Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 24: Guds rige


Kapitel 24

Guds rige

Vi lægger fundamentet til et rige, som vil vare evigt - som vil blomstre i tid og evighed. Vi er en del af et værk, der er større end noget, som jordiske mennesker nogen sinde har beskæftiget sig med.1

Fra John Taylors liv

John Taylor troede fuldt og fast på, at Guds rige ville blive oprettet på jorden. Han indså, at dette værk ikke afhang af profeten Joseph Smith eller noget andet menneske, men at det til syvende og sidst ledes af Herren. Og han var indstillet på at forsvare dette værk med sit liv.

Kort tid efter John Taylors kald til De Tolv Apostles Kvorum rejste han i 1838 mod Far West i Missouri for at slutte sig til de hellige. Det var meningen, at han på vej dertil skulle tale til en forsamling i nærheden af Columbus i Ohio. Lidt inden det fastsatte tidspunkt bragte nogle brødre nyheden om, at nogle mænd havde forsamlet sig på mødestedet og havde planer om at dyppe ældste Taylor i tjære og rulle ham i fjer. Brødrene rådede ham til at aflyse mødet, fordi de var i mindretal og ikke ville kunne beskytte ham. Men ældste Taylor insisterede på at tage derhen og forkynde som planlagt og ville gøre det, om han så skulle tage alene derhen.

Da han nåede frem til den store forsamling, som var kommet for at høre ham, indledte han med at tale om, at han lige var kommet fra lande, som styres af monarker. Han talte om den ære, som han følte ved at stå på frihedens jord. Han omtalte, hvordan man havde opnået denne frihed: »Mine herrer, jeg står nu blandt mænd, hvis fædre har kæmpet for og tilegnet sig en af de største velsignelser, som menneskeheden har opnået nogen sinderetten til at tænke, tale og skrive, retten til at sige, hvem der skal regere blandt dem og retten til at tilbede Gud efter deres egen samvittighed. Disse er alle hellige menneskerettigheder, som nu garanteres af den amerikanske forfatning. Omkring mig ser jeg sønnerne af de ædle fædre, som frem for at bøje sig for tyranners befaling gav deres liv som pant og deres formue og ukrænkelige ære for at sprænge disse lænker, selv nyde frihed, give deres efterkommere den i arv eller dø i kampen derfor.«

Ældste Taylor fortsatte: »Men jeg vil også fortælle jer, at jeg har fået at vide, at I har planer om at dyppe mig i tjære og rulle mig i fjer på grund af min religiøse opfattelse. Er det den velsignelse, I har arvet fra jeres forfædre? Er det den velsignelse, som de har købt med deres dyrebare hjerteblod - jeres frihed? I så fald har I nu et offer, og vi vil yde et offer til frihedsgudinden.«

Da han havde sagt det, rev han sin vest op og udbrød: »Mine herrer: Kom med jeres tjære og fjer, jeres offer er klar. I ærværdige patrioters ånder: Se jeres vanslægtede sønners gerninger! Kom, mine herrer! Kom, siger jeg, jeg er klar!« Ældste Taylor tav i nogle få minutter, men ingen sagde noget eller rørte sig. Derefter fortsatte han sin tale og forkyndte med frimodighed og kraft i tre timer til forsamlingen.2

Som ældste Matthias F. Cowley fra De Tolv Apostels Kvorum sagde mange år efter præsident Taylors død: »Han levede, arbejdede og døde som et perfekt eksempel på sit yndlingsmotto: »>Guds rige eller intet.<«3

John Taylors lærdomme

Jorden tilhører Herren, og han er dens retmæssige hersker, dommer og konge

Hvem har skabt jorden? Herren. Hvem holder den i gang? Herren. Hvem brødf øder og skaffer klæder til millioner af mennesker, som lever på den, både hellige og syndere? Herren. Hvem opretholder alt i universet? Herren … Hvem har givet menneskene forståelse? Herren. Hvem har givet de ikke-jødiske filosoffer, ingeniører osv. hver en smule intelligens, som de har om den elektriske telegrafering, dampens kraft og anvendelse til gavn for menneskene og enhver form for opfindelse, som er kommet for dagens lys i det sidste århundrede? Herren … Hvem har ret til at regere over nationerne, styre riger og lede alle mennesker på jorden?4

