2023
Mål, udvikling og fremgang – Nylige budskaber fra profeter og apostle
Januar 2023


Kun digitalt

Mål, udvikling og fremgang – Nylige budskaber fra profeter og apostle

Se, hvad levende profeter for nylig har lært os på de sociale medier om at sætte sig og arbejde på mål for at hjælpe os til at blive mere som Jesus Kristus.

Billede
klodser, der bygges opad

I begyndelsen af hvert år overvejer vi ofte, hvilke mål eller beslutninger vi kan træffe for at forbedre os selv. Men med så mange muligheder for, hvad vi skal lære eller gøre, hvor skal vi så begynde?

I Lukas 2:52 finder vi et mønster fra Frelserens liv: »Jesus gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker«. Dette vers er også et grundlag for programmet Børn og unge, som opfordrer os (uanset alder) til på lignende vis at blive mere som Jesus Kristus ved at vokse åndeligt, socialt, fysisk og intellektuelt.

Når vi bønsomt vælger og arbejder på mål i alle aspekter af vores liv, står vi ofte over for beslutninger om ønsker, prioriteter, fejl, tilbageslag, ukuelighed, støtte og forhold. Medlemmer af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum har givet os håb og indsigt til at hjælpe os i vores udvikling gennem deres generalkonferencetaler om mål og i disse lærdomme fra deres beretninger på de sociale medier.

Overvej disse tre forsæt

»Jeg er sikker på, at mange af jer afsætter tid i dag til at nedskrive jeres forsæt for det kommende år. Må jeg komme med nogle få forslag?

For det første, beslut jer for at styrke jeres åndelige fundament. Det kan indebære at afsætte et bestemt tidspunkt og sted til at studere skrifterne, bede oftere, gøre tempeltjeneste til en større prioritet og lade Gud råde i alle aspekter af jer liv.

For det andet, beslut jer for at være venlige mod andre. Da Frelseren Jesus Kristus besøgte Det Amerikanske Kontinent, som der står i Mormons Bog, var en af de første ting, han underviste om, behovet for at udrydde strid i vores liv. Så vær medfølende, vær forstående, sen til at dømme og vær hurtige til at tilgive.

For det tredje, beslut jer for at være beslutsomme. Herren elsker, når man gør en indsats. Herren elsker, når man er konsekvent. Herren elsker, når man er standhaftig. Selvom vi visselig kommer til kort fra tid til anden, vil vores vedholdende indsats for at høre ham og følge den inspiration, han giver os, hjælpe os til at ›vokse [os] stærke i Ånden‹ (Mosi 18:26).

Må Gud velsigne jer, mine kære venner, og må dette være et vidunderligt år med formål og muligheder for os alle«.

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 1. jan. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Muligheder kan komme ved at starte og færdiggøre noget svært

»Til alle mine unge venner: Jeg håber, at I forstår værdien af at arbejde på og få en videregående uddannelse, og jeg håber, at I vil lære af min anger.

Da jeg tog kurser i erhvervsøkonomi og forretningsforhold fra lektorer på universitetet, indså jeg, at jeg tjente flere penge, end lærerne tjente. Jeg var vel en ret god sælger. Jeg kan huske, at jeg tænkte: ›Hvis jeg droppede skolen og gjorde en indsats med at arbejde fuld tid på at sælge, kunne jeg have økonomisk tryghed‹.

Det virkede som en fornuftig tanke på det tidspunkt. Og så gjorde jeg ikke mit sidste år på universitetet færdig. Jeg har fortrudt den beslutning hele mit liv.

Hvem ved, hvilke andre muligheder jeg ville have haft, hvis jeg var blevet færdig med det sidste år i skolen. I står konstant over for vigtige beslutninger om forhold, arbejde og skole, og I ved måske ikke præcis, hvilke skridt I vil tage i fremtiden. At færdiggøre jeres uddannelse kan sikre, at disse skridt vil lede jer i en god retning.

