2023
Fred i Jesus Kristus – Budskaber af nyere dato fra profeter og apostle
Marts 2023


Kun digitalt

Fred i Jesus Kristus – Budskaber af nyere dato fra profeter og apostle

Se, hvad levende profeter nyligt har lært os på de sociale medier om den fred, vi kan føle gennem Jesus Kristus.

Billede
Kristus helbreder Peters svigermor

Illustration: James Johnson

Ved oktoberkonferencen 2022 talte præsident Russell M. Nelson om Jesu Kristi kraft til at bringe fred, håb og hvile ind i vores liv: »I kan overvinde de åndeligt og følelsesmæssigt udmattende plager i verden, herunder arrogance, stolthed, vrede, umoralitet, had, grådighed, jalousi og frygt. På trods af de distraktioner og forvrængninger, der hvirvler omkring os, kan I finde sand hvile – dvs. lindring og fred – selv midt i jeres mest svære problemer.«1

Medlemmer af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum har ved generalkonferencen talt om, hvordan Jesus Kristus kan bringe os fred, trøst og hvile. De har også delt budskaber om disse emner på de sociale medier, herunder følgende:

Del Jesu Kristi lys

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»Fordi så mange af os kæmper med det sidste års udfordringer med mere, kan det være svært at vide, hvor vi kan finde fred …

Jeg opfordrer jer til at dele Frelserens, Jesu Kristi, lys med dem omkring jer. Det er hans lys og hans kærlighed, der vil hele vores hjerte … under alle livets udfordringer.«

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 16. dec. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Følg Jesu Kristi lærdomme

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»Vi er alle blevet konfronteret med dramatiske og uventede begivenheder.

Midt i sådan en usikkerhed er der kun en måde at føle fred på – den sande fred, der overgår al forstand. Den fred findes i tro på Herren Jesus Kristus.

På denne palmesøndag opfordrer jeg jer til at gøre den kommende uge virkelig hellig ved at huske – ikke blot de palmegrene, der blev vinket med for at ære Jesu indtog i Jerusalem – men ved at huske hans håndflader.

Med tanke på alt det, Jesus Kristus gjorde for jer, opfordrer jeg jer til at gøre noget denne uge for at følge hans lærdomme. I kan gøre jeres bønner mere oprigtige. I kan tilgive nogen eller hjælpe en ven i nød. I kan begynde i dag med en ny åndelig stræben.«

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 28. mar. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Søg den glæde, der er evig

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

»Vi lever i udfordrende tider: Krige og rygter om krige, jordskælv, tornadoer, tsunamier og udsigten til økonomiske katastrofer. Vigtigere er det, at værdier og standarder, der er blevet opretholdt i tusinder af år, nu bliver fornægtet eller kastet til side. Selviskhed erstatter tjeneste. Ondt kaldes godt, og godt kaldes ondt.

Selv om hjertet skal synke i livet på menneskene, bør I fatte mod. Der har altid været udfordrende tider. Vi, de forudgående generationer, har overlevet alvorlige udfordringer, og det vil I også. Svaret på alle disse udfordringer er det samme, som det altid har været. Vi har en Frelser, og han har lært os, hvad vi skal gøre.

›Sådan har jeg talt til jer, for at I skal have fred i mig. I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden‹ (Joh 16:33).

Mormons Bog belærer om, at Guds børn eksisterer ›for at kunne nyde glæde‹ (se 2 Ne 2:25). Denne store sandhed er grundlæggende for vores livsfilosofi. Den slags glæde, der omtales i skrifterne, er ikke den lykke, vi oplever i midlertidige følelser af glæde. Den glæde, vi blev skabt til, er vedvarende.

Jeg tror, at vores største glæde findes gennem Jesu Kristi evangelium, som forklarer vores oprindelse som ånder, verdens skabelse, formålet med livet på jorden og vores skæbne i evigheden.

Værdsæt og styrk jeres familieforbindelser. Påskøn og anvend jeres muligheder for skabelse i et evigt ægteskab. Og sæt pris på jeres venskaber og muligheder for at lære og tjene, for disse bestræbelser kan også føre til den glæde, der er evig.«

Præsident Dallin H. Oaks, Facebook, 8. feb. 2022, facebook.com/dallin.h.oaks.

Tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

»Jeg ønsker at dele et budskab med jer, der er unge. Jeg elsker jer. Jeg vil gerne hjælpe jer. Dette er tider, hvor vi alle har brug for kærlighed og den medfølgende omsorg for andre. Hvordan håndterer I og jeres kammerater de mange udfordringer, I står overfor?