Denne jord er i virkeligheden de helliges bolig og retmæssige arv. Eftersom den tilhører Jesus Kristus, tilhører den også hans tjenere og tilhængere, for vi får at vide, at »jorden med alt, hvad den rummer, tilhører Herren« [SI 24:1], og at når tingene er faldet på plads, »[skal] Den Højestes hellige … overtage kongedømmet, og de skal beholde det, og magten i kongeriget under himlen bliver givet til den Højeste hellige« [se Dan 7:18, 27], Derfor er den deres retmæssige arv.5

Skrifterne … fremstiller Kristus som deres retmæssige arving og arving til verden; de fremstiller ham som værende kommet for at sone for verdens synder, men at han derefter vil komme som dens hersker, dommer og konge.6

Kirken repræsenterer Guds riges oprettelse på jorden

Guds rige er det samme som Guds regering. Det er det samme som magt, myndighed, regering, herredømme og et folk til at regere over. Men dette princip vil ikke blive opfyldt og kan ikke blive opfyldt fuldt ud, før denne verdens riger er blevet vor Herres og hans Kristi riger, og han vil regere over dem, som der står i skrifterne [se L&P 11:15], og før hvert knæ skal bøje sig og hver tunge bekende, at han er Kristus [se L&P 88:104], til Gud Faderens ære. Den tid er endnu ikke kommet, men der er visse principper, som er forbundet dermed, som er kommet, nemlig at indstiftelsen af dette rige kunne kun ske ved ham, som er Konge og Regent, og Overhoved for denne regering, når han først meddeler sine hensigter, sine principper, sine love og sin regering for folket. Ellers ville vi ikke kende hans love.7

Hvad er det første, som er nødvendigt for oprettelsen af hans rige? Det er at oprejse en profet og lade ham forkynde Guds vilje; det næste er at have et folk, som viser lydighed mod Herren gennem denne profet. Hvis man ikke har disse ting, kan man aldrig oprette Guds rige på jorden.8

Gud ønskede at indstifte sit rige på jorden, og først måtte han organisere sin kirke for at organisere det folk, som han havde spredt blandt nationerne, og bringe dem sammen, så de kunne blive én hjord og én hyrde [se Joh 10:16], og have én Herre, én tro, én dåb og én Gud, som skulle være i alle og gennem alle [se Ef 4:5-6], og hvorved alt skulle regeres. For at muliggøre dette mål organiserede han sit hellige præstedømme, som det eksisterede i himlene.9

Nogle gange taler vi om Guds kirke, og hvorfor? Vi taler om Guds rige, og hvorfor? Fordi før Guds rige kan komme, må Guds kirke være her, og derfor var der behov for, at evangeliets principper blev forkyndt for alle nationer, som de var, dengang Herren Jesus Kristus og andre levede på jorden. Og hvorfor det? Fordi det var umuligt at indføre Guds lov blandt et folk, som ikke ville underkaste sig og lade sig lede af åbenbaringens And.10

Gud kunne ikke opbygge et rige på jorden, medmindre han havde en kirke og et folk, som havde underkastet sig hans love og var villige til at underkaste sig den. Og med en organisation af et sådant folk, som er indsamlet fra jordens nationer under ledelse af en mand, der var inspireret af Gud og var Jahves talerør til hans folk, ja, med sådan en organisation er der mulighed for, at Gud Herren kan åbenbares; der er mulighed for, at livets love kan manifesteres, og der er mulighed for, at Gud kan indføre himlens principper på jorden, og for at Guds vilje kan ske på jorden, som den sker i himlen.11

Jesus Kristus vil oprette sit rige i fuldt omfang og regere på jorden

»Komme dit rige« [Matt 6:10] … Således belærte Jesus sine disciple, da de kom til ham og sagde: »Lær os at bede« … Komme dit rige. Hvilket rige? Hvad betyder: »Komme dit rige«? Det betyder Guds herredømme. Det betyder Guds lov. Det betyder Guds regering. Det betyder det folk, som har lyttet til, og som er villige til at lytte til og efterleve Jahves befalinger. Og det betyder, at der er en Gud, som er villig til at lede og føre og støtte sit folk. Komme dit rige, så din regering må blive indstiftet, og så den evige sandheds principper, som de eksisterer i himlen, må gives til menneskene, og så disse mennesker, når de har modtaget dem, kan underkaste sig disse love og denne regering og leve gudfrygtigt, holde hans befalinger og være under hans ledelse. Komme dit rige, så forvirring, ondskab og ugudelighed, mord og blodsudgydelse, som nu findes blandt menneskene, må ophøre, og principperne om, hvad der er sandt og ret, og venlighedens, barmhjertighedens og kærlighedens principper må være hos os, ligesom de bor i gudernes hjerte.12

