2023
Del evangeliet – Nylige budskaber fra profeter, apostle og andre kirkeledere
Juli 2023


Kun digitalt

Del evangeliet – Nylige budskaber fra profeter, apostle og andre kirkeledere

Se, hvad kirkeledere for nylig har undervist om på sociale medier om at invitere andre til at modtage Jesu Kristi evangelium.

Billede
Jesus Kristus underviser sine følgere

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Der har aldrig været mere brug for Jesu Kristi evangelium, end der er i dag …

Vi har et helligt ansvar for at dele Jesu Kristi kraft og fred med alle, der vil lytte, og som vil lade Gud råde i deres liv.

Hver eneste person, som har indgået pagter med Gud, har lovet at tage sig af andre og tjene dem i nød. Vi kan udvise tro på Gud og altid være rede til at svare alle, der spørger om ›det håb, [vi] har‹ [1 Pet 3:15]. Vi har alle en rolle at spille i indsamlingen af Israel …

Alle fortjener muligheden for at lære Jesu Kristi gengivne evangelium at kende. Ethvert menneske fortjener at vide, hvor de kan finde det håb og den fred, der ›overgår al forstand‹ [Fil 4:7].«1

Se, hvad profeter, apostle og andre kirkeledere har fortalt på de sociale medier om vores mulighed for og ansvar for at dele evangeliet.

Gud vil røre millioner af menneskers liv

»Efterhånden som jeres vidnesbyrd vokser, vil I komme til at føle et lys, der vokser sig stærkere i jeres liv. Det vil ikke ske uden en indsats. Men det kommer, når jeres vidnesbyrd vokser, og I vælger at nære det.

»I vil blive et lys for verden, når I bærer jeres vidnesbyrd for andre. I vil videregive det Kristi lys, der er i jer, til andre. Herren vil finde måder, hvorpå det lys kan røre dem, I holder af. Og gennem hans døtre og sønners kombinerede tro og vidnesbyrd vil Gud røre millioner af menneskers liv i sit rige og over hele verden med hans lys.«

Præsident Henry B. Eyring, Facebook, 20. dec. 2020, facebook.com/henry.b.eyring.

Find måder at give den bedste gave på

»Herren ændrer liv et for et. Frelserens fødsel var begyndelsen på en inspirerende jordisk tjenestegerning. Gennem sit liv bragte han utallige sjæle til evangeliets lys. Han har bedt os om at gøre det samme. Find måder, hvorpå I kan bringe jer selv og andre tættere på Kristus … Det er den gave, I kan give.«

Præsident M. Russell Ballard, Facebook, 12. dec. 2022 facebook.com/mrussell.ballard.

Tal med andre om at tjene på mission

»Jeg opfordrer de unge mænd og de unge kvinder, der ønsker at tjene på mission, til lige nu at begynde at tale med jeres forældre om at tjene på mission. Jeg opfordrer jer også til at tale med jeres venner om at tjene på mission, og hvis en af jeres venner ikke er sikker på, om han eller hun vil tjene, så opmuntr dem til at tale med deres biskop.

»Min missionærtjeneste forberedte mig til at blive en bedre ægtemand og far og få succes i forretningsverdenen. Den forberedte mig også på et livslangt virke for Herren i hans kirke.

»Til missionærer, der er vendt hjem efter deres tjeneste, så husk, at I ikke er afløst fra aktivitet i Kirken. Byg på de gode vaner, I har lært på jeres mission, fortsæt med at styrke jeres vidnesbyrd, arbejd hårdt, bed og vær lydige mod Herren. Ær de pagter, I har indgået. Fortsæt med at velsigne og tjene andre.«

Præsident M. Russell Ballard, Facebook, 9. maj 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Elsk, del og indbyd

»Jeg tror, at tre ord har kraften til at forandre vores tjeneste for Gud og vores medmennesker. Efterlevelse af dem vil ændre, hvordan vi omgås hinanden i vores menigheder, med vores venner og med alle Guds børn: Elsk, del og inviter.

1) Kærlighed bør være grundlaget og motivationen for alt, hvad vi gør. Det gør vores indsats mere meningsfuld og mere fyldt af glæde!

2) Del, hvad I elsker ved Jesu Kristi evangelium. Del, hvad I godt kan lide ved at være medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

3) Inviter folk til at komme og se for dem selv, komme og hjælpe og komme og høre til.

