Liahona
Vårt ljus i vildmarken
Januari 2024


”Vårt ljus i vildmarken”, Liahona, jan. 2024.

Vårt ljus i vildmarken

De som uppriktigt läser Mormons bok, lever efter dess lärosatser och ber och frågar om den är sann kommer att känna den Helige Anden och stärka sin tro på och sitt vittnesbörd om Frälsaren.

Bild
Jareds bror med lysande stenar

Bild av Jareds bror med lysande stenar av Normandy Poulter

Redan som ung pojke hade jag ett vittnesbörd om Mormons bok. Jag drogs särskilt till berättelsen om Jareds bror och hans folk på deras resa till ”ett löftets land” (Ether 2:9).

När Jareds bror ställdes inför utmaningen att färdas i oupplysta båtar frågade han: ”O Herre, vill du låta oss fara över detta stora vatten i mörker?” Herren svarade och sa: ”Vad vill du att jag ska göra så att ni kan ha ljus i era farkoster?” (Ether 2:22, 23).

Jareds bror visste att Herren var allsmäktig. Han visste att Herren var källan till allt ljus. Han visste att Herren hade befallt sitt folk att åkalla honom i nödens stund. Så Jareds bror utövade tro på Herren och beredde sexton små stenar. Du minns att han sedan bad Herren röra vid stenarna med sitt finger ”så att de kan lysa i mörkret” (Ether 3:4).

Bilden av Herren som rör vid dessa stenar har etsats fast i mitt sinne ända sedan första gången jag läste berättelsen. Jag kan se den scenen som om den hände framför mina egna ögon. Kanske beror det på att bilden av mörker som skingras av ljus är verklig för mig.

När jag inte känner den Helige Anden, när jag är lite bortkopplad från Herrens Ande, känner jag mörker. Men när jag läser Mormons bok återvänder ljuset. Mormons bok har för mig varit som en lysande sten som vidrörts av Herren. Den har upplyst min resa genom livet.

Ett ljus för evigt

Liksom de människor Herrens hand förde till det forntida Amerika, ställs vi alla inför stormar och mörka dagar under vår resa till upphöjelsens utlovade land. Men Herren kommer att göra för oss det han gjorde för jarediterna och nephiterna. Han vägleder oss och lyser upp vår väg – om vi lyder honom, utövar tro på honom och vädjar om hans hjälp.

Herren sa till Nephi: ”Och jag ska även vara ert ljus i vildmarken, och jag ska bereda vägen framför er i den mån som ni håller mina bud. Om ni således håller mina bud ska ni bli ledda till det utlovade landet, och ni ska veta att det är jag som leder er” (1 Nephi 17:13).

Herren sa till Nephis bror Jakob: ”Jag ska för evigt vara ett ljus för dem som hör mina ord” (2 Nephi 10:14).

Profeten Abinadi bar följande vittne om Frälsaren: ”Han är världens ljus och liv, ja, ett ljus som är oändligt, som aldrig kan förmörkas” (Mosiah 16:9).

Frälsaren vittnade om sig själv: ”Jag är världens ljus och liv.” Han tillade: ”Se, jag är ljuset. Jag har gett er ett föredöme” (3 Nephi 9:18; 18:16).

Bild
president Russell M. Nelson går

Att känna ljuset

Jag älskar vår profet, president Russell M. Nelson. Jag har välsignats med att få tjäna vid hans sida. När han kommer in i ett rum känns rummet genast ljusare. Han bär med sig Kristi ljus.

Kristi ljus är verkligt. Det är ”gudomlig energi, kraft eller inflytande som utgår från Gud genom Kristus och ger liv och ljus åt allting”. Det är en dyrbar andlig gåva som kan leda Guds barn till den Helige Anden och Jesu Kristi evangelium.1 Att läsa Mormons bok stärker det ljuset.

Ibland behöver vi se tillbaka på våra liv för att minnas hur vi har fått hjälp på vår resa. När vi ser tillbaka kan vi känna Frälsarens inflytande igen. När det står i skrifterna: ”Kom ihåg, kom ihåg” (se Helaman 5:12) tror jag att de säger: ”Kom inte bara ihåg vad du en gång visste eller kände; känn snarare det ljuset igen.”

För vissa är det lätt att känna andligt ljus. För andra kan andligt ljus vara svårt att känna på grund av personliga svårigheter eller världsliga distraktioner. Men om vi är trofasta kommer ljuset – ibland på sätt som vi inte förväntar oss.

