2005
OPIMME JOSEPH SMITHILTÄ
Huhtikuu 2005


OPIMME JOSEPH SMITHILTÄ

Joseph Smith oli vasta 14-vuotias, kun hänen halunsa tietää totuus johdatti hänet hänen kotinsa lähellä olevaan metsikköön rukoilemaan. Vastauksena hänen rukoukseensa Isä Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus ilmestyivät hänelle. He puhuivat hänelle, opettivat häntä ja vastasivat hänen rukoukseensa.

Joidenkin on vaikea uskoa tähän ensimmäiseen näkyyn ja moniin muihin kirkon palautuksen ihmeellisiin tapahtumiin. On kuitenkin olemassa ihmisiä, jotka tietävät, että sellainen näky todella tapahtui keväällä 1820 eräässä lehdossa eräällä pienellä maatilalla New Yorkin osavaltiossa. Seuraavassa on ajatuksia eri puolilla maailmaa asuvilta 14-vuotiailta, jotka uskovat koko sydämestään, että Joseph Smith on Jumalan profeetta.

Ihailen Joseph Smithiä kaiken sen tähden, mitä hän joutui kokemaan ollessaan vasta teini-ikäinen. Kaiken sen keskellä hän oli kuitenkin uskollinen ja hänen silmämääränään oli vain Jumalan kunnia.

Hän on opettanut minulle monia asioita: kuuntelemaan Pyhää Henkeä, tekemään oikein ja puolustamaan sitä, mikä on totta.

Tiedän, että hän oli Jumalan profeetta ja että hän palautti tosi kirkon. Ilman häntä meillä ei olisi evankeliumin täyteyttä enkä minä olisi tässä, missä nyt olen. Se tekee minut nöyräksi. Olen kiitollinen palautetusta kirkosta.

Viliame Malani, Samabulan 1. (englanninkielinen) seurakunta, Suvan pohjoinen vaarna, FidÏi

Joseph Smith oli hyvin urhea tehdessään kaiken sen, mitä hän teki. Mutta häntä oli myös valmistettu hyvin, koska ei näkyä anneta kenelle tahansa. Sen täytyy olla joku, jota on valmistettu.

Pyhän Hengen kuiskauksia noudattamalla nykypäivänkin nuoret voivat saada aikaan monia hyviä asioita, jos päätämme tehdä ne.

Tiedän, että Joseph Smith näki Isän ja Pojan ja että Vapahtaja neuvoi häntä olemaan liittymättä mihinkään kirkkoon. Tiedän myös, että Joseph Smith oli hyvin urhea ja että hän kuoli puolustaessaan evankeliumia. Ja tiedän, että jos tutkimme pyhiä kirjoituksia, rukoilemme sydämemme pohjasta, olemme kuuliaisia ja uskomme Isään ja Poikaan, niin voimme palata Heidän kasvojensa eteen.

Camila Eugenia Bardi Aguirre, Buenos Airesin seurakunta, Los Alpesin vaarna, Cartagena, Kolumbia

On tärkeätä tietää, että Joseph Smith saattoi rukoilla ja saada vastauksen rukouksiinsa. Mutta minun on tärkeätä tietää myös se, että minäkin voin saada omiin rukouksiini vastauksen Jumalalta.

Tiedän, että profeetta Joseph Smith kesti monia vaikeuksia. Tiedän, että hänen ansiostaan kirkko palautettiin, että pappeus on palautettu maan päälle ja että me tiedämme enemmän taivaallisesta Isästä ja Vapahtajasta. Yritän seurata hänen hyvää esimerkkiään, mutta se on vaikeaa. Joskus minulta puuttuu uskoa. Mutta sitten ajattelen, mitä hän joutui kokemaan, mitä hän kesti meidän vuoksemme, ja se antaa minulle rohkeutta olla vähän vahvempi, kestää vähän pidempään. Tiedän, että me kuulumme tosi kirkkoon ja että olemme suuressa kiitollisuudenvelassa Joseph Smithille.

Randy Horita Temarohirani, Mahun seurakunta, Tubuain piiri, Australsaaret

Herra vastasi Joseph Smithin rukoukseen. Hän vastaa nuorten rukouksiin. Voin tuntea Hänen vastaavan minunkin rukouksiini. Eräänä päivänä ystäväni ja minun välillä tapahtui jotakin kurjaa. Myöhemmin lukiessani Liahonaa luin kohdan, jossa sanottiin: ”Rakastakaa vihamiehiänne” (Matt. 5:44). Se auttoi minua pääsemään tapahtuneen yli, ja meistä tuli jälleen ystäviä. Tunnen, että se oli vastaus rukouksiini.

