2022
Tiende – en velsignelse, ikke en byrde
December 2022


»Tiende – en velsignelse, ikke en byrde«, Liahona, dec. 2022.

Kom og følg mig

Malakias 3:8-12

Tiende – en velsignelse, ikke en byrde

Gud har givet os tiendeloven for at velsigne os både timeligt og åndeligt.

Billede
et åbent vindue

Jeg er omvendt til Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Da jeg var 10 år gammel, bankede missionærerne på døren til mit hjem, og min mor lukkede dem ind. Hun var blevet døbt mere end 10 år tidligere, men havde distanceret sig fra Kirken i mange år. Missionærerne underviste os. Min mor blev aktiv igen, og fire af mine søskende og jeg blev døbt.

På det tidspunkt levede vi under meget vanskelige økonomiske forhold. Min mor, der var separeret fra min far, arbejdede for at forsørge os. Til trods for, at hun havde tre forskellige job, tjente hun knapt nok til at sørge for vores behov. Ikke desto mindre var min mor som aktivt medlem af Kirken villig til at opfylde sine dåbspagter og adlyde de befalinger, som Gud har givet os, heriblandt tiendeloven. Så selvom det var svært for hende og hele familien, betalte hun tiende.

Min mor elskede også at invitere missionærerne over til middag hjemme hos os. Sommetider inviterede hun mere end 10 missionærer. Og der skete et mirakel i vores hjem, der svarer til miraklet i Det Nye Testamente, hvor Herren bespiste de 5.000 med fem brød og to fisk, og der var mere end nok til at mætte deres sult. Det var det, der skete med min familie, når missionærerne spiste i vores hjem. Når vi stolede på Herren, var der på en eller anden måde nok.

Min mor lærte mig i teori og ved eksempel, at Gud har givet os tiendeloven for at velsigne os både timeligt og åndeligt.

Tiendeloven

Jeg tror på tiendeloven. Denne lov har eksisteret siden fordums tid og består af at donere 10 procent af vores indkomst til Kirken med det formål at velsigne vor himmelske Faders børn. Tiende hjælper blandt andet til at:

  • Finansiere opførelsen og vedligeholdelsen af kirkebygninger og templer.

  • Støtte forkyndelsen af Jesu Kristi evangelium.

  • Muliggøre trykning af skrifterne på forskellige sprog.

  • Finansiere kirkeejede skoler, såvel som religionsundervisning gennem seminar og institut.

  • Sørge for at indsamle, digitalisere og vedligeholde slægtshistoriske optegnelser.

En velsignelse, ikke en byrde

For mig har tiendeloven været en velsignelse og ikke en byrde. I Malakias 3:10 siger Herren: »Sæt mig på en prøve, om ikke jeg åbner himlens vinduer for jer.« Jeg elsker denne direkte invitation. For mig er det som om, at Herren personligt siger til mig: »Hvis du ikke tror på mig, så gør det bare, så vil du se.«

Det, han dernæst siger, fylder mig med tillid og håb: »Og [jeg vil udøse] velsignelse uden mål over jer« (Mal 3:10). Jeg vider om, at Herren altid holder, hvad han lover.

»Hvem er jeg, siger Herren, som har lovet noget og ikke har opfyldt det?

Jeg befaler, og menneskene adlyder ikke; jeg tilbagekalder, og de modtager ikke velsignelsen.

Da siger de i deres hjerte: Dette er ikke Herrens værk, for hans løfter er ikke blevet opfyldt« (L&P 58:31-33).

»Hvorfor blev jeg ikke velsignet?«

Engang ved slutningen af et nadvermøde, kom en søster hen til mig og spurgte, hvilket råd jeg kunne give hende. Hun sagde, at hun var ved at miste sin tro på tiendeloven. Hun forklarede, at hun i nogen tid havde søgt en forfremmelse på arbejdet. Selvom hun havde betalt sin tiende trofast og havde bedt Gud om at velsigne hende med denne forfremmelse, havde hun ikke fået den velsignelse, hun ønskede sig så højt. Mit råd til denne søster var det samme som det, jeg deler nu med jer.

