2023
Vis omsorg med større kundskab
Januar 2023


»Vis omsorg med større kundskab«, Liahona, jan. 2023.

Principper for omsorg

Vis omsorg med større kundskab

I behøver ikke at have alle svarene, men at lære Frelseren bedre at kende vil hjælpe os til at drage omsorg, som han gjorde.

Billede
drengen Jesus i templet

Udsnit af Kristus i templet, af Heinrich Hofmann

Jesus viste os en fremgangsmåde for indlæring

Da Frelseren voksede op, »blev [han] stærk og fyldt med visdom, og Guds nåde var over ham« (Luk 2:40). Lukas fortsætter: »Jesus gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker« (Luk 2:52). Jesus fik ikke pludseligt en fylde af kundskab – han tilegnede sig den med tiden (se L&P 93:12-14).

Da Jesus var tolv år gammel, fandt hans forældre ham i templet – det centrale sted for tilbedelse i Jerusalem – »siddende blandt lærerne, og de lyttede til ham og stillede ham spørgsmål« (JSO, Luk 2:46). Fordi læring havde været en vigtig del af hans udvikling, var han forberedt, da muligheden kom for at undervise i templet. Hans undervisning der havde en forbløffende virkning på dem og hans forældre.

Anvendelse af kundskab i omsorgsindsatsen

Her er tre forslag til, hvordan udvikling af den kristuslignende egenskab kundskab kan hjælpe os i vores omsorgsindsats:

  1. Når vi lærer Frelseren at kende og lærer om hans egenskaber, vil vi bedre kunne forstå, hvad han ville have gjort i vores situation.

  2. Når vi øger vores kundskab og forståelse af evangeliet, vil vi være mere modtagelige for, at Helligånden kan minde os om det, vi her og nu har brug for (se Joh 14:26). Det kan hjælpe os til at forstå behovene hos dem, vi drager omsorg for, og besvare deres spørgsmål eller bekymringer.

  3. Når vi øger vores evne til at lære, vil vi blive bedre i stand til at komme i kontakt med eller drage omsorg for andre. Vi kan lære mere om et emne, for at uddybe forholdet til en ven, der er interesseret i det. Eller vi kan lære visse færdigheder, der kan hjælpe med at imødekomme et behov.

At øge vores kundskab kan hjælpe os på mange måder. Desuden er det således, at »uanset hvilket intelligensniveau vi opnår i dette liv, så opstår det sammen med os i opstandelsen« (L&P 130:18).

Billede
ung voksen studerer skrifterne

Udvikle kundskab

Hvordan kan vi udvikle den kristuslignende egenskab kundskab? Her er nogle tanker:

  1. Husk, at selv Jesus lærte gradvist over tid. Vær flittig, men vær tålmodig med jer selv. Vi lærer »linje på linje, forskrift på forskrift« (2 Ne 28:30).

  2. Lær at finde troværdige informationskilder. (Se »Find sandhed i misinformationsalderen« i den digitale Liahona fra oktober 2022).

  3. Vær nysgerrig. Lær af, hvad der sker omkring jer hver dag. Stil spørgsmål. Læs gode bøger og hold jer informeret. (Se L&P 88:79, 118; 90:15).

  4. Lær gennem studium og ved tro (se L&P 88:118). Jeres evne til at forstå sandhed i ethvert emne vil blive forbedret ved at koble jeres bedste intellektuelle indsats med jeres bedste åndelige indsats. Lev på en måde, så I kan få Helligåndens hjælp.