2018
Bøn: Nøglen til vidnesbyrd og genoprettelsen
April 2018


Bøn: Nøglen til vidnesbyrd og genoprettelsen

Fra en tale, der blev holdt ved oktoberkonferencen 2003.

Følg Joseph Smiths eksempel og mønstret for genoprettelsen. Vend jer til skrifterne. Knæl ned i bøn. Adspørg i tro. Lyt til Helligånden.

Billede
clasped hands

Foto fra Getty Images

Som kirkeledere bliver vi ofte spurgt: »Hvordan får jeg et vidnesbyrd om Jesu Kristi gengivne evangelium?«

At få et vidnesbyrd og blive omvendt begynder med studium og bøn, og derefter at man efterlever evangeliet med langmodighed og vedholdenhed, og at man indbyder og venter på Ånden. Joseph Smiths liv og mønstret for genoprettelsen er brillante eksempler på den proces. Efterhånden som jeg fortæller om begivenhederne i genoprettelsen, så læg mærke til trin, der leder til et vidnesbyrd …

Stor forvirring

Joseph Smith blev født den 23. december 1805 i Sharon i Vermont. Han blev født i en familie, som bad og studerede Bibelen. I sin ungdom blev han interesseret i religion og opdagede en »stor forvirring« over Kristi lærdomme, og at »præster stred indbyrdes, og de omvendte ligeså« (JS-H 1:6).

Denne forvirring … begyndte århundreder tidligere i det, som blev kaldt det store frafald. Apostlen Paulus sagde, at Kristi dag ikke skal komme, for »først skal nemlig frafaldet komme« (2 Thess 2:3).

Nogle få årtier efter Kristi opstandelse blev hans apostle slået ihjel, hans lære blev forvansket og præstedømmet taget bort fra jorden. Men Paulus, der så vor tid, profeterede »om den frelsesplan for tidernes fylde … [hvor Gud ville] sammenfatte alt i Kristus« (Ef 1:10). Han ville atter genoprette Kristi sande kirke på jorden …

Joseph finder et svar

I en alder af 14 stod Joseph »midt i denne krig på ord og tumult på grund af forskellige [religiøse] meninger.« Han sagde ofte til sig selv: »Hvis [en af disse kirker] har ret, hvilke[n] er det da, og hvordan finder jeg ud af det?« (JS-H 1:10).

Joseph vendte sig til Bibelen for at få svar. »Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom,« læste han i Jakobs Brev, »skal han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser, og så vil han få den« (Jak 1:5).

Billede
joseph praying

Udsnit af Mit hjertes ønske II, af Walter Rane

Joseph fulgte Jakobs anvisning og gik ud i en lund i nærheden af sit hjem og bad. Da han anråbte Gud, kom »en lyssøjle« frem, »som var stærkere end solens glans« og »to personer« viste sig. »Den ene af dem talte … kaldte [Joseph] ved navn og sagde, mens han pegede på den anden: Det er min elskede Søn. Hør ham!« (JS-H 1:16-17).

Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, talte med Joseph. De besvarede hans spørgsmål. De lærte ham, at Kristi sande kirke var gået tabt på jorden. Joseph lærte, at disse medlemmer af Guddommen var særskilte og forskellige personer, at de kendte hans navn, og at de var villige til at besvare hans bønner. Himlene blev åbnet, nattens frafald var forbi, og evangeliets lys begyndte atter at skinne.

Ligesom Joseph søger mange af os efter sandhedens lys … Ligesom Joseph må vi ransage skrifterne og bede … være ydmyge og lære at udøve tro.

Moroni og de gyldne plader

I løbet af de tre år, som fulgte efter Josephs første åbenbaring, følte han sig ofte mismodig på grund af sine svagheder og ufuldkommenheder. Men han mistede ikke sin tro eller glemte bønnens kraft.

Den 21. september 1823 knælede han i en alder af 17 år ned for at bede om »tilgivelse for alle [sine] synder … og … få kendskab til [sin] stilling og status hos [Gud]« (JS-H 1:29). Mens han bad, kom der et lys til syne, der tog til, »indtil værelset var mere oplyst end midt på dagen« (v. 30). I det lys stod der en person klædt i en »strålende hvid« kjortel (v. 31). Han kaldte Joseph ved navn og præsenterede sig som Moroni. Han sagde, »at Gud havde en gerning for [Joseph] at udføre«, og han fortalte ham om en gammel optegnelse, der var »skrevet på guldplader,« der, da de var blevet oversat, blev Mormons Bog. Bogen indeholdt evangeliets fylde (se v. 33-34) … Joseph blev ledt til … denne optegnelse, der var begravet i en nærliggende høj, Cumora.

