2002
Troens lydighet
Juli 2002


Troens lydighet

”Troens lydighet” handler om tillit. Spørsmålet er ganske enkelt: Stoler vi på vår himmelske Fader? Stoler vi på profetene?

I den verden vi lever i, er ikke alt slik det later til å være. Det hender at vi ikke er klar over de sterke kreftene som påvirker oss. Skinnet kan virkelig bedra.

For noen år siden hadde jeg en opplevelse som understreker dette, hvor utfallet kunne ha vært tragisk. Min kones fetter og hans familie var på besøk fra Utah. Det var en fredfylt sommerdag på Oregon-kysten, og vi fisket i havet. Vi hygget oss med å fange laks, da jeg av en eller annen grunn snudde meg og fikk se en 2,5 meter høy bølge som kom mot oss. Jeg rakk så vidt å rope ut en advarsel før bølgen traff båtens bredside. Merkelig nok holdt båten seg på rett kjøl, men Gary, fetteren vår, ble slengt overbord. Vi hadde alle redningsvester, og klarte med en viss anstrengelse å manøvrere båten, som var halvfylt med vann, til der han fløt og fikk trukket ham ombord.

Vi hadde blitt truffet av det som kalles en brottsjø. De forekommer sjelden og er umulige å forutsi. Senere fant vi ut at fem mennesker hadde druknet langs kysten av Oregon og Washington den dagen, i tre separate båtulykker. Alle ble forårsaket av den samme brottsjøen, som tilsynelatende uten grunn hadde vellet frem under havoverflaten. Da vi dro ut til sandbanken, var havet stille og rolig og ga intet tegn til fare. Men havet viste seg å være svært villedende og slett ikke hva det lot til å være.

På vår ferd gjennom livet må vi alltid være årvåkne for det som er villedende og annerledes enn det later til å være. Er vi ikke forsiktige, kan livets brottsjøer være like dødelige som havets.

En av djevelens snikende taktikker er å få oss til å tro at betingelsesløs lydighet til Guds bud og prinsipper er blind lydighet. Målet hans er å få oss til å tro at vi burde følge våre egne verdslige manerer og selviske ambisjoner. Dette gjør han ved å overbevise oss om at ”blind” etterfølgelse av profetene og adlydelse av budene er det samme som ikke å tenke selvstendig. Han lærer oss at det er mindre intelligent å gjøre noe bare fordi vi blir bedt om å gjøre det av en levende profet eller av profeter som snakker til oss gjennom Skriftene.

Vår betingelsesløse lydighet til Herrens bud er slett ikke blind lydighet. President Boyd K. Packer lærte oss dette under generalkonferansen i april 1983. ”Siste-dagers-hellige er ikke lydige fordi de tvinges til å være lydige. De er lydige fordi de kjenner visse åndelige sannheter og har besluttet, som et uttrykk for sin egen handlefrihet, å adlyde Guds bud … Vi er ikke lydige fordi vi er blinde, vi er lydige fordi vi kan se.” (”Handlefrihet og kontroll”, Lys over Norge, okt. 1983, s. 115.)

Vi kan kalle dette ”troens lydighet”. I tro forberedte Abraham lydig Isak for ofring, i tro hentet Nephi lydig messingplatene, og i tro hopper et barn lydig fra en høyde og inn sin fars sterke armer. ”Troens lydighet” handler om tillit. Spørsmålet er ganske enkelt: Stoler vi på vår himmelske Fader? Stoler vi på profetene?

En annen måte djevelen forsøker å bedra oss på, er å få oss til å tro at verdens visdom og lærdom er den eneste kunnskapskilden vi bør følge. Profeten Nephis bror, Jakob, forsto djevelens plan og ga følgende advarsel:

”O, hvor listig er ikke den ondes plan! O, hvor stor er ikke menneskenes forfengelighet, skrøpelighet og dumhet! Når de er lærde, tror de at de er vise og lytter ikke til Guds råd, for de setter det til side og innbiller seg at de vet alt av seg selv. Derfor er deres visdom dumhet, og den gagner dem ikke. Og de skal omkomme” (2. Nephi 9:28).

Jakob sa ikke at vi ikke skulle være lærde. Han fortsatte med å si at det er godt å være lærd hvis man lytter til Guds råd.

Noen innbiller seg at de kan velge hvilke av Guds bud de vil følge. De kaller mange av budene småting som kan utsettes, fordi de ikke virker livstruende eller altfor viktige, slik som å be, helligholde sabbatsdagen, lese i Skriftene, betale tiende, gå på de møtene vi skal og så videre.

Vår himmelske Fader kommuniserer på en svært tydelig måte med sine barn. I evangeliets læresetninger finnes ingen utydelig lyd, noe apostelen Paulus omtaler (se 1. Kor. 14:8). Det er ingen tvil om meningen av det som sies, eller av tilskyndelser fra Ånden. Vi er ikke overlatt til oss selv. Vi har Skriftene, profetene, kjærlige foreldre og ledere.

Hvorfor går vi noen ganger i feil retning? Hvorfor lar vi oss påvirke av djevelens bedrag? Svaret på bedraget kan være enkelt i teorien, men noen ganger vanskelig i praksis. President Harold B. Lee snakket på oktoberkonferansen i 1970 om Herren, djevelen og hvordan vi kan møte djevelens bedragerske kraft.

”Vi skal gjennom mange prøvelser før Herren er ferdig med Kirken og verden i denne evangelieutdelingen … Satans innflytelse vil øke, vi ser det overalt … Vi må lære å gi akt på ordene og budene Herren vil gi gjennom sin profet … Enkelte ting vil kreve tålmodighet og tro.” (Conference Report, okt. 1970, s. 152.)

Så kom president Lee med en advarsel, da han sa at vi kanskje ikke alltid vil like det som kommer fra Kirkens ledere, fordi det kan være i strid med våre personlige oppfatninger eller forstyrre noe av vårt sosiale liv. Dersom vi imidlertid vil lytte og gjøre dette som om det kom fra Herren selv, vil vi unngå å bli bedradd og store velsignelser vil komme vår vei.

Det bringer oss tilbake til lydighet. Slik vil det alltid være. Det hører med til planen for evig lykke. Jeg vet ikke om noen læresetning som er viktigere for vårt velbefinnende i dette livet og det neste. Alle Skriftene lærer oss om lydighet, og hver eneste apostel og profet som har levd, har undervist om lydighetens prinsipp.

Noen ganger er det nødvendig å være lydig selv når vi ikke forstår grunnen til loven. Det krever tro å være lydig. Profeten Joseph Smith sa om lydighet at uansett hva Gud fordrer av oss, er det rett, selv om vi kanskje ikke vet hvorfor før mye senere. (Se Profeten Joseph Smiths læresetninger, s. 193.)

Jeg er takknemlig for at vi hadde redningsvestene på den sommerdagen på havet. Jeg er takknemlig for at vi klarte å unngå tragedien som ble påført andre av den brottsjøen. Det er min bønn at vi må fortsette å bruke lydighetens redningsvest for å unngå tragedien som med sikkerhet vil komme om vi lar oss lure og følger djevelens fristelser.

Jeg vitner for dere om at vår Fader i himmelen lever, at han elsker oss og at vi gjennom betingelsesløs lydighet til hans bud igjen kan få være sammen med ham og hans Sønn Jesus Kristus, vår Frelser og Forløser, i Jesu Kristi navn, amen.