»Når I stræber efter at vandre ad disciplens sti, selv hvis I til tider snubler, vil lyset og glæden i Jesu Kristi evangelium skinne i jeres liv. Andre vil bemærke, at I har noget værdifuldt i jeres liv, og det vil føre til muligheder for at dele det.

Jeg har lært i mit liv, at Jesu Kristi evangelium bringer håb, lykke og helbredelse. Det er vores store privilegium og velsignelse at dele evangeliet med alle Guds børn.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 18. okt. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Hvert lille penselstrøg er vigtigt

»Harriet og jeg delte denne video ved et foredrag for nyligt. Den viser skabelsen af et smukt maleri af Jay Ward. På en særlig måde skildrer denne proces, hvad det at prøve at leve på en mere kristuslignende måde og vores daglige indsats for at invitere andre til at komme nærmere til Kristus i det hele taget handler om. Vi opfordrer mennesker til på normale og naturlige måder at tage imod evangeliet og Jesu Kristi Kirke. Vi elsker, deler og indbyder folk til at gøre et forsøg og komme Frelseren nærmere. Vi beder dem om at komme og se, komme og hjælpe, komme og tilhøre dette storslåede samfund af sidste dages hellige.

Kære venner, giv aldrig op med at udføre Frelserens hellige værk. Ved jeres hengivne indsats vil I være med til at tegne et mere fuldstændigt billede ved at hjælpe folk til at komme Jesus Kristus og hans kirke nærmere. Anvendelse af disse principper vil bringe mere lykke ind i verden.

Det kræver en masse arbejde – små, beskedne, næsten umærkelige penselstrøg, der vil gøre billedet perfekt og helt. Maleren ved præcis, hvad han ønsker at opnå. Penselstrøgene kan se tilfældige eller kaotiske ud for nogle udenforstående, men de er bevidst placeret, så mesterværket kan færdiggøres. Bøn, omsorg og det at række tålmodigt ud til mennesker omkring os vil hjælpe os alle til at komme Kristus nærmere. Jeres daglige små venlige, barmhjertige og kærlige handlinger for Gud og hans børn vil bringe folk inden for rækkevidden af Guds kærlighed.

Hvert penselstrøg er vigtigt. I er vigtige. Der er brug for jer, der er brug for jeres indsats, intet er for småt eller ubetydeligt.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 19. mar. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Brug teknologi og sociale medier på Herrens måde

»Det er imponerende, hvordan vore kære missionærer lærer, hvordan man bruger teknologiens stærke redskaber klogt og effektivt – på Herrens måde. Akkurat som missionærerne gøres fuldkomne i deres brug af teknologi og sociale medier, bør vi gøre det samme fra vores hjem og i vores menigheder. Hvis I ikke er sikre på, hvordan I skal begynde, kan I få missionærerne til at undervise jer. De vil elske at hjælpe!

Kære venner, Gud lever og elsker jer. Jesus Kristus leder sin kirke … Husk, at jeres sociale medier og teknologiske indsats ikke behøver at være perfekt eller professionel. De er nødt til at være autentiske og bevidste.

Inviter jeres venner og kære til at komme og se, komme og hjælpe og komme og høre til. Anvend principperne om ›kærlighed‹, ›del‹ og ›indbyd‹ …

I alt dette er Kristus midtpunktet. Ved ham og gennem ham kan vi bringe lykke til verden.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 6. mar. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Vær tålmodig, bliv ved med at prøve og stol på Herren

»Når det gælder om at fortælle andre om evangeliet, så bringer det enkle mønster med ›elske, dele og indbyde‹ større fokus på alle aspekter af Herrens værk. Naturlig efterlevelse af disse grundlæggende evangeliske principper vil gøre os i stand til at hjælpe andre til at komme til Kristus ved at indgå og holde pagter. Vi indser måske ikke engang, at vi deler evangeliet, for at dele og invitere er et naturligt udtryk for vores oprigtige kærlighed til andre. Det er simpelthen en del af, hvem vi er!

Skrifterne siger, at ›kærligheden er tålmodig‹ og ›udholder alt‹ (1 Kor 13:4, 7). Kærlighed har ikke en tidsplan eller en udløbsdato. Når vores deltagelse og invitationer motiveres af kærlighed, bliver vi ikke utålmodige. Vi bliver ved med at prøve, og vi stoler på Herren, når vi rækker ud til andre.«

Ældste David A. Bednar, Facebook, 2. aug. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Hjælp andre til at finde frihed fra trældom

»Når vi samles i Kristus ved at følge hans lærdomme, oplever vi en frihed, som kun evangeliet kan give – frihed til at få personlig åbenbaring og frihed til at blive den, som vor himmelske Fader ønsker, vi bliver.