Hvis I er i stand til det, opfordrer jeg jer til at gøre en uddannelse til en afgørende del af jeres livsplan. Gud velsigner os for at begynde og færdiggøre noget, der udfordrer os«.

Præsident M. Russell Ballard, Facebook, 23. feb. 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Hold blikket rettet mod drømmen

»I takt med at et nyt år begynder, bør vi prøve at få gavn af at se på det, der er gået forud. Jeg beder jer indtrængende om at huske, at fortiden skal læres af, men ikke leves i. Vi ser os tilbage for at hente gløderne fra strålende oplevelser, men ikke asken.

Og når vi har lært det, vi skal, og har taget de bedste oplevelser med os, så ser vi fremad og husker på, at tro altid peger mod fremtiden. Tro berører altid velsignelser og sandheder og begivenheder, som endnu skal finde sted.

Nogle af jer undrer sig måske – især når vi lever med den daglige tumult i verden omkring os i dag – ›Er der nogen fremtid for mig?‹ Hvad indeholder et nyt år for mig? Vil jeg være i sikkerhed? Vil livet være sundt? Kan jeg stole på Herren og på fremtiden?

Husk dette: Tro stoler på, at Gud har store ting i vente for enhver af os, og at Kristus i sandhed er ›ypperstepræst[en] for de goder‹, som skal komme‹ (Hebr 9:11).

Hold blikket rettet mod jeres drømme, uanset hvor langt væk I er. Oplev at se omvendelsens, tilgivelsens, tillidens og den guddommelige kærligheds mirakler, som forvandler jeres liv i dag, i morgen og for evigt. Det er et nytårsforsæt, som jeg beder jer om at beholde«.

Ældste Jeffrey R. Holland, Facebook, 9. feb. 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

Billede
Jesus Kristus underviser sine disciple

Hver dag, hver time, kan være en ny begyndelse

»Jeg lærte tidligt i livet, at der er ingen grund til at vente på et nyt år på at få en ny begyndelse i mit personlige liv. For hver dag kommer der et nyt morgengry – ikke kun for jorden, men også for jer og mig. Og med hver ny dag kommer en ny begyndelse – en chance for at begynde igen og undgå faren ved udsættelse.

Der var tidspunkter i mit liv, hvor jeg har brugt søvnløse nætter på at kæmpe med problemer, bekymringer eller personlige sorger. Men uanset hvor mørk natten var, blev jeg altid opmuntret af tanken: ›Om morgenen vil solen stå op igen‹ (se Sl 30:6).

Skrifterne lover: ›Herrens troskab er ikke hørt op, hans barmhjertighed er ikke forbi, den er ny hver morgen‹ (Klages 3:22-23). Og Herren opfordrer os til at lade ›jeres lys skinne … så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene‹ (Matt 5:16).

I de kommende dage, uger og måneder, hvor udfordrende de måtte være, vil Guds kærlighed og Åndens frugt gøre os i stand til at række ud til dem omkring os (familie, venner, alle) og hjælpe dem til bedre at klare deres udfordrende omstændigheder. ›Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod‹ (Gal 5:22-23)«.

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 5. jan. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

»Trods tidligere hjertesorg kan vi alle begynde igen … Vi kan begynde forfra, fordi vor himmelske Fader er en Gud af nye begyndelser.

Hver dag, hver time, kan være en ny begyndelse – en mulighed for at forny os selv i Helligånden. Guds barmhjertighed er tilstrækkelig til at hele vores sår, inspirere os til at bevæge os fremad, rense os for synd, styrke os til kommende prøvelser og velsigne os med håb og hans fred. Det er et budskab, som alle Guds børn har brug for at høre«.

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 11. aug. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Ikke fuldkommen? I er måske lige præcis den person, Gud leder efter

»Fred Astaire var en berømt skuespiller, danser og sanger i den amerikanske filmverden. Han havde hovedrollen i masser af show på Broadway og i Hollywood. En af hans første auditions blev bedømt med disse ord: ›Kan ikke spille skuespil. Lidt skaldet. Kan danse lidt.‹

Næppe en strålende bedømmelse!

