2018
Hvad, hvorfor og hvordan: En udspecificering af genoprettelsen
April 2018


Hvad, hvorfor og hvordan: En udspecificering af genoprettelsen

For at kunne undervise i evangeliet er du nødt til at kunne forklare, hvad frafald, uddelinger og genoprettelsen er. Denne oversigt kan hjælpe.

Billede
a breakdown of the restoration 1
Billede
a breakdown of the restoration 2

Lad os sige, at du er på en ugelang tur til stranden med din vens familie. Du har det rigtig sjovt, men du begynder at savne din egen familie. Så sender din far en sms for at høre, hvordan det går – det er lige, hvad du har brug for til at føle dig elsket og husket.

Livet på jorden er lidt ligesom det. Gud sender os ikke sms’er, men vi er langt fra vores himmelske hjem, så en måde, hvorpå vor himmelske Fader formidler sin kærlighed til os på, er ved at sende profeter.

Uddeling

Billede
prophets called of God

Illustrationer: Ben Simonsen

Profeter leder, hvad der kaldes uddelinger, tidsperioder, hvor (1) Gud mindst har en bemyndiget præstedømmeleder på jorden, og (2) denne leder, en profet, lærer om frelsesplanen direkte fra Gud. Profeten underviser så i, eller uddeler, evangeliet til folk.

Takket være skrifterne kender vi til mange af uddelingerne. Nogle af de vigtige uddelinger er knyttet til Adam, Enok, Noa, Abraham, Moses, Jesus Kristus og Joseph Smith. Herren indledte en uddeling gennem alle disse.

Frafald

Billede
apostasy cycle

Frafald = ugudelighed. Når en enkeltperson eller en gruppe vender sig fra sandheden i Jesu Kristi evangelium, afviser profeter og falder i synd, er de frafaldne.

Hvordan sker frafald

Gud kalder en profet, der forkynder Jesu Kristi sande evangelium.

Folk, der følger profeten, bliver velsignet,

Nogle af dem bliver stolte og afviser profeten.

Herren tager ofte sin profet væk fra folk, der afviser evangeliets principper.

Når tiden er inde, kalder Gud en ny profet for at gengive sandheden og præstedømmet og genoprette Kirken.

Genoprettelse

Billede
restoration

En genoprettelse er en handling, hvor man bringer noget i overensstemmelse med sin oprindelige tilstand. Det er ikke en reformation, som ændrer noget bestående til noget nyt. Hvis du for eksempel ville genoprette et gammelt hus, ville du genopføre det med samme udformning, som det havde før. Du ville måske gerne tilføje en ny kamin, men så ændrer du huset, så genopretter du det ikke.

Jesu Kristi evangelium var nødt til at blive gengivet, for det var gået tabt under det store frafald. I århundreder havde mennesker levet uden den sande kirke. Så Herren genoprettede sin kirke og gengav sit evangelium gennem Joseph Smith, ligesom tidligere profeter havde profeteret (se Es 2:1-3; 29:13-14; ApG 3:19-21; Åb 14:67; 2 Ne 3:3-15).

Jesu Kristi sande evangelium er her for at blive – så vil du blive ved det? Selvom verden bliver mere og mere ugudelig, bliver Jesu Kristi Kirke her til enden.

Du skal træffe et valg – det samme valg, som alle andre dødelige har måttet træffe siden tidernes begyndelse: Vil du følge profeten? Hvis du gør det, vil du blive velsignet og have Ånden til at vejlede dig.

Adam

Adam var en sand pioner, han var det første menneske på jorden og den første profet! Han underviste sin familie om evangeliet, men selv i begyndelsen har mange »søgt deres egne råd i mørket« og forkastet sandheden (Moses 6:28).

Enok

Billede
city taken up to heaven

Har du nogensinde hørt om en hel by, der blev taget op i himlen? Såmænd ja, byen Zion – der blev grundlagt af Enok – var så retfærdig, at indbyggerne blev taget op for at dvæle hos Gud (se Moses 7:23).

