2002
Styrk hjem og familie
Juli 2002


Styrk hjem og familie

Tre prinsipper som vil hjelpe dere å styrke deres hjem og familie, er omsorg, offer og bønn.

Da vi så OL 2002 nærme seg avslutningen, kunne vi ikke annet enn minnes de utøverne som fikk gullmedaljer. Det var så mange idrettsutøvere med mange års forberedelser bak seg som kom sammen for å konkurrere og forhåpentlig vinne. Som unge kvinner i Kirken forbereder også dere dere og konkurrerer om en medaljong mens Ånden brenner klart inni dere.

Unge kvinners program kan være et utmerket treningsgrunnlag til å hjelpe dere alle å nå deres mål, og Unge kvinners tema er en konstant påminnelse om at vi ikke er alene i konkurransen. Vi er på Herrens lag, og han vil alltid være der for å hjelpe oss å vinne gullet.

Som Guds døtre kan noen av dere ha store sportslige talenter, men dere er alle velsignet med mange talenter og gaver. En av de mest meningsfylte gaver er deres evne til å ”styrke [deres] hjem og familie”, et nytt uttrykk som har blitt tilføyd Unge kvinners tema. Gjenkjenner dere disse ordene? En av oppgavene som er gitt oss som piker og kvinner i riket, er å elske og styrke våre familier.

I kveld er det min bønn at Ånden vil brenne i dere, at dere vil få et større ønske om å styrke deres familie nå og forberede dere til deres fremtidige familie. Skriftene er fulle av eksempler som lærer oss hvordan vi skal styrke våre familier. Det finnes ingen større lærer enn Frelseren. Når dere studerer hans læresetninger og følger hans eksempel, kan dere gjøre deres familieliv bedre. La oss snakke om tre prinsipper som vil bidra til å styrke deres hjem og familie:

  • Omsorg

  • Offer

  • Bønn

Omsorg

Hvem liker ikke å leke med et lite barn eller holde en nyfødt i sine armer? Som kvinner er vi født med en naturlig evne til å være glad i andre og vise dem omsorg. Å vise omsorg betyr å støtte hverandre, å oppmuntre hverandre, å styrke og elske hverandre. Gjør vi dette i våre familier?

Frelseren har selv vist oss hvordan det skal gjøres. Mange ganger sa han: ”Hvor ofte har jeg ikke samlet eder som en høne samler sine kyllinger under sine vinger og pleiet eder” (3. Nephi 10:4).

Når dere samles som familie, kan du gjøre så mye for å innby en enhetens ånd. Når la du sist armene rundt mor eller far og takket dem for alt de gjør? Foreldre står for det meste av omsorgen, men de trenger også omsorg selv.

Som kvinner kan vi samle våre små kyllinger under våre vinger med kjærlighet og ømhet. Jeg iakttok nylig en ung mor som snakket til sitt to år gamle barn. Da hun gråt og moren ikke forsto hva hun ønsket, sa moren: ”Ikke gråt. Bruk ord. Fortell meg hva du er lei for.” Hun viste dette to år gamle barnet så stor respekt at barnet sluttet å gråte og ”brukte ord”. Denne unge moren lærer hvordan hun skal gi omsorg.

Da vår Fader i himmelen introduserte Frelseren for verden, utviste han god omsorg ved å bruke en mild røst. I Skriftens språk heter det: ”De hørte en røst, og det var som om den kom fra himmelen … Det var ikke en skarp røst, heller ikke var det en høy røst, og skjønt det var en mild røst, gjennomtrengte den dem som hørte den til det innerste” (3. Nephi 11:3).

I vårt hjem kan dette være et forbilde på hvordan vi skal snakke til våre familiemedlemmer. La oss ikke bruke en høy røst, men en mild røst når vi snakker til dem vi er glad i. Det er slik vår himmelske Fader taler til sine barn.

Offer

Det andre prinsippet er offer. Som unge kvinner lærer dere å ofre hver dag. Vi er så imponert over alt det gode dere gjør:

  • Dere passer barn etter skoletid når deres mødre må arbeide. Dere hjelper til med å lage middag og legge småbarn.

  • Dere går ikke på fester i helgene, men holder dere hjemme fordi dere ikke vil se upassende filmer, uansett aldersgrense.

  • Tusenvis av dere står opp klokken fem hver morgen for å komme til Morgen-seminar før dere går på skolen.

Frelseren er så stolt av dere. Han vet hva dere går gjennom. Han forstår hvor hardt det er for dere å ofre. Frelseren lærte oss å ofre. Han ofret sitt liv for hele menneskeheten.

Etter sin oppstandelse var det første han underviste nephittene om, hvordan han hadde ofret. Han sa: ”Jeg har drukket ut den bitre kalk Faderen har gitt meg, … jeg har lidd alt etter Faderens vilje” (3. Nephi 11:11). Han hadde gjort det hans himmelske Fader ville han skulle gjøre.