Gennem vedholdenhed og hårdt arbejde udviklede han sine evner, indtil han blev en af de bedste performere nogensinde – kendt for sin ›elegance, ynde, originalitet og præcision‹.

Han var ikke den eneste, der kæmpede med tvivl på sig selv eller udholdt kritik.

Walt Disney blev fyret fra en avis, fordi han ›manglede fantasi og ikke havde nogen gode ideer‹.

Vincent Van Gogh solgte kun meget få malerier i løbet af sit liv – mange af dem til familie og nære venner.

Ernest Hemingway modtog engang en afvisning fra en redaktør, der syntes, at det han havde skrevet var ›både kedelig og stødende‹, og hævdede: ›Min lille søn kunne gøre det bedre!‹

Måske ser vi alle os selv som lidt mindre, end vi er. Uværdige. Talentløse. Ikke noget særligt. Manglende hjertet, sindet, ressourcerne, karismaen eller statussen til at være til nytte for Gud.

I siger, at I ikke er fuldkomne? I er ikke gode nok? Velkommen i klubben!

I er måske lige præcis den person, Gud leder efter.

Gud har ikke brug for, at I er exceptionelle, for slet ikke at tale om fuldkomne.

Han vil tage jeres talenter og evner og mangedoble dem – selvom de kan virke knappe som nogle få brød og fisk. Hvis I stoler på ham og er trofaste, vil han højne jeres ord og handlinger og bruge dem til at velsigne og drage omsorg for mange!

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 15. okt. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Prøv ikke at gøre alting på samme tid

»Nogle gange reflekterer vi over vores ansvar i hjemmet, skolen, på arbejde og i kirken og spekulerer over, hvordan vi kan opnå en balance blandt de mange konkurrerende krav på vores tid. I stedet for at drive os selv til vanvid i et forsøg på at gøre alt på samme tid bør vi identificere de få fundamentale ting, der har vores højeste prioritet. Så kan vi stræbe efter at give hver af dem den opmærksomhed, de behøver – én ad gangen.

Når I er hjemme, så vælg at prioritere hjemmet. Når I er i skolen, så vælg at prioritere skolen. Når I er på arbejde, så vælg at prioritere arbejdet. Når I tilbeder derhjemme eller i kirken, så vælg at prioritere tilbedelse.

Det lyder måske forenklet, men vi bør ikke blive frustreret og spilde vores tid og indsats på at prøve at opnå fuldstændig ligevægt blandt alle de vigtige ting, som vi behøver at gøre. Når vi oprigtigt beder om Guds hjælp til at identificere, hvad der betyder mest, vil han vejlede og hjælpe os til at fokusere vores indsats dag efter dag«.

Ældste David A. Bednar, Facebook, 19. apr. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Lær af fiasko, og husk Guds godhed

»Jeg har i mit liv og i andres set mange gentagne mønstre af begivenheder – fiasko og succes, sorg og glæde, ødelæggelse og genopbygning, tragedie og triumf, konflikt og harmoni, frustration og tilfredsstillelse og utallige andre.

Men hvis vi i dag med Guds hjælp lærer af fiasko, så kan vi opnå større succes, når vi trænger os frem.

Hvis vi i dag med Guds hjælp overvinder sorg, så kan vi opleve større glæde, når vi fortsat tjener og ærer ham.

Og hvis vi i dag med Guds hjælp håndterer øjeblikkets frustration på passende vis, så kan vi blive velsignet med at modtage varig tilfredsstillelse.

Nøglen er altid at huske Guds storhed og godhed – og anerkende, at vi er afhængige af ham for vejledning og styrke i vores personlige liv.

Min opfordring til jer alle – unge som gamle – er at elske Gud og jeres næste, tage jer af dem i nød og altid bevare et evigt perspektiv på Guds plan for lykke – et perspektiv, der rækker langt ud over jordelivets midlertidige prøvelser og tumult«.

