2022
»Kom til Kristus« – Hvordan gør vi egentligt det?
December 2022


Unge voksne

»Kom til Kristus« – Hvordan gør vi det egentligt?

Vi er altid blevet opfordret til at søge Kristus og trække hans kraft ind i vores liv, men jeg har ikke altid vidst, hvordan jeg fuldt ud kunne tage imod den invitation.

Billede
Frelseren ser op

Se hen til Gud og lev, af Dan Wilson, med tilladelse fra Havenlight

Det er en svær tid på jorden lige nu. Selvom der er meget godt omkring os, bliver jeg til tider bange og træt. At skulle møde verdens hårdhed og de katastrofer, der synes at finde sted i hvert hjørne, kan være, ja, udmattende.

Heldigvis er vi velsignede ved at vide, at Frelseren kan være en kilde til trøst i mørke tider. Måske er det en af grundene til, at skrifterne gentagne gange opfordrer os til at »komme til [Kristus]« (3 Ne 9:14), at »komme nær til [ham]« (L&P 88:63) og at »komme og følge ham« (Luk 18:22). Vi modtager også ofte disse opfordringer under generalkonferencen og i kirken.

Selvom jeg altid har stræbt efter at tage imod disse opfordringer, har jeg nogle gange tænkt over, hvad det egentlig betyder at komme til Kristus. Hvordan indbyder og får jeg adgang til hans forløsende, helbredende og muliggørende kraft? Har jeg nogensinde virkelig fået forbindelse til ham? Er der en hemmelig formel? Men når jeg har tænkt over nogle af mine tidligere oplevelser, har jeg lært, at der er et mønster, der kan hjælpe mig – og os alle – til at komme til Kristus.

Vælg at tro på ham

»Jeg på Kristus tro; lad ske hvad vil.«

Det er min yndlingslinje fra min yndlingssalme, »Jeg på Kristus tror« (Salmer og sange, nr. 69). Jeg græder, hver gang jeg hører det! Jeg har endda skrevet ordene på en seddel ved mit skrivebord, så jeg kan se dem hver dag.

Jeg skrev disse tekster ned i en mørk periode i mit liv, da jeg stod over for mange udfordringer, fordi de mindede mig om to ting: (1) Frelseren er virkelig, og (2) på grund af ham har jeg ikke noget at frygte. Jeg elsker kraften i disse enkle sandheder. Og i deres enkelhed ser jeg, at det også kan være enkelt at vende sig til Kristus.

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Vælg at tro på Jesus Kristus …

Tro på Jesus Kristus er den største kraft, der er tilgængelig for os i dette liv.«1

Dette kraftfulde budskab minder mig om, at vi ofte overkomplicerer dette grundlæggende princip i evangeliet. Vi snubler og begår fejl, når vi stræber efter at finde ud af, hvordan vi søger ham, når tro virkelig kommer til et valg: Valget om at tro på ham.

Når jeg tænker på at komme til Frelseren, tænker jeg ofte over kvinden med blødninger (se Mark 5:25-34). Hun rakte bogstaveligt ud efter ham i tro og troede af hele sit hjerte på, at han kunne helbrede hende, hvis hun bare kunne røre hans tøj. Og rigtig nok, oplevede hun helbredelsens mirakel, da hun rørte ved ham.

Selvfølgelig vil alle vores ve og sorger ikke straks blive tørret ud, når vi vender os til Frelseren. Men ligesom denne kvinde oplevede, kan det at tro på, at han er virkelig, at han villigt ofrede sit liv for os, og at han er rede til at stå os bi, motivere os til at komme til ham og begynde at føle hans styrkende kraft i vores liv.

