Liahona
Varför förändrade inte Gud mitt liv?
Januari 2024


”Varför förändrade inte Gud mitt liv?” Liahona, jan. 2024.

Unga vuxna

Varför förändrade inte Gud mitt liv?

När mitt äktenskap blev till en mardröm lärde jag mig om handlingsfrihetens kraft.

Bild
hand som håller i en penna och skriver i en öppen bok

När jag var 23 beseglades jag i templet till min idealman. Jag kan inte minnas en lyckligare dag i hela mitt liv.

Men allt det jag alltid hade förväntat mig av livet började rasa samman med svindlande fart. Min man började utsätta mig för mer och mer fysisk och känslomässig misshandel.

Det var förvirrande och smärtsamt. Jag förstod inte varför min trofasthet inte verkade göra någon skillnad i mitt äktenskap. Jag hade verkat som heltidsmissionär, hållit mina förbund, följt buden och till och med verkat som tempeltjänare. Men hur mycket jag än försökte komma närmare Jesus Kristus blev mitt äktenskap bara svårare.

När jag såg tillbaka insåg jag att även om jag under bön hade funderat på om jag skulle gifta mig med min man och hade tro på att vi skulle kunna hantera problem, hade jag ignorerat tecknen på potentiella problem som senare uppstod i vårt äktenskap.

Att hitta svar

Efter fem år av ensamhet och misshandel hade min relation till min himmelske Fader och Jesus Kristus blivit lidande. Mina förhoppningar för mitt liv hade förstörts och inte uppfyllts.

Jag kände mig nedbruten.

När det stod klart att min man var ovillig att förändra sig, började jag be Gud befria mig från min situation eller visa mig rätt väg att ta. Men när svaren jag behövde inte kom började jag skylla på min himmelske Fader som orsaken till min smärta.

Jag fortsatte att gå i kyrkan och hålla mina förbund, men mitt hjärta var fullt av förbittring över bristen på vägledning.

Så en dag insåg jag att jag hade svaret på min situation – jag behövde använda min handlingsfrihet till att agera och förändra mina omständigheter. Och jag visste vilket beslut som skulle vara bäst för mig med mitt slutliga mål att återvända till min himmelske Fader.

Till slut bestämde jag mig för att ta ett steg framåt: Jag pratade med min man, och mirakulöst nog avslutade vi vår relation på ett harmoniskt sätt.

Makten att välja

Den här svåra upplevelsen hjälpte mig att lära mig om kraften och den stora vikten av vår gudagivna handlingsfrihet.

President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, har sagt: ”När vi ser tillbaka kan vi se vilken stor skillnad en del av våra beslut har gjort. Vi gör bättre val och fattar bättre beslut om vi ser på alternativen och begrundar vad de leder till. När vi gör det följer vi president Russell M. Nelsons råd att börja med målet i sikte. Vårt mål ligger alltid utefter förbundsstigen, genom templet och till det eviga livet, den största av alla Guds gåvor.”1

Jag insåg att min himmelske Fader inte kommer att inkräkta på någons handlingsfrihet – han lät mig fatta mitt eget beslut att gifta mig med min man. Han ville inte heller tvinga min man att förändras, trots att jag höll fast vid mina förbund, för ett evigt äktenskap kräver andlig och timlig ansträngning från båda två i att följa Jesus Kristus.

När vi ställs inför svårigheter kan vi använda vår handlingsfrihet till att förändra vårt perspektiv, vår inställning och till och med oss själva. Det är handlingsfrihetens gudomliga gåva. Vår himmelske Fader vill att vi ska söka honom och Anden och sedan lita på att vi fattar de bästa besluten för våra liv.

Att vända sig till Frälsaren

Först förväntade jag mig att jag skulle läka och gå vidare snabbt från mitt destruktiva äktenskap, men processen har varit långsam och svår. Med hjälp av terapeutiska verktyg, att lyssna på profeternas budskap, läsa skrifterna, be och att känna kärlek och stöd från vänner och familj, har jag hopp om en bättre framtid. När jag använder min handlingsfrihet till att söka läkedom ser jag fram emot ett liv som innefattar förlåtelse och vackra relationer till andra, däribland Frälsaren.

Med större insikt om hur jag skulle använda handlingsfriheten i mitt liv blev min bitterhet mot Gud till förståelse, och min relation till honom kunde läka.

Detta är vad evangeliet handlar om – att göra våra egna val att komma till Kristus, handla efter råd från profeterna som uppmuntrar oss att använda vår handlingsfrihet till att lita på Herren och skapa ett vackert liv fyllt med tro.

Som syster Camille N. Johnson, Hjälpföreningens generalpresident, har sagt: ”Handlingsfrihetens storslagna princip låter oss förstås skriva våra egna berättelser … Men Jesus Kristus står redo att använda oss som gudomliga redskap … för att skriva ett mästerverk … Om [vi] har tro till att låta honom, om [vi] låter honom vara upphovsman till [vår] berättelse.”2

Att avsluta mitt äktenskap var en av de mest smärtsamma upplevelser jag någonsin har haft. Men jag har lärt mig att när vi ställs inför oväntade prövningar i livet kan vi söka andlig vägledning och fatta beslut som för oss framåt på förbundsstigen. Genom att följa vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan vi alltid ha hopp om det goda som ska komma och om deras utlovade välsignelser av frid och glädje.

Författaren bor i Chile.