2023
Livets lys
Januar 2023


»Livets lys«, Liahona, jan. 2023.

Livets lys

Frelseren Jesus Kristus er vores lys, vores liv og vores vej – i går, i dag og for evigt.

Billede
portræt af Jesus Kristus

Udsnit af Fokuser på glæde, af Michael T. Malm

Da solen gik ned endnu en søndag i 1948, gik jeg langs bredden af Trent-floden i Nottingham i England. Som 20-årig missionær var jeg for nylig blevet kaldet som distriktspræsident. Det havde været en lang, udmattende dag fyldt med møder og tjeneste, men jeg var glad og tilfreds med arbejdet.

Da jeg gik langs floden, bad jeg en bøn i mit hjerte. I håb om at få Herrens vejledning spurgte jeg: »Gør jeg det, du ønsker?«

En overvældende følelse af fred og forståelse kom over mig. I det øjeblik vidste jeg, at Jesus Kristus kendte mig og elskede mig. Jeg så ikke et syn eller hørte en stemme, men jeg kunne ikke have følt Kristi eksistens og guddommelighed mere kraftfuldt, om han så havde stået foran mig og kaldt mig ved navn.

Denne dejlige og inderlige oplevelse har formet mit liv. Lige siden den dag er enhver betydningsfuld beslutning, jeg har truffet, blevet påvirket af min kundskab om Frelseren. I årenes løb og i det meste af verden har jeg vidnet om, at Jesus Kristus er Guds Søn, verdens lys. Det er et privilegium for os at komme til ham, følge ham og føle hans lys i vores liv.

Verdens lys

En aften mange år efter den mindeværdige oplevelse som missionær stirrede min hustru, Barbara, og jeg på himlen. Da vi gjorde det, så jeg i ærefrygt op på de millioner af stjerner, der virkede usædvanligt strålende og smukke den aften. Mine tanker vendte sig med forundring mod det, som Herren sagde til Moses: »Og utallige verdener har jeg skabt; og også dem har jeg skabt i min egen hensigt; og ved Sønnen, som er min Enbårne, har jeg skabt dem« (Moses 1:33).

Fra Frelseren kom den kraft, der skabte, og som oplyser solen, månen, stjernerne og jorden (se L&P 88:7-10). Han kan med rette erklære: »Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys« (Joh 8:12; se også Joh 9:5).

Som Præsident Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt: »Jesus Kristus er verdens lys, fordi han er kilden til det lys, der ›udstråler fra Guds nærhed for at fylde det uendelige rum‹ (L&P 88:12).« Kristus lys er »det sande lys, som oplyser enhver, der kommer til verden« (L&P 93:2; se 84:46). Med dette lys kan vi vide, hvordan vi skal kende »godt fra ondt« (Moro 7:16). Dette universelle lys er kendt som »sandhedens lys«, »Kristi lys« og »Kristi Ånd« (L&P 88:6; 88:7; Moro 7:16).1

Apostlen Johannes sagde: »Lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke« (Joh 1:5). I vore dage arbejder Satan på overtid på at føre Guds børn ind i mørket og lukke »verdens lys og liv og sandhed« ude (Eter 4:12).

Vi kan ikke helt forstå – eller påskønne – Frelseren og hans evangelium, når vi mister hans lys og sandhed. Men når vi omvender os og adlyder, tjener og tilbeder ham, overvinder vi mørket. Hans lys vender tilbage og fjerner verdens skygger fra vores midte og vores sind.

Velsignet af lyset

Efterhånden som vores verden bliver mørkere og mere urolig, kan det virke som en udfordring at føle Herrens lys i vores liv. Men præsident Russell M. Nelson har mindet os om: »Det tætte mørke, der ledsager trængsler, får Jesu Kristi lys til at skinne endnu klarere.«2

Jeg har erfaret, at hans lys brænder klarere i min sjæl, når jeg tager mig tid til det, der hører Ånden til, i rolige, stille stunder som den aften med Barbara. Det er i de øjeblikke, at åndelige indtryk, vejledning og lys kommer til os. Det er der, vi forstår, hvor virkeligt velsignede vi er ved at have en Frelser.

