2023
Verdens lys – nylige budskaber fra profeter, apostle og andre kirkeledere
December 2023


Kun digitalt

Verdens lys – nylige budskaber fra profeter, apostle og andre kirkeledere

Se, hvad kirkeledere for nylig har fortalt om Jesus Kristus, verdens lys, på sociale medier.

Billede
Jesus Kristus som spædbarn liggende i en krybbe

I en verden, hvor mørket til stadighed vokser, vil lyset altid skinne. Det lys, som giver os håb og lykke, kommer på grund af Jesus Kristus, verdens lys.

Præsident Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt:

»Jesus Kristus er verdens lys, fordi han er kilden til det lys, som ›udstråler fra Guds nærhed for at fylde det uendelige rum‹ (L&P 88:12). Hans lys er ›det sande lys, som oplyser enhver, der kommer til verden‹ (L&P 93:2) …

Hans eksempel og hans belæringer oplyser den sti, som vi bør følge.«1

Ved juletid fokuserer vi især på Kristi lys, men det skinner for os året rundt, og vi kan søge at dele hans lys i alt, hvad vi gør. Disse citater fra Kirkens ledere, der er blevet delt på sociale medier, kan hjælpe os til at forstå mere om, hvordan Kristus er verdens lys, og hvordan vi kan have og sprede hans lys i vores liv.

Nyt lys tændt i os alle

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»I år vil jeg fejre jul for 99. gang. I løbet af disse mange år har jeg været forundret over den større velvilje og menneskelige venlighed, der altid ser dagens lys i denne hellige tid. Når vi mindes fødslen af ham, der er verdens lys, bliver der tændt et nyt lys i os alle. I dag har vi mere brug for Jesu Kristi lys end nogensinde før. Når vi følger ham, kan vi hver især være med til at gøre dette til en bedre verden.«

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 18. dec. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Julens lys

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»Fordi så mange af os kæmper med det sidste års udfordringer med mere, kan det være svært at vide, hvor vi kan finde fred …

Jeg opfordrer jer til at dele Frelserens, Jesu Kristi, lys med dem omkring jer. Det er HANS lys og HANS kærlighed, der vil hele vores hjerte … under alle livets udfordringer.«

Video: »Julen ligger mit hjerte nær og er mig kær, ligesom jeg ved, at den er for mange af jer. Må jeg i betragtning af alt det, vi har oplevet i løbet af det sidste år og længere, komme med et budskab om, hvordan vi kan hjælpe med at forandre andres liv på denne særlige tid af året? …

Jeg opfordrer jer til at tænke over, hvordan I kan række ud og hjælpe andre til at føle Jesu Kristi lys denne jul. Denne jul venter nogle stadig på, at lyset tændes igen. Det er derfor, vi elsker at dele Jesu Kristi lys, når så mange omkring os er tynget af frygt og usikkerhed.

Jeg opfordrer jer til at gøre plads i jeres hjerte til dem, som måske kæmper med at se Frelserens lys og føle hans kærlighed. Ingen gaver vil betyde så meget som handlinger af ren kærlighed, som I giver de ensomme, de nedslidte og de trætte. Det er gaver, der minder os og dem om den sande årsag til denne tid: Gaven, som er Guds Søn, Jesus Kristus, som blev født for at uddrive al frygt og bringe evigtvarende lys og glæde til alle, der følger ham.

Jeg ønsker jer, mine elskede venner, en glædelig jul og god tid med at hjælpe andre til at se og føle Jesu Kristi lys.«

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 16. dec. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Freds Fyrste

Billede
Ældste Dieter F. Uchtdorf

»I løbet af denne juletid bør I opløfte jeres røst og fylde jeres hjerte med glæde og taknemmelighed over, at Kristus er Fredsfyrsten. Han lever og bringer lys og liv i verden. Han er vor Forløser og vor Frelser i julen og altid.«

Video: »Nu er det tid til at tænke på Jesus Kristus. Og vise med vores gerninger og med vores ord, at det er en del af vores liv – at når han bringer lys og liv i verden, så prøver vi at gøre det samme i vores begrænsede indflydelsessfære. Og vi er nødt til at løfte vores røst og fylde vores hjerte med glæde og taknemmelighed over, at Kristus er Fredskongen, Fredsfyrsten. Kristus lever. Han er virkelig. Han er vores Forløser i julen og altid.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 11. dec. 2022, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Mirakler fra verdens lys

Billede
Ældste Quentin L. Cook

»Vores skrifter taler om Jesus Kristus som verdens lys og liv.

