2023
Udvikling af »urokkelig tro« på Jesus Kristus – og hans profeter
Marts 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

Udvikling af »urokkelig tro« på Jesus Kristus – og hans profeter

(2 Ne 31:19)

Er det muligt at finde fred i urolige tider?

Billede
et seniormissionærægtepar, der beder

Modelfoto

I februar 2010 tjente min mand og jeg som missionsledere i den chilenske Santiago Øst-mission. Sammen med vores missionærer og det chilenske folk oplevede vi gruen ved et jordskælv på 8,8 på Richterskalaen.

Det var en af de mest skræmmende oplevelser, vi nogensinde har haft. Det rystede vores hjem, men det rystede ikke vores tro på Jesus Kristus og hans profeter. Faktisk styrkede det vores overbevisning om, at levende profeter kan forberede os på alt.

Ni måneder tidligere havde Herren forberedt os gennem en af sine udvalgte profeter, ældste Richard G. Scott. Da han indsatte os til at tjene som missionsledere, gav han os inspireret vejledning. Han sagde, at mange gange i vores mission ville Ånden vække os tidligt om morgenen. Han opfordrede os til at nedskrive og handle på de budskaber, som Ånden lærte os, og han lovede os, at hvis vi gjorde det, ville vi opleve mirakler.

Disse ord blev opfyldt, da Ånden vækkede mig blot to uger før jordskælvet og åbenbarede for mig, at vi var nødt til at forberede vores missionærer på et jordskælv. Vi fulgte den tilskyndelse, og da jordskælvet kom, oplevede vi de mirakler af fred og sikkerhed, som ældste Scott havde lovet os.

Vælg at følge profeten

Denne oplevelse mindede os om, at vi kan finde fred i en urolig verden, når vi vælger at følge vores profeters inspirerede vejledning.

Tænk over de øjeblikke, hvor Nefi fandt fred ved at vælge at tro på sin far, profeten Lehi:

  • Da Lehi siger, at Gud har bedt ham om at tage sin familie og flygte fra den stadigt mere ugudelige by Jerusalem, vælger Nefi at udøve »urokkelig tro« (2 Ne 31:19), og han »anråbte … Herren« (1 Ne 2:16). Som svar på Nefis bøn blødgør Herren Nefis hjerte. Men Nefi må stadig vælge at tro på, at Gud talte til Lehi. Nefi handler i tro og er i stand til at følge sin profetfar ud i ørkenen med fred i hjertet.

  • Da Lehi forklarer Nefi og hans brødre, at Gud ønsker, at de vender tilbage til Jerusalem for at få fat i bronzepladerne, vælger Nefi igen villigt at tro, at hans profetfar taler Guds vilje. Nefi husker det svar, han tidligere har modtaget. Han erklærer sin urokkelige tillid: »Jeg vil tage af sted og gøre det, som Herren har befalet« (1 Ne 3:7).

Når jeg læser og tænker over Nefi, spørger jeg mig selv: »Har jeg urokkelig tro nok til at vælge at følge profeten, selv om han opfordrer mig til at gøre svære ting? Hvilket åndeligt arbejde må jeg udføre for at udvikle urokkelig tro?«

Vælg at udføre det åndelige arbejde

Tre åndelige vaner har hjulpet mig til at øge min tro på Gud og stole på, at han taler til os gennem sin profet:

  1. Jeg beder. Jeg finder et stille sted, knæler ned og bønfalder Gud om at hjælpe mig til at forstå og være mere troende. Jeg stiller oprigtige spørgsmål og beder om hjælp til at ydmyge mit hjerte og huske, at jeg ikke ser det evige billede af mit liv, som han gør.

  2. Jeg studerer mine skrifter, især Mormons Bog, fordi den har stor kraft til at indbyde Helligånden i mit liv. Jeg slår ord og vendinger op, der vedrører det emne, som jeg beder om. Jeg studerer de levende profeters ord. Jeg læser min patriarkalske velsignelse. Jeg tænker over ting. Jeg lærer udenad. Jeg læser endda højt.

  3. Jeg lytter. Jeg lukker verden ude ved at slukke for min telefon, internettet og andre konkurrerende lyde. Jeg lytter til mit sind og mit hjerte, for det er der, Helligånden taler til mig (se L&P 8:2-3).

Når jeg udfører det nødvendige åndelige arbejde, modtager jeg altid en fredfyldt forsikring om, at profeten taler sandt. Sommetider får jeg bekræftet det hurtigt. Sommetider tager det tid. Men jeg vidner om, at svarene altid kommer.

Efter Nefis død fortsætter hans lillebror Jakob med at opfordre os til at vælge at udføre det fornødne åndelige arbejde for at udvikle urokkelig tro på vores profeter.

Jakob lover: »Derfor gransker vi profeterne, og vi har mange åbenbaringer og profetiens ånd; og da vi har alle disse vidnesbyrd, får vi et håb, og vor tro bliver urokkelig i en sådan grad, at vi i sandhed kan befale i Jesu navn, og selv træerne adlyder os eller bjergene eller havets bølger« (Jakob 4:6, fremhævelse tilføjet).

Vi kan vælge at udføre det nødvendige åndelige arbejde for at udvikle en urokkelig tro på Jesus Kristus og på vores levende profeter. Når vi gør det, kan vi blive belønnet med søde, evige velsignelser, der vil oplyse vores pagtssti som disciple og give os den fred og det mod, vi har brug for til at modstå enhver turbulens i vores liv.