2012
Lisää ymmärrystä Jumalan kanssa solmimistamme liitoista
Heinäkuu 2012


Lisää ymmärrystä Jumalan kanssa solmimistamme liitoista

Tärkeimmät lupauksemme pääpiirteittäin

”Meidän Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenten tulee kunnioittaa pyhiä liittoja”, selittää presidentti Thomas S. Monson, ”ja uskollisuus niille on onnen edellytys. Niin, tarkoitan esimerkiksi kasteenliittoa, pappeuden liittoa ja avioliittoa.”1

Kirkossa toimitus on pyhä, tiettyä kaavaa noudattava teko, joka suoritetaan pappeuden valtuudella. Eräät toimitukset ovat välttämättömiä pelastuksellemme. Osana näitä pelastavia toimituksia me solmimme juhlallisia liittoja Jumalan kanssa.2

Liitto on molemminpuolinen lupaus, jonka ehdot asettaa Jumala.3 Kun me solmimme Jumalan kanssa liiton, me lupaamme pitää sen ehdot. Hän lupaa meille vastaavasti tiettyjä siunauksia.

Saadessamme nämä pelastavat toimitukset ja pitäessämme niihin liittyvät liitot Jeesuksen Kristuksen sovitus alkaa toimia elämässämme ja me voimme saada suurimman siunauksen, mitä Jumala voi meille antaa – iankaikkisen elämän (ks. OL 14:7).

Koska liittojen pitäminen on välttämätöntä onnemme kannalta nyt ja saadaksemme lopulta iankaikkisen elämän, on tärkeää ymmärtää, mitä me olemme luvanneet taivaalliselle Isällemme. Seuraavassa esitetään pääpiirteittäin solmimamme liitot, jotka liittyvät pelastaviin toimituksiin, sekä ehdotetaan, mistä voi saada lisää tietoa.

Kaste ja konfirmointi

Kuva
Woman being baptized.

Upotuskaste sellaisen henkilön toimittamana, jolla on valtuus, on evankeliumin ensimmäinen pelastava toimitus ja välttämätön, jotta henkilöstä voi tulla Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen. Kasteeseen liittyy erottamattomasti konfirmointitoimitus – kätten päällepaneminen Pyhän Hengen lahjan saamiseksi.

Kun meidät kastetaan, me teemme liiton ottaa päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen, muistaa Hänet aina ja pitää Hänen käskynsä. Me lupaamme myös ”palvella häntä loppuun asti” (OL 20:37; ks. myös Moosia 18:8–10).

Taivaallinen Isä puolestaan lupaa, että jos me teemme parannuksen synneistämme, me voimme saada anteeksi (ks. Alma 7:14) ja Hänen Henkensä on aina meidän kanssamme (ks. OL 20:77), mikä lupaus on mahdollinen osittain sen vuoksi, että me saamme Pyhän Hengen lahjan.

Kaste- ja konfirmointitoimitukset ovat portti, jonka kautta kaikkien iankaikkista elämää tavoittelevien on kuljettava (ks. Joh. 3:3–5). Kasteenliittomme kunnioittaminen johtaa niiden liittojen solmimiseen, jotka liittyvät kaikkiin muihin pelastaviin toimituksiin tiellä iankaikkiseen elämään, ja on tärkeä osa sitä (ks. 2. Nefi 31:17–21).

Sakramentti

Kuva
A young woman taking the sacrament.

Ne, jotka ovat saaneet kasteen ja konfirmoinnin pelastavat toimitukset, nauttivat joka viikko sakramentin uudistaakseen nuo liitot. Kun nautimme leivän ja veden, me muistelemme uhria, jonka Vapahtaja antoi vuoksemme. Lisäksi me pohdimme liittoja, jotka olemme tehneet ottaa Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme, muistaa Hänet aina ja pitää Hänen käskynsä. Jumala puolestaan lupaa, että Hänen Henkensä on aina kanssamme. (Ks. OL 20:77, 79.)

