Liahona
Lärjungeskap i vårt dagliga liv
Januari 2024


Endast digitalt: Kyrkans ledares lärdomar från sociala medier

Lärjungeskap i vårt dagliga liv

Se vad profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan har undervisat om på sociala medier om att följa Herren Jesus Kristus.

Bild
Kristus botar den lame mannen

Under sin jordiska verksamhet lärde Frälsaren: ”Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar” (Johannes 8:31). I Handledning för skriftstudier under ”Lärjunge” beskrivs dessa personer som ”efterföljare till Jesus Kristus”. När vi strävar efter att följa Frälsarens exempel leder han oss tillbaka till vår himmelske Fader.

President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, har påmint oss om att ”Jesu Kristi evangelium är den plan genom vilken vi kan bli vad det är tänkt att Guds barn ska bli. Detta obefläckade och fullkomliga tillstånd är resultatet av en oavbruten rad förbund, förrättningar och handlingar, en samling rätta val, och av ständig omvändelse. ’Detta liv är tiden för människorna att bereda sig att möta Gud’ (Alma 34:32).

Nu är tiden inne för var och en av oss att arbeta på vår personliga omvändelse, på att bli vad vår himmelske Fader vill att vi ska bli.”1

Var vi än befinner oss på lärjungeskapets resa kan de senaste budskapen från kyrkans ledare på sociala medier hjälpa oss att fortsätta vara trofasta som Jesu Kristi lärjungar.

Vägledning på otraditionella stigar

Bild
President M. Russell Ballard

”Det kanske känns som om du inte är på den ’traditionella’ stigen som dina jämnåriga går på. Du kanske är rädd för att gå framåt i livet eftersom du kan gå åt så många olika håll. Du kanske oroar dig för att bli vad Herren vill att du ska bli – och blir fast vid ett vägskäl av möjligheter.

I stället för att oroa dig över om du är på rätt väg, fokusera din energi på att göra sådant som gör skillnad. Sätt tydliga och specifika mål för att bli det du vill. Sök Herrens vägledning under hela den här processen.

Om du är osäker på nästa steg på din väg, agera ’som om’ du var den person du skulle vilja vara. När du gör det utvecklas du till en sådan person. I slutändan är det just dina handlingar, din inställning, som leder dig mot att bli det slags person du vill vara.

När du arbetar på att bli den här personen och har tro på Guds plan för dig, känner du frid över att ditt liv går framåt i en positiv riktning – även om det inte är helt tydligt eller om det skiljer sig från människornas omkring dig.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 23 aug. 2023, facebook.com/mrussell.ballard.

Svåra och krävande tider av lärjungeskap

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Gud vakar över oss … Vi kan alltid lita på honom … Han besvarar väldigt ofta våra böner genom andra människor.

De dagar när vi känner att vi har pressats till vårt yttersta påminns vi om att vi inte kommer att pressas bortom vår tro. Det gamla ordspråket lyder: ’Människans nödställdhet är Guds möjlighet.’ Vi upptäcker inte hur mycket styrka vi har förrän den prövas, förfinas och testas igen.

Det är – kanske vanligtvis – de svåra och krävande tiderna i våra liv som är tillväxtperioderna – de avgörande perioderna. Det är dessa som tar oss från den vi är nu till den vi är ämnade att vara.”

Äldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 6 juni 2023, facebook.com/jeffreyr.holland.

Lärjungar förenade på förbundsstigen

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

”Harriet och jag återvände nyligen från ett underbart besök i Dubai på uppdrag av kyrkan …

Vi var med på ett fint sakramentsmöte i en hyrd hotellbalsal, och tillbad Gud tillsammans med andra Jesu Kristi lärjungar från hela världen. Våra hjärtan fylldes av tacksamhet när vi kände oss omfamnade av kyrkans medlemmar där. Så underbart det är att vara en del av en global kyrka som förkunnar och utövar Jesu Kristi universella evangelium.