Jeg har vist… at Guds rige helt bogstaveligt ville blive oprettet på jorden. Det vil ikke være et spejlbillede, som nogle visionære mennesker hævder, men en håndgribelig realitet. Det vil, som jeg sagde før, blive oprettet på en rigtig jord og vil bestå af rigtige mænd, kvinder og børn, af levende hellige, som holder Guds befalinger, og af opstandne, som virkelig vil komme frem af deres grav og leve på jorden. Herren vil være konge over hele jorden og hele menneskeheden bogstaveligt talt være under hans herredømme, og alle nationer under himlen vil skulle anerkende hans bemyndigelse og bøje sig for hans scepter. De, som tjener ham i retskaffenhed, vil stå i forbindelse med Gud og med Jesus, de vil have engles betjening og vil kende fortiden, nuet og fremtiden. Og andre mennesker, som ikke måtte udvise fuld lydighed mod hans love og heller ikke blive fuldt ud belært om hans pagter, vil ikke desto mindre skulle underkaste sig hans regering fuldt ud. For det vil være Guds regering på jorden, og han vil gennemføre sine love og kræve den lydighed fra verdens nationer, som han har ret til. Satan vil ikke have lov til at kontrollere dens indbyggere, for Gud Herren vil være konge over hele jorden, og riget og rigets storhed under hele himlen bliver givet til de hellige.13

Hvilke følger får oprettelsen af Kristi rige, eller Guds regering på jorden? … Det er afskaffelse af krig, blodsudgydelse, elendighed, sygdom og synd og begyndelsen på et rige med fred, retskaffenhed, retfærdighed, lykke og fremgang. Jorden og menneskene får deres oprindelige herlighed og fortrin tilbage; ja, det er en genoprettelse af alt, som profeterne har talt om siden verdens begyndelse [se ApG 3:21].14

Herren har kaldet sine hellige til at hjælpe med at oprette sit rige

En herre i Frankrig begyndte at tale til mig og ønskede at vide, om vi tænker på at udrette noget stort i verden? Jeg fortalte ham, at vi var kommet for at forkynde evangeliet i hele verden, og at det allerede var nået ud til alle jordens hjørner. Det er ikke et værk, som vil blive udført i en lille krog, men det vil omfatte tid og evighederne. Det vil gå tilbage til evigheden og omfatte dem, som er døde for tusinder af år siden, og bringe dem ind i Guds rige. Det vil udøse velsignelser over kommende generationer og til sidst forene himlen og jorden, og det vil vi gøre i Israels Guds navn. Himlens kræfter hjælper os, og vore forfædre i den evige verden forener sig med os; for vi har fået løfte om liv nu, og også i det, som vil komme.

Vi har kun lige påbegyndt vores vidunderlige bedrift. Vi vil med tiden nå alt det, som fordums profeter har talt om … Vi vil gå frem, brødre, og ikke tænke på vores eget velbefindende, men på hvordan vi kan tilvejebringe Guds store hensigter … Sandhedens magt skal vinde frem, mørkets lænker skal brydes, Guds rige skal opbygges, og ingen magt kan hindre det.15

Vi har i årevis talt om Guds riges herredømme og regering og dets endelige oprettelse på jorden i fred og retfærdighed og ligeledes om den tid, hvor man vil kunne høre hver skabning i himlene og på jorden og under jorden, og i havet med alt, som det rummer, sige: »Ham, der sidder på tronen, og Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder« (Ab 5:13). Vi har talt om dette, men der er meget, som skal gøres i den mellemliggende tid fra nu og den uudgrundelige og storslåede fremtid. Det er ikke alt sammen kun et spørgsmål om tro, men det kræver handling; det er noget, som vi hver især og som et folk skal engagere os i, og det er ikke nogen lille bedrift.16