Ældste David A. Bednar, Facebook, 13. jun. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Hold de to store bud og i den rækkefølge, de er givet

»Drivkraften til at have succes kan føre til vigtige præstationer. Den kan helt sikkert styrke og frembringe vidunderlige belønninger og bidrage til lykken hos dem, man elsker, og tilmed samfundet generelt. I ekstremerne, når man er overbebyrdet af egne forventninger, eller det man tror, folk forventer af én, kan det dog føre til angst, perfektionisme eller depression, og det kan overvælde ægteskab, familie, tjeneste for andre og endda livet som kristen discipel. Hvordan kan man være sikker på at høste de positive resultater og undgå det negative i ens liv?

Af egen erfaring vil jeg sige, at det er ret tydeligt: Hold de to store befalinger og i den rækkefølge, de er givet: ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ Når I elsker og følger Jesus Kristus, vil det bringe formål, ligevægt og mening i jeres liv. Det vil centrere jeres liv i tjeneste.«

Ældste D. Todd Christofferson, Facebook, 3. sep. 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Sæt meningsfulde personlige åndelige mål

Billede
dukke med delvist malet ansigt

»Darumadukken er et højt elsket symbol på held og udholdenhed i japansk kultur. Den bruges til at sætte mål og fejre præstationer og succes. Når nogen forpligter sig til et mål, maler de et af øjnene og beder om guddommelig hjælp for at opnå det. Når målet er nået, maler de det andet øje som et tegn på taknemmelighed.

Selvom vores nytårsforsæt kan omfatte måder at forbedre sig på fysisk eller timeligt, opfordrer jeg jer til at rådføre jer med jeres Fader i himlen og også sætte meningsfulde personlige åndelige mål. Mål, der vil styrke jeres grundvold og tro på Jesus Kristus. Husk at takke ham, han er giveren af alle gode gaver«.

Ældste Gary E. Stevenson, Facebook, 1. jan. 2022, facebook.com/stevenson.gary.e.

Vær tålmodige og forstående over for selv

»I føler jer måske overvældet af alt det, I ønsker at forbedre, når dette nye år begynder. Vær tålmodige og forstående med jer selv.

Alt for ofte er vi for hårde ved os selv. Herren indbyder os til at komme, som vi er, til at gøre alt i ›visdom og orden‹ (Mosi 4:27). Han forventer ikke, at vi løber hurtigere, end vi har styrke til, selv når vi er ihærdige og tapre«.

Ældste Gerrit W. Gong, Facebook, 10. jan. 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Søg Herrens hjælp til at forbedre jer linje på linje, aldrig det hele på én gang

»Ved en lejlighed sagde Frelseren selv: ›Hvad slags mænd burde I derfor være? Sandelig siger jeg til jer: Ligesom jeg er‹ (3 Ne 27:27). Denne fuldkommenhed kommer bestemt ikke, førend vi når den anden side af sløret. Gennem sine profeter opfordrer Herren os til at søge efter måder at forbedre os selv på, aldrig det hele på én gang, men linje på linje.

Den hjælp, vi kan modtage fra Herren i vores mål og retskafne stræben, er ubegrænset, og han støtter os i enhver god og retskaffen bestræbelse. Mit livslange kald som et af hans særlige vidner har øget min beslutning om fortsat at foretage forbedringer på forskellige områder af mit liv for at blive mere kristuslignende. Enhver indsats for at blive mere som ham øger vores åndelige evne til at tjene ham. Vi kan altid være Herren taknemmelige for den hjælp, han giver os til at foretage personlige forbedringer. I mit tilfælde har jeg stadig lang vej endnu. Men jeg gør fremskridt, lidt efter lidt, med glæde og taknemmelighed!

Jeg opfordrer jer til at overveje, hvordan I kan forfølge retfærdige bestræbelser i jeres eget liv, uanset jeres omstændigheder. Jeg forsikrer jer om, at Herren elsker hver eneste af os, og han er der altid for at hjælpe os, uanset hvilken situation vi står i«.

Ældste Ulisses Soares, Facebook, 26. feb. 2021, facebook.com/soares.u.