Vilka vi än är eller var vi än är, är Jesus Kristus vår styrka. Vi kan finna frid i honom och enighet med hans trofasta lärjungar vare sig vi är i Utah eller Dubai, London eller Brasilien. Oavsett var vi är i världen är vi alla förenade på förbundsstigen tillbaka hem till vår kärleksfulle Fader.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 16 mars 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Frälsarens stig

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

”Från sin födelse till sin korsfästelse och slutliga uppståndelse var Jesus Kristus på en resa för att utföra det uppdrag som låg utstakat framför honom. Vårt uppdrag som hans lärjungar är att lära oss följa hans stig.

Det har varit en glädjefylld upplevelse att den här veckan andligt och fysiskt få följa i Frälsarens fotspår – bland annat i Betlehem, platsen för Frälsarens födelse och där hans jordiska resa började.

När vi besökte S:t Katarina-kyrkan, enligt traditionen känd som Jesu Kristi födelseplats, tänkte jag på lärjungeskapets resa som vi alla befinner oss på. Jag delgav några av mina tankar om lärjungeskap under en andakt vid BYU Jerusalem Center.

Som Jesu Kristi efterföljare strävar vi efter att bli som vår Frälsare och följa hans exempel i allt vi gör. Från det ögonblick vi sätter vår fot på lärjungeskapets stig börjar synliga och osynliga välsignelser från Gud att följa oss.

Oavsett var vi är kan du och jag vandra på lärjungeskapets stig i dag. Låt oss vara ödmjuka, låt oss be till vår Fader i himlen av hela vårt hjärta och uttrycka vår önskan att komma närmare honom och lära av honom.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 22 april 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Bild
två illustrerade figurer på en stig

Att lära och följa som lärjungar

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”Gör. Bli. Övervinn. Dela med dig.

Få upplevelser är så upplyftande som att vara med missionärerna på MTC (missionärsskolan). Det var inspirerande! Kathy och jag och några av våra familjemedlemmar var nyligen där. Här följer några tankar som gäller oss alla.

Missionärer behöver utveckla en stark och tydlig förståelse av det de tror på, det de vet och det de känner. Det här har stor inverkan på vad de gör. Detsamma gäller dig och mig.

Att bli en Jesu Kristi lärjunge är mer än att bara lära sig om honom. Det kräver att vi studerar Guds ord i skrifterna, handlar i enlighet med vår tro och följer Frälsarens exempel. Att lära och följa går hand i hand.

Erfarenheterna från min mission lärde mig att lita på Frälsaren, förtrösta på honom, söka honom och låta honom trösta mig när jag gick igenom utmaningar. De här lärdomarna har väglett mig under hela mitt liv, liksom dina upplevelser har väglett dig.

Som missionärer – och som Jesu Kristi efterföljare – undervisar och hjälper vi dem som är redo att komma närmare Frälsaren. Genom våra handlingar och ord bör alla människor vi umgås med känna ett vittnesbörd om Guds kärlek till dem och vår hängivenhet mot vår Frälsare Jesus Kristus.”

Äldste Neil L. Andersen, Facebook, 23 april 2023, facebook.com/neill.andersen.

Den säkraste, snabbaste och lyckligaste vägen framåt

Bild
Äldste Gerrit W. Gong

”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft” (Filipperbrevet 4:13) …

Som unga Kristi lärjungar kommer ni att möta utmanande hinder …

Kom ihåg att förbundsstigen är den säkraste, snabbaste och lyckligaste vägen framåt. De här förbunden – tillsammans med profeter, siare och uppenbarare – fungerar som ledmarkeringar och vägleder vår resa tillbaka till vår himmelske Fader.”

Äldste Gerrit W. Gong, Facebook, 30 jan. 2023, facebook.com/gerritw.gong.

Fridsfrämjare

Bild
Äldste Ulisses Soares

”Som Jesu Kristi efterföljare främjar vi den frid som så generöst erbjuds genom honom och hans försoningsoffer.

Ett sätt vi främjar Frälsarens frid på är genom hur vi behandlar varandra. Ett av de tydligaste tecknen på att vi närmar oss Frälsaren och blir mer som han är det kärleksfulla, tålmodiga och vänliga sätt varpå vi behandlar våra medmänniskor, oavsett omständigheterna.

