2023
Sådan er vor himmelske Fader og Jesus Kristus involveret i vores liv
December 2023


»Sådan er vor himmelske Fader og Jesus Kristus involveret i vores liv«, Liahona, dec. 2023.

Unge voksne

Sådan er vor himmelske Fader og Jesus Kristus involveret i vores liv

Forberedelsen til at tage på mission gav mig mulighed for at lære mere om, hvordan de giver sig til kende i mit liv.

Billede
vej med skilte

Baggrund: Alecia Emilbert

Da jeg voksede op, blev jeg dybt påvirket af at se fuldtidsmissionærer vende hjem til vores ø Tonga og bære deres vidnesbyrd. De øjeblikke tilskyndede mig altid til selv at tjene som missionær. Da tiden var inde til, at jeg skulle begynde at forberede mig, lærte jeg utroligt meget om, hvad vor himmelske Fader og Frelseren føler for os.

Her er blot nogle få sandheder, jeg har lært om deres rolle i vores liv.

1. De er opmærksomme på os

Da jeg meldte mig til missionærforberedelsesklassen, gik tingene ikke så glat. Jeg kæmpede med personlige konflikter og var bekymret for, at jeg ikke ville gøre nogen forskel som missionær. Jeg blev mere og mere nervøs for hver dag.

Jeg kæmpede med disse følelser et stykke tid og bad for at vide, om jeg virkelig var god nok til at tjene.

En dag, da jeg tjekkede min e-mail, åbnede jeg en besked fra ComeuntoChrist.org. Der, med store, fede bogstaver, stod ordene »Du slår til!«

Disse ord gennemborede mit hjerte, og jeg følte mig trøstet. Mine bønner var blevet besvaret! Jeg indså, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus er fuldt ud opmærksomme på vores omstændigheder og kan besvare vores bønner på de mest personlige måder.

2. Hvis vi stoler på dem, vil de lede os

Selvom jeg gerne ville tage på mission, kæmpede jeg stadig med at træffe beslutningen. Jeg havde mange personlige ønsker, der måtte sættes på pause, hvis jeg tog af sted. Jeg skulle til at begynde på mit første år på universitetet, jeg tøvede med at drage væk fra vigtige venskaber, og jeg havde altid planlagt at gå ind i Tongas væbnede styrker. Min bror var også lige død på grund af selvmord, og den sorg, jeg følte, gjorde det svært at komme videre.

Jeg tænkte ofte: »Er det virkelig det rigtige for mig at tage på mission?«

Så jeg tog alle mine spørgsmål med til generalkonferencen. Under den konference sagde ældste Dieter F. Uchtdorf: »Når I oprigtigt søger sandheden – evig, uforanderlig sandhed – bliver jeres valg meget klarere.«1

Jeg følte sandheden i den udtalelse. Nogle gange kan det være svært at stole på, at Gud vil sørge for noget bedre, når vi er så knyttet til vores tidligere ønsker. Men gennem faste, bøn og budskaber fra generalkonferencen lærte jeg personligt, at når vi stoler på Gud, så vil vi ofte se, at han leder os til større muligheder og velsignelser, end vi kunne have fundet på egen hånd (se Hebr 11:40).

Ligesom Gud sørgede for israelitterne i ørkenen, da de fortrød at have forladt Egypten (se 2 Mos 16:3), og ligesom han førte Lehis familie gennem ørkenen til det forjættede land (se 1 Ne 18), så kan vi altid stole på, at han vil lede os hen, hvor vi skal være, hvis vi udøver tro.

3. De udvirker stadig mirakler

Ved at lære om alle de fantastiske måder, hvorpå vor himmelske Fader og Jesus Kristus er involveret i vores liv, fornyr jeg mit håb om, at alt er muligt gennem tro på Jesus Kristus (se Matt 19:26). Selv når vi kæmper med følelser af utilstrækkelighed, vil de velsigne os med den fornødne hjælp og de mirakler, vi har brug for i vores specifikke situation.

På trods af min frygt velsignede Gud mig med et mirakel af selvtillid til at tage på mission.

Hvis vi efterlever Jesu Kristi evangelium, kan vi finde fred og mirakler i vores liv, mens vi stræber efter at følge ham på pagtens sti. Ved at indgå og holde pagter med vor himmelske Fader »knyttes vi sammen«, som præsident Russell M. Nelson har sagt. Og »på grund af vores pagt med Gud vil han aldrig blive træt af at hjælpe os, og vi vil aldrig udmatte hans barmhjertige tålmodighed med os. Vi har hver især en særlig plads i Guds hjerte. Han har store forhåbninger til os.«2 Når vi søger vor himmelske Fader og Jesus Kristus, vil vi se deres mirakuløse indflydelse på vores liv.

Forberedelsen til en mission åbenbarede for mig, hvor meget vor Frelser og himmelske Fader påskønner vores villighed til at ofre for deres sag. Jeg har set, hvordan det at give min tid, mine talenter og mit hjerte til dem virkelig hjælper mig til at »fastholde et positivt åndeligt momentum«3 og overvinde verden.4 Jeg tror af hele mit hjerte på, at der venter os store velsignelser, når vi villigt tjener Herren.