2023
Mit syn ovenfra
Marts 2023

»Mit syn ovenfra«, Liahona, mar. 2023.

Sidste Dages Helliges røster

Mit syn ovenfra

Jeg smed næsten det væk, jeg behøvede for at nå mit mål.

Billede
Området Roy’s Peak

Foto af området Roy’s Peak af forfatteren

For nylig tog jeg på en berømt vandretur til Roy’s Peak i de smukke bjerge på New Zealands Sydø. Da turen varede i flere timer, tog jeg kun det med, jeg havde brug for: Nogle snacks og en masse vand.

Da jeg begyndte, føltes min rygsæk allerede tung. En halv time inde i min travetur føltes vægten af min rygsæk endnu mere på mine skuldre og ryg. Et øjeblik tænkte jeg på at hælde noget af mit vand ud. Men i samme øjeblik vidste jeg, at jeg ville få brug for det.

Halvanden time før jeg nåede bjergtoppen, blev stien stejlere og dækket af sne. Jeg begyndte at tænke, at jeg ikke kunne nå toppen, men mit mål motiverede mig til at fortsætte.

Da jeg endelig nåede toppen, føltes min rygsæk meget lettere. På det tidspunkt havde jeg spist mine snacks og drukket det meste af mit vand. Mens jeg hvilede og påskønnede det smukke syn ovenfra, reflekterede jeg over min rejse – til bjergtoppen og i livet.

I timevis gik jeg op ad bakke og tog næring og væske til mig, så jeg havde styrke til at fortsætte. Det, der syntes som en byrde i begyndelsen – livsvigtigt vand – velsignede mig til at nå mit mål.

Vi oplever alle op- og nedture, men Helligånden hjælper os til at træffe gode beslutninger. Jeg var lige ved at efterlade over en halv liter vand på stien, men jeg følte mig tilskyndet til at beholde det.

Med fugtige øjne takkede jeg min himmelske Fader for disse overvejelser. At være i de sneklædte bjerge den dag inspirerede mig til at analysere mit liv, mine beslutninger, mine mål og min personlige rygsæk.

Inden min vandretur var jeg fuld af usikkerhed omkring mit liv og mit arbejde i et fremmed land. Men nu føler jeg, at alt ordner sig. Jeg ved, at Herren vil tage sig af mig.

Med Åndens ledsagelse ved jeg, at jeg kan træffe de rette beslutninger, der vil løfte mig mentalt, fysisk og åndeligt. Og når jeg føler mig tynget, kan jeg vende mig til vor Frelser, kilden til »levende vand« (Joh 4:10). Jeg ved, at han vil give mig næring og lette min byrde (se Matt 11:28-30).