2023
Forbered jer til at komme i templet
December 2023


»Forbered jer til at komme i templet«, Liahona, dec. 2023.

Grundlæggende om evangeliet

Forbered jer til at komme i templet

Billede
folk går op til templet i Ogden i Utah

Foto af templet i Ogden i Utah: Mark Brunson

I Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges templer kan vi modtage hellige pagter og ordinancer for os selv og vores forfædre. Vi kommer i templet for at vise vores kærlighed og taknemmelighed for vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Vi kan forberede os på at komme i templet ved at lære om og efterleve Jesu Kristi evangelium. Få mere at vide om templer i Grundlæggende om evangeliet-artiklen »Tempeltjeneste« i oktoberudgaven af Liahona fra 2021.

Billede
ord på ydersiden af templet i Durban i Sydafrika

Foto af templet i Durban i Sydafrika: Matthew Reier

Herrens hus

Templer kaldes »Herrens hus«. De er hellige steder, hvor vi kan føle Guds Ånd og kærlighed til os. De er også steder, hvor vi kan indgå pagter og modtage særlige ordinancer, der vil forberede os til at få evigt liv. (Pagter er hellige løfter mellem Gud og hans børn). At være trofast mod vores pagter og modtage disse ordinancer hjælper os til at få et særligt forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Billede
unge, der står uden for templet i Guayaquil i Ecuador

Foto af templet i Guayaquil i Ecuador: Janae Bingham

Hvem kan komme i templet?

Kirkens medlemmer kan udføre dåb for de døde fra det år, de fylder 12. Et medlem kan modtage begavelsen, hvis vedkommende er mindst 18 år, har været medlem af Kirken i mindst ét år og ønsker at indgå og holde tempelpagter (se Kirkens håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 27.2.2, ChurchofJesusChrist.org). En mand og en kvinde, der allerede har modtaget deres tempelbegavelse, kan blive beseglet (gift) for evigt i templet.

Pagter og ordinancer

I vil indgå pagter og modtage ordinancer i templet. »At indgå et pagtsforhold med Gud binder os til ham på en måde, som gør alt i livet lettere« (Russell M. Nelson, »Overvind verden og find hvile«, Liahona, nov. 2022, s. 97). En ordinance er en hellig fysisk handling, der udføres af præstedømmet. Ordinancer har en dyb åndelig betydning. Når man for eksempel deltager i en ordinance, viser man Gud, at man er villig til at modtage og holde hans pagter.

Personlig forberedelse

Forbered jer åndeligt ved at følge Jesu Kristi lærdomme og holde de pagter, I indgik med Gud ved dåben. I kan også studere Kirkens ressourcer, såsom skrifterne og generalkonferencetaler. Temples.ChurchofJesusChrist.org rummer information om, hvad man kan forvente, når man tager i templet. Der er også flere oplysninger om tempelpagter, ordinancer og symboler.

Billede
området omkring templet i Nauvoo i Illinois

Foto af templet i Nauvoo i Illinois af Eve Tuft

Symbolik

Herren lærer ofte fra sig ved brug af symboler. For eksempel er dåb – at komme under vand og komme op igen – som om ens gamle jeg dør, og ens jeg bliver født på ny (se Rom 6:3-6). Tempelordinancer peger hen på Jesus Kristus og hans forsoning. Det kan være svært at forstå al symbolikken første gang, man kommer i templet. Men man kan fortsætte med at lære, når man vender tilbage til templet hele sit liv.

Tempelanbefaling

For at komme ind i templet må man være forberedt og værdig. I kan få en anbefaling til at komme i templet efter en samtale med jeres biskop eller grenspræsident og med stavs- eller missionspræsidenten. Disse ledere vil stille nogle spørgsmål for at sikre, at I efterlever Jesu Kristi evangelium. Jeres ledere kan på forhånd tale med jer om disse spørgsmål.

Vend tilbage til templet for jeres forfædre

Vor himmelske Fader ønsker, at alle hans børn indgår pagter med ham og modtager hellige ordinancer. Disse ordinancer, såsom dåb og begavelse, skal udføres i templer for dem, der døde uden at modtage evangeliet. I kan vende tilbage til templet for at udføre ordinancer for jeres afdøde familiemedlemmer.