget af ordene og historierne i skrifterne i mit forsøg på at bruge tid på at forstå dem, og jeg er kommet vor himmelske Fader og Frelseren nærmere, efterhånden som jeg har lært om dem. Det har givet en masse fred i mit liv.

Anna C. er 17 år og fra Montana i USA

Jeg elsker, da Jesus kommer til Amerika og spørger, om de har syge og plagede iblandt sig, og han så helbreder dem. Derefter velsigner han de små børn (se 3 Ne 17). Jeg synes, det er en rigtig god og stærk beretning. Jeg kan godt lide små børn, og jeg kan godt lide, når folk er ekstra søde ved dem, for børn er så rene. Den beretning viser mig, hvor dyb Frelserens kærlighed til os er. Når han kunne elske mennesker dengang nok til at gøre alt det, han gjorde, kan han også elske os i dag.

I Esajas 53:3 står der, at Frelseren var »en lidelsernes mand, kendt med sygdom«. Når jeg tænker på Kristi forsoning, hvad han gik igennem for os, og hvordan jeg kan blive tilgivet, når jeg omvender mig fra mine synder, føler jeg stor fred. Mange mennesker i Mormons Bog – Mosijas sønner, Ammon og Alma den Yngre – havde en plettet fortid, men de var i stand til at blive tilgivet. De vendte sig til Kristus, omvendte sig og blev forbilledlige eksempler, som vi kan lære af i dag. Det er betryggende for mig at vide, at jeg også kan blive tilgivet.

Alina T. er 18 år og fra Oregon i USA

Min yndlingshistorie fra skriften er, da Jesus forvandlede vand til vin ved et bryllup på sin mors opfordring (se Joh 2:1-11). Det er min yndlingshistorie, fordi den viser Jesu respekt for kvinder og især hans mor. Denne historie opmuntrer børn til at adlyde deres forældre, ikke af frygt, men af umådelig kærlighed. Jesu Kristi eksempel er, hvad alle bør stræbe efter. Hans kærlighed til sin mor forsvandt aldrig, og det bør vores kærlighed til vores forældre heller ikke. Det er også min favoritpassage, fordi hans mirakel er en tjeneste, han gør, og vi bør også skabe mirakler ved at hjælpe andre.

Denne beretning og andre historier i skrifterne har givet mig fred. Det er meget trygt at vide, at dersom jeg altid prøver at lære om Kristus og følge hans lære, kan jeg vende tilbage til vor kærlige himmelske Fader en dag.

Anne R. er 17 år og fra Victoria i Australien

Jeg kan godt lide historien om, da Jesus går på vandet. Han gik ud til båden, hvor apostlene var, og han bad Peter om at komme ud til sig. Først havde Peter tro og kunne gå på vandet, men så mistede han troen og begyndte at synke. Så rakte Kristus sin hånd ud og greb ham (se Matt 14:25-33). For mig står den historie som noget særligt, fordi Kristus altid har en hånd med i vores liv – han beskytter os.

Mine studier hjælper mig, fordi jeg studerer skrifterne om morgenen, og det gør dagen bedre. Når jeg ikke studerer, bliver min dag ikke så glad eller sjov – det føles bare ikke godt. Når jeg læser mine skrifter regelmæssigt om morgenen, bliver dagen så meget bedre, for jeg indbyder Helligånden til at være hos mig i dagens løb.

James K. er 17 år og fra Alaska i USA

Billede
Christ and the rich young man

Udsnit af KRISTUS OG DEN RIGE UNGE MAND, AF HEINRICH HOFMANN

Jeg elsker historien om Kristus og den rige unge mand (se Mark 10:17-20). Den giver mig en masse indsigt i og perspektiv på at prioritere Gud over alt andet. Det at blive bedt om at sælge alle jordiske ejendele vil være en meget svær fordring for næsten alle. Men jeg tænker, at det at være villig til at sætte Gud over sine ejendele er en af de ting, som vi hver især må lære i livet. Jesu Kristi grænseløse kærlighed er vitterligt spektakulær. Den er helt sikkert bedre end noget pengebeløb eller nogen ejendele, vi kan opnå i dette liv.

Det giver mig fred og ro at læse i skriften, tillige med større visdom og forståelse. Selvom jeg ikke altid føler kraften ved studium af skriften lige med det samme, ved jeg, at skriftstudium har en positiv indflydelse på mit liv, og det hjælper mig til at føle Ånden og genkende hans tilskyndelser.

Yuzhen C. er 19 år og fra Taichung i Taiwan

Billede
woman touching the hem

Udsnit af Kvinde rører KRISTI kappe, af Heidi Daynes Darley

Da Kristus er på vej hen for at se en ung pige, der ligger for døden, er der en kvinde med blødningsproblemer, der rører hans kappe og bliver helbredt. Kristus vender sig og taler med hende, da han mærker, at hun har rørt ved ham (se Luk 8:43-48). Til trods for at Kristus er på vej hen for at hjælpe en anden, tager han sig også tid til hende. Kristus tager sig også tid til alle os.

Jeg lever et travlt liv med skole, ballettimer eller andre ærinder. Midt i alt det har jeg ikke alenetid eller fred. Når jeg læser mine skrifter eller beder en bøn, føler jeg fred. Det er dejligt at føle sådan og få en pause fra al virakken. I de fredfyldte stunder kommer jeg tættere på Frelseren og vokser i evangeliet.

Zoe B. er 17 år og fra Utah i USA

Note

  1. Se Russell M. Nelson, »Profeter, lederskab og guddommelig lov«, verdensomspændende foredrag for unge voksne, 8. jan. 2017, broadcasts.lds.org; »Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv«, aprilkonferencen 2017; »Studér Frelserens ord«, Liahona, jan. 2018, s. 56-59.