2023
Vis omsorg med loyalitet
December 2023


»Vis omsorg med loyalitet«, Liahona, dec. 2023.

Principper for omsorg

Vis omsorg med loyalitet

Vi kan gøre en stor forskel ved at vise omsorg med loyalitet.

Billede
mand, der flytter sne med traktor

Foto: Kay Lynn Hodges

Apostlen Peters liv er et inspirerende eksempel på loyalitet og troskab mod Frelseren. Men Peter måtte lære og vokse i disse egenskaber, ligesom vi alle må. Selvom han tidligere havde forkyndt, at Jesus var Messias (se Matt 16:16) og endda havde været villig til at dø for ham (se Luk 22:33), benægtede han at kende Jesus, da han blev udspurgt (se Matt 26:69-74). Efter dette forræderi græd Peter »bitterligt« (se Matt 26:75). Jesus tilgav Peter, og senere ledte Peter den tidlige Jesu Kristi Kirke som den ledende apostel.

Denne beretning lærer os, at selv når vi fejler, kan vi blive tilgivet gennem Jesu Kristi forsoning, hvis vi oprigtigt omvender os og er loyale over for ham. Peter blev resten af sit liv et forunderligt eksempel på loyalitet på trods af forfølgelse og lidelse, mens han tjente Herren. Til sidst gav han sit liv.

Peter lærte os, at vi vil blive velsignet, hvis vi er loyale mod Frelseren, selv gennem prøvelser og forfølgelse:

»Hvis I bliver hånet for Kristi navns skyld, er I salige, for herlighedens ånd, Guds ånd, hviler over jer …

men hvis nogen lider som kristen, skal han ikke skamme sig, men gøre Gud ære med det navn« (1 Pet 4:14, 16).

Vi kan udvise urokkelig loyalitet over for Frelseren ved at gøre, som han har bedt os om, og vi kan vise loyalitet over for dem, vi drager omsorg for, ved at arbejde på at opbygge sande, oprigtige venskaber.

Udvikling af loyalitet

Loyalitet er en kristuslignende egenskab, som vi kan lære mere om og udvikle i os selv. Her er nogle forslag:

  1. Kommuniker effektivt: Ved at være klar og åben i jeres kommunikation og aktivt lytte til andres perspektiver kan I udvikle en dybere forståelse og tillid og hjælpe jer selv til at opbygge og bevare loyale forhold.

  2. Vær vedholdende: Når folk kan stole på, at I er der for dem og opfylder det, I forpligter jer på, så vil de stole på og regne med jer, hvilket fører til stærke, loyale forhold.

  3. Bed: Når I beder for dem, I drager omsorg for, vil loyaliteten mod dem udvikle sig naturligt.

Billede
en kvinde går med et barn i sne

Foto: Shirlene Stoddard

Vis omsorg med loyalitet

  1. Vær pålidelig: Opfyld det, I forpligter jer til, og vær støttende, når dem, I drager omsorg for, har brug for opmuntring.

  2. Lyt aktivt: Ved virkeligt at lytte, forstå og være til stede for de mennesker, I drager omsorg for, kan I opbygge stærkere forbindelser og vise, at I bekymrer jer om deres velbefindende.

  3. Bevar fortroligheden: En loyal ven bevarer fortroligheden, når vedkommende viser omsorg – og til alle tider. (Bed i særlige tilfælde såsom misbrug om tilladelse, og hjælp derefter den eller de pågældende til at søge den rette hjælp).

  4. Vis kærlighed og medfølelse: Når I virkelig bekymrer jer om dem, I drager omsorg for, vil de føle sig værdsatte og påskønnede. Det skaber en relation, hvor loyaliteten kan blomstre.

  5. Tjeneste: Når vi tjener hinanden med kærlighed, viser vi vores loyalitet over for Frelseren og vores villighed til at vogte hans får (se Joh 21:15-17).