Vår himmelske Fader ønsker at vi skal skape en rettferdig familie. Å bli hustru og mor kan nok begrense dine karrieremuligheter, men det kan være ytterst givende. Jeg husker at jeg som ung mor spilte en sang for småpikene mine mens de danset rundt i rommet. Den er kanskje litt banal, men den sier jo alt:

Når jeg blir stor, vil jeg være mor og ha en familie,

ett lite, to, tre småbarn selv.

Av alle jobber vil jeg ikke ha noen annen.

Jeg vil ha en familie …

og jeg vil elske dem dagen lang

og gi dem kaker og melk og gule ballonger.

Og kose med dem når noe går galt,

og lese for dem og synge søte sanger.

(Janeen Brady, ”I Want to Be a Mother”, i Beloved Songs [1987], s. 10–13.)

Dere skjønner poenget. Å være mor er en stor velsignelse, ikke et offer.

Bønn

For det tredje, Frelseren lærer oss å be.

Når du hjelper til med å styrke familien, må bønn være en konsekvent og daglig del av ditt liv. Bønn vil beskytte deg mot det onde, gi deg fred og hjelpe din familie å elske hverandre mer.

Da Frelseren besøkte nephittene, hadde han bare noen få dager til å undervise dem i evangeliets fylde. Mye av den tiden fokuserte han på bønn. Visste dere at i kapittel 17 til og med 20 i 3. Nephi nevnes bønn ca. 38 ganger? Mange ganger befalte han folket å be. Han knelte på bakken og ba for dem. Han lærte dem hvordan de skulle be. Han velsignet de små barna og ba til Faderen for dem. Han befalte dem at de alltid skulle be i sine hjerter.

Kanskje dere kunne ta med dere Skriftene til en GUF-aktivitet og lese disse fire kapitlene høyt og understreke ordet bønn hver gang det nevnes – og fortelle hverandre historier og vitnesbyrd om bønnens kraft. Jeg lover at dere vil føle Herrens ånd og utvikle et sterkere vitnesbyrd om bønn.

Våre profeter har sagt at de ikke er bekymret for de unge som ber to ganger om dagen. Så hvis de ikke er bekymret for oss, trenger vi ikke være bekymret for oss selv, så lenge vi ber oppriktig to ganger om dagen.

Lytt til noe fantastisk som profeten Joseph Smiths mor fortalte om den kvelden han gikk for å hente gullplatene. Hun skriver: ”[Den kvelden] satt jeg oppe svært lenge … Ca. klokken tolv kom Joseph inn … og spurte om jeg hadde en kiste med lås og nøkkel … og da jeg ikke hadde en slik, ble jeg svært urolig … Men Joseph … sa: ‘Ikke bekymre deg, jeg klarer meg bra … uten den. Ta det med ro, alt er i orden.’”

Like etterpå dro Joseph og Emma avsted med hest og vogn. Hør nå hva hans mor sier: ”Jeg tilbragte natten i bønn og påkallelse til Gud, for jeg fikk ikke sove på grunn av min engstelse.” De inderlige bønnene fra en mor, en rettferdig Guds datter, trøstet profeten og beskyttet gullplatene. Gjennom årene bidro hennes stadige bønner til å styrke hennes hjem og familie. (Se Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith, red. Preston Nibley [1979], s. 102.)

Hvordan kan du bruke bønn for å styrke din familie? Vår himmelske Fader elsker deg så høyt, han vil at du skal tale til ham. Hvilke vanskeligheter du enn har, så kan du be om alt.

  • Du kan be om hjelp til å holde familieregler, som å komme hjem til riktig tid.

  • Du kan be om at din familie vil få et ønske om å studere Skriftene sammen.

  • Du kan be om at du må kommunisere bedre med mor eller far.

  • Du kan be om at du må være mer tålmodig overfor en søster eller bror og hjelpe dem å løse problemer.

Be angående problemer som uroer deg! Gi ikke opp. Vår himmelske Fader kan og vil besvare dine bønner. Jeg har fått mange bønner besvart. Jeg har også bedt mange bønner som ennå ikke har blitt besvart. Våre bønner vil bli besvart i Herrens tid når vi er rede.

I kveld har jeg snakket om tre prinsipper som vil hjelpe dere å styrke deres hjem og familie:

  • Omsorg

  • Offer

  • Bønn

Frelseren, vår Forløser og venn, har vist oss veien. Når dere praktiserer hans læresetninger, kommer dere kanskje aldri til å vinne en olympisk sølv- eller gullmedalje, men når dere gjør dere fortjent til Unge kvinners medaljong, kan dette gi en langt større belønning og bidra til å holde Den hellige ånds ild klart brennende i dere. Jeg ber om at dere, når dere studerer og utvikler kjærlighet til Skriftene, vil oppdage flere måter å styrke deres hjem og familie på, i Jesu Kristi navn, amen.