När vi strävar efter att utveckla egenskaper som liknar Frälsarens kan vi bli redskap för hans frid i världen enligt det mönster som han själv fastställt. Jag uppmanar er att fundera över hur vi kan förvandlas till upplyftande och stöttande människor, människor som har ett förstående och förlåtande hjärta, människor som söker det bästa hos andra, och alltid minns att om det finns ’något som är dygdigt, älskligt eller hedrande eller berömvärt, så söker vi efter detta’ (Trosartiklarna 1:13).”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 2 april. 2023, facebook.com/soares.u.

En inspirerande lärjunge

Bild
Äldste Ulisses Soares

”Mitt besök i Brasilien nyligen innefattade en oväntad – men oförglömlig – upplevelse med en inspirerande Kristi lärjunge som heter Marcos Rossi.

Marcos föddes med Hanharts syndrom, en ovanlig sjukdom som gjorde att hans armar och ben inte kunde utvecklas helt. Läkarna gav honom bara 30 år att leva, men nu när han har passerat den gränsen fortsätter han att se bortom sina begränsningar. Han är make och far, författare, surfare, skateboardåkare, sportdykare, DJ, sångare, internationell föreläsare med mera.

Vi har alla begränsningar, men det som betyder något är hur vi lär oss och växer till följd av de hinder som annars skulle kunna hejda oss. Trots sina svårigheter är Marcos tro stark. Han förstår att hans prövningar är tillfälliga. Hans tacksamhet för vår himmelske Faders eviga plan gör honom glad och motiverad varje dag.

Vår Fader vill att vi ska återvända till honom en dag och vi har fått löftet att vi kan bli fullkomnade i Frälsaren. Fram till den dagen är han med oss varje steg på vår jordiska resa. När vi vänder oss till honom finner vi glädje trots utmaningarna framför oss.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 14 aug. 2023, facebook.com/soares.u.

Daglig hängivenhet mot Gud

Bild
President Camille N. Johnson

”Vi finner lindring – från besvikelse, sorg och varje utmaning – när vi förenar våra hjärtan och sinnen med Jesus Kristus. För att komma dit och förbli i harmoni med honom ägnar vi oss åt daglig hängivenhet mot Gud, ber och studerar skrifterna. Vi omvänder oss dagligen. Vi tjänar. Vi använder ord som är ’dygdiga, älskliga eller hedrande eller berömvärda’ (se Trosartiklarna 1:13).

Allt det här inbjuder Anden att vara närvarande i våra liv. Vi lyssnar uppmärksamt efter den Helige Andens manifestationer. Vi justerar våra tankar och vad som upptar vår tid för att se till att vi ständigt tar kontakt med himlen.”

Syster Camille N. Johnson, Facebook, 29 aug. 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Din takt och din utveckling

Bild
Syster Kristin M. Yee

”Jag sprang 5 kilometer i lördags med några helt underbara kvinnor och män under en UEV-konferens i Utah som kallades ’Tillsammans i Kristus’. Jag berördes av Anden den kvällen. Vi hade så roligt och kände oss fyllda av energi när vi samlades och pratade om Kristus och sprang nära hans heliga hus. Flera liknelser kom till mig som jag vill dela med mig av till er.

För det första var det meningen att vi skulle springa i vår egen takt.

Mitt mål för det här 5-kilometersloppet var att fortsätta springa, inte stanna och slutföra det (inte ha så hög press!). När jag förberedde mig insåg jag att jag kunde springa mycket längre om jag sprang i min takt och var konsekvent. Under det här härliga loppet sprang några snabbt, några sprang långsamt, några gick och några körde vänner eller familj i rullstolar. Det handlade inte om vem som kom först eller sist utan det handlade om att uppmuntra varandra att fortsätta, göra det tillsammans och slutföra det.

Din takt och utveckling är mellan dig och Herren. Och jag tror att han inte bryr sig så mycket om hur du placerar dig i jämförelse med personen framför dig eller bakom dig. I stället tror jag att han fokuserar på att hjälpa dig fortsätta var du än befinner dig på din personliga resa tillbaka till honom. Så hitta och njut av den takt som fungerar för dig, och låt din himmelske Fader och Frälsaren stärka och upplysa dina steg!