De personlige trusler og de uddannelsesmæssige og økonomiske konsekvenser af COVID-19 øger helt sikkert alles angst, og som I ved, er angst omkring andre emner også forholdsvis høj blandt unge.

Uanset årsagen til den store stigning af angst og dertilhørende psykiske diagnoser, så er vores første forsvarslinje altid vores tro på Herren Jesus Kristus. Vi stoler på hans løfter om fred og på den renselse, som hans forsoning muliggør. I stedet for at blive grebet af den angst og frygt, der er karakteristisk for jeres generation, så stol på en kærlig himmelsk Faders forsikringer. Professionel rådgivning bør også ledsage denne proces, hvis det er relevant.

Jeg opfordrer jer til at stole på rådene fra hans kærlige Søn, en Frelser, der har forsikret os om, at ›hvis I er beredte, skal I ikke frygte‹ (L&P 38:30).«

Præsident Dallin H. Oaks, Facebook, 10. nov. 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Hold buddene

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

»Selv i denne svære tid er de principper, vi som ledere i Kirken håber, at I vil forstå, de samme grundbegreber for tro på Jesus Kristus og lydighed mod hans evangelium, som vi altid har undervist i.

Når vi er lydige mod befalingerne, har Herren lovet os: ›Min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!‹ (Joh 14:27).

Fred og ophøjelse er de lovede følger af at holde befalingerne og stole på Herren.

Vejen frem er klar: ›Stol på Herren af hele dit hjerte, og støt dig ikke til din egen indsigt. Hav ham i tankerne på alle dine veje, så vil han jævne dine stier‹ (Ordsp 3:5-6).«

Præsident Dallin H. Oaks, Facebook, 10. sep. 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Tjen hinanden

Billede
Præsident M. Russell Ballard

»Vi lever i en verden med usikkerhed, kompleksitet og forvirring. Hverdagens krav kan slide os op. Jeg tror, at der er et enkelt, men vigtigt princip, der kan hjælpe os til at befri os selv fra dette virvar af udfordringer og finde lykke og fred i sindet: At tjene hinanden.

Der er mange små og enkle måder og situationer, hvor vi kan tjene og elske andre derhjemme, i kirken og i vores samfund.

Store ting kan opnås ved små og enkle velgerninger og tjeneste. De akkumuleres til et liv fyldt med kærlighed til vor himmelske Fader, hengivenhed for Herrens, Jesu Kristi, værk og en følelse af fred og glæde, hver gang vi rækker ud mod hinanden.«

Præsident M. Russell Ballard, Facebook, 1. sep. 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Vend jer til Herren for at høre til

Billede
Præsident M. Russell Ballard

»Vor Frelser Jesu Kristi opstandelse giver mig og alle, der tror på hans navn, evigt håb på trods af de udfordringer, vi møder i livet. Ligesom på den første påskemorgen kan vi vågne op til et nyt liv i Kristus med nye og forunderlige muligheder og nye realiteter, når vi vender os til Herren for at høre til.«

Præsident M. Russell Ballard, Facebook, 17. apr. 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Bed ofte

Billede
Præsident M. Russell Ballard

»Når alting er i røre, som de er i vor tid i dag, ønsker Herren, at vi vender os til ham i bøn.

Jeg tænker ofte på de af jer, der lider, er bekymrede, bange eller føler jer alene. Jeg forsikrer jer alle om, at Herren kender jer, at han er opmærksom på jeres bekymringer og kvaler, og at han elsker jer – dybt, personligt og for evigt. Bed ofte og lad jeres Fader i himlen kende jeres hjertes følelser.

Hver aften, når jeg beder, beder jeg Herren om at velsigne alle, der er tynget af sorg, smerte, ensomhed og tristhed. Jeg ved, at andre kirkeledere gør det samme. Både individuelt og kollektivt er I i vores hjerte, og vores bønner går til Gud for jer.

