2023
Vis omsorg med håb og tro
Marts 2023


»Vis omsorg med håb og tro«, Liahona, mar. 2023.

Principper for omsorg

Vis omsorg med håb og tro

Når vi i tro holder vores pagter, kan vi være med til at føre andre til håbets kilde.

Billede
kvinde rører ved Frelserens kappe

Et eksempel på håb og tro

I Markusevangeliet læser vi en rørende beretning om »en kvinde, som i tolv år havde lidt af blødninger«. Vi hører, at hun »havde døjet meget af mange læger og brugt alt, hvad hun ejede, uden at det havde hjulpet; hun havde tværtimod fået det værre« (Mark 5:25-26).

Tolv år er lang tid at lide i. Alt er meget at bruge. Og hun fik det kun værre. Hvis nogen havde ret til at miste håbet, var det denne kvinde.

Men »Hun havde hørt om Jesus, og hun kom frem i skaren bagfra og rørte ved hans kappe«, fordi hun troede at »bare jeg rører ved hans tøj, bliver jeg frelst«.

Markus beretter, at på grund af sin tro »udtørredes kilden til hendes blødninger [straks], og hun mærkede i sin krop, at hun var blevet helbredt for lidelsen« (Mark 5:27-29).

Kvindens håb og tro på Jesus blev besvaret med en velsignelse. »Han sagde til hende: ›Datter, din tro har frelst dig. Gå bort med fred, og vær helbredt for din lidelse!‹« (Mark 5:34).

I enhver udfordring, uanset hvor stor den er, eller hvor lang tid den varer, er der et stort behov for håb. Frygt og fortvivlelse kan lamme os. Men håb og tro på Jesus Kristus byder hans kraft og velsignelser ind i vores liv.

Udøver håb og tro i sin omsorg

Som omsorgsgivende brødre og søstre er vi nødt til at trække på det samme håb og den samme tro. At udvise omsorg kan både være berigende og udfordrende. Når nogen, vi ønsker at hjælpe, ikke synes at ønske det, kan det være let at miste håbet. Måske står I i denne situation nu med et familiemedlem, en ven eller en, I for tiden har til opgave at hjælpe. Ligesom med kvinden med blødninger er det måske kun Herren, der ved, hvor meget tid og hvor stor indsats I har brugt på at finde ud af noget, der hjælper. Men ligesom for den kvinde kan Frelserens kraft gøre en forskel, hvis vi har håb nok til at blive ved med at række ud i tro.

Sommetider er udfordringen at drage omsorg for dem, der selv kæmper med at føle håb nok til at udøve tro. Der er nogle der, ligesom kvinden i Markus, kan stå over for kroniske sygdomme, økonomiske tilbageslag eller et antal tilsyneladende overvældende prøvelser. At vide, at de ikke er alene i deres kamp, kan være en stærk kilde til håb. Vi kan hjælpe dem til at finde dette håb, når vi viser vores villighed til at bære deres byrder, sørge med dem, trøste dem og stå som Guds vidner (se Mosi 18:9-10).1

Billede
to kvinder læser et blad sammen med en pige

Udvikling af håb og tro

Hvordan kan vi udvikle de kristuslignende egenskaber håb og tro? Her er nogle tanker:

  1. Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at håb er at stole på, at Jesus Kristus vil opfylde sine løfter til jer.2 Fordi »håb er en af Åndens gaver [se Moro 8:26,3 er det noget, vi kan bede om (se L&P 46:7-9).

  2. Præsident Russell M. Nelson underviste om, at det kræver arbejde at øge ens tro. Han fortalte, hvordan vi kan øge vores tro gennem studium, vælge at tro, handle i tro, værdigt tage del i hellige ordinancer og bede vor himmelske Fader om hjælp.4