Liahona
Utbildning – en nödvändig grund för att vi ska kunna utföra vår mission
Januari 2024


Endast digitalt

Utbildning – en nödvändig grund för att vi ska kunna utföra vår mission

Från ”The Education, the Mission, and the World”, ett tal under en andakt som hölls för elever vid Brigham Young University–Hawaii den 28 februari 2023. Gå till speeches.byu.edu för hela talet.

Världen behöver veta vad du vet om de underbara välsignelser som Jesus Kristus erbjuder dem som följer honom.

Bild
ett kollage av människor som studerar och lär sig nya färdigheter

Herren älskar dig och litar på att du ska föra hans ljus till alla som du umgås med. Han vill att ditt liv ska vara en ledstjärna för dina vänner och släktingar. Han förväntar sig att du bär vittnesbörd om att vår himmelske Fader verkligen finns – att vi alla är hans andliga barn och att hela mänskligheten därför är våra bröder och systrar. Herren förväntar sig också att du bär vittnesbörd om hans heliga mission på jorden – att han är den levande Gudens Son, att han var, att han är och att han ska komma (se Läran och förbunden 68:6).

Utbildning som ett religiöst ansvar

President Russell M. Nelson, vår profet, sa till unga vuxna i maj 2022: ”Utbildning är mycket viktigt. Jag anser det vara ett religiöst ansvar.”1 Herren ser inte utbildning som separat och åtskilt från andlighet.

Faktum är att i Läran och förbunden 88:77–78 gav han oss befallningen att ”undervisa varandra” och utlovade sin nåd för att hjälpa oss att lära oss ”allting som rör Guds rike”. Och vad är det som rör hans rike? Listan i vers 79 kanske förvånar dig eftersom den inte bara innehåller evangelieämnen som tro och omvändelse. Den innefattar också (med några av mina funderingar över hur de möjligtvis kan relatera till vad vi kan studera) följande: 

  • ”Det som är i himlen”: Stjärnorna och planeterna? Jordens atmosfär? Flygkonst? (Jag tror att äldste Uchtdorf skulle hålla med mig!) 

  • ”Det som är … på jorden”: Byggnation? Tillverkning? Industriprocesser? Informationsteknik? Hälsovetenskap och alla dess följder? Zoologi? Biologi? Biokemi? Jordbruk? 

  • ”Det som är … under jorden”: Geologi? Minerallära? Djuphavsforskning? Marinbiologi? 

  • ”Det som har varit”: Historia?

  • ”Det som är”: Aktuella händelser? Statsvetenskap? Sociologi? Företagsverksamhet? Socialpolitik?

  • ”Det som snart måste ske”: Väderprognoser? Ekonomisk projektering? Analys av tänkbara pandemier? Tekniska framsteg? 

  • ”Det som händer i hemlandet”: Inrikes angelägenheter såsom utbildning, skatter, lagar, lokala projekt för stadsutveckling och planering av matproduktion? 

  • ”Det som händer utomlands”: Utrikesfrågor? Internationella relationer? Diplomati?

  • ”Om nationernas krig och förvirring samt om straffdomarna över landet, och även i kunskapen om länder och om riken”: Olika styrelseformer, kulturer och språk? Antropologi? Konstnärliga och litterära traditioner runt om i världen?

Wow! Det är mycket mer än vi kan lära oss under en livstid. (Och jag är säker på att Herren vill att vi också ska lära oss mer!)

Och varför vill han att vi ska lära oss allt det här? 

Det är inte bara för att du ska få ett bra jobb – även om det är viktigt för honom. Utan hans vision är bredare än så, och hans avsikt har mer eviga konsekvenser. Den beskrivs så här i vers 80: ”Så att ni kan vara förberedda på allting när jag åter ska sända er att ära det kall vartill jag har kallat er, och det uppdrag varmed jag har bemyndigat er.” 

Utbildning som förberedelse för vår mission

Det här verkar vara det stora syftet med utbildning – att vara förberedd för den mission Gud har gett oss, att vara redo när han sänder oss igen. 

Några av er kanske säger: ”Sända ut mig igen? Jag har redan verkat som missionär. Ska jag sändas ut igen?” 

Faktum är att det bara finns en mission. Om du verkade som heltidsmissionär var det en underbar period när du fokuserat tjänade Herren. Men det var varken början eller slutet på den mission som han sände dig hit för att utföra. Och vilken mission är det? Tänk på de här beskrivningarna i skrifterna: 

  • ”Vi ska göra en jord på vilken [Guds barn] kan bo. Och vi ska pröva dem med detta för att se om de kommer att göra allt vad Herren deras Gud befaller dem” (Abraham 3:24–25).