Akkurat som jeg opfordrede til bøn ved oktoberkonferencen 2020, gentager jeg igen den opfordring i dag. Uanset hvordan I beder, eller hvem I beder til, så beder jeg jer om at udøve jeres tro – hvad jeres tro end bygger på – og bed for jeres land og for jeres ledere. Der er intet vigtigere lige nu end folk i alle lande, der beder om guddommelig inspiration og vejledning.«

Præsident M. Russell Ballard, Facebook, 6. maj 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Stræb efter at følge ham

Billede
Præsident M. Russell Ballard

»Frem for alt andet er jeg taknemlig for Herren Jesus Kristus og hans eksempel for mig. Når vi stræber efter at følge ham og blive hans trofaste disciple, kan vi finde fred, glæde og lykke trods de verdslige problemer, der hvirvler omkring os.«

Præsident M. Russell Ballard, Facebook, 27. nov. 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Bed om velsignelser og vejledning

Billede
Præsident M. Russell Ballard

»Af egen erfaring kender jeg bønnens magt. For nylig var jeg alene på mit kontor. Jeg havde lige gennemgået en medicinsk behandling af min hånd. Den var havde blå mærker, var hævet og gjorde ondt. Som jeg sad der ved mit skrivebord, kunne jeg ikke koncentrere mig om vigtige og kritiske sager, fordi smerten distraherede mig.

Jeg knælede i bøn og bad Herren om hjælp til at koncentrere mig, så jeg kunne passe mit arbejde. Jeg rejste mig og vendte tilbage til bunken af papirer på mit bord. Næsten øjeblikkeligt kom der klarhed og fokus i mit sind, og jeg var i stand til at afslutte de presserende sager, der lå foran mig.

Verdens nuværende kaotiske situation kan virke overvældende, når vi betragter de mange problemer og udfordringer. Men det er mit faste vidnesbyrd, at når vi i bøn beder vores himmelske Fader om de nødvendige velsignelser og vejledning, vil vi lære, hvordan vi kan velsigne vores familier, vores næste, vores samfund og tilmed det land, hvor vi bor.«

Præsident M. Russell Ballard, Facebook, 26. okt. 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Støt hinanden

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Livet kan være udfordrende … men når vi støtter hinanden, og når vi stoler på Jesus Kristus, vil han hjælpe os gennem livets prøvelser.«

Ældste Jeffrey R. Holland, Twitter, 14. sep. 2022, twitter.com/HollandJeffreyR.

Vend jer til Jesus Kristus

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Studium af Vor Frelsers liv bringer os tættere på ham … Jeg opfordrer jer til at tage tid til at lære Fredsfyrsten at kende – lær om hans fødsel, liv, budskab og opstandelse. Jo mere vi lærer af ham og følger hans eksempel, desto mere fred kan vi føle i turbulente tider.«

Ældste Jeffrey R. Holland, Facebook, 20. dec. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

»Siden generalkonferencen har jeg fortsat med at tænke over, hvordan vi kan finde gudelig trøst, mens vi er i denne jordiske verden. Vi ser alt for meget konflikt, vrede og uhøflighed omkring os. Heldigvis har denne generation ikke en tredje verdenskrig at udkæmpe, ej heller har vi set et globalt økonomisk kollaps som det i 1929, der førte til Den Store Depression.

Men vi står over for en slags tredje verdenskrig, der ikke er en kamp for at knuse vores fjender, men som indkalder Guds børn til at tage sig mere af hinanden og hjælpe med at hele de sår, vi finder i en konfliktramt verden. Den store depression, vi nu møder, handler mindre om de ydre tab af vores opsparing og mere om de indre tab af vores selvværd, med de virkelige underskud af tro, håb og næstekærlighed overalt omkring os.

Men de værktøjer, vi behøver for at skabe en lysere fremtid og udvikle en økonomi af ægte godhed i et samfund, findes i overmål i Jesu Kristi evangelium. Så i denne ›stormhærgede‹ verden, ›som ikke finder trøst‹, som Jahve forudså at den ville være, hvor finder vi da en ›fredspagt‹? Vi finder den ved at vende os til ham, som sagde, at han ville vise os nåde og ›i evig troskab‹ give vores børn fred (se Es 54:8, 10-11, 13).«

Ældste Jeffrey R. Holland, Facebook, 10. aug. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Udøv fred på en personlig måde

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Til trods for skrækkelige profetier og foruroligende skriftsteder, der siger, at freden generelt vil blive taget fra jorden, har vores egen kære Russell M. Nelson undervist om, at den ikke vil blive taget fra os individuelt!

Så, … lad os prøve at udøve fred på en personlig måde ved anvendelse af den nåde og helende balsam, der er i Herren Jesu Kristi forsoning, blandt os selv og vores familie og alle dem, som vi kan nå, omkring os.