Vi har en stor mission at udføre - vi er nødt til at prøve at styre os selv efter Guds riges love, og vi ser det som en af de sværeste opgaver, som vi nogen sinde har påtaget os, at lære at styre os selv, vore lyster, vores temperament, vore vaner, vore følelser, vores liv, vores ånd, vores dømmekraft og at underkaste alle vore ønsker Guds riges lov og sandhedens And. Det er meget vigtigt at tage del i opbyggelsen af Guds rige, som vi her har begyndelsen til.17

Frygt Gud; udfør retfærdige gerninger; efterlev jeres religion; hold budene og ydmyg jer for ham; vær ét, og vær forenet med det hellige præstedømme og med hinanden, og jeg vil fortælle jer i Guds navn, at Zion vil rejse sig og skinne, og Guds magt vil hvile over hende, hendes herlighed vil manifesteres, og vi vil glæde os i fylden af fredens evangeliums velsignelser; og Guds værk vil vinde frem og vokse, indtil denne verdens riger vil blive vor Gud Kristi riger [se Åb 11:15], og alle væsener i himlen og på jorden og under jorden siger: »Pris og ære og magt, kraft, vælde og majestæt og herredømme til ham som sidder på tronen og til 9 Lammet i evighedernes evigheder [se Åb 5:13].18

Forslag til studium og samtale

  • Hvorfor er Jesus Kristus den retmæssige arving til og regent over jorden? Hvordan burde denne viden påvirke jeres forhold til ham?

  • Hvorfor var genoprettelse af Kirken nødvendig for at oprette Herrens rige på jorden? Hvad har I som medlemmer af Kirken lært om at forberede sig til at leve i Herrens nærvær? Hvordan kan jeres tjeneste i Kirken bidrage til at oprette Herrens rige?

  • Hvordan har I set Kirken vokse og udvikle sig hen mod oprettelsen af Guds rige på jorden? Hvad kan I gøre selv og som familie for at hjælpe med at oprette Guds rige på jorden?

  • Præsident Taylor talte om de store velsignelser, som vi vil få, når Frelseren kommer igen for at regere over sit rige i tusindårsriget. Hvordan vil livet på jorden være i tusindårsriget? (Se også L&P 29:11; 43:29-32; 101:22-35; 10. Trosartikel).

  • Præsident Taylors personlige motto var: »Guds rige eller intet!« Hvilke eksempler har I set på folk, som har den samme overbevisning? Hvad betyder dette motto for jer? Hvad tror I, at resultatet ville blive, hvis vi som medlemmer af Kirken tog dette motto til os?

Relaterede skriftsteder: Dan 2:26-45; Matt 6:33; L&P 45:1; 65; 104:58-59.

Noter

  1. Times and Seasons, 15. juli 1844, s. 578.

  2. Se B. H. Roberts, The Life of John Taylor, 1963, s. 47, 53-55.

  3. I Kate B. Carter, saml., Our Pioneer Heritage, 20 bind, 1958-1977, 7:218.

  4. Deseret News (Weekly), 11. nov. 1857, s. 283; afsnitsinddeling ændret.

  5. The Government of God, 1852, s. 72-73.

  6. The Government of God, s. 74.

  7. The Gospel Kingdom, udv. G. Homer Durham, 1943, s. 205.

  8. The Gospel Kingdom, s. 214.

  9. The Gospel Kingdom, s. 208-209.

  10. The Gospel Kingdom, s. 210.

  11. The Gospel Kingdom, s. 210.

  12. The Gospel Kingdom, s. 205-206.

  13. The Gospel Kingdom, s. 207-208.

  14. The Gospel Kingdom, 216; afsnitsinddeling ændret.

  15. Millennial Star, l.dec. 1850, s. 361-362; afsnitsinddeling ændret.

  16. The Gospel Kingdom, s. 211.

  17. The Gospel Kingdom, s. 214.

  18. Deseret News: Semi-Weekly, 27. jan. 1880, s. 1.

Billede
John Taylor and men

Selv i modgang vidnede John Taylor frimodigt om sandheden og arbejdede utrætteligt for Guds riges oprettelse.

Billede
Jesus Christ

Når Kristus kommer igen for at oprette sit rige på jorden, vil han indlede »et rige med fred, retskaffenhed, retfærdighed, lykke og fremgang.«