  • Till Adam och Eva sa en Herrens ängel: ”Därför ska du göra allt du gör i Sonens namn, och du ska omvända dig och åkalla Gud i Sonens namn evinnerligen” (Mose 5:8). Och Adam och Eva ”kungjorde allt för sina söner och sina döttrar” (Mose 5:12).

  • Efter sin uppståndelse sa Frälsaren till Petrus: ”För mina får på bete” (Johannes 21:17), och till sina lärjungar: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut” (Matteus 28:19–20).

  • När Kristus uppenbarade sig på amerikanska kontinenten sa han: ”De gärningar som ni har sett mig göra ska även ni göra” (3 Nephi 27:21).

  • På Joseph Smiths tid sa han: ”Se, ett förunderligt verk ska snart påbörjas ibland människobarnen. Se därför till, o ni som inträder i Guds tjänst, att ni tjänar honom av allt ert hjärta, all er förmåga, allt ert förstånd och all er styrka, så att ni kan stå utan skuld inför Gud på den yttersta dagen. Om ni därför har en önskan att tjäna Gud, är ni kallade till verket” (Läran och förbunden 4:1–3).

  • Och i dag, genom Herrens levande profet president Russell M. Nelson, säger han till oss: ”Israels insamling [är] det viktigaste arbete som sker på jorden i dag. En avgörande del av denna insamling är att förbereda ett folk som är kapabelt, redo och värdigt att ta emot Herren när han kommer tillbaka, ett folk som redan har valt Jesus Kristus över den här fallna världen, ett folk som gläds i sin handlingsfrihet att kunna leva enligt Jesu Kristi högre och heligare lagar. Jag uppmanar er, mina kära bröder och systrar, att bli det här rättfärdiga folket. Värdesätt och hedra era förbund över alla andra åtaganden … [Låt] Gud råda i ert liv.”2

Om jag kunde sammanfatta vår mission, skulle jag säga att den är följande: 

  • Att hålla Guds bud, hans högre och heligare lag. 

  • Att följa Jesus Kristus av hela vårt hjärta och göra allt i hans namn. 

  • Och att tillkännage allt detta för Guds andra barn och samla dem tillbaka till honom som förberedelse för Herrens andra ankomst. 

Hur kan en utbildning hjälpa dig att förbereda dig för den här missionen? Det finns många möjliga svar på den här frågan, men här är några tankar:

  • När vi lär oss om himlen och jorden kan vi fördjupa vår vördnad för Jesus Kristus som skapade dem.

  • Att lära oss om det förflutna, nuet och framtiden kan öppna våra ögon för följderna av att lyda – och inte lyda – Guds bud genom hela mänsklighetens historia.

  • Genom att lära oss om nationernas, ländernas och rikenas förvirring kan vi bli mer lyhörda för kulturella skillnader. Ju bättre vi känner världens folks hjärtan – deras behov, deras värderingar och vad som betyder något för dem – desto bättre förberedda är vi att dela med oss av evangeliet till dem på ett sätt som de förstår, omfamnar och värdesätter. 

Jag är övertygad om att du och jag kan utföra den här missionen eftersom Jesus Kristus har utfört sin. Vår framgång beror på honom och han var trogen den mission som hans Fader gav honom – en mission som bara han kunde utföra. 

Jag vittnar om att Jesus Kristus utförde sin mission så att du kan utföra din. ”Han stakade ut stigen och visade vägen.”3 Din mission är att följa hans stig – förbundsstigen – och tillkännage den för alla. Som Lehi sa: ”Hur viktigt är det därför inte att tillkännage dessa sanningar för jordens invånare” (2 Nephi 2:8). Tillkännage det för era barn, för era bröder och systrar, för Herrens får, för alla nationer – ända till världens ände. Tillkännage det genom ord och genom exempel och berätta och lev efter det du vet om Frälsaren. Tillkännage det genom att tjäna Gud och hans barn av allt ditt hjärta, all din förmåga, allt ditt förstånd och all din styrka i detta underbara verk att samla Israel, att förbereda ett folk som är dugligt, redo och värdigt att ta emot Herren när han återvänder. 