Den næste dag fandt Joseph pladerne, men tiden var endnu ikke kommet til at bringe dem frem. Moroni befalede Joseph at møde ham der på den samme dag hvert år i de næste fire år. Joseph adlød. Hvert år gik han ud til højen, hvor Moroni underviste ham angående genoprettelsen af Kristi kirke.

Joseph modtog pladerne den 22. september 1827 i en alder af 21 år. Han modtog også et fordums instrument til at oversætte dem, som blev kaldt Urim og Tummim. Med denne hellige oversætter og Helligånden begyndte Joseph arbejdet med at oversætte …

Genoprettelsen udfolder sig

I en alder af 23 år var Joseph ved at oversætte pladerne, da han og [hans skriver] Oliver [Cowdery] kom til et skriftsted om dåb til syndernes forladelse … De ville gerne vide mere. Joseph vidste, hvad de måtte gøre.

Den 15. maj 1829 gik [Joseph og Oliver] ud i skoven for at spørge Herren. Mens de bad, viste Johannes Døber sig for dem i »en sky af lys« (JS-H 1:68). Det var ham, som døbte Frelseren, og han havde de nødvendige præstedømmenøgler til at udføre denne ordinance ved Guds myndighed.

Johannes lagde sine hænder på deres hoveder og overdrog dem begge Det Aronske Præstedømme (se L&P 13; JS-H 1:68-69) … Sidst i maj eller først i juni 1829 blev Det Melkisedekske Præstedømme eller det højere præstedømme overdraget Joseph og Oliver af apostlene Peter, Jakob og Johannes.

Billede
conferring the Aaronic Priesthood

Gengivelsen af Det Melkisedekske Præstedømme, af Walter Rane

Oversættelsen af Mormons Bog blev også afsluttet i juni samme år, og bogen blev udgivet den 26. marts 1830 … Få dage senere, den 6. april, blev Kirken organiseret … Som profeteret af Paulus blev Kristi oprindelige kirke atter oprettet på jorden.

Men arbejdet med genoprettelsen var ikke overstået … [Templet i Kirtland, det første tempel, der blev bygget i denne uddeling,] blev indviet den 27. marts 1836. En uge senere, den 3. april, blev der afholdt et møde der. Efter en højtidelig og stille bøn … viste Herren Jesus Kristus sig for Joseph og Oliver … Moses, Elias og profeten Elias viste sig også [i templet i Kirtland] og [overdrog præstedømmenøgler] til Joseph (se L&P 110).

Billede
in the Kirtland Temple

Udsnit af Jesus Kristus viser sig for profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery, af Walter Rane

Et mønstereksempel til efterfølgelse

Brødre og søstre, kan vi se mønstret? Enhver hovedbegivenhed i genoprettelsen – det første syn, tilsynekomsten af Moroni og fremkomsten af Mormons Bog, gengivelsen af præstedømmet og Jesu Kristi tilsynekomst i hans hellige tempel – skete alt sammen efter bøn …

Mange gange har jeg følt Guds Ånds ufornægtelige vidnesbyrd som en ild, der brænder i mit hjerte, om, at det gengivne evangelium er sandt … [Hvis I ikke selv ved dette], må jeg så foreslå, at vi tager imod den udfordring, som Moroni giver i Mormons Bog: »Og når I modtager dette, vil jeg formane jer til, at I spørger Gud, den evige Fader, i Kristi navn, om ikke dette er sandt; og hvis I spørger af et oprigtigt hjerte, med oprigtig hensigt, idet I har tro på Kristus, så vil han tilkendegive sandheden af det for jer ved Helligåndens kraft. Og ved Helligåndens kraft kan I kende sandheden af alt« (Moro 10:4-5) …

Følg Joseph Smiths eksempel og mønstret for genoprettelsen. Vend jer til skrifterne. Knæl ned i bøn. Adspørg i tro. Lyt til Helligånden … Og jeg lover i Jesu Kristi navn, »hvis I … adspørger [vor himmelske Fader] i tro, overbeviste om at I skal modtage, og med flid i at holde [Herrens] befalinger, da skal dette visselig gives til kende for jer (1 Ne 15:11).