Billede
Jesus rører ved en siddende kvindes ansigt

Fortsæt med at søge ham

Men det er ikke et valg, vi træffer en enkelt gang – vi er nødt til fortsat at søge ham, så vi kan få adgang til hans nåde og styrkende kraft hele vores liv. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Intet åbner himlen som kombinationen af øget renhed, nøjagtig lydighed, oprigtig søgen, dagligt at mætte sig med Kristi ord i Mormons Bog og regelmæssigt afsat tid til tempeltjeneste og slægtsforskning.«2

Vi kan også fortsætte med at søge ham ved at invitere Ånden ind i vores liv. I kraft af Helligåndsgaven kan vi have et medlem af Guddommen til at bo i os og i højere grad forbinde os med vor himmelske Fader og Frelseren. Hvor fantastisk er det ikke? Som præsident Nelson har sagt: »Den vigtigste sandhed, Helligånden nogensinde vil vidne for jer om, er, at Jesus er Kristus, den levende Guds Søn.«3

Verdens forstyrrelser kan gøre det let at glemme betydningen af de små handlinger, der bringer os tættere på Frelseren. Men jeg bemærker en stærk kontrast i mit liv mellem, når jeg »tager mig tid til Herren«,4 hver dag, og når jeg ikke gør det.

Uanset hvilke problemer jeg måtte møde, når jeg konstant beder, følger tilskyndelser, tager mig tid til at læse skrifterne, hjælper mine forfædre med at indgå pagter i templet og omvender mig fra mine synder, har jeg generel set glæde, mod, selvtillid og i sidste ende sikkerhed i mit liv. Jeg føler også Ånden, der hjælper mig til at føle mig forbundet til Kristus.

Genkend hans kraft

For nylig søgte jeg i en dagbog, jeg har haft i årevis for at tænke over tidspunkter, hvor jeg har stolet på Frelseren. Jeg læste om den fortvivlelse, jeg følte, da jeg var vidne til afhængighed i min familie, oplevede arbejdsløshed, navigerede gennem tider med usikkerhed og ensomhed og kæmpede med mit fysiske og mentale helbred. Jeg læste om nogle af de mørkeste øjeblikke i mit liv, hvor min ånd var knust af vægten af mine udfordringer.

Men da jeg tænkte over disse oplevelser, fik jeg tårer i øjnene, da Ånden viste mig, hvordan Kristus trøstede og ledte mig igennem mine udfordringer – og det gør han stadig! Trods prøvelserne i mit liv har jeg været i stand til at finde så megen glæde. Jeg har oplevet tilgivelsens helbredende balsam, været vidne til mirakler og lært, hvordan man holder fast i håbet hver dag – og jeg ved, at det hele skyldes min Frelser, Jesus Kristus. Han hjælper os virkelig med at overvinde det umulige.

Sommetider venter vi måske på et skelsættende bevis på Frelseren i vores liv. Men når vi gør en lille indsats for at handle i ufuldkommen tro og tager et skridt ad gangen i hans retning, kan vi se, at han har udøst glæde, styrke og næring over os – at han har været med os hele tiden. Og når vi genkender hans kraft i vores liv, vil vi se, at vi virkelig er kommet til Kristus.

Ældste Michael John U. Teh fra De Halvfjerds har sagt: »En større forståelse af, at Jesu Kristi forsoning gælder for os personligt og individuelt, vil hjælpe os til at kende ham.«5 Og det er sandt! At tænke over beviser på Frelserens helbredende og muliggørende kraft og fuldkomne kærlighed i mit liv har hjulpet mig til at blive mere taknemmelig og hengivenhed for at blive mere som ham.

Billede
en ung voksen kvinde grunder, mens skrifterne ligger åben foran hende

Foto: Catherine Frost

Accepter invitationen

Invitationen om at »komme til Kristus« er i sandhed lige så enkel, som den lyder. For mig begynder det med at vælge at tro på ham og hans forsoning, fortsætte med at søge ham på små måder for at beholde hans Ånd hos mig og se efter bevis på hans kraft i mit liv.

Jeg opfordrer jer – især i denne juletid – til at opdage, hvordan det kan hjælpe jer personligt at komme til Kristus. Når I bønsomt tænker over det, vil Helligånden »vise jer alt det, som I skal gøre« (2 Ne 32:5).

Frelseren venter og har altid ventet tålmodigt på, at vi følger ham. Og når vi gør det, vil han række ud og hjælpe os til at blive mere, end vi er nu.

Ja, verden bliver stadigt mere turbulent, og fremtiden kan virke skræmmende og usikker. Men præsident Nelson har også mindet os om det, der er sikkert: »Når jeres åndelige grundvold er bygget solidt på Jesus Kristus, har I ingen grund til at frygte6

Og det tror jeg virkelig på af hele mit hjerte.