Skyddsåtgärder mot världen

Det här är din mission, och det är verkligen en underbar mission. Världen behöver det du har att erbjuda som en Kristi efterföljare genom förbund. Utmaningen du kommer att ställas inför är att du måste leva i den här världen samtidigt som du uppfyller din viktiga mission. Och det är en komplicerad värld där motståndaren använder subtila vapen, försöker bedra dig, få det som är fel att verka rätt eller att långsamt förvränga det som ursprungligen var rätt tills det blir något fel. 

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum sa under generalkonferensen i oktober 2022: ”I vårt hektiska dagliga liv och i den tumultartade moderna värld som vi lever i, kan vi bli distraherade från de eviga ting som betyder mest genom att göra nöje, välstånd, popularitet och prominens till våra främsta prioriteringar.”4

Hur sker detta i våra liv? Det går till ungefär så här: 

  • Vi köper ett par svarta skor till jobbet. Med tiden behöver vi ett brunt par till helgerna. Sedan behöver vi ett blått par som matchar de nya kläderna vi precis har köpt, men de passar inte till favoritkläderna – vita skor skulle se bättre ut till dem. Snart har vi 10 eller 15 par skor. Men vi har fortfarande bara ett par fötter! 

  • Tillsammans med vår äkta hälft bestämmer vi att det är en viktig prioritering att umgås tillsammans som familj. I ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” står det nämligen att ”framgångsrika äktenskap och familjer skapas och bevaras genom [bland annat principen] sund rekreation”. Så vi bestämmer oss för att vår familj ska åka på en spännande ny utflykt varje år. Med tiden blir resorna längre. De sträcker sig över söndagar, till platser där det inte finns något möteshus till att kunna gå på söndagens möten. De blir också dyrare, och det slutar med att vi spenderar allt vi har – och sådant som vi inte har! Jag tror att du har hört de här orden: ”Vi köper saker vi inte behöver, med pengar vi inte har, för att imponera på människor vi inte tycker om!” Men vi lägger upp alla foton på sociala medier, och hoppas på många gillamarkeringar! 

President Nelson nämnde den här utmaningen när han sa: ”Vad innebär det att övervinna världen? Det innebär att övervinna frestelsen att bry sig mer om det som hör denna värld till än det som hör Gud till. Det innebär att lita mer på Kristi lära än på människofilosofier. Det innebär att glädjas åt sanningen, fördöma bedrägeri och bli ’Kristi ödmjuka efterföljare’. Det innebär att välja att avstå från allt som fördriver Anden. Det innebär att vara villig att ’överge’ till och med våra favoritsynder.”5

Kom ihåg de här lärdomarna från vår profet. Skriv ner dem och läs dem igen när du frestas av världsliga bekymmer: 

  • Bry dig mer om det som hör Gud till än det som hör denna världen till. 

  • Lita mer på Kristi lära än på människofilosofier. 

  • Sök och gläd dig åt evig sanning, som den återfinns i skrifterna och i levande profeters och apostlars ord. 

  • Var en ödmjuk Kristi efterföljare. 

  • Avstå från allt som driver bort Anden. Den Helige Anden är verklig, och den är en underbar gåva i ditt liv. Du kan och bör alltid söka Andens maningar. 

  • Överge dina favoritsynder! 

President Nelson citerade också det här löftet från president Ezra Taft Benson (1899–1994): 

”Män och kvinnor som överlämnar sina liv åt Gud upptäcker att han kan göra mycket mer av deras liv än de själva kan. Han

  • fördjupar deras glädje

  • ökar deras klarsyn

  • upplivar deras förstånd …

  • upplyfter deras ande

  • mångfaldigar deras välsignelser

  • ökar deras möjligheter

  • tröstar deras själar

  • ger dem vänner och

  • utgjuter frid.”6

Har världen ärligt talat något som kan jämföras med det som Herren erbjuder dig? 

Världen behöver veta vad du vet om de underbara välsignelser som Jesus Kristus erbjuder dem som följer honom. 

Herren litar på dig

Jag avslutar med det jag skrev i början: Herren älskar dig och litar på att du ska föra hans ljus till alla som du umgås med. Han vill att ditt liv ska vara en ledstjärna för dina vänner och släktingar. Han förväntar sig att du bär vittnesbörd om att vår himmelske Fader verkligen finns och om Herrens heliga mission på jorden.

Din utbildning är avgörande för din gudagivna mission. Och din mission är avgörande och behövs förtvivlat väl i världen i dag.