2023
At møde modgang betyder ikke, at tingene er gået galt
December 2023


Kun digitalt: Unge Voksne

At møde modgang betyder ikke, at tingene er gået galt

Da jeg stod over for den ene prøvelse efter den anden, velsignede Gud mig med styrke og håb i stedet for at fjerne problemerne.

Billede
en mand læser en bog

Da jeg var teenager, blev jeg rigtig syg. Mine forældre havde ikke penge nok til at sende mig på hospitalet, så vi gik fra kirke til kirke og ledte efter nogen, der kunne hjælpe, men det var der ingen, der kunne. Efter et stykke tid gav vi op, og jeg led både fysisk og følelsesmæssigt.

Jeg husker, at jeg spurgte: »Hvad er formålet med livet? Hvorfor er jeg her? Er mirakler overhovedet virkelige?«

Når jeg fik det lidt bedre under denne sygdom, læste jeg religiøse bøger fra forskellige trosretninger og prøvede at finde svar og fred. En dag bad jeg stille til Gud og fortalte ham om mit ønske om at tilslutte mig en kirke – men jeg vidste ikke hvilken!

Et år senere kom jeg mig fysisk, men jeg havde stadig mange spørgsmål. En dag så jeg min bror tale med to unge mænd i hvide skjorter. De inviterede mig og mine søskende til at være med i deres samtale.

Det var første gang, jeg hørte om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og Mormons Bog.

Samme uge blev vi inviteret til at deltage i et kirkemøde, og snart efter blev jeg inviteret til at blive døbt. Jeg indvilligede uden tøven. Jeg har været medlem lige siden og havde med tiden det privilegium at tjene som fuldtidsmissionær.

Men der var tidspunkter, hvor jeg mødte modstand fra familiemedlemmer, venner og andre omkring mig. Nogle af dem prøvede at tage modet fra mig, ydmyge mig og håne min nyfundne tro. Men på trods af vanskelighederne fortsatte jeg.

Modgang giver os mulighed for at vokse

Min oplevelse med at blive medlem af Kirken lærte mig, at sommetider går gode mennesker igennem svære tider. Modgang og prøvelser kan få os til at føle os usikre på fremtiden. Og sommetider tvivler vi endda på vores potentiale, eller om vi er på rette vej. Men jeg lærte, at jeg ikke oplevede modgang, fordi jeg havde gjort noget forkert. Faktisk var det omvendt.

Jeg oplevede modgang, fordi modgang er en del af Guds plan.

Herren sagde til Joseph Smith: »Og hvis du skulle blive kastet i fangehullet eller i morderes hænder, og der bliver fældet dødsdom over dig … hvis selve helvedes gab åbner sig vidt for at opsluge dig, da skal du vide, min søn, at alt dette skal give dig erfaring og skal være til gavn for dig« (L&P 122:7).

På vores jordiske rejse kan vi opleve prøvelser, skuffelser, sorg, sygdom eller anden hjertesorg, men vi kan ikke give op eller forlade evangeliets sti. Disse vanskeligheder gør os i stand til at blive mere som Gud.

Gud elsker os og besvarer vores bønner

Enosh beskrev sin oplevelse med at bede til Gud og sagde: »Og min sjæl hungrede, og jeg knælede ned for min skaber og anråbte ham i indtrængende bøn og påkaldelse for min egen sjæl; og hele dagen lang anråbte jeg ham« (En 1:4).

Ligesom Enosh havde jeg bedt oprigtigt, da jeg havde kæmpet med en hjertesygdom og igen senere, da jeg havde mødt modstand for at blive medlem af Kirken. Gud besvarede mine bønner ved at give mig den nødvendige trøst og det håb, jeg havde brug for under hver oplevelse.

Selvom han ikke nødvendigvis helbredte mit hjerte eller forhindrede folk i at forfølge mig for at blive medlem af Kirken, sendte han mig stadig særlige forsikringer og håb, der hjalp mig til at forblive stærk på pagtsstien.

Fred efter stormen

Jeg ved, at vi er her på jorden for at lære, vokse og berede os til at møde Gud. Jeg er glad for, at min modgang førte til, at jeg tog imod evangeliet, lærte min sande identitet at kende og kom i Guds børns tjeneste. Jeg er taknemmelig for, at jeg ikke gav op, da jeg stod over for modgang, fordi jeg blev medlem af Kirken. Siden da blev jeg velsignet med en optagelse på Brigham Young University – Idaho, og fik mulighed for at tjene som missionær for BYU – Pathway Worldwide.

Gud vil lede os, lutre os og føre os til vores guddommelige skæbne, som han unikt har forberedt for hver enkelt af os. Jeg ved, at når vi bliver på hans pagtssti, vil vi finde glæde i dette liv såvel som det næste.