2023
Da min verden gik i sort, vendte jeg mit fokus mod Kristus
Marts 2023


»Da min verden gik i sort, vendte jeg mit fokus mod Kristus«, Liahona, mar. 2023.

Unge voksne

Da min verden gik i sort, vendte jeg mit fokus mod Kristus

Med alle de triste ting, der skete omkring mig, var jeg ikke sikker på, hvad det betød at have en grundvold i Kristus.

Billede
en kvinde ser op mod et lys

Foto: Getty Images, modelfoto

Ved en nylig generalkonference talte præsident Henry B. Eyring, andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, om de hårde tider i verden: »Apostlen Paulus skrev til Timotheus: ›Men det skal du vide, at i de sidste dage skal der komme hårde tider‹ [2 Tim 3:1] …

Og således vil det blive sværere, og ikke lettere, at ære de pagter, vi må indgå og holde for at efterleve Jesu Kristi evangelium.«1

Da jeg hørte disse ord, blev jeg nervøs. Jeg havde allerede udfordringer i mit hjem i Venezuela. Så spørgsmål som: »Hvordan kan jeg forblive optimistisk, når verden er så fuld af mørke?« og »Hvordan kan jeg se frem til en strålende fremtid i så sort en nutid?« var i mit hjerte på det tidspunkt.

Men præsident Eyring kom med løsningen. Han citerede Helaman 5:12, som taler om at bygge vores grundvold »på klippen, vor forløser, som er Kristus«.

Jeg har altid troet, at dette skriftsted var sandt, men at bygge min grundvold på Frelseren virkede meget lettere sagt end gjort. Ikke desto mindre har jeg, når jeg er kommet tættere på Kristus, set, at alt virker til gavn for en, når ens tro på ham er fast (se L&P 90:24).

At føle sig forladt

For et par måneder siden modtog jeg frygtelige nyheder fra min familie. Min verden syntes at styrte i grus for mig. Jeg følte mig følelsesløs, forvirret og så bekymret, at jeg endda blev syg!

Jeg forstod ikke, hvorfor vi skulle udsættes for sådanne trængsler, når jeg prøvede at være trofast. Jeg spekulerede på, om jeg havde gjort noget forkert. Fremtiden så trist ud, og jeg følte mig forladt af vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Midt i min lidelse talte jeg med en god ven. Han sagde noget til mig, jeg aldrig vil glemme: »Jeg tror, at denne situation er en god mulighed for dig til at tænke over dit personlige forhold til Herren. Uanset hvad der sker, er det op til dig at vende dig til ham for at få hjælp. Hvis du gør det, vil han give dig den kærlighed og lindring, du har brug for lige nu.«

De ord ændrede mit perspektiv. Jeg var vred og såret og forvirret over mine omstændigheder, men jeg havde et valg. Uanset hvad vi går igennem, hvilken frygt vi har, eller hvilke vanskeligheder vi står i, så er Jesus Kristus altid lige ved siden af os. Vi kan vælge at vende os til ham i tro, og ikke væk fra ham, i svære tider.

Det er sådan, vi styrker vores grundvold af tro på ham og modstår verdens trængsler. Ved at vælge ham.

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Så kom tæt på Gud midt i denne lutren i stedet for at blive vred på Gud. Påkald Faderen i Sønnens navn. Gå med dem i Ånden, dag for dag. Tillad dem med tiden at manifestere deres troskab mod dig. Lær dem virkelig at kende og lær virkelig jer selv at kende.«2

Kristus ventede på, at jeg vendte mig til ham for at få hjælp. Det betød ikke, at han ville få alle mine problemer til at gå væk eller ordne alt i mit liv og min familie med det samme, men han hjalp mig til at blive bedre, finde glæde og blive mere lutret.

Og efterhånden som jeg søgte Frelseren gennem bøn, skriftstudium og tro, hjalp han mig med at tilgive min familie og byde glæden ind i mit liv igen, selvom nogle udfordringer stadig ikke er løst.

Et løfte om tryghed

Det er bestemt svære sidste dage. Vi hører om krige og rygter om krige, om pandemier og naturkatastrofer – og jeg er sikker på, at der venter endnu sværere tider forude. Men at bygge på den klippe, der er Jesus Kristus, og at stole på ham vil altid give os fred og glæde, uanset hvad vi står overfor. Som præsident Eyring også har sagt: »For de af os, der bekymrer os … for os selv og dem, som vi elsker … er der håb at finde i det løfte, som Herren har givet os om et sted, hvor vi kan være i sikkerhed for de storme, der vil komme«.3

Sikke et stærkt og smukt løfte. Og jeg har set det løfte blive opfyldt i mit liv. Jeg ved, at dette er Jesu Kristi gengivne evangelium, og at han er kilden til enhver velsignelse. Han er lyset, han er vor Frelser, og vi er hans får. Lad os vælge ham og vælge tro.

Forfatteren bor i Zulia i Venezuela.