Uretfærdig levevis kan føre til trældom og begrænsninger, både fysisk og åndeligt. Når vi hjælper med at samle vores venner og kære i evangeliet, herunder ved at hjælpe dem til at indgå og holde hellige pagter med Gud, kan vi hjælpe dem til at få frihed fra mange former for trældom.

»Når I lever retskaffent, vil I ikke blot undslippe modstanderens trældomsåg, men I vil også blive et eksempel på håb og lys for andre«.

Ældste Quentin L. Cook, Facebook, 23. okt. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Inviter andre til at nyde velsignelserne ved Frelserens evangelium

»Jeg udtrykker min taknemlighed for vores vidunderlige missionærer rundt om i verden, som ønsker at tage genoprettelsens budskab og opbygge tro på Herren Jesus Kristus.

»Akkurat som disse missionærer har vi hver især mulighed for at elske, dele og indbyde andre til at slutte sig til os og nyde velsignelserne ved Frelserens evangelium«.

Ældste Quentin L. Cook, Facebook, 30. okt. 2021, facebook.com/quentin.lcook.

Del denne vigtige sandhed med alle, vi kender

»Inden jeg talte ved et primarymøde i Anchorage i Alaska for nyligt, spurgte jeg nogle af mine børnebørn, hvad jeg skulle dele med andre børn omkring deres alder.

›Far, fortæl dem, at du kender Jesus, og at han elsker dem,‹ svarede de.

Jeg tog deres forslag til mig og sørgede for at love hver af disse børn, at de er kendt ved navn af vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden. Jeg fortalte dem også, at Gud elsker dem.

De sandheder, jeg fortalte disse dyrebare børn, er de samme sandheder, som jeg deler med hver enkel af jer.

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus elsker os så højt. Vi er Guds børn. Vi bør dele denne vigtige sandhed med alle, vi kender. Vi er aldrig helt alene. I vor himmelske Fader og Jesus Kristus har vi konstant venskab og støtte.«

Ældste Ronald A. Rasband, Facebook 12. juli 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Vær et lys i denne mørke verden

»I kan være et lys i denne formørkede verden, stå som vidner for Gud og hans retfærdighed til alle tider, uden undtagelser, og finde glæde ved at tjene. Må I kende til jeres store indflydelse, og må I tjene jeres Fader i himlen hengivent.«

Ældste Ronald A. Rasband, Facebook, 30. apr. 2021, facebook.com/RonaldARasband.

Vi har ansvaret for at invitere

»Ved et nyligt BYU-foredrag talte jeg om sammenhængen mellem velsignelser og ansvar for medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Vi har ansvar for at invitere alle til at modtage evangeliet. Missionærer bliver velsignet i deres tjeneste gennem støtte fra deres familie og medlemmerne.

Vi har ansvaret for at forene familier for evigheden. Vi er velsignede med templer rundt om i hele verden.

Vi bærer ansvaret for at leve Jesu Kristi evangelium. Vi modtager velsignelser gennem Kirkens forskellige ressourcer, deriblandt Mormons Bog – nu på 112 sprog.

Vi har ansvaret for at tage os af de trængende. På grund af vores medlemmers gavmildhed og trofasthed har vi delt vores velsignelser med verden gennem mange humanitære indsatser.

Min opfordring er at overveje vores rolle i udførelsen af disse guddommelige ansvar og ivrigt engagere os. Når vi gør det, vil vi genkende og nyde velsignelser sendt fra himlen.«

Ældste Gary E. Stevenson, 16. mar. 2021, facebook.com/stevenson.gary.e.

Lad lyset skinne i dag

»Det er svært ikke at elske sangen ›Jesus ønsker mig som solstråle!‹ Hver gang jeg hører den, kan jeg se børnenes glade ansigter for mig, når de synger den. I det andet vers står der: ›Kærlig Gud vil jeg skal være og god ved alt jer ser, venlig og god og ham ære, hans små børn sådan er.‹

Vi har alle et lys i os, og Kristus ønsker, at vi lader det lys skinne! Venner, jeg håber, at I vil tage denne opfordring til jer om at lade lyset skinne i dag, uanset hvor I er.«

Søster Tracy Y. Browning, 24. jan. 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.