2002
Noen grunnleggende læresetninger fra Joseph Smiths historie
Juli 2002


Noen grunnleggende læresetninger fra Joseph Smiths historie

Konvertering er en personlig og åndelig prosess. Enhver må selv undersøke disse ting.

Joseph Smiths historie ble skrevet for å fortelle om gjenopprettelsen av Kirken i disse siste dager. Historiens kjerne er en demonstrasjon av tillit til Herrens løfter og en kilde til glede og visshet for alle dem som tror.

Jeg har lest den mange ganger under ulike omstendigheter. Den imponerte meg som barn. Den var en veiledning og kilde til styrke i tenårene. Jeg fortalte den med mot og entusiasme som ung misjonær, og selv nå fortsetter den å fylle meg med forundring og dyp takknemlighet. Siden Joseph Smith først skrev den ned, har det fortsatt å være en velsignelse og en troens gave, en arv til den oppriktig troende. Den er en åpen invitasjon til dem som søker sannheten, og en stadig utfordring til den som ikke tror.

Til dere som ennå ikke er medlem av Kirken, foreslår jeg at dere leser Joseph Smiths vitnesbyrd med et åpent sinn og ærlig hensikt. Dere vil føle hans oppriktighet og lære om etableringen av Kirken, som ble gjenopprettet på mirakuløst vis!

Selv om denne fascinerende historien har rikelig med åndelig innhold, skal jeg begrense bemerkningene mine til fem prinsipper, som i likhet med det de gjorde for den unge profeten, vil hjelpe dere å lære Gud å kjenne.

1. Prinsipp: Ha et oppriktig ønske om å kjenne sannheten

Joseph Smith hadde et intenst ønske om å kjenne Gud og å gjøre hans vilje. Du kan ha det samme ønsket, og Gud selv kan lede deg til sannheten. Når du gjenkjenner sannheten, må du gjøre alt du kan for å leve i harmoni med den.

2. Prinsipp: Se viktigheten av å lese i skriftene

Joseph Smith kjente dem fordi han studerte dem. Han sa:

”Jeg leste en dag 5. vers av det første kapittel i Jakobs brev, som lyder: Men dersom noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud, han som gir alle villig og uten onde ord – og den skal gis ham” (JS – H v. 11).

Under sitt korte virke fikk Joseph Smith også mange andre viktige åpenbaringer som resultat av å lese Skriftene. Du må studere dem for å lære å kjenne Gud, som er kilde til all sannhet.

3. Prinsipp: Lær verdien av bønn

Den unge Joseph sa:

”Omsider kom jeg til den konklusjon at jeg enten måtte forbli i mørke og forvirring, eller gjøre som Jakob anviste, det vil si: be Gud om hjelp …

Det var første gang i mitt liv at jeg gjorde et sådant forsøk. Selv i all min lengsel og søken hadde jeg aldri gjort noe forsøk på å be høyt.

… Jeg knelte ned og begynte å oppsende mitt hjertes ønske til Gud.

… Jeg hadde funnet ut at Jakobs vitnesbyrd var sant – at den som manglet visdom, kunne be til Gud og bli gitt uten onde ord” (JS – H v. 13–15, 26).

Vår himmelske Fader, som en fullkommen far, kjenner alle dine åndelige og materielle behov og ønsker å velsigne deg. Derfor har han gitt budet om å søke ham og atspørre ham.

Joseph fikk vite sannheten fordi han ba. I vår tid vitner også millioner av medlemmer av Kirken om at gjenopprettelsen virkelig har skjedd, fordi de har fulgt rådet om å spørre Herren i tro. Du har den samme rett til å få svar på dine bønner fordi et vitnesbyrd er en gave Gud kun gir til dem som spør med ærlig hensikt. Prøv det, og løftet vil bli oppfylt.

4. Prinsipp: Oppdag velsignelsen ved meditasjon

Joseph Smith mediterte ofte. Han grunnet, analyserte, sammenlignet og forsøkte å finne svar på det han leste i Skriftene. Han sa:

”Under denne opprørte tid ble mitt sinn tilskyndet til alvorlig overveielse, og jeg ble grepet av sterk uro … Jeg sa ofte til meg selv: … Hvilket av disse trossamfunn er det rette, eller er ingen av dem sanne? Dersom ett av dem er det rette, hvilket er det så, og hvorledes kan jeg få vite det?” (JS – H, v. 8, 10, 12).