För det andra springer vi bättre tillsammans!

Jag älskade att träffa och springa med så många enastående lärjungar till Frälsaren! Med andra bredvid mig kände jag mig motiverad att fortsätta, och avståndet kändes inte lika långt. En syster sa till mig: ’Jag kan springa så mycket bättre med dig!’ Jag älskade att vi hejade på varandra. Att hjälpa andra längs vägen gav oss faktiskt motivationen att fortsätta framåt. Jag hade på något sätt tillräckligt med luft för att kunna samtala medan jag sprang och det kändes som om jag kunde ha fortsatt. Jag tror det berodde på vilka jag sprang med och vem vi egentligen sprang för. Vi samlades i Kristus.

Och precis som vi lyfte och uppmuntrade varandra i det här 5-kilometersloppet arbetar Frälsaren ofta genom andra under jordelivets lopp för att lyfta våra bördor och ge oss styrka, uppmuntran, trygghet, tröst och ökad glädje. Han ger oss lindring genom dem som springer bredvid oss.

Sista sträckan var lång och i uppförsbacke och ledde rakt mot Saratoga Springs tempel i Utah, som lyste i kvällsmörkret. Jag ska länge komma ihåg kamratskapet och kärleken som erbjöds och mottogs när vi kämpade oss fram till mållinjen. Må vi stärka varandra och känna större glädje när vi springer tillsammans under vår resa i Kristus.”

Syster Kristin M. Yee, Facebook, 18 aug. 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Jesu Kristi exempel i vårt dagliga liv

Bild
Syster Tracy Y. Browning

”Jesus Kristus uppmanar oss att följa hans exempel i vårt dagliga liv. Och han lovar också glädje när vi försöker göra vårt bästa för att följa honom och forma våra liv efter hans. Jag har nyligen känt en större önskan att vara mer tålmodig som vår Frälsare. Jesus Kristus var det fullkomliga exemplet på tålamod i sitt jordiska liv och tjänande. Han bar allt och gjorde allt med villig underkastelse under sin himmelske Fader …

Jag älskar sången [’Jag vill gärna likna Jesus’] eftersom den representerar så mycket av det jag försöker göra varje dag, vilket är att följa vår Frälsares exempel …

I en del av versen står det: ’Jag vill gärna lika Jesus, jag vill i hans fotspår gå.’ Jag älskar det budskapet.

Vi kan lära oss mer om det i Johannes 13:15: ’Jag har gett er ett exempel för att ni ska göra som jag har gjort mot er.’ Det ger mig mäktig undervisning om att Frälsaren ger oss ett mönster att följa, att när vi söker efter honom och söker efter hans mönster så kan vi bli mer lika honom.

Så jag uppmanar dig att lära dig följande i dag: På vilka sätt vill Jesus att vi ska bli mer som han? Och var ganska avsiktlig om att försöka inkludera några av dem i ditt beteende, dina handlingar och ditt tal i dag.”

Syster Tracy Y. Browning, Facebook, 27 april 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Barn som lärjungar till Jesus Kristus

Bild
Syster Tracy Y. Browning

”Barn är kanske små till växten, men de är inte små i anden. De flesta barn använder inte stora ord, och de förklarar saker och ting väldigt enkelt. De är orädda i det de vet är sant. De förkunnar saker. Det finns inte mycket tveksamhet. Det gör deras vittnesbörd mäktiga för mig, och jag hoppas vi kan se dem som Jesu Kristi lärjungar.

Vi inbjuder dem att ingå förbund vid åtta års ålder, och det gör de. Och de är också lärjungar. När vi uppmanar dem att använda sitt lärjungeskap, ser på dem som lärjungar och behandlar dem som lärjungar, då kommer de att klara vilken ribba vi än sätter upp för dem.”

Syster Tracy Y. Browning, Facebook, 11 aug. 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Slutnot

  1. Dallin H. Oaks, ”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 41.