Sakramenttitoimitus on jokaviikkoinen tilaisuus uudistaa pyhät liitot, joiden ansiosta voimme olla osallisia Vapahtajan sovittavasta armosta, ja saada sama hengellisesti puhdistava vaikutus kuin kasteessa ja konfirmoinnissa.

Kirkon johtohenkilöt ovat myös opettaneet, että kun me nautimme sakramentin, me uudistamme paitsi kasteenliittomme myös ”kaikki liitot, jotka olemme tehneet Herran kanssa”4.

Pappeuden vala ja liitto

Kuva
A group of men (black and Caucasian) standing in a circle and holding a baby girl. The baby girl is dressed in white clothing. The men are preparing to participate in blessing the baby.

Taivaallinen Isä vakuuttaa valalla suovansa tiettyjä siunauksia niille, jotka pitävät pappeuden vastaanottamiseen liittyvät liitot.

Kun miehet elävät kelvollisina saamaan Aaronin ja Melkisedekin pappeuden ja pitävät kutsumuksensa kunniassa, Jumala lupaa, että Henki pyhittää heidät heidän ruumiinsa uudistamiseksi. Heistä tulee Moosekselle, Aaronille ja Abrahamille annettujen lupausten perillisiä. (Ks. OL 84:33–34.)

Miehillä on oltava Melkisedekin pappeus, jotta he voivat päästä temppeliin. Siellä avioliiton solmineet miehet ja naiset voivat saada pappeuden siunausten täyteyden yhdessä.

Ottamalla vastaan kaikki pappeuden pelastavat toimitukset kaikki ihmiset voivat saada lupauksen kaikesta, mitä Isällä on (ks. OL 84:35–38).

”Tästä valasta ja liitosta virtaa uskomattomia siunauksia kelvollisille miehille, naisille ja lapsille kaikkialla maailmassa”, vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut.5

Endaumentti

Temppeliendaumentti on lahja, joka antaa näkemystä ja voimaa.

Temppeliendaumentissa me saamme opetusta ja teemme liittoja, jotka liittyvät iankaikkiseen korotukseemme. Endaumenttiin sisältyvät pesu- ja voitelutoimitukset sekä pukeminen temppeligarmenttiin muistuttavat pyhistä liitoista.6 Temppelitoimitukset ja -liitot ovat niin pyhiä, ettei niistä puhuta yksityiskohtaisesti temppelin ulkopuolella. Siitä syystä presidentti Boyd K. Packer, kahdentoista apostolin koorumin presidentti, on antanut neuvon: ”On tärkeää, että kuuntelet tarkasti, kun nämä toimitukset suoritetaan, ja että yrität muistaa luvatut siunaukset ja ehdot, joilla ne toteutuvat.”7

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että avain jumalallisen voiman saamiseen vastustuksen voittamiseksi ja kirkon etenemiseksi ”on liitto, jonka teemme temppelissä – me lupaamme olla kuuliaisia ja uhrata, omistautua Isälle, ja Hän lupaa antaa ’suuren endaumentin’”8.

Voit oppia lisää periaatteista, joihin endaumentissa tekemämme liitot perustuvat, tutkimalla seuraavia:

  • ”Kuuliaisuus”, Evankeliumin periaatteet, 2009, s. 205–211.

  • M. Russell Ballard, ”Uhrauksen laki”, Liahona, maaliskuu 2002, s. 10–20.

  • Tietoa evankeliumin laista (ks. OL 104:18) on luvussa OL 42.

  • ”Siveyden laki”, Evankeliumin periaatteet, s. 231–239.

  • D. Todd Christofferson, ”Mietteitä pyhitetystä elämästä”, Liahona, marraskuu 2010, s. 16–19.

Sinetöiminen

Kuva
Family sealed at the Provo Temple

Temppelitoimitus, johon viitataan, kun puhutaan ’temppeliavioliitosta’ tai ’sinetöimisestä’, luo aviomiehen ja vaimon välille iankaikkisen suhteen, joka voi kestää kuoleman tuolle puolen, jos aviopuolisot ovat uskollisia. Myös vanhemman ja lapsen suhde voi jatkua kuolevaisuuden jälkeen ja liittää sukupolvia yhteen iankaikkisiksi perhesuhteiksi.