Jeg har lært, at når Herren lover os så mange velsignelser, at der ikke vil være plads nok til at modtage dem, tænker vi sommetider, at det betyder, at vi med det samme vil modtage materielle rigdomme, såsom en lønforhøjelse eller forfremmelse på arbejdet. Men ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at »når vi efterlever tiendeloven, modtager vi ofte betydelige, men diskrete velsignelser, som ikke altid er det, vi forventer, og som let kan overses.«1

Genkendelse af velsignelser

Det er vigtigt at nævne, at disse velsignelser lettere kan identificeres gennem Helligånden. Personligt føler jeg mig velsignet over, at jeg havde et fast job i mange år. Jeg føler mig velsignet, fordi Herren har givet mig, min hustru og mine børn et godt helbred. Han har velsignet mig med at lære at forvalte min tid og mine ressourcer og få yderligere uddannelse. Han har hjulpet mig til at lære at forvalte mine timelige ressourcer for at få mere ud af det, han har givet mig.

Helligånden har lært mig, at jeg bør være taknemmelig for alt dette. Det er for mig, hvad det vil sige at have himlens vinduer åbne og modtage velsignelser i overflod.

Ikke fritaget fra prøvelser

At betale tiende fritager os ikke fra prøvelser, men jeg har indset, at Herren har velsignet mig med styrke og visdom og har beredt vejen, så jeg kan overvinde svære tider.

Da min ældste søn var baby, fik jeg et opkald på mit kontor. Nogen var brudt ind i mit hjem. Min største bekymring var for min hustrus og søns velbefindende. Mange af vores ejendele blev taget med, deriblandt vores pas og visa, som vi lige havde fået behandlet for at kunne deltage i et kursus i udlandet. Trods de tabte ejendele følte jeg mig meget velsignet, fordi min hustru og søn ikke var hjemme, da indbruddet fandt sted. Det var bestemt en velsignelse.

Herren åbnede himlens vinduer og placerede de rette mennesker på vores vej, som var i stand til at hjælpe os med igen at behandle de dokumenter, vi havde brug for til at deltage i kurset. Og på trods af den indre uro, som et indbrud kan skabe, blev min familie og jeg velsignet med at få åndelig forsikring om, at alt ville blive godt.

Noget tid senere blev virksomheden, hvor jeg arbejdede, alvorligt påvirket af en politisk konflikt i min hjemby. Jeg var bange for, at alt det, jeg havde opbygget med hårdt arbejde og offer, ville gå tabt. Men igen blev himlens vinduer åbnet. Med tro, udholdenhed og hårdt arbejde kom virksomheden sig.

Billede
en enke holder et barn

»Denne fattige enke har givet mere end alle de andre, som lægger penge i tempelblokken.

For de har alle givet af deres overflod, men hun har givet af sin fattigdom, alt, hvad hun havde, alt det, hun havde.«

Enkens skærv, af James Tissot

Med oprigtig hensigt

I Jesu Kristi Kirke værdsætter vi i høj grad den hellige natur af tiende og offerydelser. Tiendeloven prøver både de rige og de fattige. De fattige siger måske: »Jeg har brug for de ti procent til at overleve.« Eller de rige kan sige: »Ti procent er meget.« Men hvad enten vi er fattige eller rige, beder Herren os om at give vores ofre med hjertets faste forsæt og med oprigtig hensigt. Uanset størrelsen af vores offer, bør det være en fuld tiende. Husk historien om enkens skærv:

»Jesus satte sig over for tempelblokken og så på, hvordan folkeskaren lagde penge i tempelblokken. Der var mange rige, som gav meget.

Så kom der en fattig enke, som gav to småmønter af et par øres værdi.

Jesus kaldte da disciplene hen til sig og sagde til dem: ›Sandelig, siger jeg jer: Denne fattige enke har givet mere end alle de andre, som lægger penge i tempelblokken.

For de har alle givet af deres overflod, men hun har givet af sin fattigdom, alt, hvad hun havde, alt det, hun havde at leve af‹« (Mark 12:41-44).

Jeg vidner om, at tiendeloven har været en velsignelse i mit liv. Herren åbner virkelig himlens vinduer og udøser velsignelser i overflod. Disse velsignelser kommer ikke altid, når vi ønsker det, men vi må søge Åndens vejledning, så vi kan se, hvad vor himmelske Fader giver os i overflod. Jeg beder til, at Herren vil velsigne jer, så I i jeres eget liv kan se velsignelserne ved tiendeloven.