Liahona
Sök flitigt och ni ska finna
Januari 2024


”Sök flitigt och ni ska finna”, Liahona, jan. 2024.

Sök flitigt och ni ska finna

Herren har uppenbarat hur vi kan söka efter sanning och vägledning i våra liv.

Bild
förstoringsglas

När min fru Regina och jag återvände hem till Brasilien efter att ha tjänat i Angolamissionen Luanda mellan 2016 och 2019 hade vi ett viktigt beslut att fatta. Vi hade sålt vårt hus före vår mission. Ett år efter hemkomsten var vi tvungna att välja mellan att köpa eller hyra ett hus. Hur skulle vi välja vad som var rätt för oss?

Ett sådant beslut är en del av de många uppgifter, aktiviteter och bekymmer i vardagen som vi alla får. Ibland kan de distrahera oss från de härliga välsignelser och förmåner som bara Jesu Kristi återställda evangelium erbjuder oss. Inför så många åtaganden och ansvar kan det vara svårt att veta vad som är sant eller vilken riktning vi bör ta. Det kan få oss att plötsligt känna oss överväldigade av enorma krav.

Som tur är har vår kärleksfulle himmelske Fader inte lämnat oss ensamma att reda ut vad som är sant eller vad vi bör göra.

Källan till all sanning

Innan vår Frälsare Jesus Kristus lämnade den här jorden lovade han sina lärjungar att Fadern skulle sända Hjälparen, eller den Helige Anden, för att välsigna dem. Jesus sa att Hjälparen ”ska lära er allt och påminna er om allt” (Johannes 14:26).

En viktig roll som den Helige Anden har är att vara sanningens uppenbarare (se Johannes 16:13). Vår himmelske Fader är källan till all uppenbarad sanning, vare sig den kommer genom profeter, siare och uppenbarare eller till oss personligen genom den Helige Anden. När vi strävar efter den Helige Andens sällskap vägleder vår himmelske Fader oss genom även de svåraste tiderna.

Be, sök och bulta

Eftersom vår himmelske Fader vill inspirera, undervisa, lära och bygga upp oss uppmanas vi: ”Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er” (Matteus 7:7, se även Lukas 11:9; 3 Nephi 14:7).

När Nephi hörde sin far Lehis ord angående synen om livets träd, sa Nephi att han ”önskade … att även jag skulle få se och höra och veta allt detta genom den Helige Andens kraft, vilken är Guds gåva till alla dem som flitigt söker honom” (1 Nephi 10:17).

Att söka sanningen kräver flit. När vi är flitiga strävar vi konsekvent, uppriktigt och energiskt efter att få veta sanningen och Herrens vilja för våra liv. Flit i att söka sanning från Herren för oss närmare honom i alla faser av våra liv.

Profeten Joseph Smith lärde sig tidigt att ett av de effektivaste sätten att finna sanning är att trofast söka svar på frågor (se Joseph Smith – Historien 1:10, 18). Vi kan ställa följande frågor medan vi söker efter sanning. Svaren ger ett mönster som vi kan följa för att lära känna sanningen.

Bild
kvinna som håller i skrifterna och ber

Vem vänder vi oss till för att få sanning?

I slutet av Mormons bok uppmanar profeten Moroni alla att fråga Gud med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus, ”om inte dessa uppteckningar är sanna”. Moroni vittnar om att Gud ”ska … uppenbara sanningen om [Mormons bok] för er genom den Helige Andens kraft. Och genom den Helige Andens kraft kan ni få veta sanningen om allting” (Moroni 10:4–5).

Gud, vår evige Fader, har upprättat ett praktiskt och tillgängligt sätt för sina barn att fråga honom (se Jakobs brev 1:5) och närma sig honom varje dag, varje timme – ja, alltid. Det här enkla men ändå mäktiga sättet är bönen.

Almas undervisning till sin son Helaman gäller oss helt och fullt: ”Ropa till Gud om allt vad du behöver.” I ”alla dina gärningar … och varthelst du går … låt alla dina tankar riktas mot Herren, ja, låt ditt hjärtas tillgivenhet tillägnas Herren för evigt” (Alma 37:36). Alma lärde: ”Rådgör med Herren i allt vad du gör, så ska han leda dig till det som är gott” (Alma 37:37). Vi behöver inte ha en viss tidpunkt eller plats för att be. Även om vi kanske inte alltid kan be högt så kan vi alltid ha en bön i hjärtat (se Alma 34:27).