Som verdens lys lyser Frelseren vejen op med sit eksempel og sine lærdomme på vores jordiske rejse (se Joh 8:12). Han letter vores byrde med sin kærlighed og medfølelse (se Matt 11:28-30). Han letter vores hjerte med håb og heling gennem sin forsoning (se Moro 7:41). Og han oplyser vores sind med »sandhedens Ånd« (L&P 6:15, se også 11:13).

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »I alle faser af vores liv, i alle de situationer vi måtte komme ud for, og i alle de udfordringer vi møder, er Jesus Kristus det lys, der fordriver frygt, giver vished og vejledning og skaber vedvarende fred og glæde.«3

Billede
M. Russell Ballard som ung voksen

Ældste Ballard tjente som missionær i England fra 1948 til 1950.

Hold jeres lys højt

Privilegiet ved at dele Frelserens lys med andre og indbyde dem til at komme til ham og føle hans kærlighed til dem har altid været noget særligt for mig. Jeg elskede at være missionær i England. Jeg elskede at være missionspræsident i Canada. Og jeg elsker min nuværende kaldelse som medlem af De Tolv Apostles Kvorum. Min kaldelse giver mig mulighed for at vidne om Jesus Kristus og dele genoprettelsens budskab over hele verden.

I fordums tid sagde Frelseren til sine disciple:

»I er verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules …

Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene« (Matt 5:1416).

Til Nefis folk sagde han: »Se, jeg er det lys, som I skal holde op – det, som I har set mig gøre.« Han tilføjede: »I kender det, som I må gøre i min kirke; for de gerninger, som I har set mig gøre, skal I også gøre« (3 Ne 18:24; 27:21).

I vore dage forventer Frelseren ligeledes, at hans disciple bruger hans lys til at »bortjage mørket blandt [os]« (L&P 50:25). Vores lys skinner, når vi elsker, som Jesus elskede. Vores lys skinner, når vi bærer vores vidnesbyrd om genoprettelsen og vores håb i Kristus. Vores lys skinner, når vi løfter vores stemme i forsvar af sandhed. Og når vores lys skinner, tiltrækker vi andre til kilden bag det lys.

Yd uselvisk tjeneste, så vil I føle hans lys i jeres hjerte. Bed ydmygt om mulighed for at fortælle andre om evangeliet, så vil I blive ledt til dem, der er klar til at tage imod hans lys. Elsk andre på små og store måder, så gør I denne verden bedre og lysere.

Billede
Jesus Kristus underviser

Udsnit af Jesus Kristus, af Harry Anderson.

Et uendeligt lys

Jeg er evigt taknemmelig for den oplevelse, jeg havde som ung missionær i England, da jeg selv erfarede, at Jesus er Kristus. Jeg ved det mere sikkert i dag, da jeg har levet livet med alle dets prøvelser og glæder.

Min tjeneste i Kirken har velsignet mig med bemærkelsesværdige og særlige åndelige oplevelser, der er for talrige og nogle for hellige til at tale om. Der er ingen større og mere dyrebar gave, som jeg kan give til mine børn, børnebørn, oldebørn og jer, mine venner over hele verden, end mit sikre vidnesbyrd om, at Jesus er Kristus, vor evige Faders Søn, hele menneskehedens Frelser og Forløser.

Min dyrebare hustru, Barbara, gik bort i 2018. Hvor er jeg taknemmelig over at vide, at vi på grund af vores tempelbesegling og på grund af Jesus Kristus igen vil blive ført sammen med vores familie for al evighed.

Til tider bliver jeg træt. I de øjeblikke stopper jeg op og ser på et billede af Frelseren. Jeg tænker på ham i Getsemane, og pludselig er jeg ikke længere træt. Jeg ved i mit hjerte, at fordi han overvandt verden, »viger [mørket], og det sande lys skinner allerede« (1 Joh 2:8).

Jeg ved, at Jesus Kristus lever. »Han er … et lys, som er uendeligt, som aldrig kan formørkes« (Mosi 16:9). Han er vores lys, vores liv og vores vej – i går, i dag og for evigt. Må vi være standhaftige i at følge ham og lade hans lys skinne for verden.

Noter

  1. Se Dallin H. Oaks, »Verdens liv og lys«, Stjernen, jan. 1988, s. 59.

  2. Se Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 88.

  3. David A. Bednar, »Verdens lys og liv« (Det Første Præsidentskabs julebudskab, 6. dec. 2015), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.