Liahona
Jesus Kristus i Mormons bok
Januari 2024


”Jesus Kristus i Mormons bok”, Liahona, jan. 2024.

Jesus Kristus i Mormons bok

Hur många gånger nämns Herren i Mormons bok?

Bild
Jesus Kristus betjänar folket i Amerika

Vem skulle du säga är huvudperson i Mormons bok? En del kanske föreslår Nephi, Alma eller Mormon, men den verkliga huvudpersonen är Jesus Kristus. Nephi skrev:

”Vi arbetar flitigt med att skriva för att förmå våra barn … att tro på Kristus …

Och vi talar om Kristus, vi gläds i Kristus, vi predikar om Kristus, vi profeterar om Kristus” (2 Nephi 25:23, 26).

År 1978 publicerade Susan Ward Easton en banbrytande artikel som numeriskt visade att Jesus Kristus är huvudperson i Mormons bok. Hon identifierade de olika titlarna på Jesus Kristus och visade att han nämndes vid namn eller titel 3 925 gånger i Mormons bok, vilket i genomsnitt är en gång var 1,7:e vers.1

Den här värdefulla studien belyser hur central Frälsaren är i Mormons bok. Men den underskattar avsevärt hur ofta Kristus nämns genom att exkludera pronomen som hänvisar till honom.

I slutändan är antalet hänvisningar till Jesus Kristus inte den viktigaste detaljen vi kan lära oss av Mormons bok, men varje hänvisning till honom kan lära oss om hans gudomliga natur och mission. Vi undersökte noggrant Mormons bok och letade efter alla omnämnanden av Jesus Kristus, inklusive titlar och pronomen. Vi hittade totalt 7 452 hänvisningar – i genomsnitt mer än en hänvisning per vers.2 Kristi titlar står för ungefär 50 procent av hänvisningarna till Kristus i Mormons bok, och resten kommer från pronomen.

Att söka efter Jesus Kristus är ett unikt sätt att lära sig om honom. Begrunda hur följande vers betonar honom: ”Börja tro på Guds Son, att han ska komma för att återlösa sitt folk, och att han ska lida och dö för att sona deras synder, och att han ska uppstå från de döda, vilket ska åstadkomma uppståndelsen så att alla människor ska stå inför honom för att på den yttersta dagen, domens dag, dömas efter sina gärningar” (Alma 33:22; betoning tillagd).

I syster Eastons ursprungliga studie skulle den här versen ha räknats som en hänvisning till Kristus från titeln ”Guds Son”. Men Frälsaren nämns ytterligare fem gånger. Den här versen betonar inte bara att Jesus Kristus är Guds Son utan också att han är den som ska återlösa oss genom sin eviga försoning och uppståndelse och bli vår domare.

Det kanske mäktigaste är att Kristus hänvisar till sig själv i Mormons bok. Vi läser till exempel att Frälsaren säger: ”Om människorna kommer till mig ska jag visa dem deras svaghet. Jag ger människorna svaghet för att de ska kunna bli ödmjuka, och min nåd är tillräcklig för alla människor som ödmjukar sig inför mig. För om de ödmjukar sig inför mig och har tro på mig, då ska jag göra så att det svaga blir starkt för dem” (Ether 12:27; betoning tillagd). Även om Kristi namn inte förekommer i den här versen hänvisar Frälsaren till sig själv åtta gånger. Hans roll betonas när vi söker efter Frälsaren i det här skriftstället.

Följande verser visar den personliga anknytning Frälsaren kände till varje person och vad de kände för honom:

”Stå upp och kom hit till mig så att ni kan sticka era händer i min sida och så att ni även kan känna märkena efter spikarna i mina händer och i mina fötter, så att ni kan veta att jag är Israels Gud, och hela jordens Gud, och har blivit dräpt för världens synder …

Mängden gick fram och stack sina händer i hans sida och kände märkena efter spikarna i hans händer och i hans fötter” (3 Nephi 11:14–15; betoning tillagd).

Även om vi ännu inte fysiskt kan känna på hans märken kan vi genom Mormons bok fördjupa vårt personliga vittnesbörd om Jesus Kristus.

De ofta förekommande hänvisningarna till Herren i Mormons bok hjälper oss se hans centrala roll i detta heliga verk. Att identifiera Frälsaren i Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus är ett verkningsfullt sätt att komma närmare honom.

Slutnoter

  1. Se Susan Ward Easton, ”Names of Christ in the Book of Mormon”, Ensign, juli 1978, s. 60–61.

  2. En del verser innehåller flera hänvisningar till Kristus, medan andra inte har några. I genomsnitt finns det en hänvisning till Jesus Kristus var 0,88:e vers i Mormons bok.