Jeg vil fortælle om min overbevisning om, at når vi skynder os og anvender principperne om fred og velvilje i Jesu Kristi evangelium i vores familie, samfund, menigheder og nationer, så kan vi få mirakler at se.«

Ældste Quentin L. Cook, Facebook, 30. nov. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Lyspunkter

Billede
Ældste Quentin L. Cook

»Som kristne tror medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige på, at vi alle er børn af en kærlig Fader i himlen, og at Jesus Kristus er hans enbårne Søn. Vores skrifter taler om Jesus Kristus som verdens lys og liv. Hans lys er ›det sande lys, som oplyser enhver, der kommer til verden‹ (L&P 93:2).

Må vi alle blive lyspunkter i denne særlige tid. Jesus Kristus viste os lyset og det fuldkomne eksempel. Han viede sit liv til de fattige, de trængende, de syge og de plagede og den vellykkede færdiggørelse af den evige plan, som han alene var kvalificeret til. Han er lyset og er et eksempel for os. Må vi hver især mærke julestemningen, når vi oplyser verden med vores kærlighed og velvilje.«

Ældste Quentin L. Cook, Facebook, 19. dec. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Kraft og entusiasme

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Covid-19-pandemien har haft en betydelig indvirkning på indbyggerne i Argentina og Chile, ligesom den har på indbyggerne i mange andre lande. De følelsesmæssige byrder, som mennesker stadig kæmper med, er tydelige.

Men de går en lysere tid i møde. Som jeg bemærkede ved mit nylige besøg i Argentina og Chile, går folk ind i en ny fase fuld af glæde, tjeneste og fællesskab. Der ligger kraft og entusiasme i denne nye retning. Det er lyset, der kommer fra Frelseren. Hans kærlighed og vores tro kan hjælpe os igennem selv de mørkeste og mest ensomme tider.«

Ældste D. Todd Christofferson, Facebook, 28. juni 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Vores søgen efter at vandre med ham

Billede
Ældste Ulisses Soares

»Vi fejrer det lys og den sandhed, som Jesus Kristus bragte til denne verden.

Vores opgave her i livet er at søge efter lys og sandhed og modtage den prægtige velsignelse, at han går med os, på trods af det mørke der eksisterer i verden i dag. I denne vidunderlige tid og resten af året bør vi også overveje, hvordan lys og sandhed hjælper os til at vandre med Frelseren. At gå med ham er altid den bedste vej at gå.«

Ældste Ulisses Soares, Facebook, 23. dec. 2022, facebook.com/soares.u.

En kilde til fred og glæde

Billede
Ældste Ulisses Soares

»Jesus Kristus er verdens lys for alle Guds børn. Når vi følger ham, bringer hans lys fred og glæde til os alle.«

Ældste Ulisses Soares, Facebook, 16. nov. 2022, facebook.com/soares.u.

At fylde vores liv med hans lys

Billede
Præsident Susan H. Porter

»Som mødre og nu bedstemødre ved vi, at juletiden kan være lidt kaotisk. Nogle gange er det en tid med glæde og samvær, og andre gange kan den være smertefuld eller svær.

Uanset hvordan jeres juletid føles i år, håber vi, at I kan finde tid til #OplysVerden ved at tjene andre sammen med jeres børn eller andre kære. Uanset om børnene i jeres liv er småbørn eller teenagere, så er de villige og i stand til at gøre en forskel! Når vi samvittighedsfuldt tjener med vores børn og kære, styrker vi vores forhold til hinanden, fremmer vores læring, når vi prøver nye ting, og opbygger enhed og styrke, når vi viser Frelserens kærlighed til dem omkring os. Når vi fokuserer på Jesus Kristus, vil vores liv blive mere fyldt med hans lys.

Find en måde at dele venlighed på, der virker for jeres familie og i jeres situation. I behøver ikke at tilføje noget til jeres opgaveliste. Ånden vil hjælpe jer til at vide, hvordan I kan opløfte andre sammen.«

Præsident Russell M. Nelson, Facebook, 11. dec. 2022, facebook.com/PrimaryPresident.

Lyset i vores hjerte

Billede
Søster Amy A. Wright

»Juletid er en smuk tid med lys. Dette lys skinner på træer, i hjem og særligt i vores hjerter. Det lys, vi ser i julen, symboliserer Kristi lys. Vi kan dele dette lys med andre, når vi stræber efter at tjene hinanden.«

Søster Amy A. Wright, Facebook, 16. dec. 2021, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Note

  1. Se Dallin H. Oaks, »Lyset og Livet«, Stjernen, dec. 1997, s. 42.