Kun henkilö solmii avioliiton temppelissä, hän tekee liiton sekä Jumalan että aviopuolisonsa kanssa. Puolisot lupaavat olla uskollisia toisilleen ja Jumalalle. Heille luvataan korotus ja että heidän perhesuhteensa voivat jatkua kautta iankaikkisuuden (ks. OL 132:19–20). Lapsilla, jotka syntyvät temppelissä sinetöidylle avioparille tai jotka myöhemmin sinetöidään vanhempiinsa, on oikeus kuulua iankaikkiseen perheeseen.

Kuten muissakin toimituksissa, yksilöllinen uskollisuus liitoillemme on edellytys sille, että lupauksen Pyhä Henki sinetöi maanpäällisen toimituksen eli tekee sen päteväksi taivaassa.9 Ne, jotka pitävät liittonsa – silloinkin kun heidän puolisonsa ei tee niin – eivät menetä sinetöimisessä luvattuja siunauksia.

Pyhien liittojen solmiminen ja pitäminen

Kun me solmimme näitä tärkeitä liittoja, me pääsemme osallisiksi uudesta ja ikuisesta liitosta, nimittäin Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteydestä (ks. OL 66:2). Uusi ja ikuinen liitto on ”kaikkien [niiden] evankeliumin liittojen ja velvoitusten yhteissumma”10, jotka olemme solmineet, ja niistä johtuvat siunaukset sisältävät kaiken, mitä Isällä on, mukaan lukien iankaikkisen elämän.

Kun me pyrimme ymmärtämään ja pitämään liittomme, meidän tulee muistaa, että liittojemme pitäminen ei ole pelkästään luettelo tehtävistä asioista vaan sitoumus tulla Vapahtajan kaltaiseksi.

”Viimeinen tuomio ei ole vain lopullinen arvio hyvistä ja pahoista teoistamme – kaikesta siitä, mitä olemme tehneet”, vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on opettanut. ”Se on tekojemme ja ajatustemme lopullisen vaikutuksen tunnistamista – sitä, mitä meistä on tullut. Ei riitä, että tekee vain sen, mitä on tehtävä. Evankeliumin käskyt, toimitukset ja liitot eivät ole luettelo talletuksista, joita edellytetään tehtäviksi jollekin taivaalliselle tilille. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on suunnitelma, joka osoittaa meille, kuinka me voimme tulla sellaisiksi kuin taivaallinen Isä haluaa meidän tulevan.”11

Viitteet

  1. Ks. ”Onni – yleismaailmallinen tavoite”, Valkeus, maaliskuu 1996, s. 5.

  2. Ks. Käsikirja 2: Johtaminen ja palveleminen kirkossa, 2010, 20.1.

  3. Ks. Russell M. Nelson, ”Liitot”, Liahona, marraskuu 2011, s. 86.

  4. Delbert L. Stapley, julkaisussa Conference Report, lokakuu 1965, s. 14; ks. myös Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 561; The Teachings of Spencer W. Kimball, toim. Edward L. Kimball, 1982, s. 220.

  5. Russell M. Nelson, ”Liitot”, Liahona, marraskuu 2011, s. 88.

  6. Ks. Russell M. Nelson, ”Valmistautukaa temppelin siunauksiin”, Liahona, lokakuu 2010, s. 46.

  7. ”Tule temppeliin”, Liahona, lokakuu 2007, s. 16.

  8. ”Pitäkää liitot: sanoma niille, jotka aikovat palvella lähetystyössä”, Liahona, tammikuu 2012, s. 50.

  9. Ks. ”Pyhä Henki”, Lujana uskossa, 2005, s. 130–133; ks. myös OL 132:7, 18–19, 26.

  10. Joseph Fielding Smith, Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 1, s. 154.

  11. ”Haaste muuttua”, Liahona, tammikuu 2001, s. 40.

Vasemmalla: valokuva Robert Casey; oikealla: valokuva Dan Carter © IRI

Valokuva sormuksista Robert Casey; valokuva San Diegon temppelistä Kaliforniassa Yhdysvalloissa Steve Tregeagle