Noa

Billede
noahs ark

Du kender til Noas ark. Der var kun otte personer – Noas familie – der overlevede oversvømmelsen, fordi de lyttede til Noas advarsler (se 1 Mos 7; Moses 8). Men ved du også, at han modtog præstedømmet, da han var 10 år gammel (se L&P 107:52), og at »kæmper … stræbte Noa efter livet«? (Moses 8:18).

Abraham

Billede
abraham

Abraham blev næsten offer for ugudelige præster, men en engel reddede ham (se Abr 1). Han modtog nogle storslåede åbenbaringer, deriblandt et syn om forudtilværelsen. Medlemmer af Kirken er hans efterkommere, og Abrahams pagt er opkaldt efter ham (se Abr 2-5).

Moses

Billede
moses

Moses førte israelitterne ud af Egypten og hjalp dem til at blive frie. Han »forsøgte flittigt at helliggøre sit folk, så de kunne se Guds ansigt; men de forhærdede hjertet og kunne ikke tåle hans nærvær« (L&P 84:23-24). Rent faktisk måtte de vandre rundt i ørkenen i 40 år, fordi de var faldet fra troen!

Jesus Kristus

Billede
Jesus Christ

Jesus Kristus forkyndte ikke alene evangeliet og udførte mange mirakler, men han grundlagde også sin kirke på jorden. Han sonede for vores synder, og han blev korsfæstet og opstod for at gøre det muligt for os at trodse åndelig og fysisk død. Han er Kirkens overhoved i dag, og han og vor himmelske Fader er ophavet til præstedømmemyndighed.

Det store frafald

Billede
the great apostasy

Efter Frelserens opstandelse forsøgte hans apostle og andre ledere at sprede evangeliet, men folk afviste deres lære og dræbte tilmed de fleste af apostlene. På grund af menneskenes ugudelighed gik evangeliets fylde tabt. Verden lå hen i åndeligt mørke (se Es 60:2).

  • I mere end 1000 år havde mennesker ikke adgang til frelsende ordinancer, templets velsignelser eller profetens vejledning.

  • Dyrebare sandheder forsvandt fra Bibelen.

  • Falske lærdomme florerede om Guds sande væsen.

  • Nogle af de frelsende ordinancer blev ændret eller formidlet ukorrekt (se Es 24:5).

  • Dette frafald førte med tiden til dannelsen af mange kirker.

Reformationen

Billede
reformation

Under det store frafald indså nogle religiøse mennesker i Europa, at Jesu Kristi evangelium ikke blev korrekt formidlet. Disse reformatorer var ikke profeter, men de gjorde deres bedste for at forkynde sandheden, som de forstod den. De hjalp med at gøre Bibelen tilgængelig for flere mennesker. Mange kæmpede for religionsfrihed og banede vejen for evangeliets gengivelse.

Joseph Smith

Billede
joseph smith

Var evangeliets fylde så gået tabt for evigt? Nej! Gud åbenbarede igen vigtige sandheder for Joseph Smith. Himmelske sendebud gengav alle de fornødne præstedømmenøgler til ham (se L&P 27:8-13; 110; 128:18-21) og gjorde denne uddeling til »tidernes fyldes uddeling« (L&P 138:48). Den er også kendt som de sidste dage, fordi det er den sidste uddeling inden Jesu Kristi andet komme.

Genoprettelsen

Gæt engang! DU nyder godt af genoprettelsens velsignelser. Ja, dig!

  • Jesu Kristi Kirke blev genoprettet med en profet og apostle til at lede den.

  • Mormons Bog, Lære og Pagter, Den Kostelige Perle og andre nutidsåbenbaringer gengiver dyrebare sandheder, som har været tabt (se 2 Ne 27).

  • Joseph Smith modtog Det Aronske Præstedømme af Johannes Døber (se L&P 13) og Det Melkisedekske Præstedømme af apostlene Peter, Jakob og Johannes (se L&P 128:20).

  • Bemyndigede præstedømmebærere udfører frelsende ordinancer rigtigt.

  • Og vi ved, at sandheden aldrig vil gå tabt igen på grund af frafald (se Dan 2:44).