Å meditere omkring evige sannheter er å grunne og spørre oss selv, om og om igjen: ”Hvordan kan jeg få vite det?” ”Hvordan har andre fått vite det?” Hvordan kan du få kunnskap om disse tingene? Vær snill å meditere seriøst over det.

5. Prinsipp: Opplev gleden ved å gå i kirken

I sitt ønske om å kjenne sannheten gikk Joseph Smith til forskjellige trossamfunn i sitt nærområde. Om sin opplevelse med Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus beskrev han tydelig instruksen han fikk angående andre kirker:

”Jeg spurte de personer som sto over meg i lyset, hvilket av de mange trossamfunn som var det rette, og hvilket jeg skulle slutte meg til.”

”… Det var ikke min plikt å slutte meg til noen av dem, men vedbli å være som før inntil jeg mottok ytterligere veiledning.” (JS – H, v. 18, 26).

Alle trenger vi å lære Guds rike på jorden å kjenne og å få et vitnesbyrd om dets sannhet. Vi går i Kirken for å føle Ånden, lære hans læresetninger, fornye våre pakter og motta frelsens og opphøyelsens ordinanser for å kunne vende tilbake til Guds nærhet med våre familier. Dere er hjertelig velkommen til Kirken for å se alt dette selv.

Konvertering er en personlig og åndelig prosess. Enhver må selv undersøke disse prinsippene. Det er ikke nok å gjøre et halvhjertet forsøk, ledsaget av tvil, frykt eller manglende tillit. Gud lover, på grunn av sin barmhjertighet, at han vil besvare våre bønner i forhold til vår oppriktighet. Bare de som søker med ærlig hensikt, vil få svar, som en gave fra Gud gjennom Den hellige ånd.

Den hellige ånd kalles også Trøsteren og Talsmannen. Vi er ham takk skyldig for vår kunnskap og vårt vitnesbyrd om at Kristus er Guds Sønn.

Etter dåpen, dersom du forblir trofast mot dine pakter, vil du ha Den hellige ånds konstante veiledning, gjennom tilskyndelser, følelser, drømmer og advarsler.

Historien og Skriftene forteller oss om mennesker som hørte, snakket med eller på annen måte fikk konkrete beviser på Guds eksistens og hans plan for vår frelse. Likevel var det mange av dem som ikke forble trofaste mot sin overbevisning.

Av dette forstår vi at det ikke kommer an på hva vi lærer gjennom våre fysiske sanser, men på det som kommer under innflytelse av Den hellige ånd, som lar oss forstå Guds hensikter og følge ham.

De som har lært disse grunnleggende prinsippene og slutter å praktisere dem, mister lyset og veiledningen som hjelper dem å forstå Gud og hans profeter. Det ytre tegnet vi ser er at de distanserer seg, blir mindre aktive eller til og med strider mot Kirken. Det indre tegnet er at de har sluttet å praktisere en eller flere av disse fem tingene:

  1. De har ikke lenger et oppriktig ønske om å kjenne all sannhet.

  2. De leser ikke lenger i Skriftene.

  3. De ber ikke lenger.

  4. De mediterer ikke lenger over sannheter.

  5. De går ikke lenger i kirken.

Det er stort at i en tid med stor religiøs forvirring, da han ikke ennå var 15 år gammel, tross motstand og til og med forfølgelse, utviste Joseph Smith tålmodig og ivrig lydighet og viste oss den enkle, men effektive måten å komme nærmere Gud på.

Denne prosessen fordrer at vi lærer, linje på linje og bud på bud, litt nå og litt da, til vi utvikler tro og en klar forståelse av vårt guddommelige potensial (se 2. Nephi 28:30).

Det er vårt ansvar å daglig styrke de inntrykkene vi føler gjennom Ånden, ved konstant å anvende disse fem prinsippene.

Det er min bønn at vi stadig må gjøre dette, i Jesu Kristi navn, amen.