2005
Jag ska följa honom i tro
Juni 2005


SAMLINGSSTUNDEN

Jag ska följa honom i tro

”Vi tror att evangeliets första grundsatser och förordningar är: (1) Tro på Herren Jesus Kristus, (2) omvändelse, (3) nedsänkningsdop till syndernas förlåtelse, (4) handpåläggning för den Helige Andens gåva.” (Trosart 4)

Vad innebär det att ha tro? Att ha tro är att tro på sådant vi inte kan se men som är verkligt. (Se Alma 32:21.) Evangeliets första princip är att ha tro på Jesus Kristus. Även om vi inte har sett Jesus kan vi ha tro på att han lever och älskar oss.

Vår tro på Jesus Kristus växer när vi läser om honom. Nya testamentet berättar om när Jesus levde på jorden. Vi kan läsa om när han botade en blind man och stillade stormen. Nya testamentet lär att han led för våra synder, att han dog och att han uppstod på den tredje dagen.

Mormons bok lär att efter Jesu Kristi uppståndelse besökte han människorna i Amerika. Många såg och rörde vid Jesus. Han välsignade sakramentet, botade sjuka och organiserade sin kyrka.

I Den kostbara pärlan kan vi läsa om Joseph Smiths första syn. Joseph Smith hade tro på att vår himmelske Fader skulle besvara hans bön. Vår himmelske Fader och Jesus Kristus visade sig för Joseph Smith.

Vi kan läsa Joseph Smiths vittnesbörd i Läran och förbunden: ”Detta [är] det sista vittnesbördet, vilket vi giva om honom: Han lever. Ty vi sågo honom på Guds högra sida.” (L&F 76:22–23) När vi läser de personers vittnesbörd som kände honom så stärks vår tro och då kan också vi vittna om att Jesus Kristus lever i dag och att han känner och älskar oss.

Tro på Kristus-mobil

Ta bort sidan LS4 från tidningen och klistra fast den på tjockt papper. Klipp längs de heldragna linjerna. Forma den långa rutan till en ask genom att vika längs de streckade linjerna. Sätt klister på fliken och klistra ihop asken. Rita eller klistra fast en bild av dig själv på den tomma rutan och skriv något du ska göra på de tomma raderna. Vik de små rutorna längs de streckade linjerna så att bilderna och skriftställena hamnar på utsidan. Slå hål vid hålmarkeringarna. Sätt fast trådar upptill på asken. Knyt fast bilden av dig själv vid trådarna upptill på asken så att den hänger ner genom hålet i mitten. Knyt fast de andra fyra bilderna vid nederdelen av asken. (Se illustrationen.)

Förslag till samlingsstunden

  1. 1. Använd skölden som finns i början av VDR-böckerna som mönster och rita en stor sköld. Klipp sönder den i sju pusselbitar och skriv en av följande skriftställehänvisningar på varje bit: Abraham 3:27 (Kristus utses till Frälsare), Jakob 4:9 (Skapare), Johannes 20:31 (Guds Son), 3 Nephi 27:21 (exempel), Johannes 11:25 (gjorde så att vi kommer att uppstå), Alma 34:8 (sonade våra synder), L&F 110:2–8 (Han lever i dag och vägleder sin profet). Lär barnen fjärde trosartikeln och att tro på Jesus Kristus är evangeliets första princip. Dela upp barnen i sju grupper och ge en pusselbit till varje grupp. Be varje grupp ta reda på vad skriftstället lär oss om Jesus Kristus. Be ett barn från varje grupp att komma fram med biten och lägga den till resten av pusslet. Fråga: ”Hur kan vår tro på Jesus Kristus bli som en sköld?” Tala om L&F 27:15–17.

  2. 2. Lägg följande bilder upp och ner: Evangeliet i bild, 304 (Lehi och hans folk anländer till det utlovade landet), 308 (Abinadi inför kung Noah), 310 (Ammon försvarar kung Lamonis hjordar), 313 (De två tusen unga krigarna), 314 (Lamaniten Samuel på muren) och 321 (Conversion of Alma the Younger[finns ännu ej på svenska]). Låt ett barn välja en bild och leka ”Vem är jag?” genom att besvara frågor med ja och nej. Barnen måste ställa frågor som börjar med ”Har din tro på Kristus …” (Till exempel: ”Har din tro på Kristus hjälpt dig att beskydda kungens hjordar?”) Lek tills alla profeter har blivit identifierade.