Svaren vi får på våra böner kanske inte alltid är vad vi förväntar oss. Ibland kan det till och med vara tvärtemot det vi vill. Det kan också ta längre tid för våra böner att bli besvarade än vi önskar. Ibland kan de mötas av tystnad ett tag. Men vår himmelske Fader är medveten om våra behov. Hans svar kommer alltid att vara för vårt bästa. Vi behöver bara gå framåt med tro på Jesus Kristus. (Se Lukas 11:9–13.)1

Vår Frälsare och Återlösare har förkunnat att vi aldrig kommer att nå vår himmelske Fader utom genom honom. ”Jag är vägen, sanningen och livet”, sa Jesus. ”Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Johannes 14:6). Det eliminerar alla andra alternativ, eller till och med hinder, i vår kommunikation med Gud. Det är därför alla böner, tal, vittnesbörd, lektioner och så många andra saker vi gör – i kyrkan, hemma med våra familjer eller på egen hand – görs i Jesu Kristi namn.

Vad bör vår inställning vara?

För att finna sanning måste vi vara uppriktiga och ha ärliga avsikter. När vi ödmjukt åkallar vår himmelske Fader gör vi oss öppna för att handla efter de svar vi får och utvidgar vår förmåga att göra det.

Uppriktighet och ärligt uppsåt får oss att göra sådant som vår himmelske Fader vill att vi ska göra, inte vad vi vill göra. Vi visar tydligt för vår himmelske Fader att vi litar på honom när vi är ”undergivna, milda, ödmjuka, tålmodiga, kärleksfulla, villiga att underkasta oss allt som Herren anser lämpligt att lägga på oss” (se Mosiah 3:19). Genom de här egenskaperna lär vi oss förstå och lita på att vår himmelske Fader alltid gör det som är bäst för oss.

Bild
person som sitter och tittar upp på ett berg

Foto: Lee Michael Ragsdale

Hur kommer svaren?

När min fru och jag skulle bestämma oss för att köpa eller hyra ett hus bad, begrundade och pratade vi mycket om det. Så småningom kom känslan till våra sinnen och hjärtan att vi inte skulle köpa ett hus. Vi följde i tro det svar vi fick, utan att veta vad som skulle hända i våra liv.

Omkring 18 månader senare, i april 2022, blev jag kallad som generalauktoritetssjuttio. Efter generalkonferensen i april 2022 hade vi bara tre veckor på oss att lämna Brasilien för vårt första uppdrag. Att bo i ett hyreshus just då gjorde att flyttprocessen blev mycket enklare. I dag kan Regina och jag tydligt se att Herren vägledde oss i vårt beslut.

Nephi fick också enligt sin önskan. Genom att flitigt söka sanningen och tro på och lita på att hans himmelske Fader skulle uppenbara sanning för honom, blev Nephi välsignad med att se det som hans far såg. Han såg livets träd, som representerar Guds kärlek – den kärlek som är ”det mest begärliga av allt” och ”det mest glädjande för själen” (1 Nephi 11: 22, 23).

Genom den Helige Anden uppenbarar vår himmelske Fader sanning som är tillgänglig för alla hans barn. Herren uppenbarade genom profeten Joseph Smith att den Helige Anden kan tala till vårt förstånd och hjärta (se Läran och förbunden 8:2), ”gör … intryck på [våra] känslor” (Läran och förbunden 128:1), får vårt hjärta att ”brinna inom [oss]” (Läran och förbunden 9:8), fyller våra själar med glädje, upplyser vårt förstånd eller talar frid till våra oroliga hjärtan (se Läran och förbunden 11:13; 6:14–15, 22–23).

Jag vittnar om att Guds sanning skingrar tvivel och rädsla och stärker våra vittnesbörd. Tillsammans med Nephi förkunnar jag: ”För den som flitigt söker ska finna” (1 Nephi 10:19). Gud uppenbarar sanning om vi flitigt söker den, för han ”lönar dem som söker honom” (Hebreerbrevet 11:6). Och han gör det tydligt så att det inte råder något tvivel om att hans hand vägleder oss.

Slutnot

  1. Se Richard G. Scott, ”Använd dig av bönens himmelska kraft”, Liahona, maj 2007, s. 8–11.