Midt blandt os er der mange, der kæmper med en række udfordringer – fysiske, følelsesmæssige, sociale eller økonomiske eller en lang række andre problemer. Men mange af dem er vi ikke stærke nok til at håndtere alene, for den fred, vi har brug for, er ikke den slags ›verden giver‹ (Joh 14:27). Nej, til de virkelig svære problemer har vi brug for det, skrifterne kalder ›himlens kræfter‹ (L&P 121:36).

Trods forræderi og smerte, mishandling og grusomhed og at bære hele menneskehedens akkumulerede synder og sorg kunne den levende Guds Søn se ned langs den lange vej i livet på jorden, og han så os denne weekend og sagde: ›Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!‹ (Joh 14:27).«

Ældste Jeffrey R. Holland, Facebook, 3. apr. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Hav fuldstændig tillid til Jesus Kristus

Billede
Ældste Dieter F. Uchtdorf

»Mit hjerte sørger over den smertefulde ensomhed og trættende frygt, I måske oplever lige nu. Men på grund af vor elskede Forløsers offer har døden ingen brod, graven har ingen sejr, uret vil blive rettet op, og Satan har ingen varig magt.

›Om aftenen slår gråden sig ned, om morgenen er der jubel‹ (Sl 30:6).

Kristi fuldkomne, dybe og evigtvarende kærlighed giver os mod til at komme igennem vores frygt. På grund af hans herlige opstandelse kan vi have fuldstændig tillid til ham, selv i de sværeste tider.

›Gud er vor tilflugt og styrke‹ (Sl 46:2).

›Stands, og forstå, at jeg er Gud‹ (Sl 46:11).«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 17. apr. 2022, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Lær Frelseren at kende

Billede
Ældste David A. Bednar

»Nogle af jer tror måske nok, at Jesus Kristus er Guds Søn, og at han bragte et altomfattende og evigt sonoffer. Men I tror måske også, at hans forsoning virker for alle andre – men ikke for jer. I udøver tro på Frelseren, men tror måske ikke, at alle hans lovede velsignelser er tilgængelige for jer eller kan virke i jeres liv. Jeg opfordrer jer til ikke alene at lære om Herren, men også til at lære ham at kende.

Frelseren formanede os til at blive, som han er. Vi lærer Herren at kende, når vi gennem hans forsonings kraft stræber efter at blive som ham. Vi lærer Herren at kende, når vi tjener ham og arbejder i hans rige. Vi lærer Herren at kende mere fuldt ud, når vi ikke blot tror på ham, men også tror ham og stoler på hans løfter.

At tro ham – vitterligt at antage hans kraft og løfter for at være sande – kan fylde vores liv med perspektiv, fred og glæde. Hans forsoning er individuel; den er personlig. Og den er for os alle.«

Ældste David A. Bednar, Facebook, 14. mar. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Følg Frelserens lys og eksempel

Billede
Ældste Quentin L. Cook

»Denne smukke påskedag tænker og glæder vi os over alt det, Frelseren har gjort for os. Han gav sit liv og sonede stedfortrædende, overvandt døden og forløste hele menneskeheden. Jeg lover, at når vi følger hans lys og eksempel, så vil det give os mere glæde, lykke og fred i dette liv end noget andet.«

Ældste Quentin L. Cook, Facebook, 17. apr. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Stol på Jesus Kristus

Billede
Ældste Ulisses Soares

»Rosana og jeg fik for nylig æren af at tale med studerende på BYU i Idaho. Vi brugte noget tid på at tale om de bekymringer, som mange unge har givet udtryk for om, hvordan I kan føle tillid og fred omkring fremtiden, når forholdene i verden ikke ser lovende ud.

Jeg forsikrer jer om, at vores tillid til vor Frelser Jesus Kristus vil styrke os til fortsat at bevæge os fremad i livet på trods af de udfordringer, vi gennemgår.

At komme til ham binder os ikke eller begrænser vores frihed! Det giver os snarere grund til fast håb og giver et solidt anker for vores sjæl, så vi kan finde en varig indre fred, som vi behøver for at leve i disse dage og finde hvile i ham.

Hvis vi ikke vender os væk fra det lys, vi modtager fra Frelseren, får vi ikke en hul følelse af tomhed i vores liv, men en fylde, der udfylder vores sjæls inderste kamre.

Det er gennem Frelseren Jesus Kristus og hans helbredende sonoffer, at vi er i stand til at stå fast og være stærke, selv når vi møder modgang. Frelserens helende kraft fylder vores sjæl med fred, lys, forståelse, glæde og kærlighed.«

Ældste Ulisses Soares, Facebook, 20. maj 2021, facebook.com/soares.u.