Joseph Smith järjesti myös lähetystyön, ja lähetystyön kautta kirkko on kasvanut maailmanlaajuiseksi. Niinkin kaukana kuin Koreassa me voimme tietää, kuinka saada iankaikkinen elämä.

Ha-Nul Park, Sinchonin seurakunta, Soulin pohjoinen vaarna, Etelä-Korea

Se, että olen pienenä saanut kuulla Joseph Smithistä ja lukenut kertomuksia hänestä, on auttanut todistustani kasvamaan. Mutta varttuessani olen lukenut pyhiä kirjoituksia enemmän ja ajatellut enemmän hänen kokemuksiaan. Ne tuntemukset, joita saan oppiessani hänestä lisää, ajatellessani häntä ja lukiessani hänestä, ovat auttaneet todistustani kasvamaan vieläkin enemmän. Tieto hänen vaikeuksistaan ja kokemuksistaan auttaa minua valitsemaan oikein, kun olen tilanteissa, jotka houkuttelevat tai painostavat minua tekemään toisin.

Tiedän, että Joseph Smith oli Jumalan profeetta. Tiedän, että Joseph Smith todella rukoili pyhässä lehdossa ja näki taivaallisen Isämme ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, joka sovitti meidän syntimme.

Robin Renae Doney, Essexin seurakunta, Montpelierin vaarna, Vermontin osavaltio, Yhdysvallat

Uskon, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus kävivät Joseph Smithin luona ja että hänelle annettiin erityinen tehtävä palauttaa kirkko. Kuinkahan itse olisin reagoinut, jos taivaallinen Isä olisi yhtäkkiä ilmestynyt. Se olisi ollut minulle valtava järkytys. Mutta Joseph Smith suhtautui siihen tyynesti. Hän oli todella sitoutunut löytämään totuuden.

Kun kuulen kaikesta siitä, mitä hän joutui kokemaan perustaakseen kirkon, minun on helpompi olla valittamatta niin paljon tai säälittelemättä itseäni.

Ilman profeetta Josephia ei olisi mitään kirkkoa. Ja kirkko on minun perustukseni.

Spencer Yamada, Manhattanin 2. seurakunta, New Yorkin vaarna, New Yorkin osavaltio, Yhdysvallat

Eräänä iltana luin Mormonin kirjaa ja sain rauhallisen tunteen. Silloin tiesin, että Mormonin kirjan opetukset ovat tosia ja että Joseph Smith näki taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen. Tiedän myös, että Joseph Smith käänsi Mormonin kirjan ja palautti evankeliumin maan päälle.

Joseph Smithillä oli monia suuria koettelemuksia ja kärsimyksiä, ja hän pystyi voittamaan ne. Hän oli myös urhea noustessaan todistamaan muiden kirkkojen saarnaajille ja tunnustajille. Vaikka he vainosivat Joseph Smithiä, tämä tiesi nähneensä näyn, ja hänen vakaumuksenaan oli seurata totuutta. Hänen avullaan olen oppinut puolustamaan totuutta ja kestämään loppuun asti.

Fam Suet Ling Roslyn, Ipohin 1. seurakunta, Ipohin piiri, Malesia

MIKSI 14-VUOTIAS?

”Joseph meni [tuohon lehtoon] ollessaan vasta poika. Olen toisinaan miettinyt, miksi Herra halusi hänen menevän siihen lehtoon 14-vuotiaana poikana. Miksi Hän ei odottanut, kunnes [Joseph] olisi 20- tai 30- tai 40-vuotias, jolloin hänellä olisi ollut iän tuomaa auktoriteettia? Hän meni sinne, ja Herra salli sen ja vastasi hänen kysymykseensä, koska hän tuli täydellisessä pojan uskossa. Hänen mielessään ei ollut lainkaan epäilystä. Hän sanoi, että hän jos kukaan tarvitsi viisautta, ja hän pyysi sitä luottaen täysin siihen, että hänen rukouksensa seurauksena tapahtuisi jotakin. Me emme tiedä, mitä sanoja Joseph käytti rukouksessaan, mutta me tiedämme, että hän esitti kysymyksen ja että asiasta keskusteltiin. Ja sillä hetkellä, olipa se pitkä tai lyhyt, Joseph sai tietää enemmän Jumalan luonteesta kuin kaikkien aikojen kaikki jumaluusoppineet olivat koskaan saaneet.”

Presidentti Gordon B. Hinckley, ks. ”Innoittavia ajatuksia”, Valkeus, elokuu 1997, s. 5.