President Nelson, som har gett oss rådet att ”under bön studera Mormons bok varje dag”,2 har berättat om flera sätt på vilka Mormons bok kan föra oss närmare Frälsaren och hjälpa oss känna evangeliets ljus, förstå evangeliets sanningar och leva efter evangeliets lärdomar.

President Nelson sa att när vi läser Mormons bok så kommer vår förståelse av och uppskattning för Jesu Kristi försoning att öka.

Vi får en önskan att ”födas på nytt” (Mosiah 27:25) när boken hjälper oss uppleva en hjärtats förändring (se Mosiah 5:2).

När vi läser och studerar Mormons boks undervisning om Israels insamling får vi en ökad önskan att söka efter våra döda förfäder och utföra frälsningens och upphöjelsens förrättningar för dem i templet.

Vi känner ljus när vi får svar på våra frågor, vägledning till att fatta beslut och styrka att omvända oss och stå emot ondska.

Och när vi läser sanningar som står i Mormons bok får vi uppleva helande, lugn, återställelse, hjälp, styrka, tröst och glädje till vår själ.3

”O, är då detta inte verkligt?” frågade Alma gällande de svällande, spirande fröerna av sanning, kunskap och vittnesbörd. ”Jag säger till er: Jo, eftersom det är ljus, och allt som är ljus är gott, eftersom det kan urskiljas, och därför måste ni veta att det är gott” (Alma 32:35).

Bild
porträtt av Jesus Kristus

Kristi avbild, av Heinrich Hofmann

Att hitta Frälsaren i mörkret

När min vän Kamryn var 10 år fick hon en sällsynt men permanent ögonsjukdom som ledde till en inflammerad hornhinna i höger öga.4 Ibland, när den associerade smärtan blev konstant och outhärdlig, kunde Kamryn inte uthärda något ljus. Hennes föräldrar, som oroade sig för att hon skulle bli blind, täckte över fönstren i hennes sovrum för att försöka göra det bekvämt för henne. Kamryns mor Janna minns:

”Omkring fyra månader efter hennes diagnos kom jag in i hennes mörka rum. När ögonen hade vant sig såg jag Kamryn hopkrupen i fosterställning på sängen. Hon hade så ont att hon inte rörde sig eller ens grät när hon hörde mig komma in. Hon bara låg där med båda ögonen igensvullna.

Jag knäböjde vid hennes säng, tog hennes hand i min och kramade den tre gånger – vår hemliga kod för ’jag älskar dig’. I vanliga fall kramade hon tillbaka fyra gånger för ’jag älskar dig mer’, men hon svarade inte. Hon hade för ont. Med tårar strömmande nedför kinderna tittade jag på min en gång livfulla tioåring ihopkrupen till en boll. Mitt hjärta brast.”

Janna bad en tyst, innerlig bön.

”Jag sa till min himmelske Fader att jag visste att han vet bäst, men jag bad: ’Snälla, hjälp henne.’ När jag satt där och bad sköljde en våg av värme över mig. Jag kände mig lugn när en tanke på Frälsaren Jesus Kristus kom till mig: ’Han är ljuset. Hitta honom i mörkret.’”

Janna lyfte huvudet och viskade i Kamryns öra: ”Du måste hitta Frälsaren i mörkret.”

Efteråt somnade Kamryn medan hon lyssnade på psalmer och skrifterna i kyrkans biblioteksapp.

Bild
flicka som bär ögonlapp

När ögoninfektionen blossar upp hittar Kamryn Frälsaren i mörkret.

Foto med tillstånd av Kamryns familj

Kamryns sjukdom är latent för det mesta, men när den blossar upp tröstar Janna och hennes man Darrin henne och täcker över sovrumsfönstren med filtar igen. Under dessa smärtsamma perioder säger Kamryn: ”Jag bara hittar Frälsaren i mörkret.”5

När livet känns som ”en mörk och dyster vildmark” (1 Nephi 8:4), kan vi också behöva hitta Frälsaren i mörkret. Jag vittnar om att Mormons bok, med dess vittnesbörd om ”att Jesus är Kristus, den evige Guden”,6 leder oss till honom. Jag vet att de som uppriktigt läser Mormons bok, lever efter dess lärosatser och ber och frågar om den är sann kommer att känna den Helige Anden och stärka sin tro på och sitt vittnesbörd om Frälsaren.

Må vi visa tacksamhet för den här ”mest felfria” boken7 genom att läsa den, uppskatta den och använda den för att stärka vår tro och andras tro på Världens ljus.